Sommige marktplaats bieders... zucht

Ik heb een minder goede ervaring met een verkoper:

Een tijdje geleden stond er een Analog Four te koop en ik had daarop geboden. Toegegeven, het was een mooi bedrag voor een A4. Een paar dagen later stuurt hij een berichtje of ik nog geïnteresseerd was, en dat was ik. Dus vervolgens hebben we een afspraak gemaakt dat ik hem kon ophalen voor het bedrag (adres en tijdstip waren al bekend). Nadat ik vraag om een bevestiging krijg ik als antwoord dat iemand hoger (50 euro hoger) had geboden en of ik mee in het bod.

Dit deed ik niet, afspraak is afspraak. Uiteindelijk is ie dus verkocht aan de hogere bieder. Ik weet niet hoe dit juridisch in elkaar zit, maar voor mij is het een ongeschreven regel dat je je aan de afspraak houdt en (in dit geval) een hoger bod afwijst.
 
Dit deed ik niet, afspraak is afspraak. Uiteindelijk is ie dus verkocht aan de hogere bieder. Ik weet niet hoe dit juridisch in elkaar zit, maar voor mij is het een ongeschreven regel dat je je aan de afspraak houdt en (in dit geval) een hoger bod afwijst.

Misschien niet zo netjes maar je doet er niks aan dus juridisch mag het. Niet al te druk over maken dan maar.
 
Ik weet niet hoe dit juridisch in elkaar zit, maar voor mij is het een ongeschreven regel dat je je aan de afspraak houdt en (in dit geval) een hoger bod afwijst.

Altijd lastig want je hebt geen bewijslast.
Het kan ook een truck zijn geweest om nog even de prijs op te drijven.
Wel jammer voor je.
 
Ik heb een minder goede ervaring met een verkoper:

Een tijdje geleden stond er een Analog Four te koop en ik had daarop geboden. Toegegeven, het was een mooi bedrag voor een A4. Een paar dagen later stuurt hij een berichtje of ik nog geïnteresseerd was, en dat was ik. Dus vervolgens hebben we een afspraak gemaakt dat ik hem kon ophalen voor het bedrag (adres en tijdstip waren al bekend). Nadat ik vraag om een bevestiging krijg ik als antwoord dat iemand hoger (50 euro hoger) had geboden en of ik mee in het bod.

Dit deed ik niet, afspraak is afspraak. Uiteindelijk is ie dus verkocht aan de hogere bieder. Ik weet niet hoe dit juridisch in elkaar zit, maar voor mij is het een ongeschreven regel dat je je aan de afspraak houdt en (in dit geval) een hoger bod afwijst.

Ik heb zelf kort geleden een MS-20 verkocht. Ook ik kreeg, na akkoord met de 1e koper, een hogere prijs geboden.
Maar omdat ik vind: afspraak is afspraak, ben ik daar niet op in gegaan en heb de synth voor de (niet veel) lagere prijs verkocht.

JurgeN
 
Gelukkig gaat het hier meestal beter inderdaad. Maar ook niet altijd hoor. Er was iemand die iets te koop aanbood dus ik een PB gestuurd dat ik het graag over wil nemen. Bericht werd de volgende dag gelezen maar anderhalve week later pas beantwoord. Ok, geen probleem hoor, kan zijn dat je even geen tijd heb. Afijn, ik gereageerd dat ik het voor die prijs dan toch over wil nemen en of hij z'n gegevens even wil sturen zodat ik het geld over kan maken. Hetzelfde, bericht snel gelezen en de persoon regelmatig online. Maar geen reactie terug. Vervolgens lees ik later in zijn advertentie "nog steeds te koop".
Nou ja!?
Het heeft ook een positieve kant want ik vond hetzelfde apparaat goedkoper op MP.
 
