Patchbays: Vrijheid of beperking?

masterEkkie

Nieuwkomer
Lid sinds
7 Maart 2016
Berichten
14
Locatie
Almere
Met een MX-1, twee 16 track mixers en een groeiende hoeveel gear uit met name het goedkopere segment dacht ik als synth newb, tevens ICT'er, dat het handig zou zijn om audio te kunnen patchen zoals ik mijn netwerk patch. Mijn eerste blijdschap bij de ontdekking van de 19" patchbays verging al snel.

Eerst even terug. De praktijk is dat ik iedere maal dat ik nieuwe gear koop mijn mixers opnieuw sta in te delen. Als ik dat een aantal maal hebt gedaan zitten mijn kabels zo door de war dat je denkt "nou, dat zit best wel door de war". Mijn utopie is om een unit te hebben waarmee ik bij alle kanalen van mixers en lexicon kan komen en daaronder units te hangen waar ik de output van gear, mixers (inclusief pre-out) en lexicon op kan pikken.

De ellende met patchbays is ten eerste dat er welliswaar 48 aansluitingen op een patchbay zitten, maar dat dit in de basis 24 setjes van 2 zijn: vanaf de voorzijde bekeken input boven (je zenders) en output beneden (je ontvangers). Okee, daar gaat het idee van een dedicated unit voor input, danwel output. Maar goed. Stel ik ga heel netjes mijn output verdelen over poorten 25-48 van iedere patchbay. Dan is de volgende stap dat je boven ieder van deze poortjes de output gaat prikken van de gear die je naar die plek wilt sturen. Dat vinden die slimme setjes namelijk erg fijn en ik betaal voor al die slimheid, dus. Maar eh, ben ik nu niet aan het herhalen wat ik normaal achterin mijn mixers doe?

Afijn, ik denk maar even door. Stel, ik knap een bootje voor Willem op, hou wat geld over en koop een nieuw pareltje voor de studio. Die wil ik op mijn mixer ergens tussen frutten. En wat ga ik dan doen? Gewoon omdat ik alles netjes wil hebben ga ik in mijn patchbays alle bovenste aansluitingen aan de achterkant verplaatsen om ruimte te maken. En dan prik ik het apparaat ertussen. Alles weer netjes. Joepie!

Nee! Niet joepie! Ik sta te patchen aan de achterkant van mijn patch modules! Tot overmaat van ramp moet ik mijn patchkast gaan indelen alsof het de mixer zelf is. Het denkwerk zou in het patchen moeten zitten, niet in de wijze van aansluiting van zenders en ontvangers. Vrijwel alle patchbays hebben tot doel een vaste omgeving van een plek te voozien waar je de audiostromen kunt opvangen of vervangen. Komt de buurman met zijn dikke drumcomputer binnen, dan kun je hem heel simpel en gericht een plekje geven op je mixers.

Mijn conclusie is dat patchen in studio een heel andere inhoud heeft dan patchen in een netwerk. In een netwerk geeft het je vrijheid om snel verbindingen tussen alle beschikbare bronnen en bestemmingen te kunnen maken of verbreken. In een studio geeft het je dezelfde beperkingen als direct in de mixers moeten prikken, en enkel de vrijheid om makkelijk tijdelijke gear naar een spoor te kunnen leiden. Voor wat betreft mijn utopie: Mijn enige winstpuntje zou volgens mij zijn dat ik de kabels van mixer naar patchbay netjes kan tie-rippen. Daarvoor in de plaats heb ik zo'n veertig extra kabels over en onder de tafels lopen. Ik kom mijn kritiek en denkwijze nergens tegen, wat mij verbaast, en gooi het dus even in de groep op zoek naar kritiek of bevestiging. Beide zijn welkom, want newbs moeten leren, nietwaar?
 
Je kunt patchbays ook in de 'open' configuratie zetten, dan heb je 48 posities. Die moet je altijd verbinden met patchkabels. De normalled/half-normalled' configuraties gebruik je voor veelgebruikte koppelingen die je maar soms wilt verbreken om iets ander in te prikken. Scheelt je patchkabels, maar kost inderdaad meer denkwerk.
 
Laatst gewijzigd:
Je moet patchpanelen bijzonder ruim nemen voor ze zin hebben. Een handige toepassing kan zijn als je makkelijk insert-effecten wil kunnen tussenknopen. Je hebt dan, bijvoorbeeld, een 48-poorts patchpanel met aan de bovenkant ingeprikt wat je normaal naar je mixer prikt, en aan de onderkant de inputs van je mixer. Op een tweede patchpaneel leg je vervolgens de inputs en outputs van je compressors en andere effecten bloot. Nu is het ineens redelijk eenvoudig om een effect voor de input van een specifiek kanaal te hangen, zonder achter je mixer te hoeven pielen.

Het helpt je dus vooral met het organiseren van een quasi-stabiele situatie, qua routering, met de bonusmogelijkheid om incientele omleidingen in je audiopad te leggen.

