Prog Rock Topic

Leuk dat er een prog-rock draadje bestaat, ik ben zelf behoorlijke fan van dit genre. Ik hou vooral van de lange epische nummers met alles erop en eraan.
Ja leuk, dan komt de ouwe rocker in me weer naar boven! :D
Leuke tracks trouwens van je!
Ik zie wel dat er ouwe muziek uit de seventies gepost wordt dus ik zal ook wat duiten in het zakje doen en een beetje eer voor de Nederlanders die goed bezig waren in die tijd.
Lekkere lange nummers met alles erop en eraan?
Finch met Joop van Nimwegen die in die tijd een paar keer tot beste gitarist van nederland werd uitgekozen door lezers van Oor en ook het baswerk van Peter Vink is niet te versmaden;



Alquin was ook een lekker bandje in die tijd;

 
Ja leuk, dan komt de ouwe rocker in me weer naar boven! :D
Leuke tracks trouwens van je!
Ik zie wel dat er ouwe muziek uit de seventies gepost wordt dus ik zal ook wat duiten in het zakje doen en een beetje eer voor de Nederlanders die goed bezig waren in die tijd.
Lekkere lange nummers met alles erop en eraan?
Finch met Joop van Nimwegen die in die tijd een paar keer tot beste gitarist van nederland werd uitgekozen door lezers van Oor en ook het baswerk van Peter Vink is niet te versmaden;
Beide ontzettend goeie tracks. Alquin kon ik wel maar Finch nog niet, smaakt gelijk naar meer, wat een gitaarspel! Wat betreft nederlandse bands vind ik nog steeds Kayak erg goed. En dan vooral het album "Merlin":
 
En wat de jaren '70 betreft . Dat was de tijd van dat genre . Pioniers altijd wat boeiender dan volgers wat mij betreft. En ik vind vaak het vervelende van neo-prog dat er wat invloeden inzitten die me minder aanspreken - vaak een wat amerikaanser en gelikter geluid.
 
Ben nu al even aan het zoeken naar leuke voorbeelden van Prog op YouTube, maar ik kan nauwelijks meer muziekvideo's zonder reclame vinden! :duivels: Is er iets veranderd? :?
 
Alquin kon ik wel maar Finch nog niet, smaakt gelijk naar meer, wat een gitaarspel!
Ik heb beide bandjes gezien zo rond 1975, Finch was eigenlijk een voortzetting van de oude Q65
Wat betreft nederlandse bands vind ik nog steeds Kayak erg goed. En dan vooral het album "Merlin":
Die heb ik ook gezien maar wel in hun latere periode.
Die spreekt jou juist het meeste aan maar ik hou wat meer van de originel bezetting, vooral met Max Werner nog als zanger
supersister niet te vergeten
Ja leuk!
en je zou kunnen stellen dat solution in hun beginfase er ook onder valt
Zeker ook ja daar vind ik de latere periode weer erg goed van Cordon Blue en it's only just begun
en Earth & Fire
Zeker ook die!
En wat de jaren '70 betreft . Dat was de tijd van dat genre . Pioniers altijd wat boeiender dan volgers wat mij betreft. En ik vind vaak het vervelende van neo-prog dat er wat invloeden inzitten die me minder aanspreken - vaak een wat amerikaanser en gelikter geluid.
Dat was ook zo en ook ik vind die tijd beter dan de jaren 90 zeg maar toen het weer opkwam
Omdat we het zo leuk vinden als ouwe rockers hier nog maar een paar van de genoemde bands en twee andere favorieten uit dat genre die ik als laatste post

Eerst een mooie van Finch;



Dan een oudje van Kayak uit voor mij de favoriete periode;



andere favorieten dus;




En deze nog vooral toen ze nog een mellotron gebruikten;

 
ow ja camel - ben er nog steeds niet uit welke camel ik nu de leukste vind
maar the snowgoose was mijn eerste lp van ze dus daar heb ik altijd een zwak voor gehad .

de LP van Finch, Glory of the Inner Force zat een outro die ik langzaam afspeelde en gebruikt heb voor een nummer omdat dat heel erg space werd
(vertragen dmv opnemen en dan de pauzeknop van het cassettedeck langzaam indrukken opdat te tape sneller gaat lopen)
 
@Veldman

Nee - een adblocker heb ik niet. Vroeger viel het wel mee met die reclame, maar nu zie ik meer reclame dan de eigenlijke video. Even een testje: ik had een Prog video in gedachten maar zie ik er reclame in, kijk eens of jij dat niet ziet. Hier is die:



Edit: Ha-ha!, dat is vreemd, na plaatsing van de video op Synthforum verdwijnt de reclame kennelijk vanzelf!
 
geen reclame hier en ook niet als ik naar yt ga
maar ik gebruik brave die heeft een ingebouwde adblocker - wel zo prettig
 
Die heb ik ook gezien maar wel in hun latere periode.
Die spreekt jou juist het meeste aan maar ik hou wat meer van de originel bezetting, vooral met Max Werner nog als zanger
Ik zag ze ook een paar jaar geleden in Corneel-Lelystad, leuk intiem tentje waar je gewoon een meter van ze af kan staan. Overigens vind ik de huidige zanger ook wel wat minder als bij de originele bezetting. Maar Kayak is vooral Scherpenzeel. (Wintertime ook 1 van mijn favorieten :okdan:).

