focusrite drivers issues

ano150122

Gedeactiveerd account
Lid sinds
1 januari 2004
Berichten
2.363
Tijdenlang heeft het me gekweld.
Ableton gekocht met push 2 , superblij, alleen soms liep het vast. Maar dan ook echt vast. soms zelfs computer restart nodig.
Je kent dat wel, .. waar zou het aan liggen, je gaat allerlei dingen uitproberen, en eerst leek het zich voornamelijk voor te doen als ik Massive gebruikte. Maar toen gebeurde het ook steeds met Reaktor.
En en track met Replika er in.... ik dacht dat het dus een Native Instruments issue was. Ik had bijna alles ge de-installeerd en opnieuw willen installeren..

Tot ik afgelopen week naar een vriend ging om hem de Push 2 met Live te showen... ik nam mijn geluidskaart niet mee en gebruikte de FLstudio asio drivers, want dan doet de externe 'subwoofer' van mijn laptop het ook.
In tegenstelling tot de asio4all drivers. Zo heb ik nog een redelijke sound uit mijn laptop, voor films echt prettig qua sound, voor musiceren niet echt, maar wel om een beetje te showen.

Ik wist van sommige tracks dat het zou gaan vastlopen etc. .. dus dat legde ik ook aan hem uit, maar ineens blijkt dus dat alles superstrak en zonder enige issue opstartte.. Ik kon het niet geloven.. echt alle tracks die ik altijd 2-3 keer op moest starten de laatste tijd, waarbij dan zowel Live als Push vastliepen werkte nu gewoon perfect.

Maar ja eenmaal thuis ga ik natuurlijk niet over mijn laptopspeakers zitten werken dus mijn 6i6 er weer aangehangen an ja hoor.. crash na crash. drivers opnieuw geinstalleerd maar nee hoor. blijft crashen.
Zit ik net eens te overwegen een nieuwe geluidskaart te kopen, probeer ik de asio4all drivers, en omdat ik de latency wil instellen open ik het asio4all venster en zie de mogelijkheid om de scarlett 6i6 te selecteren.

Met grote spanning en trillende ledematen probeer ik de meest beruchte crash track op te starten en het werkt gewoon perfect.
Ik heb alles nu meerdere malen opgestart omdat ik het nog niet helemaal vertrouw maar het werkt echt helemaal zonder problemen.

Ja, lang verhaal, en sommige mensen zullen me wel een sukkel vinden omdat ik er zo lang over doe om dit probleem op te lossen, maar ik had dus geen idee dat je met een audio interface andere drivers dan die van de fabrikant kon gebruiken.
Noem me maar naief. Noem me maar een sukkel.
Ik kan er mee leven want ik ben wel een sukkel met een retestrakke setup. :)

Ik post dit hele verhaal omdat ik redelijk euforisch ben ( en dat zonder drugs ) en omdat er wellicht nog meer van dit soort noobs op het forum zitten die ook een soortgelijk probleem hebben maar er niet voor uit durven te komen ;)
Die zou ik dan nu dus geholpen hebben en dat vind ik een leuk idee.


Oh ja , ik vroeg me dan nog af of er meer mensen zijn die ipv hun interface drivers andere gebruiken.... en waarom.
 
En ja, ik heb ooit de push te koop gezet omdat ik live niet mijn ding vond, maar daar ben ik op terug gekomen. Live is erg cool.
Dus ook niet meer te koop :)
 
Apart! Ik werk nu alweer een flink aantal jaren met OSX maar in de tijd dat ik windows gebruikte was de ASIO driver van de fabrikant zelf zonder uitzondering de betere keuze t.o.v. Asio4All. Asio4all was destijds een leuke optie om bijv. je onboard audio chip of een geluidskaart zonder ASIO drivers toch in een DAW te gebruiken.

Blijkbaar is dit niet meer zo. Nu moet ik ook wel zeggen dat ik altijd veel slechte dingen heb gelezen over de drivers van Focusrite dus wellicht ben je wel gewoon beter af met Asio4All.
Gelukkig werkt het weer want dit soort ellende kun je erg ongelukkig van worden! :)
 
Ja ik dacht precies het zelfde over die asio4 all, maar op dit moment helpthet me aardig uit de brand, daarbij komt trouwens ook nog dat mijn totale latency nu op 7,2 ms staat waar dat met de focusrite drivers 37 was.
 
