Midi Latency

Origineel geplaatst door trigg
'k zal vanavond eens proberen m'n soundkaart in een ander slot te doen,
want ik heb verder nog elk slot vrij (hij zit volgens mij nu op slot 1)

Over de midi-aansluitingen: die ego-sys card heeft 4-in 4-out, dus ik heb nu elk
apparaat op een aparte ingang gezet. Het probleem doet zich nu ook alleen nog maar
voor met VST instruments.

slot1??? noooooit doen met een soundcard...
suc6 met het ombouwen!
 
verder gewoon je buffersize omlaag gooien en testen met hoeveel vsti's hij nog goed loopt (niet kraakt)
 
Kaart zit nu op slot 2 en inderdaad.. de latency is zo goed als weg lijkt het,
alleen gebruikt de kaart nu hetzelfde IRQ als m'n "3COM Gigabit" adapter. Misschien
nog maar even slot 3 proberen...

Waar kan ik trouwens ergens zien/meten wat m'n latency is?
in Cubase staat bij het tabje "VST Multitrack" 46ms, maar dat is het volgens mij
nu echt niet meer...
 
Ah, goed te weten dat er nog iemand is die een WaMiRack 24 op een Asus P4C800 uitprobeert, aangezien dat moederbord ook op m'n verlangenlijst staat en ik ook een WaMiRack 24 heb.

Over het sharen van irq's op dat moederbord: heb je de manual al eens erbij gehad? Ik heb hem alvast gedownload, en op pagina 2-15 staat een tabel over de irq-indeling en sharing.
PCI-slot 1 deelt irq met PCI-slot 5
PCI-slot 2 deelt irq met Onboard LAN
PCI-slot 3 deelt irq met Onboard USB2.0 en optional SerialATA
PCI-slot 4 deelt irq met optional Onboard IEEE1394 (=firewire)

Verder delen diverse andere zaken zoals de overige USB controllers, AGP etc ook nog irq's met elkaar, maar in principe heb je redelijk wat vrijheid met de PCI sloten
Origineel geplaatst door virkaz
slot1??? noooooit doen met een soundcard...
suc6 met het ombouwen!
Kun je dat onderbouwen? Zolang je in dit moederbord niks in 5 hebt zitten kun je 1 rustig gebruiken. Wat een nadeel zou kunnen zijn is dat een AGP-kaart een geluidkaart in PCI-1 flink stoort, maar aangezien de AD/DA converters van de WaMiRack 24 allemaal in de breakoutbox zitten heb je daar in principe geen last van.
Verder gebeurde het ook nog wel eens dat PCI-1 z'n irq deelde met de AGP, maar dat is voornamelijk bij oudere moederborden. Verder is het onzin dat je PCI-1 niet zou kunnen gebruiken voor een geluidskaart...

Bedenk ook dat je bijna alle onboard opties kunt uitschakelen, dus als je ze niet gebruikt kun je kijken of je andere PCI-sloten kunt 'vrijwaren' van sharing. Of gebruik je geen netwerk aansluiting? Dan zit je nu in slot 2 al goed, je kunt de 3com evt. nog uitschakelen. In het ergste geval kun je in een ander pci-slot een andere netwerkkaart zetten, 3com kaarten kunnen prima uit de voeten met irq sharing.
Succes!

Origineel geplaatst door fuse
Koop een midex3 of midex8 als midi controller voor je cubase SX.
Een andere oplossing is niet zo strak als dit.
Of je moet weer voor hardware gaan.
Waarom zou midi van een Midex persee strakker moeten zijn dan een WaMiRack 24? Reken maar dat de WaMi een rete-strakke miditiming heeft! Er zit in ieder geval geen USB tussen die vervelend kan gaan doen, gewoon lekker hardwarematig aangestuurde midi rechtstreeks van de kaart! No offence, maar iets anders kopen is wel erg rigoreus denk ik ;)
 
Laatst gewijzigd:
Het magische woord (of liever gezegd afkorting) is LTB.
Alleen de midexen hebben dat en werkt met Cubase SX.
Zoek maar wat testen op die ik op het forum gepost heb.

En ik heb er 50€ op moeten bijleggen om van AMT naar midex8 over te gaan en het is het dubbel en dwars waard.
Strakke MTC en eindelijk fatsoenlijk drumkits uit m'n sampling synths kunnen halen omdat die nu wel strak zijn en niet driften.

Maar goed jullie hadden het over IRQ's enzo.
Daar loop ik me dus wel kapot aan te ergeren dat je in een zo'n duur apparaat maar 16 (hardware) IRQ's hebt. En dus een dikke vette zware bolus op Intel omdat ze dit nog steeds ondersteunen terwijl je met weinig moeite dit makkelijk kan versoepelen. Boeit mij die IRQ. Hij moet erin te prikken zijn en doen zonder dat ik in BIOS of Windhoos dingen moet in hoeven te stellen.
Op dat vlak heb ik veel meer trek in een Apple want daar heb je dat gezeik niet (of minder).
 
