Beginnersfouten en kritiek

Enzo.F

vrijwillig lid
Lid sinds
31 mei 2010
Berichten
1.663
Locatie
a forest
Graag ontvang ik gefundeerde kritieken op mijn eerste afgemaakte track.

Het mag kritiek zijn op mixing / mastering / eq'ing maar ook graag op de compositie en de dynamiek, melodie, arrangement en de edit.

Houd het wel gefundeerd graag.





Dank voor jullie feedback.

Jeroen
 
Laatst gewijzigd:
Als computer zo kut is heh, wat doe je op het internet dan?
 
Lekker zwaarmoedig muziekje! ;-)

Ik heb het gevoel dat het geluid dat op 1.38 er in komt, een heel klein beetje te hoog gepitched is...
Maar ik kan mij vergissen...
 
Als computer zo kut is heh, wat doe je op het internet dan?
Tja, computers zouden het leven moeten vergemakkelijken...
Maar ze hebben me juist meer tijd en energie gekost! :-D
 
leuk interbellum carpenter sfeertje!
het lijkt wel een beetje of die TR707 niet helemaal strak loopt misschien is dat psychisch vooral als de clap erin komt ofzo lijkt het ...die clap is zowiezo erg mat en maakt de track een beetje plastic, of scherper EQ'en en een toefje reverb erover
je kan er een synth noise snare overheen plakken om het wat meer body te geven die clap
of de TR707 door een analoog filter halen met een klein beetje envelope

Edit je dat met tape ofzo dan? of een HD recorder?
 
ik zou nog eens goed kijken naar de panning van je elementen.
misschien een beetje conventioneel.. maar ik zou die bassline gewoon in het midden zetten en misschien nog wat bass erbij. klinkt een beetje slapjes (de hele mix imo).
 
Mag wel wat meer koebel in.

Verder vindt ik 6 en een halve minuut van hetzelfde wel erg saai. Maar als het dan toch moet, gooi een goeie mastering comp/limiter erover en laat de eindmix pompen en knallen. Die hihat sound vind ik vrij lafjes, zit ook niet lekker in de mix. De bassdrum lijkt qua luidheid ook alle kanten op te gaan. Als tip zou ik zeggen, werk meer met duidelijk herkenbare a- en b-stukjes structuur, gooi er goeie breaks in, en varieer je beat.

Positief punt is dat de klanken, melodieen en opbouw an sich best interessant zijn. In je mix heeft de bassdrum en de hihat nu vooral de hoofdrol, en dat verdienen ze niet.

Dus: breder uitmixen je synthsounds en melodieen, en voor je beat a) betere sounds kiezen en b) gooi je beat in een bus en gooi daar een goeie compressor overheen, dan blijft de beat ook beter overeind.

Hoop dat je wat aan bovenstaande hebt, en om met Barry S. af te sluiten: voowal dooowwwgaan. :mega:
 
Ik heb het gevoel dat het geluid dat op 1.38 er in komt, een heel klein beetje te hoog gepitched is...

Zou kunnen dat de tune niet helemaal zuiver is van de JX3p. Ik moet me dat nog leren horen of ik moet beter luisteren... ;) Thanks! Ik ga er beter op letten.

het lijkt wel een beetje of die TR707 niet helemaal strak loopt misschien is dat psychisch vooral als de clap erin komt ofzo lijkt het ...die clap is zowiezo erg mat en maakt de track een beetje plastic, of scherper EQ'en en een toefje reverb erover
je kan er een synth noise snare overheen plakken om het wat meer body te geven die clap
of de TR707 door een analoog filter halen met een klein beetje envelope

Edit je dat met tape ofzo dan? of een HD recorder?

Onder de clap ligt steevast een snare met wat minder velocity dan de clap. Ik ben het met je eens dat de 707-clap geen sterke sample is. Ik heb deze in een rerun opgenomen en later strak gelegd als 9e individuele track. Deze loopt in mijn oren ook na een minuut of vier niet meer strak. Goeie tips. een Noise-je of een analoog filter is ook het proberen waard!

