Patchbays: Vrijheid of beperking?

@exel:
Als ik het goed begrijp lus jij dus een patchbay door naar een patchbay. Ik zie de voordelen wel om overal in deze audiostroom in te kunnen prikken, maar vergroot je daarmee ook niet het risico op kwaliteitsverlies? Heb je daar überhaupt last van? Over die effecten zit ik ook nog te tubben, want kun je de ins en outs van effecten veilig boven elkaar aansluiten zonder dat het apparaat naar zichzelf gaat blaten als er niets naartoe gepatchd wordt? Dus bijvoorbeeld naar een effect via poort 25/26 en de return op poort 1/2.


@Enzo.F:
Da's een overzichtelijke setup. Ik moet het voorlopig doen met een 9U rack en heb nog 2U vrij voor patchbays. Voor extra platen ertussen zal ik moeten wachten tot de volgende van de kids het huis uit gaat en paps op kan schuiven naar een wat grotere ruimte. Wel interessant om cv in jouw verhaal te lezen, dat opent weer een zee van ideeën.


@AdDM:
Ik kan me heel goed voorstellen dat je je er even toe moet zetten om aan een herindeling te beginnen, maar dat het daarna rustgevend is om te doen en belonend is als het af is. Als ik zoiets eenmaal ga plannen gaat het bij mij op een gegeven moment zo kriebelen dat ik er ook direct mee aan de slag moet gaan.


@sunny pedaal:
Jij gebruikt dus dezelfde opzet als exel, maar dan op grotere schaal, met één patchhay-rack als middelpunt die "vertakt" naar drie andere. Wouw, dan heb je lekker de ruimte als je dit soort oplossingen gaat bedenken. Stoer! Wat zijn jouw ervaringen met kwaliteitsverlies bij een dergelijk grootschaliger opzet?
 
Al denkende heb ik een kronkel in mijn gedachten. Zenders en ontvangers willen doorgaans een mono TS jack hebben. Nu zie ik zojuist dat een patchbay TRS is. Dit betekent toch dat ik er stereo doorheen kan pompen? Door redenerend zou ik dus de 32 (mono) sporen van de mixer naar 16 stereo jacks kunnen laten verlopen, waarmee ik maar 16 poorten op de patchbay nodg heb. Maar wat dan met bijvoorbeeld mijn Novation Bass Station II die er enkel mono uit gooit? Die wil wel een mono pad naar een enkel kanaal op een mixer hebben. Dus áls ik stereo kan patchen, dan toch wat mono routes reserveren?
Een hoop nieuwe vragen. Laat uw wijze woorden tot mij komen :)
 
Kwaliteitsverlies is zeer zeer gering. Eigemlijk geen topic
Afhankelijk van goede kabels/ afscherming ed
Tav stereopatchbay, dat kan , zou ze dan wel een kleurtje geven om verwarring te voorkomen en jabels niet te lang makenomdat je niet meer gebalanceerd werkt. 3-4 meter zoy geen pribleem hoeven zijn bij goede kwaliteit kabels en pluggen
Zelf doe ik alles in mono, dus stereo verdeeld over 2 patchbaypoints
 
@exel:
Als ik het goed begrijp lus jij dus een patchbay door naar een patchbay. Ik zie de voordelen wel om overal in deze audiostroom in te kunnen prikken, maar vergroot je daarmee ook niet het risico op kwaliteitsverlies? Heb je daar überhaupt last van? Over die effecten zit ik ook nog te tubben, want kun je de ins en outs van effecten veilig boven elkaar aansluiten zonder dat het apparaat naar zichzelf gaat blaten als er niets naartoe gepatchd wordt? Dus bijvoorbeeld naar een effect via poort 25/26 en de return op poort 1/2.

Kwaliteitsverlies is eigenlijk geen issue. Qua in- en outputs boven elkaar, hiervoor schakel je de normaling voor die kolommen uit. Afhankelijjk van de model patchbay zit er boven- of achterop een knopje voor; soms moet je hem er voor openmaken.
 
