Patchbays: Vrijheid of beperking?

Ik gebruik patchbay voor flexibiliteit maar vooral om lengte/afstand te overbruggen.. puur om een set kanalen van de mixer, naar m'n 19" rack te transporteren (alsof mijn mixer "in" het rack zit). In mijn geval 8 mixer-kanalen en 2 master inserts

Een patchbay in combinatie met m'n AH Zed R16 is grandioos.. ik kan zowel tracken via effecen, afluisteren vd PC en dat naar effecten brengen en ook de master insert tegelijk gebruiken én dat op overzichtelijke manier.. de flexibiliteit is dat ik gewoon kan uitkiezen door hoeveel verschillende effecten iets gaat zonder ook maar 1x achter m'n spullen te moeten. De ene keer alleen 1 compressor, volgende track door 2 compressors en 1 eq, enz.. zie dat maar eens voor elkaar te krijgen zonder patchbay + zonder om te steken de hele tijd.
 
Had zelf ook alles via patchbays lopen, alle inputs en outputs van auxen, inserts van kanalen en bussen, alle compressors en fx en een aantal kanalen en gear die niet meer op de mixer kon. Alles was doorverbonden op de patchbays met principe voorkant inpluggen, signaal onderbreken en doorpluggen.

Hoewel het heel erg flexibel is en je alles aan alles kon routen was het niet erg praktisch in de praktijk. Kwa Total recall maak je het jezelf erg moeilijk. De een kan er mee leven de ander (ik) niet, gevolg voor mij was (en de analoge mixer was daar ook schuldig aan) dat een track een half jaar bleef staan omdat hij niet af was en als ik aan een andere track zou beginnen ik dus ook eigenlijk mijn routings kwijt was. Werd nogal een werk om alles te documenteren per track. Van brom of kraak of ruis had ik overigens geen last. Wat wel lastig was, meerde fx achter elkaar welke balanceren en unbalanced waren en -10 db of 4+db, zat je weer met level verschillen.

Patch nu alles per project in ableton in de software zelf met geluidskaarten, is echt een verademing.


attachment.php
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    64,4 KB · Bekeken: 113
Nu is mn vraag nog niet beantwoord, dus herhaal:
Wie gebruikt hier de Neutrik Bantam type patch cords??
 
only the lucky few - vermoedelijk niet veel hier dus :)
 
Ik heb het voor mijn nieuwe studio overwogen, maar ik vond de prijzen toch iets te gortig. Zo veel ompatch-behoefte heb ik in mijn setup niet.
 
Ik heb het voor mijn nieuwe studio overwogen, maar ik vond de prijzen toch iets te gortig. Zo veel ompatch-behoefte heb ik in mijn setup niet.

Ja, ik vind het ook erg prijzig. Maar wel compacte plugjes.
 
Back
Top