Waardevolle tips, dank je!

Helaasch geen Studer eight track of Tascam TSR8. Hoewel dat wel erg lekker zou zijn is me dat in aanschaf en qua onderhoud te duur. Dit heb ik in Adobe Audition opgenomen (48kHz, 16bit). Ik kom er achter dat dat niet het meest ideale pakket is. Ik wil de Cirklon kunnen starten en stoppen met de computer en ik zou ook willen dat de de software het tempo bepaalt.

Dank u voor deze adviezen!

ik zou nog eens goed kijken naar de panning van je elementen.
misschien een beetje conventioneel.. maar ik zou die bassline gewoon in het midden zetten en misschien nog wat bass erbij. klinkt een beetje slapjes (de hele mix imo).

Qua panning heb ik het een en ander met automation op een bepaalde plek in het stereo-beeld gezet. Dit was puur een kwestie van smaak en wat afwisseling. Wellicht is het, zoals jij zegt handiger om de essentiƫle elementen op een vaste plek te laten staan?
Er is in de post productie geen extra eq of filter gebruikt op de individuele tracks. Wellicht zou ik het in de mixer (D&R Dayner) de bas nog iets meer mogen geven?

Thanks, input waar ik mee aan de slag kan! Echt fijn.

Dank, vriendelijke groet uit Twente, Jeroen
 
Wat losse dingen:
- Dat Autobahn-achtige basje dat er rond 0:50 inkomt speelt een vreemd patroontje dat de groove er een beetje uithaalt;
- De mix is vrij tam, alles (misschien op de kick na) ligt erg liefjes in de mix. Sommige elementen mogen best wat ruiger;
- Het melodietje is simpel maar niet catchy. Misschien een smaakdingetje, maar ik vind het wat te simpel. Dat wordt ook nog versterkt door het lome tempo;
- Ik vind 'm te lang voor de ideeƫn die erin zitten. Nu herhaalt het zich veel te lang: er stopt weer eens wat, er komt weer eens wat bij, en dat is het dan.

Ik vroeg me tijdens het luisteren een beetje af wat dit nou voor track zou moeten zijn. Niet om het per se in een hokje te stoppen, maar wat wil je hiermee nou eigenlijk overbrengen? Het is een heleboel dingen niet, en ik ben er nog niet achter wat het wel zou moeten zijn. Wat was het idee toen je dit maakte? Dat zou je wellicht kunnen helpen wat scherpere keuzes te maken zodat die elementen er beter uitkomen. Beetje vaag gelul misschien, maar misschien heb je er wat aan. :-)
 
Als tip zou ik zeggen, werk meer met duidelijk herkenbare a- en b-stukjes structuur, gooi er goeie breaks in, en varieer je beat.
...
Dus: breder uitmixen je synthsounds en melodieen, en voor je beat a) betere sounds kiezen en b) gooi je beat in een bus en gooi daar een goeie compressor overheen, dan blijft de beat ook beter overeind.

Dank, redelijk helder. Ik heb er zeker wat aan. Fijn dat je de tijd hebt genomen, kan ik erg waarderen, AdDM!

Wat losse dingen:
- Dat Autobahn-achtige basje dat er rond 0:50 inkomt speelt een vreemd patroontje dat de groove er een beetje uithaalt;
- De mix is vrij tam, alles (misschien op de kick na) ligt erg liefjes in de mix. Sommige elementen mogen best wat ruiger;
- Het melodietje is simpel maar niet catchy. Misschien een smaakdingetje, maar ik vind het wat te simpel. Dat wordt ook nog versterkt door het lome tempo;
- Ik vind 'm te lang voor de ideeƫn die erin zitten. Nu herhaalt het zich veel te lang: er stopt weer eens wat, er komt weer eens wat bij, en dat is het dan.