Origineel geplaatst door Dr. RiPsaw
Over het sharen van irq's op dat moederbord: heb je de manual al eens erbij gehad? Ik heb hem alvast gedownload, en op pagina 2-15 staat een tabel over de irq-indeling en sharing.
PCI-slot 1 deelt irq met PCI-slot 5
PCI-slot 2 deelt irq met Onboard LAN
PCI-slot 3 deelt irq met Onboard USB2.0 en optional SerialATA
PCI-slot 4 deelt irq met optional Onboard IEEE1394 (=firewire)

Goed om dat te weten. Ik had het manual er inderdaad nog niet bijgehad. Ik heb vanavond nog eens
even zitten testen en ook op PCI-Slot 2 is de latency nog niet geheel weg met VST instruments, maar
het is wel een stuk minder als op slot 1. Ik maak wel gebruik van het Onboard LAN, dus ik zou inderdaad
kunnen overwegen om deze uit te schakelen en een losse netwerkkaart erin te stoppen. Ik heb nu ook
last van zgn. clicks en pops bij het rebooten van mijn PC en als bv. de monitor in sleep-stand gaat, dat had
ik niet toen de kaart op slot 1 zat.

Over IRQ's: met dit moederbord heb ik wel 24 IRQ's ipv 16, dus ik had eigenlijk stiekem verwacht
dat dit soort problemen nu verleden tijd waren. Ook zijn er nog genoeg IRQ's gewoon vrij, dus snap ik
dan toch niet dat die niet eerst benut worden. De wegen van een PC zijn ondoorgrondelijk....

In ieder geval ga ik de kaart nog even in Slot 5 proberen (want 1 is leeg, dus theoretisch zou dat
ook moeten kunnen).
 
wat je niet gebruikt schakel je gewoon uit. com poorten lpt etc.. weg ermee (voor mij dan)(scheelt weer irq's)
ik zeg pci slot 1 NIET omdat je videokaart doorgaan ook frikkin heet wordt en vroeger leverde dat altijd problemen op.
ik heb nog geen busmastering verhaal gehoord over pci slot 2 en 3. of staat dat niet in de handleiding van de p4c800?
 
Ik weet niet in hoeverre busmastering tegenwoordig op alle pci-sloten wordt geimplementeerd, maar ik ga er vanuit dat dat tegenwoordig op alle sloten van toepassing is. Het kan wel zijn dat twee sloten hetzelfde busmastersignaal gebruiken.

Over het uitschakelen van irq's van compoorten etc: scheelt inderdaad irq's, maar dat wil niet zeggen dat een irq ook daadwerkelijk voor elk gewenst PCI-slot kan worden gebruikt. Er is een bepaald signaalpad voor de verdeling van irq's tussen alle pci-sloten, en dat leidt er meestal toe dat sommig irq's nooit voor bepaalde PCI-sloten gebruikt kunnen worden. Er zijn wel moederborden waarbij je in de bios letterlijk aan elk PCI-slot zelf een IRQ-kan toewijzen, maar Asus doet dat helaas niet (meer).

Over die 24 irq's die je nu hebt: dat is iets van windows (ACPI), die doet er virtueel nog wat extra's mee. Schijnt goed te werken, maar hardwarematig heb je nog steeds 15 irq's (of eigenlijk 16-1).
 
klopt.
toevoeging:
windows xp doet een stuk relaxter met acpi dan windows 2000. dus neem ajb winxp! ;-)
 
Origineel geplaatst door virkaz
klopt.
toevoeging:
windows xp doet een stuk relaxter met acpi dan windows 2000. dus neem ajb winxp! ;-)

hehe dat had je dus al :)
 
Onderhand ben ik geloof ik door m'n opties heen...

De WamiRack kaart zit nu op PCI slot 5, heeft geen IRQ-conflicten met andere apparaten,
maar geeft nog steeds een latency van 46ms in Cubase SX.

Ik heb ondertussen Cubase al opnieuw geinstalleerd en volgens mij alles ingesteld zoals het zou moeten
staan, maar ik krijg deze latency maar niet weg...

Het lijkt er wel op dat de latency minder is als ik direct een VST plugin zonder Cubase bedien, maar
het is gewoon niet strak! Aan m'n PC kan het volgens mij ook niet liggen (met 1GB ram zou je
toch een aardig end moeten komen), dus ik ben nu min of meer out of options!

Toch maareens kijken naar die Midex-controller ofzo....
 
Origineel geplaatst door trigg
Onderhand ben ik geloof ik door m'n opties heen...

De WamiRack kaart zit nu op PCI slot 5, heeft geen IRQ-conflicten met andere apparaten,
maar geeft nog steeds een latency van 46ms in Cubase SX.

Ik heb ondertussen Cubase al opnieuw geinstalleerd en volgens mij alles ingesteld zoals het zou moeten
staan, maar ik krijg deze latency maar niet weg...