Ik heb twee weken geleden een hoop synths te koop gezet en met minimaal gemiemel én aan de vraagprijs verkocht in een hele korte tijd ... via Marktplaats (waarvan 1 eerst via Facebook naar MP is geleid om de transactie te voltooien). In 2 gevallen gebruik gemaakt van de "gelijk oversteken" service, werkt prima (maar maakt het voor de koper wel fors duurder, 2% van het aankoopbedrag tikt best aan bij synths van een paar snippies). Ik had eigenlijk wel meer reactie van hier verwacht gezien het feit dat een aantal van de instrumenten toch redelijk 'niche' waren.
 
Ik had drie weken geleden van een forumlid iets gekocht. Ik mocht het bij hem op komen halen, maar verzenden was ook een optie. We waren het over de prijs (en verzendkosten) eens, maar hij zou me eerst nog wat foto's per mail sturen. Maar toen kwam hij met de mededeling dat hij onverwachts een opdracht voor een remix project gekregen had en het daarvoor nodig had en derhalve ook de verkoop moest uitstellen. Ik vind het nogal een ongeloofwaardig verhaal, maar ermee zitten doe ik niet.
 
Volgens mij zit je er wel mee. Misschien vind je het wel vervelend van jezelf dat je denkt dat hij/zij een leugenaar is en dat is dan zijn schuld....
 
Het gaat om gear waarbij ik mij niet goed voor kan stellen dat je die per se nodig zou hebben om een remix te maken. Natuurlijk is het wel te gebruiken, maar zonder kan het sowieso altijd. Daarbij komt dat ik zelf nooit langer dan een nacht doorwerken - en meestal 's middags daarna nog even de puntjes op de i zetten - met een remix bezig ben. Vandaar dat ik zijn verhaal niet geloof. Maar het maakt mij ook niet uit of het wel of niet waar is. Iemand houdt zich nl. gewoon niet aan de afspraken. Daar zou ik vroeger wel mee gezeten hebben, maar tegenwoordig niet meer. Je weet gewoon dat het heel soms gebeurt en het heeft geen enkel nut om je daar druk over te maken. Bovendien gaat het maar om een apparaat (die ik wel heel goed / speciaal vind). En verder ben ik er van overtuigd dat een dergelijk onfatsoenlijk gedrag zich vroeg of laat toch eens tegen je zal keren. En ik had het daarna met een eBay veiling ook al bij iemand anders kunnen kopen waar ik helaas 12 euro te weinig geboden had (op iets wat ca. 500€ kost). Een beetje dom achteraf.

Het is overigens de tweede keer dat mij dit (in één jaar tijd) met een forumlid overkomen is. De eerste keer was de deal helemaal rond. Ik had alleen nog zijn betalingsgegevens nodig om geld over te kunnen maken. En toen kwam de mededeling: "Sorry maar ik kan het voor iets omruilen dat ik al heel lang heel graag wil hebben. En die kans laat ik nu niet schieten." Op mijn bericht wat ik daar van vond werd niet meer gereageerd. Maar nu had hij enige tijd geleden weer iets te koop wat mijn interesse heeft, maar hij kan het nu wel vergeten dat ik nog iets bij hem koop.
 
Deze is ronduit lachwekkend...
 
Ik heb een minder goede ervaring met een verkoper:

Een tijdje geleden stond er een Analog Four te koop en ik had daarop geboden. Toegegeven, het was een mooi bedrag voor een A4. Een paar dagen later stuurt hij een berichtje of ik nog geïnteresseerd was, en dat was ik. Dus vervolgens hebben we een afspraak gemaakt dat ik hem kon ophalen voor het bedrag (adres en tijdstip waren al bekend). Nadat ik vraag om een bevestiging krijg ik als antwoord dat iemand hoger (50 euro hoger) had geboden en of ik mee in het bod.

Dit deed ik niet, afspraak is afspraak. Uiteindelijk is ie dus verkocht aan de hogere bieder. Ik weet niet hoe dit juridisch in elkaar zit, maar voor mij is het een ongeschreven regel dat je je aan de afspraak houdt en (in dit geval) een hoger bod afwijst.

