Samplers. Welke heb je nog en waarom?

De Pioneer SP16 is wel een MPC (old school) killer.
De swing is erg goed. De sound ook. Zo kun je ook lekker saturatie en punch toevoegen met het filter.
Of met het lofi effect kun je fijn old school geluid maken.
Heb al best wat beats erop ingeslagen.
Er is ook een workaround waarmee je loops langer dan 64 steps kan syncen met de lfo op het sample start punt.
Ja het is een vrij simpel ding maar de interface is zo fijn.
 
Casio DM-100 (soort sk-1 met extra's) omdat je zo'n sound gewoon niet na kan maken :dubbel:
Gaat ook niet weg omdat hij bijna nooit op de markt komt.
 
Dat klinkt lekker. Bijzonder om te horen hoe scherp de attacks worden/blijven. Zou die mod ook kunnen op mn Akai S01 vraag ik me af...?
 
Ik hoor toch vooral ook een berg artifacten... De helderheid is leuk, maar weegt in de meeste toepassingen voor mij niet op tegen dat nadeel.
 
Ik hoor toch vooral ook een berg artifacten... De helderheid is leuk, maar weegt in de meeste toepassingen voor mij niet op tegen dat nadeel.

Ja, 't is maar net wat iedereen zoekt, maar hoe/wat er terugvouwt is uiteraard sterk afhankelijk van (het spectrum van) het bronmateriaal.

Wie weet wordt het een nieuwe stroming dat mensen het anti-aliasing filter (=LPF) bypassen, EN het dan vervangen door een instelbaar/controleerbaar filter voordat je de 'geholpen' sampler ingaat.
Dan kun je via die filter-settings het resultaat nog wat sturen, afhankelijk van het bronsgnaal en de (wan)smaak vd gebruiker. I.p.v. all-or-nothing.
 
Bij mijn Ensoniq Mirage is iedere voice een andere sampling rate relatief to de master clock idem de Casio SK1.
Weet niet of er plugin samplers zijn die dat doen.
 
Ik denk dat de markt wel gaat kantelen, maar niet zo extreem als dat bij analoge synthesizers het geval was. De redenen? Gebruikersgemak. Huidige Consumenten willen makkelijk te bedienende apparaten. Analoge synthesizers werden niet alleen door het nostalgische geluid weer populair. Maar ook omdat ze erg hands-on te bedienen waren met een knop per functie. Daarvan was er nauwelijks wat te vinden eind jaren 2000 toen het allemaal begon.

Oldschool samplers zijn vrijwel het tegendeel daarvan. Gebruikersgemak kun je mogelijk ervaren. Maar pas als je de dikke handleiding gaat lezen en een maand of twee ermee bezig bent. Laat dan nog al dat gedoe met geheugen, scsi en manieren vinden om dat te gebruiken...
 
^Yup.
En vergeet ook niet dat er nauwelijks mogelijkheden zijn om samples in te laden via sd/usb zoals tegenwoordig. Met mijn E-MU moet ik alles handmatig een voor een samplen. Ik heb er geen probleem mee, maar denk dat de meeste consumenten dat anders zien. :D
 
ja praat me er niet van de Mirage is echt het meest gebruiks onvriendelijke apparaat dat er bestaat.
Ok de Yamaha TX16W zonder Typhoon OS past ook in die straat :)
 
Ook even aanhaken bij het klaag(m)uurtje: Roland S-330 & S-550, het moment staat me nog wel bij toen ik me realiseerde dat voor saven van een sample er door de gebruiker zelf een geschikte plaats moest worden opgezocht... :D

(dus niet een path opgeven naar een bak waar het gewoon ingeslingerd kan worden, maar expliciet een passende parkeerplek vinden... zoals bij wel meer machines uit die tijd, dat dan weer wel)
 
Laatst gewijzigd:
Het effect van oude samplers is ook vrij makkelijk te emuleren met bijvoorbeeld RX950 of een andere 'degeneration' plugin. Ik kan me niet voorstellen dat iemand anno nu nog aan retro samplers zou beginnen eerlijk gezegd, of ze moeten redelijk masochistisch ingesteld zijn. Als je al 100 jaar met zo'n ding werkt en het in je systeem zit is het misschien een ander verhaal.
 
Oude hardware samplers zouden inmiddels inderdaad Rube Goldberg machines genoemd kunnen worden
(een simpele taak op een onnodig onhandige overcomplexe wijze bewerkstelligen).

Misschien dat 'live-vibe' nog een reden zou kunnen zijn.

Voorbeeldje: destijds stond de sampler-man van de Zwitserse sample-pioniers The Young Gods met een vliegdekschip-groot Akai master-keyboard en een rack met twee S-3X00 etc op het podium.
Hun huidige (en naar ik meen de oorspronkelijke) sampler-man heeft een lullig klein keyboardje voor zich, en waar de MIDI-data naar toe gaat valt niet meteen te ontdekken. Wellicht bewuste keuze, maar andere vibe.
 
Het effect van oude samplers is ook vrij makkelijk te emuleren met bijvoorbeeld RX950 of een andere 'degeneration' plugin. Ik kan me niet voorstellen dat iemand anno nu nog aan retro samplers zou beginnen eerlijk gezegd, of ze moeten redelijk masochistisch ingesteld zijn. Als je al 100 jaar met zo'n ding werkt en het in je systeem zit is het misschien een ander verhaal.
Ik hoopte dat die plugin ook iets in de richting van de timestretch artifacts zou meegeven, maar volgens mij heeft het alleen het AKAI karakter van de lowpass filter in zich, plus de mogelijkheid om het signaal met de drive knop meer saturated te maken.
 
Heb zat plugins geprobeerd maar voor mij komt er eigenlijkniets in de buurt van een
hardware sampler.

Het omhoog samplen en omlaag pitchen, de filters en quirkiness geven het toch wel een eigen karakter wat ik met plugins en huidige samplers niet voor elkaar krijg. Die RX950 bv klinkt echt niet als een S950 sorry...


Wat mij wel ergtof lijkt (en denk ik ook wel markt voor is) is een nieuwe sampler die zich meer richt op synthese. Lekker handson met draaiknoppen als desktop, of een 1-2u rack met een goede modmatrix. Als een Virus of Hydrasynth met 440hz toon voor tuning ala Model D.

Verschillende loop methodes, polyfonie, portamento, granular, single cycle, wavetablish, multi timbraal, envelopes, modulatie, analoge filters, coole fx, samplen op verschillende sample/bitrates (niet via knop/pluginstyle naderhand), veel geheugen.. zoiets lijkt mij wel gruwelijk tbh!
 
Back
Top