Patchbays, ik vind het droeve ellende.
Twee keer meer kabels en daarbij de kans op meer kraakjes brommetjes en piepjes.
Het geknoei achterin het rack als er weer es wat verandert in de setup.
De eeuwige gedoe met balanced/unbalanced en hoofdbrekens als blijkt dat je weer eens apparaten hebt met interessante normalisatie (dwz compressors, ouwe delays etc.) die je 'breekt' middels patching.

Kortom, mij niet meer gezien. Gelukkig heb ik een kleinere setup, kan alles nog steeds 1:1 direct in de converter.
Doe ik de rest van de routing lekker in de DAW, nog sneller ook (met total recall als bonus).
 
Ik vind het ook helemaal niets patchbays , ik heb mogami titanium snake 30 multi 8 meter . patch labels zijn vaak van veel mindere kwaliteit of je bent een fortuin kwijt . Van dat gebalanceerde heb ik niet z'n last want mijn muziek instrumenten zijn niet gebalanceerd. Alleen fx gear is bij mij gebalanceerd en geroute pf met aes ebu. Ik gebruik geen mixer maar alles meteen in de interface
 
Laatst gewijzigd:
Bedankt voor alle input! Er is mij als newb op dit gebied een hoop duidelijk geworden. Ik denk dat ik inmiddels dan ook wel een antwoord op mijn vraag heb.

Je kunt patchbays grofweg op drie manieren gebruiken. De eerste manier scheelt puzzelen en kabelkosten, namelijk simpelweg geen patchbays gebruiken. Dit is zeker het overwegen waard als je omgeving statisch is en/of je mixers redelijk toegankelijk zijn. De tweede manier is om de vaste setup van je studio voor lange termijn vast te leggen in normal-mode. De patchbays stroomlijnen je aansluitingen en zorgen ervoor dat je op één of meerdere plekken instrumenten of equipment (voor korte termijn) kunt bijprikken. Er wordt dus feitelijik niet gepatcht, tenzij voor bijvoorbeeld effecten. De derde manier is volledige korte termijn dynamiek. Plug ontvangers en zenders redelijk recht-toe-recht-aan in de juiste rij en patch alles, echt alles, aan de voorzijde door zoals je het op dat moment (en dit zijn voor mij de magische toverwoorden) wilt hebben.

Dit is natuurlijk zwart wit en je kunt de methodes door elkaar gebruiken en er aan alle kanten nuances in aanbrengen. Indelen naar functionaliteit of locatie lees ik veel. Op mijn vraag of patchbays vrijheid geven of juist beperkend zijn is het volgens mij toch echt vrijheid, mits je je denkwijze aanpast aan de methode(s) die je toepast.

Wat me nu ook duidelijk is geworden is dat je goed moet noteren wat waar zit. Ik heb een aantal creatieve oplossingen op dat vlak gehoord maar zelf zal ik waarschijnlijk een spreadsheet bijhouden en een printje in mijn map met midi cc-notes en manuals stoppen. Dit geldt trouwens ook voor USB datastreams.

Wat mij betreft: Ik heb twee ART P48's met een leuke korting en om te beginnen een paar DAP-Audio FL63 multikabels (thanks Soul C en klinkske) gekocht en ga voor korte termijn dynamisch, oftewel alles patchen. Op basis van de prijs heb ik, wat DRe hierboven ook aanduidt, wel wat twijfels over de kwaliteit van de multikabels, maar time will tell. Tijd voor eigen ervaringen. Vrijheid!
 
Neutrik patchbays zijn vaak goed en goedkoop
Een korte cursus " soldeer uw eigen kabels" kan ook geld besparen en kwaliteit verhogen
 
Neutrik patchbays zijn vaak goed en goedkoop
Een korte cursus " soldeer uw eigen kabels" kan ook geld besparen en kwaliteit verhogen
Ik vrees dat ik geen grote hobby bob ben en daarnaast nogal ongeduldig en gemakzuchtig. Maar als ik straks zelf merk dat ik van de prefab niet vrolijk wordt en de echo in de portomonnee zit, wie weet.
 