Juridisch is er niks waar je op kan terugvallen. Voor 50 euro zou ik zelf als verkoper de deal gewoon laten doorgaan. Maar als een andere koper 100 euro meer bied zou ik de vorige deal ook afzeggen. Ik denk de meeste mensen wel. Zeker als je het eigenlijk al voor een lager bedrag weg doet dan je eigenlijk van plan was. Als verkoper moet je ook altijd maar afwachten of de koper komt opdagen en voor hetzelfde geld komt iemand niet opdagen en heb je de andere hogere bieder al afgezegd. Dan zit je nog steeds met je spullen.
 
Ik heb 104 keer iets verkocht via Marktplaats en Synthforum. 1 keer is iemand niet op komen dagen.

Screening vooraf is belangrijk. Als iemand mijn adres vraagt, vraag ik eerst zijn adres en telefoonnummer. Als iemand dan vraagt waarom, geef ik aan dat ik graag de ander zijn gegevens wil, voordat ik iemand in mijn huis laat. 95% gaat akkoord, en de rest wil je toch niet mee handelen. Iemand die z’n gegevens heeft gegeven, is veel minder geneigd af te haken.

Met die 95% heb ik een (mondelinge) afspraak, die wat mij betreft principieel vast staat, of een ander achteraf nou € 500 meer biedt of niet.

1 deal waar ik achter wel spijt van had, was een deal met Leo. Alweer een jaar of 12 geleden, kocht hij een MAQ 16/3 van me die ik te ongeduldig uit m’n rack haalde waar hij bij was. Er ontstond een kras. Hij betaalde gewoon de vraagprijs, maar achteraf had ik dat netter moeten oplossen.
 
Mja, ik had een overeenkomst bereikt voor de verkoop van mijn oude telefoon met een potentiele koper die geen Nederlands sprak, er maar moeizaam uitkwam in het Engels, die mijn vragen/antwoorden niet altijd leek te begrijpen en pas over een week tijd had en schijnbaar ook niet echt vervoer had. Toen iemand anders aanbod om het voor 20eu minder nog dezelfde dag op te halen heb ik dat toch maar gedaan en heb ik de eerste met een smoesje afgeserveerd. Het moet allemaal ook wel een beetje opschieten natuurlijk...
 
Zo heb ik twee weken geleden via dit mooie forum een Octatrack te koop gezet... binnen een paar uur reactie van iemand dat-ie hem in het weekeinde zou komen halen. Heel kort daarna reageerde nog iemand die hem wilde kopen, maar ja... ik had 'm al toegezegd, dus die tweede persoon heb ik laten weten dat-ie 'in principe' al verkocht was. De eerste koper kwam niet opdagen, reageerde nergens meer op en inmiddels had de tweede koper al iets anders gevonden. Voortaan hanteer ik 'eerst komt, eerst maalt' - en geen principeovereenkomsten meer.
 
Het zijn inderdaad niet alleen de bieders die raar zijn en ook niet alleen marktplaats.

Een weekje geleden op een midi interface geboden op marktplaats zie ik 30 minuten na mijn bod dezelfde verkoper hetzelfde apparaat hier op synthforum voor 30 euro onder mijn bod aanbieden.
Ik snapte niet helemaal wat hier gebeurde dus mijn bod maar ingetrokken. Waarschijnlijk was het op de een of andere manier een misverstand maar ik ben liever voorzichtig dan dat ik per-se een apparaat moet kopen.
 
Een weekje geleden op een midi interface geboden op marktplaats zie ik 30 minuten na mijn bod dezelfde verkoper hetzelfde apparaat hier op synthforum voor 30 euro onder mijn bod aanbieden.
Ik snapte niet helemaal wat hier gebeurde dus mijn bod maar ingetrokken. Waarschijnlijk was het op de een of andere manier een misverstand maar ik ben liever voorzichtig dan dat ik per-se een apparaat moet kopen.

Als ik dingen zowel op SF en MP aanbied, zet ik ze vaak ook wat duurder op MP - vanwege de beroepsonderbieders aldaar. Hier op SF komt dat minder voor, zijn er vaak minder 'koopjesjagers' en weten mensen vaak beter wat spullen waard zijn, waardoor de hogere prijs niet nodig is. Dat kan de reden zijn geweest.
 
Back
Top