Optredens.......pfffffff

The Untitled

Ouwe rot
Lid sinds
4 januari 2007
Berichten
1.890
Locatie
Frozenland
Vanmorgen was het weer eens zover, 1 a 2 keer in de 2 maand heb ik een boeking op een (hardcore) feest.
Iedereen hier thuis verklaarde mij voor gek en misschien was het achteraf ook wel gekkenwerk.
Op oud en nieuw naar een feest om te draaien....dan wil je toch met vrienden een feest bouwen en niet gaan 'werken' wat sommige er van maken.
Na een dag carbidknallen met gigantische groep vrienden, bekenden en kennissen had ik een boeking staan in het midden van het land, en om jawel, 6 uur s'morgens.
Na een kleine 10 keer te hadden uitgelegd dat ik vandaag geen bier dronk (ieder staat hier dan maximaal :biertje: heeey) omdat ik die dag nog op pad moest, waarna het er nog weer even ingewreven werd (ooh je gaat er alleen naartoe? zeker wel een eind rijden ofniet? (2 uur) en gaat er niemand met je mee?) ben ik rond half 2 maar eens richting het feest gegaan.

Leuk en wel, ondanks dat ik alleen naar het feest toe was gegaan was het best gezellig met een maat die ik daar tegen kwam en talloze bekenden.
Half 6, tijd om mn spullen eens op te bouwen.

Sinds de laatste 2 -3 boekings werk ik nu met een Yamaha rm1x en een sampler, voorheen gebruikte ik een laptop met een midicontroller maar werd eigenlijk als maar luier daarmee (ipv alles in stukken te knippen wou ableton ook wel complete tracks afspelen, tja en veel meer dan met wat fx te spelen blijft er dan niet te doen.)
Dus had ik een, best wel leuke, live act in mn rm1x&sampler combi gemaakt wat hier thuis prima klonk.
Maarrrr het zou het feest of optreden weer niet zijn dat alles hectisch verloopt.
Dus ik sta daar mn rm1x en sampler wat aan te sluiten, naast en voor mij gaat het feest vol gas door.
Blijkt mn rm1x en co raar te doen, ben er nog niet precies uit wat het probleem nou was.
Ik dacht eerst dat het een midi verhaal kon zijn maar na een paar keer opnieuw opstarten en inladen (van zowel de rm1x en de emu esi 4000, het probleem bleef gewoon) kwam ik er achter dat de rm1x en sampler wel goed samen werkten als ik de sampler in sample editing zette, wat ik nog niet eerder beleefd had en eigenlijk totaal onlogisch was.
Oke, dus ik had dus weer geluid, alleen als ik dan een track afgewerkt had moest ik wel uit sample editing vandaan en na de volgende bank toe met het resultaat dat zolang ie uit sample editing was er geen geluid was.
Normaal gesproken kan ik banken verwisselen zonder dat de muziek stopt. Leuk. Zo'n pauze van enkele tellen tussen je tracks, gelukkkiggggggg had de sampler later geen rare kuren meer dus maar 2 keer een kleine onderbreking gehad.
Naja zo sta je daar al lekker te zweten, en met de combinatie van apparaten met rare kuren en speedcore op volume 'als mag in het rood hoor' werd ik al aardig gek voordat ik mn live set uberhaupt was begonnen.

Oke dan, sjaakie was aan de beurt.
De eerste kanalen worden ge mute / ge unmute en sections worden verwisseld, en vond ik het eigenlijk niet zo lekker klinken zoals het thuis klonk.
Raar, oordopjes maar eens uit, ja het klinkt niet lekker nee.
Eest alles maar eens uit het rood vandaan getrokken wat niet echt in dank afgenomen werd door het publiek want ja het volume ging ietsje naar beneden.
Maar dan nog, heb ik weken aan die live set gewerkt, alles klonk perfect op mn veredele hifi boxen van krk en dan sta je daar, waar je de hele tijd naar toe hebt gewerkt (onder andere dan, er komt wel eens weer een boeking ^^) en dan klinkt het eigenlijk gewoon beroerd in mijn oren.
Met zorg verwerk je er allerlei (achteraf) details in waar niks van over blijft of niet te horen was.

