Analyse:
1) Voor de Unitor8 (en waarschijnlijk ook de andere Emagic MIDI interfaces) is het absoluut af te raden de (emulated) DirectMusic drivers te gebruiken i.p.v. de standaard MME drivers.
Niet alleen leveren deze een beduidend slechtere performance dan de MME drivers, ook zijn ze minder stabiel (er traden onduidelijke fouten op bij het versturen van sommige MIDI commando's).
Met name in sequencers waar zowel de DirectMusic als de MME drivers te selecteren zijn is het dus van groot belang hierop te letten.
2) In het algemeen lijkt het erop, dat het beter is om 'system timestamp' uit te schakelen (zelfs onder MME) als de sequencer deze optie biedt. Op deze manier wordt zowel in USB mode als in RS232 mode een aanmerkelijke performance verbetering verkregen, op zowel latency als jitter waarden.
NB. de meeste sequencers op Windows maken niet gebruik van timestamping (m.u.v. Cubase).
3) Het is beter om de Unitor8 aan te sluiten via de RS232 poort dan via de USB poort. Dit in tegenstelling tot eerdere uitspraken van M. Haydn, de ontwerper van deze MIDI interface.
4) Op het moment dat de Unitor8 wordt aangesloten via RS322, en "system timestamp" niet wordt gebruikt, worden er zéér goede resultaten behaald, waarbij zowel de latency als de jitter waarden erg laag liggen.
Even "for the record", we hebben het over deze waarden:
Code:
Message latency: 1.80 ms
Message jitter: 0.25 ms
Message max deviation: 0.74 ms
Het is dus absoluut niet zo dat de Unitor8 een slechte MIDI interface is die je beter in de prullenbak kan gooien. Als je geen Cubase gebruikt zijn de Emagics nog altijd een verantwoorde keuze. Gebruik je wèl Cubase, dan is het even letten op de juiste instellingen om toch zeer acceptabel te kunnen werken.
NB. wordt de Unitor8 alsnog aangesloten via de USB poort, dan is het aan te raden de optie "Special USB Mode optimization" eens uit te proberen. In mijn configuratie werden hier consistent betere resultaten behaald (zie startpost), waarbij het ook interessant is dat zonder dat deze optie werd gebruikt, de Unitor behoorlijk meer schommeling liet zien qua MIDI performance.
5) Het is nog even interessant in hoeverre de timestamping functionaliteit van de Unitor nu eigenlijk werkt. Volgens de ontwerper ondersteunt de Unitor8 wel degelijk timestamping op driverniveau, maar tot nu toe heb ik dit nog niet zien functioneren.
Op het moment dat timestamping werkend is te krijgen, worden de latency en jitter waarden uit de test van kleiner belang, omdat deze dan door de sequencer automatisch kunnen worden gecompenseerd. Ik wil hier zelf nog wat verder induiken...
6) Het zou in de toekomst misschien nog interessant zijn om eens te kijken wat het effect van systeembelasting (zwaar gebruik van de audio interface, zware CPU belasting) zou zijn op de MIDI benchmarks latency en jitter, en of hier zelfs tegenwoordig nog verschil in bestaat tussen USB en RS232, en of dit nog uitmaakt qua leverancier van de interface.
Ik ben benieuwd of er nog vragen / opmerkingen zijn!