Als jij in de praktijk iedere 6 maanden de behoefte hebt om je hele routering compleet anders te doen (omdat je gear-verzameling zo vaak van samenstelling wijzigt) dan is een patchpanel alleen maar een frustrerende tussenstap die de kans op kabelspaghetti verdubbelt in plaats van verlaagt. Achterin je rek pielen om een kabel achter in een patchbay te krijgen, die altijd extreem ondiep is vergeleken bij de rest van de rack gear, is goed om te leren vloeken.
 
Als je merkt dat je patchbays aan de achterkant, of mixer zit te pluggen - ben je nog niet aan je ultieme routing of is het tijd voor … een extra patchbay :)
ik kleef met magnetische labels (zelf gemaakt) de namen op de mixer en blijf vd achterkant af
Heb 3 patchbays - er ligt er nog eentje reserve.
Uiteraard heeft dat pas echt power als je fx gaat gebruiken, filters van je gear waar andere speeltjes naar routen enz
 
Beetje autistisch als je het mij vraagt. Gewoon nieuw apparaat op eerste lege patchbay in stoppen en die patchen naar een mixer kanaal en klaar is Klara.

Ruimte maken binnen je al in gebruik genomen patchbay points is alleen handig als je helemaal geen patchbay kabels wil gebruiken. Maar staat haaks op de functie van een patchbay.
 
ja je hebt idd wel extra kabels nodig (alles dubbel + patchkabels) en het is even puzzelen , maar uiteindelijk wordt je niet meer beperkt in je creativiteit , want ieder ideetje kan je meteen uitproberen zonder ingewikkeld te doen. bij mij lopen alle inputs, aux sends en groep inserts van mn mixer via patchbays, om de spaghetti enigzins te beperken heb ik hiervoor multikabels gebruikt.
ik zou zelf niet zonder willen, het is ideaal, zeker als je van uitproberen houdt.
omdat de signaalpaden wel wat langer zijn via patchbays, is het wel beter om extra op te letten dat er geen storende bronnen in de buurt van je audiokabels zijn, zoals adapters enz
 
@vinnieq:
Ik heb ook al snel mijn focus gelegd op thru opties. Ik zou dan zelfs vals kunnen spelen en een module dedicated kunnen gebruiken voor enkel ontvangen of zenden (boefje, ik weet het). Met een Neutrik zou ik dat kunnen bereiken door alle sets om te draaien. Hij is goedkoop en zwart (persoonlijke pro), maar wordt qua kwaliteit afgebrand. Big no no dus.


@exel:
Dat het frustrerend zou worden is waar ik nu bang voor ben. Vandaar dat ik eerst wat wijze woorden zoek voordat mijn portomonnee het slachtoffer wordt.


@klinkske:
Aan de achterkant patchen kan inderdaad niet de bedoeling zijn. Ik zal mijn ideeën denk ik bij moeten stellen: netwerk en audio volgen nou eenmaal een ander concept. Ik heb stiekem met de Neutrik tool al wat labels gemaakt voor het geval ik toch aan het conceptidee van de patchbay toe ga geven. Gewoon voor wat overzicht, want de Neutrik word het dus niet: De ART P48 is voor mij de stoerst uitziende box is (geen review van te vinden, positief of negatief), zeker als ik straks de Roland System 500 boven de patchbays ga schroeven. Ten aanzien van jouw advies: Ik zou dan denk ik toch gaan voor extra patchbays in plaats van geen ... stukje zelfkennis :).
 
Creeer overzicht:
Plak labels op de patchbay en om de kabels
Maak een overzicht tekening en kopieer die
Koop niet teveel nieuw spul maar werk je in wat je hebt
Creeer satelietpatchbays in de ruimte
Etc
 
@madr:
Tikkie autistisch ... schuldig! Geboren in september he, dan krijg je die ellende. Na de eerste reaties is mijn idee precies wat jij nu zegt: zonder kabels puur intern patchen is niet patchen! Dat concept laten varen geeft rust in de kop en geeft de vrijheid van het patchen. Blijft wel dat je volgens mij aan die boven is in/onder is uit vast zit, tenzij je een thru mode hebt. En dan lever ik daar dus liever wat op in met wat ART P48 bakken. Gewoon omdat ze er beter uitzien ... I know, tikkie autistisch.


@soul c:
Misschien een stomme vraag, maar wat zijn multikabels?
 
@madr:
Blijft wel dat je volgens mij aan die boven is in/onder is uit vast zit, tenzij je een thru mode hebt.

Meeste audio-patchbays hebben per kanaal of groep kanalen een knop om over te schakelen tussen normaled/half-normaled en through-mode (waar alleen de voorkant met de achterkant verbonden is, en boven/beneden zijn geïsoleerd).
 
