Gebruik / inzetten patchbay

Benno

ZóBeter?
Lid sinds
16 januari 2011
Berichten
364
Ik overweeg de aanschaf van een of meerdere patchbays en kabels.
Ik heb een 16 input mixer (Mackie Onyx 1640i) en meer geluidsbronnen dan inputs.

Is het gebruikelijk om een patchbay alleen voor het patchen van de inputs van de mixer te gebruiken of zijn er meer mogelijkheden zoals het patchen van de inserts naar compressors en de auxen naar effect appartuur of inputs van b.v. een sampler (Octatrack).
De Mackie heeft 6 aux sends en 4 (stereo) returns + inserts op alle inputs en de master:

Onyx_1640i_Back.jpg


Ook heb een ik aantal synth die een input hebben (t.b.v. het filter of bijvoorbeeld de Octatrack met 4 inputs). Is dit allemaal patch-baar te maken met patchbays?
Zijn die D-Sub 25 aansluitingen handig om te gebruiken i.c.m. een patchbay?

Hoe doen jullie dat?
 
Laatst gewijzigd:
DB25 maakt voor handige multikabels, maar als alle apparatuur die je verder wil aansluiten XLR of TRS is, is het vooral onhandig omdat het je dwingt beslissingen te nemen in groepen van 8 (tenzij je zelf soldeert).

Je kan alles patchbaar maken wat los en vast zit. Het hangt er maar net van af hoe goed je je eigen workflow kent om te weten wat handig is om patchbaar te maken. Want het loopt wel snel in de cijfers. De patchbays zelf zijn natuurlijk betaalbaar, maar je gaat van een situatie waarin je normaal gesproken X verbindingen maakt die bestaan uit een kabel. Met een patchbay ertussen begin je al bij 2X verbindingen, maar waarschijnlijk meer omdat je alle eventualiteiten wil afpatchen (16 inserts? Dat is 32 kabels naar je patchbay, plus 2 kabels van en naar alle outboard die je wil patchen, plus de patchkabels om dat te doen).

Je moet dus heel erg van zelf kabels solderen houden, of bereid zijn meer dan 1000 euro aan bekabeling te investeren in je studio.

Al die extra bekabeling maakt cable management aan de -achterkant- van je racks ook een grotere uitdaging, natuurlijk. Je kan het mooi achter je racks wegpoetsen, maar spaghetti ga je krijgen (tenzij je alles helamaal van te voren uitplant, en zelf je kabels op maat maakt).

Ik zou zelf in jouw positie op zoek gaan naar een praktisch compromis. Ontsluit alle inputs van je mixer. En kies een groep van 8 kanalen waar je inserts op wilt. Dat is 1 24 poorts TRS bay. Ontsluit je 16 favoriete inputs (synths, microfoons) genormaliseerd op dezelfde patchbay. Gebruik een 2e 24 poorts patchbay voor alle extra bronnen en de in-/outputs van je outboard. Op die tweede patchbay zou je ook nog wat aux sends/returns kunnen plaatsen.
 
Bedankt voor de heldere uitleg. Ik zal alles eens goed op een rijtje zetten, misschien dat het uiteindelijk verstandiger is te investeren in een mixer met meer inputs :P

Hoe ga je om met bronnen die niet gebalanceerd zijn? Of bronnen die een stereo jack gebruiken voor links en rechts (ipv gebalanceerd)?
 
Bedankt voor de heldere uitleg. Ik zal alles eens goed op een rijtje zetten, misschien dat het uiteindelijk verstandiger is te investeren in een mixer met meer inputs :P

Hoe ga je om met bronnen die niet gebalanceerd zijn? Of bronnen die een stereo jack gebruiken voor links en rechts (ipv gebalanceerd)?

Je kan ongebalanceerd signaal over het algemeen prima in een gebalanceerde input stoppen. Je moet dan op zijn ergst wat gain compenseren voor de signal loss. Zo'n stereo snoer zet je dan eerst om naar 2x ongebalanceerd mono.
 
Begin met een patchbay en een boel kabels van sssnake. Betaalbaar.
Als je begint met extra inputs heb je makkelijk mogelijkheden om vb een fx pedaal er tussen te hangen, of een filter. En je hebt al snel wat plaats over op de patchbay voorandere dingen, zoals inserts.
Stereo jacks moet je met een Y splitter naar 2 jacks brengen op de bay. Of andersom.
 
Back
Top