Ik had de output van mn sampler op de line in van de mixer (zo'n kermis ding vol met lichtjes, fx en andere bullshit zolang het er maar blits uitziet) aangesloten zoals ik met mn laptop ook altijd deed.
Had ik dan net een verrot kanaal op die mixer te pakken?
Klonken de monitors gewoon zo beroerd?
Je zou bijna gaan denken dat dit de kwaliteit van geluidssystemen systemen op feesten in het algemeen zijn en dat het alleen thuis of in de studio normaal klinkt.
Soms had ik ook het idee, van wat ze 'vroeger' bij platenspelers zeiden dat het dj setup rond zingt, in de zin van rare brommen etc.
Maar daar kan bij mijn apparaten toch geen sprake van zijn?
Of zou ik er een DI box tussen moeten gaan doen?

Het kan wel goed, boeking hiervoor was een klein 'intiem' feestje van 80 a 100 bezoekers waar het dak eraf ging, en mét voortreffelijk geluid - het klonk daar net als thuis.
En dit was in een discotheek met 3 zalen met in totaal 1000(?) mensen waarvoor er 200 voor mijn neus stonden.

Nouja zo had ik dit dan ook weer achter de rug en kan ik een paar maand weer lekker liedjes maken, alleen het rare is zelf vond ik het beroerd klinken in de djbooth (eigenlijk heb ik bijna elke boeking wel eens de neiging om gewoon eens in het publiek te gaan staan en horen hoe het daar klinkt :D) maar aan het einde komen er wel een aantal verschillende gasten los van elkaar naar me toe dat ze het vet vonden wat ik deed met mn apparaten en dat en het wél goed klonk, WTF, sorry maar What the fuck?!
En dan waren het ook nog gasten die goed bij hun positieven waren, en niet ergens languitgestrekt ergens in de gang liggen....

Dat wil er bij mij dan verdomd moeilijk in hé, oke ze waarderen het misschien dat je daar met eigenlijk best wel oude spullen je live set neer zit te knallen, helemaal als het tegen die cdj2000 en laptops zet.



Zo dan, heel verhaal geworden, maar ik moest het even kwijt.

Kijk maar wat je er mee doet, reacties zijn van harte welkom.
Zeker omtrent DI boxen - ik weet er weinig van - maar als ze het geluid verbeteren prima.

Zo, en naast al dat gezeik hier op 1 januari,

Iedereen hier ook de beste wensen en een gelukkig nieuwjaar!

Folle lok en seine, zoals we hier in friesland zeggen. :D
 
Hehehe de beste wensen ook voor jou!

Klinkt wel een beetje als wat ik zelf ook wel eens ervaar tijdens een liveset :).
Mn ouwe monomachine die kanaal 1 en 2 spontaan omwisselde nadat ik de boel opgebouwd had. Snapte er niets van, tot ik er achter kwam dat ik de stekker andersom in het stekkerblok moest doen, dan was het wel weer goed.
echt WAZIG.

Wat ik ook lees is dat je geen kans hebt gekregen / genomen om even te soundchecken.
Ik prik het liefst in een vrij kanaal van de DJ set op het podium en zorg er voor dat de mix daar goed en zuiver aankomt. Daarna is het het probleem van de zaaltechnicus [vind ik ;)].
Hou er wel rekening mee dat je 0dB uitstuurt en niet +10dB wat ik in het begin nog wel eens deed, tegen de oranje lampjes aan, dat idee.