Ik had problemen met mijn focusrite audio interface (nog steeds) en heb het idee dat het aan de driver ligt. Focusrite zelf kon mij niet helpen, ik had immers de laatste drivers geinstalleerd en een reinstall al een paar keer gedaan (zucht), heb inmiddels een andere interface gekocht, maar heb de focusrite nog wel liggen en zit al weken te denken wat ik ermee ga doen, want het is gewoon een goed ding... Nooit erop gekomen om asio4all te gebruiken (raar eigenlijk)... Dank voor de tip, ik ga het proberen...
 
Ik had problemen met mijn focusrite audio interface (nog steeds) en heb het idee dat het aan de driver ligt. Focusrite zelf kon mij niet helpen, ik had immers de laatste drivers geinstalleerd en een reinstall al een paar keer gedaan (zucht), heb inmiddels een andere interface gekocht, maar heb de focusrite nog wel liggen en zit al weken te denken wat ik ermee ga doen, want het is gewoon een goed ding... Nooit erop gekomen om asio4all te gebruiken (raar eigenlijk)... Dank voor de tip, ik ga het proberen...

Ja probeer ! ik ben benieuwd !!!

Ik ga wel focusrite inlichten trouwens, niet dat ik denk dat het helpt, maar omdat ik denk dat als niemand dit aangeeft het ook niet helpt :P
 
Good ol' ASIO4ALL. Vroegâh gebruikt voor een Creative Soundblaster toen ik net begon met produceren :P.

Zal het ook eens proberen voor m'n mobiele setup. Heb geen crashes, maar soms start ik Ableton, hoor een klikje door de speakers en hatseflats geen geluid. Dat terwijl een youtube filmpje afspelen vervolgens nog steeds kan... Zeer irritant. Naast dat de mixer software van focusrite ook enorm bagger is, en de jack plugs van enorm karige kwaliteit aangezien een van output jacks kaduuk is (een jackplug er in en uit halen zou op zich gewoon meoten kunnen zonder problemen zou je denken... Dat ten opzichte van mijn ruim 10 jaar oude M-audio firewire-410 die al flink wat te verduren heeft gehad en nog altijd werkt als een tierelier.

No more focusrite for me.
 
Heb net ook Asio4All gebruikt, en zag m'n latency van 32ms naar 12ms gaan. :) Dit bij 48kHz, samplefrequentie is ook wel een belangrijk detail in deze discussie denk ik.

Overigens ben ik best wel blij met m'n Focusrite spullen, en vind ik de MixControl software heel goed werken!
 
Ja probeer ! ik ben benieuwd !!!

Ik ga wel focusrite inlichten trouwens, niet dat ik denk dat het helpt, maar omdat ik denk dat als niemand dit aangeeft het ook niet helpt :P

Nah, getest en het werkt... :frons: flauw zeg... vooral omdat ik er zelf nooit aan gedacht had. computers tssss :beard:
 
appart verhaal man-T!
Ik ben juist van asio4all naar de focusrite drivers overgstapt.
Ik heb een virus ti2 en een drumstation en jomoxmbase en als ik deze met asio4all opneem in ableton dan bleef ik in de audio opname of resample een vertraging hebben in de audio opname.
En ik wilde dit niet compenseren met de track delay, dit is lastig als ik met de audio files wil werken.
Maar ik dacht laat ik eens de drivers gebruiken van de geluidskaart scarlette 18i6 en deze vergat ik dus te gebruiken 😂.
Ik gebruikte altijd asio4all...... maar toen ik de drivers van de kaart gebruikte was ik in eens van alle vertraging af in de opname.
Dus ik doe precies het omgekeerde als jij en ik heb nog geen vastloper gehad.
Sterker nog ik heb 2 van deze kaarten.
Ik heb een setup met laptop bij me vriendin thuis en ik heb een setup thuis met een desktop en het draait op beide de focusrite drivers.
En het loopt op beide niet vast en ik heb op beide geen vertraging meer in de opnamen tracks/resample tracks.

vreemd hè?!... gelukkig hebben we allebei een manier gevonden om met deze kaart te werken :okdan:
 
Ik heb hier nog een oude laptop die vista draait .
Edirola ua25 drivers voor vista draait minder soepel ( meer latency ) dan de assio 4 all ---> edirol .
Assio 4 all can je idd gebruiken als een last resort , als de meegeleverde drivers voor je geluidskaart te onstabiel zijn .
Doch ...in de meeste gevallen zal assio 4 all toch een hogere latency ...soms ook niet en soms ( in ouw geval) stabieler .
Goed dat er meerdere opties zijn .
 
Back
Top