Studio set-up: help!

Elvin83

Nieuwkomer
Lid sinds
9 Maart 2015
Berichten
7
Hoi allemaal,

Al zo lang ik weet wil ik elektronische muziek maken. Voor het eerst heb ik wat geld beschikbaar dus ben ik bezig een thuis-studio te maken. Ik heb de volgende hardware:
Synths:
Korg Microkorg
Alesis Micron
Korg Poly-61

Drumcomputers:
Yamaha rx-7
Roland mc 808

Ik heb ook nog een zeer simpele mixer met waarschijnlijk te weinig sporen, en nog 1 midi kabel en een midi->usb kabel.

Ik zou graag een pc met DAW willen gebruiken om op te nemen.

Nu is mijn vraag:
Hoe kan ik alles met elkaar verbinden zodat ik een simpele beginners studio set-up heb? Welke randapparatuur heb ik nog nodig?

Ik heb dus echt géén idee!
Alle soort advies welkom!

Alvast bedankt!
 
Welkom Elvin!

Mooie synthjes heb je daar.
Een MC-808 heeft ook een sequencer (neemt de midi noten op die jij speelt als de toestellen via MIDI met elkaar verbonden zijn) en kan een deel van de taak van je DAW ook op zich nemen.
Een Poly61 heeft achteraan standaard geen midi aansluiting. Er bestaan wel inbouwkits dus misschien heeft die van jou dit wel...
In je mixer kan je de audio-uitgangen van je synths proppen (als je genoeg kanalen hebt).
Van de mixer kan je naar je computer via een externe of interne geluidskaart.
De DAW in je computer neemt dan je audio en/of midi op.
Een goede basic DAW met veel mogelijkheden is Reaper. Kost weinig in verhouding met andere DAW's en doet dat heel goed.
Om van start te gaan heb je niet meteen verdere randapparatuur nodig.

Cheers,
Exo. :mega:
 
Welkom! Leuke synths, valt zeker mooie muziek mee te maken...

Als je nu nog effe laat weten wat voor een mixer, pc en geluidskaart je hebt en eventueel welk budget je voor ogen hebt kunnen we iets gerichter advies geven...

Zoals hierboven al aangehaald.. Je MC-808 kan alle synths alvast sequencen en als je alles gemixed krijgt op je mengerd kan je vast alles al stereo opnemen op je huidige PC en geleidelijk upgraden wanneer het moet/kan...
 
Hey exoterrestrial en R>5

Dank jullie voor je reactie!
Wat ik uit jullie antwoord opmaak is dus vooral een mixer met genoeg kanalen en een pc met degelijke geluidskaart (en, eventueel open-source, Daw zoals Ardour).

Valt alles te sync-en met wat ik heb? Of heb je daar ook een apparaat voor?
 
Mochr je vanuit je DAW gaan (willen) werken zou persoonlijk een geluidskaart kopen met genoeg I/O om de hele zwik in te prikken.
En een eenvoudige midi interface met genoeg I/O.

Mocht je live jams willen tapen met de spullen die je hebt. en dus niet willen arrangeren in een DAW dan volstaan 2 kabels vanuit de master out van je mengpaneel naar je geluidskaart om te tapen wat je live speelt/sequenced. (en tuulk ook een zwikje kabels om al je gear aan te sluiten op het mengpaneel)
 
Als je nu nog effe laat weten wat voor een mixer, pc en geluidskaart je hebt en eventueel welk budget je voor ogen hebt kunnen we iets gerichter advies geven...

Werk je liefst In The Box (zoveel mogelijk met de computer: synthese, sequencen, mixen, effects) of Out The Box (zoveel mogelijk handson, met instrumenten/sequencers, mengpanelen, outboard fx...)?

Beide hebben pro's en con's maar op beiden kan je goede muziek maken. Tis namelijk de kok en niet de keuken die het verschil maakt... Of, beter een goede song op de computer gemaakt dan een slechte met echte instrumenten :D
 
waarom niet de free version van presonus studio one als je alleen wil recorden als DAW. :)
 
Back
Top