Ik vroeg me tijdens het luisteren een beetje af wat dit nou voor track zou moeten zijn. Niet om het per se in een hokje te stoppen, maar wat wil je hiermee nou eigenlijk overbrengen? Het is een heleboel dingen niet, en ik ben er nog niet achter wat het wel zou moeten zijn. Wat was het idee toen je dit maakte? Dat zou je wellicht kunnen helpen wat scherpere keuzes te maken zodat die elementen er beter uitkomen. Beetje vaag gelul misschien, maar misschien heb je er wat aan. :-)

Kan me in jouw punten goed vinden. Het zijn acht sporen waarvan Ć©Ć©n stereospoor. Deze zet ik na verloop van tijd aan en uit, ik draai wat aan de knoppen en that's it. Verschillende patterns voor de diverse instrumenten zou de spanning wat verhogen. Dat het een tamme mix is komt doordat alles qua volume bij elkaar blijft liggen? Daar mag meer dynamiek in komen? De verschillen in volume per element mag contrastrijjker, is dat wat je bedoelt? Zelf vind ik het nog wat gesloten, ik hoorde vandaag op andere speakers dat het hoog te weinig aandacht krijgt, maar da's waarschijnlijk een ander aandachtspunt.

Dank je, Stupide :)
 
Zal vanavond eens even luisteren.....
 
Dus: breder uitmixen je synthsounds en melodieen.

Kan je me uitleggen hoe ik het breder kan uitmixen? Thanks
 
Vet die JX3! tips kan ik je niet geven want ik ben der nog niet ;)

Kan je me uitleggen hoe ik het breder kan uitmixen? Thanks./QUOTE]

Daar ben ik ook benieuwd naar. Nu doe ik dat met layering, EQ en panning.
 
Vergeet de fx niet

Reageerde je op het "breder maken van de mix"?

Zo ja, doe jij dan je FX terug laten komen op een apart kanaal op je mixer zodat je die ook weer kunt EQ/Pannen/etc ?

Ik gebruik nu vaak weinig FX omdat ik daarmee zo snel de bron verneuk in mijn ogen. Maar ik heb dan ook enkel een ASR-10 en een Alesis midiverb. Dus misschien wat meer ITB fx gebruiken.

Goed, ik wil het draadje van OP niet kapen dus ik laat het hier even bij.
 
je kunt idd fx pannen via een sent of direct op het kanaal.
Met reverb kun je ook dingen dichter bij of verder weg laten lijken, elementen plaatsen in de ruimte. meer reverb is verder weg, geen reverb is heel dichtbij.
Elementen met veel hoog lijken vaak ook dichter bij terwijl hetzelfde element met een lpf verder weg lijkt.
 
Reageerde je op het "breder maken van de mix"?

Zo ja, doe jij dan je FX terug laten komen op een apart kanaal op je mixer zodat je die ook weer kunt EQ/Pannen/etc ?

Ik heb de gebruikte fx (RE150, D&R stereo spring reverb en RE501) in de sub van het origineel (snare, hats of de sh101) opgenomen.

Interessant wat je zegt. Ik tape het in twee runs. Dus kan ik ook meer gesplitst opnemen, de instrumenten clean en de fx ook afzonderlijk voor meer flexibiliteit in post-productie panning en EQ'ing. Twee runs geeft me 16 kanalen opname,

Thanks voor de tips, wederom!
 
Wat mij met name opvalt is de compositie zelf. Die vind ik niet sterk genoeg. Ik zat (zoals) al werd opgemerkt) ook te denken dat het tempo in combinatie met de beat het gevoel geeft alsof je jezelf door modder aan het voortbewegen bent. Misschien een paar BMP's opschroeven, wordt je track tegelijk ook iets korter van :).

De geluidskeuze is op zich wel in orde volgens mij. Die lead klinkt wel lekker, maar ik zou misschien iets creatiever omgaan met het plaatsen van de noten. Ik hoor wel wat veel noten op de hele tel. Misschien wat ervoor of erna plaatsen? Zou het wat schwung kunnen geven.

En det tip over reverb was ook al gegeven, dus wat betreft even in de herhaling: reverb doet bij altijd wonderen als het gaat om de ruimtelijkheid van de mix. Gewoon per spoor meegeven.
 
Back
Top