Het lijkt er wel op dat de latency minder is als ik direct een VST plugin zonder Cubase bedien, maar
het is gewoon niet strak! Aan m'n PC kan het volgens mij ook niet liggen (met 1GB ram zou je
toch een aardig end moeten komen), dus ik ben nu min of meer out of options!

Toch maareens kijken naar die Midex-controller ofzo....

Het probleem met latency van je VST's heeft niks te maken met midi van je WaMiRack, dus een Midex kopen lost je probleem niet op. De latency van VST plugins is o.a. afhankelijk van ASIO bufferinstellingen van je WaMiRack, dus ga daar eerst maar eens mee aan het spelen.
Ik heb trouwens geen enkel probleem met midi van m'n WaMiRack, ik heb 2 synths en een digitale piano aangesloten, en ik heb rete-strakke midi-timing!
 
Origineel geplaatst door Dr. RiPsaw
Het probleem met latency van je VST's heeft niks te maken met midi van je WaMiRack, dus een Midex kopen lost je probleem niet op. De latency van VST plugins is o.a. afhankelijk van ASIO bufferinstellingen van je WaMiRack, dus ga daar eerst maar eens mee aan het spelen.
Ik heb trouwens geen enkel probleem met midi van m'n WaMiRack, ik heb 2 synths en een digitale piano aangesloten, en ik heb rete-strakke midi-timing!

Met m'n hardware-synths heb ik nu ook geen probleem, want dat loopt wel strak. Het probleem doet zich puur voor
met de softsynths. De bufferinstellingen die ik m'n ASIO-setup van Cubase maak, lijkt geen invloed te hebben op
de latency en als ik de buffers te klein maak krijg ik sync-problemeen.

Ik heb nu ook al meerdere malen contact gehad met Ego-sys (de fabrikant), maar ook zij hebben geen suggesties
meer wat ik kan proberen....
 
Welke ASIO drivers heb je dan in Cubase gebruikt?
Volgens mij gebruik je de Multimedia of DirectX.
Maar als het goed is moet je de Wami ASIO drivers geselecteerd hebben.
En als je dan op ASIO configuration panel klinkt moet je de Wami instellingen kunnen aanpassen.
 
Origineel geplaatst door fuse
Welke ASIO drivers heb je dan in Cubase gebruikt?
Volgens mij gebruik je de Multimedia of DirectX.
Maar als het goed is moet je de Wami ASIO drivers geselecteerd hebben.
En als je dan op ASIO configuration panel klinkt moet je de Wami instellingen kunnen aanpassen.

De bufferinstellingen kunnen of moeten vanuit de controlpanel van de WaMiRack zelf ingesteld worden; buffer staat standaard op 1024 samples.
 
Volgens mij ben ik eruit....

De bufferinstellingen stonden op 1024 buffers, deze heb ik nu naar 256 verzet en m'n latency is
nu iets meer dan 11ms, wat volgens mij wel aanvaardbaar is. Ik dacht dat ik deze al had teruggezet
naar 256, maar dat waren de instellingen van de wordclock (duhhh..)

Fuse & RiPsaw: thanks for your help (so far)!
 
probeer, nadat je die kaart hebt verplaatst, ook de pc als server in te stellen.

Omdat die plug-ins als 'achtergrond services' verwerkt worden, kun je ze ook een hogere prioriteit geven.
Deze tip geldt voor Win2000 en XP.

klik met rechts (!) op deze computer, kies Eigenschappen, kies tabblad Geavanceerd
kies 'Instellingen voor prestaties' en zet daar de vink op achtergrondservices.

Natuurlijk zul je alle tweak tips nog op je pc moeten loslaten, zoals het uitschakelen van
al die mooie :r XP effecten, je virusscanner


NOG wat:
Wat betreft die ACPI-shit

Wie windows kaal installeert, zowel XP als Win2000, kan het beste bij de mededeling (vlak na de start van de installatie) 'druk op F6 om blablabla' op F5 drukken (F5!!!). Na een ogenblikje verschijnt een keuze menu. Hieruit kies je dan 'Standaard PC'. Sinds ik dat doe, heb ik geen hardware en IRQ problemen meer gehad...

Succes
 
komende vrijdag m'n nieuwe PC: P4 2,8 op een Asus P4C800, ik ben benieuwd wat mijn WaMiRack 24 daarvan gaat vinden :)
 
ik heb alle tips van http://www.musicxp.net ondertussen opgevolgd en daar staat inderdaad ook in dat je je PC
moet optimaliseren voor background-services. Goeie site trouwens, dus voor de mensen die naar nog niet
hebben gekeken............

Over ACPI... wat ik gelezen heb is dat de ACPI-control van winXP veel beter is als die in windows 2000 en
dat je alleen je PC als "Standaard PC" moet installeren als je onoverkomenlijke IRQ-conflicten heb.
Er zitten nl. ook een paar nadelen aan installeren als standaard PC die vnl. te maken hebben met de performance
van je machine.

Ripsaw: bij mij loopt m'n Wami in combinatie met de Asus P4C800 nu erg goed, dus dat gaat wel goedkomen! 8)
 
Back
Top