Dit is trouwens ook een geweldige nederlandse band, Flamborough head uit Friesland:

 
Maar McLaughlin en alle aanverwanten (chick corea, jean luc ponti, mahavisnu orchestra, jan hammer, etc etc) toch altijd in mijn platenkast gehad onder het kopje jazzrock (en sommige platenzaken plakten er het bordje fusion op)
 
Maar McLaughlin en alle aanverwanten (chick corea, jean luc ponti, mahavisnu orchestra, jan hammer, etc etc) toch altijd in mijn platenkast gehad onder het kopje jazzrock (en sommige platenzaken plakten er het bordje fusion op)

Ja - het is een randgeval, maar Prog Archives heeft wel een afdeling "Jazz Rock/Fusion": http://www.progarchives.com/subgenre.asp?style=30

En zo bestaat er ook Prog Metal:



 
Maar McLaughlin en alle aanverwanten (chick corea, jean luc ponti, mahavisnu orchestra, jan hammer, etc etc) toch altijd in mijn platenkast gehad onder het kopje jazzrock (en sommige platenzaken plakten er het bordje fusion op)
Ja, da's natuurlijk met al die bands wel een beetje het geval; wanneer is het progrock en wanneer jazzrock, hardrock of symfonische rock bijv?
Eigenlijk valt het allemaal onder het kopje progressieve muziek zou je kunnen stellen dus eigenlijk mag in dit topic wat mij betreft wel overlappende muziek gepost worden.
Zo vind ik bijv de eerste band die gepost werd (porcupine tree) een mooi voorbeeld van latere progressieve muziek maar eigenlijk hou ik het meest van de muziek zoals ze maakten op de sky moves sideways.
En als Jean-Luc Ponty wordt genoemd, over Zappa hebben we het nog niet gehad maar kan je Zappa wel in een categorie plaatsen, nou ja; progressief was ie in ieder geval wel toch?
Maar voor mezelf moet ik wel zeggen dat als het erg gefreak werd dan haakte ik toch wel af over het algemeen.

Nog maar een onbekend Nederlands bandje midden jaren zeventig wat ook een beetje zich op de grensvlakken bewoog, lekker ook met oa Rhodes en dwarsfluit;



Leuk voorbeeld van crossover tussen jazz en rock is bijv ook deze track op het debuutalbum van Journey voor ze het wat commerciëlere pad opgingen, mooi drumwerk van Aynsley Dunbar ook;



En voor de liefhebbers van de lange tracks met alles erop en eraan;

 
Zappa had zo zijn eigen ideeën over progrock (hij hoorde slechts de term progresive van een MTV-interviewer en besloot daar zijn mening over te geven)
 
Zappa had zo zijn eigen ideeën over progrock
ja waar had Zappa niet z'n eigen ideëen over? :D

Ik had trouwens gezien je naam wel wat Duits spul verwacht. Of zie je krautrock losstaand ?
Nou ja, ik begon met wat eer te bewijzen aan Nederlandse bands maar Krautrock is zeker progressief natuurlijk en je hebt erom gevraagd dus krijg je 'm ook. :D

Eerst dan maar iets van Can-Chain Reaktion en daar moet ik eigenlijk ff een grappige story bij vertellen. :D
Zo'n 35 jaar terug denk ik kwam een vriend op visite die nog wel 'ns een zelf opgenomen mixtape meenam met wat minder bekende muziek en deze keer met wat tracks van Can, ik kon de band toen nog niet.
Dus we zitten gezellig ff te kletsen maar ik had niet zoveel tijd dus hij bleef niet lang en de volgende dag had ik 's middags weinig te doen dus ff een wietje gerold en begin net stoned te worden en denk opeens aan de tape van die vriend dus ik die opgezet en ging er 'ns ff goed voor liggen en verwachtingsvol ging ik luisteren. :peukie::dj:
Nou is Can toch al niet van het gewone maar ik werd zo meegenomen door de muziek dat ik op een gegeven moment bij Chain Reaktion helemaal opging in die verschuivende ritmes en op een gegeven moment lag ik zo te stuiteren op de bank dat ik de muziek maar ff heb afgezet en een frisse neus ging halen in het park, lekker onder een boom. :doei::walker::Z

 
Back
Top