@madr:
Tikkie autistisch ... schuldig! Geboren in september he, dan krijg je die ellende. Na de eerste reaties is mijn idee precies wat jij nu zegt: zonder kabels puur intern patchen is niet patchen! Dat concept laten varen geeft rust in de kop en geeft de vrijheid van het patchen. Blijft wel dat je volgens mij aan die boven is in/onder is uit vast zit, tenzij je een thru mode hebt. En dan lever ik daar dus liever wat op in met wat ART P48 bakken. Gewoon omdat ze er beter uitzien ... I know, tikkie autistisch.


@soul c:
Misschien een stomme vraag, maar wat zijn multikabels?

Ik heb een aantal 19" 8 kanaals di's op bepaalde plekken van mijn studio. Kanaal 1 tot 8 van mijn mixer is altijd drums dus daar kan ik dan direct met een drumdoos in. Andere plekken hebben patchbays naast die 8 kanaals di's voor mijn rack synths. En ik kan gewoon een synth op het tafelblad er bovenzetten en inprikken.

Is dus redelijk modulair maar je bent wel altijd een tijd bezig om alles op te stellen. Maar zooi en studio ontkom je gewoon niet aan. Verder zie ik dat je het principe begint te begrijpen :)

En autisme is, als jezelf een beetje kent, een talent wat je goed kan gebruiken.
 
In mijn nieuwe setup (in aanbouw) heb ik 24 kanalen op een patchbay voor inputs uit mijn synths, maar genormald naar een 24-kanaals multikabel die uitkomt in een tweede patchbay verderop. Ik kan op beide bays dus vrij op elk van de 24 inputs inprikken. Daarnaast nog een losse patchbay met insert effecten.
 
Ik heb wel de neiging om de schakel patchbay eruit te laten waar het mogelijk is. Ik zie het toch als een
mogelijke bron van ruis ende brom (als je pech hebt).
 
Het zijn puur mechanische contacten. Helemaal perfect zullen ze niet zijn, maar daar heb je eventueel gebalanceerde kabels voor.
 
Veruiming van de vrijheid is altijd beperkend voor de veiligheid dus het is kiezen:
- we leven in vrijheid maar nemen op de koop toe dat er af-en-toe een terroristische aanslag is
- we verruimen de de 'zogenaamde' veligheid en leven met minder vrijheid en dan nog steeds kans op terorristische aanslagen.

ik heb zelf nooit patchbays gebruikt. ik sluit alleen de apparatuur aan die ik nodig heb en de rest staat aan de kant geparkeerd. Zo heb je meer overzicht en minder kabels nodig
 
In mijn studio zijn in één rack vier patchbays geplaatst met blindplaten er tussen. Op de blindplaten heb ik met folie en anti-grafitti laminaat stroken geplakt waarop ik met markers kan schrijven wat er op de patchbay geprikt zit, alles zit op de achterkant van de patchbay aangesloten. Bij de Jupiter 4 zijn dat OUT-L, OUT-R, ARP TRIG IN, VCF CTRL IN, EXPR IN, HOLD IN. Voor de TB 303 is dat OUTPUT, CV OUT, GATE OUT. Voor de Prodigy zijn dat OUTPUT, CV IN, GATE IN. Voor de JX3p zijn dat OUT-L, OUT-R, SEQ TRIG IN, ga maar door. Voor de effecten zijn dat ook alle in- en outputs, de sequencer (Cirklon) zit de break-out box, die ook 6,35mm jacks zijn, ook in dat rack. Verder alle channel inputs, aux outputs van de mixer. Wat ik maar nodig heb.

Erg makkelijk! Aan te raden. 192 patch points en heul veul meter kabel!
 
Om het jaar pak ik mijn studio aan, vaak omdat ik achteraf niet helemaal blij ben met de configuratie of mijn workflow veranderd is, of onnodige zaken gepatched zijn bij nader inzien, of nieuwe spullen. Heb 4 behringer patchbays (enige behringer product waar ik wel voor in durf te staan, prima).

Kijk er vaak verschrikkelijk tegenop om het te doen (teveel gear in beperkte ruimte dus toch iedere keer weer een behoorlijke passen en meten oefening, waarbij ik blij ben met mn lange armen om toch nog snoeren achter dingen langs te kunnen trekken) en het kost ook echt dagen voordat ik klaar ben, maar vind het stiekem ook wel een fijne bezigheid.

Ergens dit jaar nieuwe studio-ruimte, dat wordt helemaal feest. Ga proberen om het DIT keer nou wel eens in 1 x helemaal goed te krijgen. Net als alle voorgaande keren dus.:dubbel:
 
Heb bij hoekje analoog mengpaneel/ computer met ff400 geluidskaart/ versterkers en monitoren , een 3 tal patchbays om eea te verbinden
Op nog 3 plekken staan er verspreid nog een 3 tal voor diverse synth's / effectprocessors etc
Die zijn dmv van multikabels ook deels verbonden met de eerdere patchbay.
Geeft overzicht en flexibiliteit, anders moet ik steeds onder mengtafels , achter racken etc kruipen , niet te doen
Sommige dingen staan al jaren hetzelfde verbonden, andere wisselen per project
 
Back
Top