Ik heb een fysieke (Neutrik) patchbay (geen hoorbaar kwaliteitsverlies) en twee virtuele in mijn Tascam SX-1 en DM-3200. De Neutrik heeft een configuratie die ik zelden aanpas, meestal als ik een apparaat verkoop en vervang door een ander. Ik ben heel blij met de virtuele patchbays omdat ik geen kabels hoef om te wisselen en per project kan bepalen wat ik gebruik. Ik heb nog nooit voor een project alle instrumenten tegelijk gebruikt en dus heb ik met de virtuele patchbays niet genoeg aan de beschikbare kanalen.
Voor midi heb ik twee patchbays. Meer zou welkom zijn, maar moeilijk werkbaar, dus gebruik ik een aantal apparaten met dubbele midi (of meer) en een paar mergers van Midisolutions.
 
Ik heb 3 Neutrik Patchbay's,, Ik gebruik die As Simple as Possible,
Aan de achterkant komen de Synths IN en gaan de Mixboards OUT, De voorkant gaat naar de audiocards...
 
Omdat het me nog nooit gelukt is om één permanente setup voor mijn studiootje te bedenken heb ik nu vrijwel alles, en dan bedoel ik echt vrijwel alles aangesloten op patchbays - zeven in totaal. Het is af en toe even zoeken, maar het werkt natuurlijk veel makkelijker dan steeds achter synths en effectenbakken lopen sleutelen en graven. Daarnaast heeft het idee dat ik alles op alles kan aansluiten een rustgevend effect… ik slaap er een stuk beter door.

:Z
 
Hebben jullie na de input op de patchbays gebalanceerd e patchkabels. ?
 
Interessant, je kan synthforumgangers verdelen in twee groepen:
- Patchbay gebruikers
- Overige synthforum bezoekers

Ik behoor tot de laatste groep.

Misschien hangt het er vanaf wat voor type persoon je bent.
Luie, dikke mensen zouden denk ik eerder voor een patchbay kiezen terwijl gezonde, fitte mensen gewoon iedere keer de aparatuur aansluiten die ze nodig hebben.

Maar ook op welke manier je muziek maakt speelt een rol.
Dan speelt ook nog mee de hoeveelheid aparatuur die je verzameld hebt en de ruimte die je tot beschikking hebt.

Misschien speelt je opvoeding ook nog mee en of je vroeger veel gepest bent op het schoolpein maar dat laatste is voer voor psychologen :)
 
Interessant, je kan synthforumgangers verdelen in twee groepen:
- Patchbay gebruikers
- Overige synthforum bezoekers

Ik behoor tot de laatste groep.

Misschien hangt het er vanaf wat voor type persoon je bent.
Luie, dikke mensen zouden denk ik eerder voor een patchbay kiezen terwijl gezonde, fitte mensen gewoon iedere keer de aparatuur aansluiten die ze nodig hebben.

Maar ook op welke manier je muziek maakt speelt een rol.
Dan speelt ook nog mee de hoeveelheid aparatuur die je verzameld hebt en de ruimte die je tot beschikking hebt.

Misschien speelt je opvoeding ook nog mee en of je vroeger veel gepest bent op het schoolpein maar dat laatste is voer voor psychologen :)
Hehe ik in de laatste maand niet zoon generaliserende uitspraak gehoord lol
 
hahaha, amai fatclap,, :kroon::kroon:

Ik denk één keer na, en dan maak ik muziek,, maar owé als 't dan ni marcheert of te goei is aangesloten...
 
Interessant, ...

Misschien hangt het er vanaf wat voor type persoon je bent.
Luie, dikke mensen zouden denk ik eerder voor een patchbay kiezen terwijl gezonde, fitte mensen gewoon iedere keer de aparatuur aansluiten die ze nodig hebben.

:)


oei. Nu dacht ik altijd dat Fatclap gewoon vetklep was. Maar nu lees ik dat je geen patchbay hebt… Mss ben je verward.

Flinke post hokjedenken. Ik ben lui, heb 3 patchbays, maar mijn BMI was prima zei de dokter :engel:
 
Ik denk dat mensen met een patchbay eerder geneigd zijn wat dieper na te denken vetklep :dubbel:
 
Back
Top