In het verleden een keer opgetreden op een feestje, niets geregeld terwijl ik netjes een bescheiden rider aangeleverd had wat ik wilde (2 meter brede tafel oid om mn spullen neer te zetten, een stekkerblok en een vrij kanaal op een DJmixer oid.).
Niets geregeld he? Met wat crewmensen maar een tafel het podium opgesleurd en een stekkerblok gezocht.
Zo gezegd zo gedaan :) niets aan het handje, zaalgeluid werd niet naar omgekeken naar de 'stage manager' die zich drukker maakte om zn titel dan om zn taken dus geluid was niet zo best.
Daar is allemaal prima mee te leven, totdat de mega stroboscoop aanging voor het podium en ik de schermpjes van MPC en monomachine op het ritme van de strobe zag dimmen. FUCK! ik zat op dezelfde groep als het licht!
Weer wat van geleerd: ik ga lekker passief toekijken tot alle shit geregeld is door de organisatie :).

Heb je ook een opname van je set? Ik ben wel benieuwd!

-C-
 
maar aan het einde komen er wel een aantal verschillende gasten los van elkaar naar me toe dat ze het vet vonden wat ik deed met mn apparaten en dat en het wél goed klonk, WTF, sorry maar What the fuck?!
En dan waren het ook nog gasten die goed bij hun positieven waren, en niet ergens languitgestrekt ergens in de gang liggen....

Zo dan, heel verhaal geworden, maar ik moest het even kwijt.

Kijk maar wat je er mee doet, reacties zijn van harte welkom.
Zeker omtrent DI boxen - ik weet er weinig van - maar als ze het geluid verbeteren prima.

Zo, en naast al dat gezeik hier op 1 januari,

Iedereen hier ook de beste wensen en een gelukkig nieuwjaar!

Folle lok en seine, zoals we hier in friesland zeggen. :D

de beste wensen man!

Maar wel grappig zo ff een dag uit het leven van ;)

Ach weet je, je mag blij zijn dat ze het toch goed vinden klinken! Ik heb wel eens anders meegemaakt... :r ze trokken me nog net niet uit de dj booth. hahaha

Misschien moet je toch iets minder kritisch op jezelf zijn of gewoon niet te veel gaan voorbereiden (als het thuis vet klinkt, wil dit helaas nog niets zeggen...) Voorbereiding is goed, maar je hebt wel onnodig veel stress gehad (technische problemen moet je voor zover je kan accepteren) Ik durf te wedden dat je helemaal leeg was na je optreden...

Overigens nam ik altijd een maatje mee, of die nou wilde of niet! Dan kon hij aangeven hoe het in de zaal klonk, zeker in tenten waar je nog nooit geweest bent. Is denk ik in jou geval ook wel handig. Of gewoon geen boeking meer met O&N...

De laatste keer dat ik moest draaien, ging de pitchcontrol van beide pioneers aan de haal niet met procenten tegelijk maar versprong wel constant. zie dan nog maar eens een fatsoenlijke overgang op de boxen te brengen. Gelukkig had ik een backup in Ableton op mijn laptop staan die dus altijd meegaat evenals een controller en een externe geluidskaart.
 
Hehehe de beste wensen ook voor jou!

