Midi Latency

trigg

Brass Intelligence
Lid sinds
27 november 2002
Berichten
2.576
Locatie
Delft
Na jarenlang gewerkt te hebben met vnl. op audio gebaseerde pattern-sequencers
heb ik eindelijk de overstap gemaakt naar een volledige midi/audio-setup en helaas...
ik heb last van een enorme midi latency! Ik koop dat één van jullie mij verder kan helpen...

Mijn Setup:

PC: Pentium IV 2.6 Ghz met ASUS P4C800, 1GB RAM en 2x WD 120GB HD
OS: Windows XP Pro (volledig getuned volgens www.musicxp.net)
Soundcard: Egosys WamiRack 24 (is tevens Midi Terminal)
Synths: Korg N5, Yamaha AN200, Roland MC505, Korg MS10, MS20
Software: Cubase SX 2.0, Novation V-Station, Moog Modular (en nog een aantal plugins)

Mijn probleem is dat ik een ongelofelijke latency heb als ik probeer een VST-instrument
via mijn master keyboard (Korg N5) te bedienen met Cubase SX. De latency is meer dan een
seconde en dus onacceptabel. Ik heb ondertussen de driver van m'n soundcard geupdate
en allerlei bufferinstellingen veranderd, maar m'n ASIO-setup wil maar niet sync lopen.

Ook met het opnemen en afspelen van bv. m'n AN200 via midi heb ik een hoorbare latency
(niet zo erg als met VST instruments maar toch te hoog)

Heeft iemand een tip wat ik nog kan proberen om dit drama te verhelpen?
 
heb het zelf nooit geprobeerd, maar ik weet dat je midi kan 'offsetten', dwz vertraging 'inbouwen', is een heel gepiel maar op die manier kun je alles in sync krijgen...
 
Koop een midex3 of midex8 als midi controller voor je cubase SX.
Een andere oplossing is niet zo strak als dit.
Of je moet weer voor hardware gaan.
 
Thanks for the tips so far...

M'n ASIO-drivers stonden inderdaad niet goed ingesteld. Nu lopen m'n AN200 en N5 goed, maar op de VST-instruments
is nog steeds een latency van ongeveer 40ms.

Ik las ergens dat dat zou kunnen komen doordat m'n soundcard wellicht een IRQ gebruikt die ook gebruikt
wordt door een ander apparaat. Iemand hier ervaring mee?
 
Origineel geplaatst door DJ-D_Prime
soundcard altijd in onderste slot doen.. wil wel es helpen

Emmm tegen interferentie ofzo......het onderste slot deelde bij mij de IRQ met USB, dus maar in de derde gestoken.
 
Origineel geplaatst door trigg
Thanks for the tips so far...

M'n ASIO-drivers stonden inderdaad niet goed ingesteld. Nu lopen m'n AN200 en N5 goed, maar op de VST-instruments
is nog steeds een latency van ongeveer 40ms.

Ik las ergens dat dat zou kunnen komen doordat m'n soundcard wellicht een IRQ gebruikt die ook gebruikt
wordt door een ander apparaat. Iemand hier ervaring mee?

Dat is altijd een gedoe, maar als je bv. een scanner of een video-of dv- kaart hebt (pinnacle of Miro of zo) dan kan dat aardige problemen opleveren met IRQ's, je moet dan in je bios duiken en proberen het handmatig in te stellen, de plug-and-play dinges uitschakelen, en rommelen met de volgorde van kaarten in je systeemkast. De kaart die je 'voorrang' wil geven zo hoog mogelijk zetten, en de IRQ laag. Zoiets. Ongetwijfeld zijn er anderen die hier meer details over kunnen geven. Ik verdiep me er alleen in op het moment dat het noodzakelijk is, en daarna vergeet ik alles liefst weer zo snel mogelijk.
 
Ik weet niet hoe je je midi hebt aangesloten. Maar heb je er aan gedacht dat het niet goed is om meerdere midi-apparaten achter elkaar aan te sluiten. 2 gaat nog wel, maar hoe meer het er worden hoe groter de vertraging wordt.
 
40 ms is net teveel. En dat moet je in kunnen stellen in het ASIO gedeelte van je geluidskaartdrivers.
Hij zou volgens de K-v-R site op 9 ms te zetten moeten zijn.
Dat staat wel in de manual van dat kaartje hoe dat moet.
 
Origineel geplaatst door DJ-D_Prime
soundcard altijd in onderste slot doen.. wil wel es helpen

altijd in 2e of 3e slot doen. geld ook voor scsi kaarten etc.
 
jij hebt ook een creative kaart zie ik. geen 8in 8 uit achtig iets van egosys.
feit is dat pci slot 2 en 3 vaak busmastering zijn. dat is voor "grote vreters" belangrijk.
 
Origineel geplaatst door virkaz
jij hebt ook een creative kaart zie ik. geen 8in 8 uit achtig iets van egosys.
feit is dat pci slot 2 en 3 vaak busmastering zijn. dat is voor "grote vreters" belangrijk.

ow ok :D

mijn creative heeft slechts 5 audio in/outs en 2 midi/in outs en 2 firewires...
 
'k zal vanavond eens proberen m'n soundkaart in een ander slot te doen,
want ik heb verder nog elk slot vrij (hij zit volgens mij nu op slot 1)

Over de midi-aansluitingen: die ego-sys card heeft 4-in 4-out, dus ik heb nu elk
apparaat op een aparte ingang gezet. Het probleem doet zich nu ook alleen nog maar
voor met VST instruments.
 
Back
Top