Klinkt wel een beetje als wat ik zelf ook wel eens ervaar tijdens een liveset :).
Mn ouwe monomachine die kanaal 1 en 2 spontaan omwisselde nadat ik de boel opgebouwd had. Snapte er niets van, tot ik er achter kwam dat ik de stekker andersom in het stekkerblok moest doen, dan was het wel weer goed.
echt WAZIG.
Ja inderdaad geen touw aan vast te knopen dan.:D
Maar erg verrot om zulke problemen tegen te komen 5 minuten voordat je op moet.
Wat ik ook lees is dat je geen kans hebt gekregen / genomen om even te soundchecken.
Ik prik het liefst in een vrij kanaal van de DJ set op het podium en zorg er voor dat de mix daar goed en zuiver aankomt. Daarna is het het probleem van de zaaltechnicus [vind ik ;)].
Hou er wel rekening mee dat je 0dB uitstuurt en niet +10dB wat ik in het begin nog wel eens deed, tegen de oranje lampjes aan, dat idee.
Nee klopt, daar is eigenlijk ook nooit sprake van, vaak is het feest al even aan de gang voordat ik moet.
Het is inderdaad wel beter om een soundcheck te doen, kan je er zelf nog het beste van maken zonder dat het van het feest af hangt.
Ik zal morgen eens de koffer uitpakken en kijken hoe hard ik met de sampler heb uitgestuurd.
In het verleden een keer opgetreden op een feestje, niets geregeld terwijl ik netjes een bescheiden rider aangeleverd had wat ik wilde (2 meter brede tafel oid om mn spullen neer te zetten, een stekkerblok en een vrij kanaal op een DJmixer oid.).
Niets geregeld he? Met wat crewmensen maar een tafel het podium opgesleurd en een stekkerblok gezocht.
Zo gezegd zo gedaan :) niets aan het handje, zaalgeluid werd niet naar omgekeken naar de 'stage manager' die zich drukker maakte om zn titel dan om zn taken dus geluid was niet zo best.
Daar is allemaal prima mee te leven, totdat de mega stroboscoop aanging voor het podium en ik de schermpjes van MPC en monomachine op het ritme van de strobe zag dimmen. FUCK! ik zat op dezelfde groep als het licht!
Weer wat van geleerd: ik ga lekker passief toekijken tot alle shit geregeld is door de organisatie :).

Heb je ook een opname van je set? Ik ben wel benieuwd!
Heel erg herkenbaar over geen ruimte in moeilijk krappe djbooths, volle stekkerdozen inderdaad.
Hier staat opname die ik thuis gemaakt heb, wat ik dan ongeveer op een feest ook speel:
http://soundcloud.com/theuntitled/t...a-esi2000-mix120#new-timed-comment-at-1448100
Alleen zat hier ook nog een Novation nova bij.
 
de beste wensen man!

Maar wel grappig zo ff een dag uit het leven van ;)

Ach weet je, je mag blij zijn dat ze het toch goed vinden klinken! Ik heb wel eens anders meegemaakt... :r ze trokken me nog net niet uit de dj booth. hahaha

Misschien moet je toch iets minder kritisch op jezelf zijn of gewoon niet te veel gaan voorbereiden (als het thuis vet klinkt, wil dit helaas nog niets zeggen...) Voorbereiding is goed, maar je hebt wel onnodig veel stress gehad (technische problemen moet je voor zover je kan accepteren) Ik durf te wedden dat je helemaal leeg was na je optreden...
Ja heb je wel gelijk inderdaad, voorbereiden is 1 ding waar ik dan toch wat te ver op door gegaan dan achteraf.
Was achteraf vooral teleurgesteld eigenlijk.
Overigens nam ik altijd een maatje mee, of die nou wilde of niet! Dan kon hij aangeven hoe het in de zaal klonk, zeker in tenten waar je nog nooit geweest bent. Is denk ik in jou geval ook wel handig. Of gewoon geen boeking meer met O&N...
Eerlijk gezegd zat ik ook niet op een boeking met O&N te wachten, maar omdat ik deze aannam heb ik er maart ook weer 2 bij gekregen dus ja.
Na een tijdje wat minder boekingen dan doe je wat..
Normaal gesproken heb ik trouwens ook een maatje mee, wel zo gezellig ook.
Alleen tja die wou nu natuurlijk ook gewoon feest vieren. :)



Hebben jullie verder ook ervaring met DI-boxen, of anderen hier?
In iedergeval ga ik de eerst volgende keer wel mooi van te voren soundchecken.
 
Laatst gewijzigd:
Ben benieuwd of een artiest ooit een soort rider usb stickje bij zich heeft, waar alles (virtuele decor's, video- en lichtshow, instrumenten en sounds, koor en dansact) op staat en gewoon vraagt: "waar kan ik ff inpluggen?" :S
 
Back
Top