Samplers. Welke heb je nog en waarom?

Er was ook gelukkig ook een module versie... en 'snel...' :D
Hij ziet er groot en plastic uit en een van minder bekende sample machines van emu:okdan:
en duur, klopt maar dat waren ze allemaal.

Ik weet eigenlijk niet of er nu een module versie van de EMAX II (die foto die Monotron postte) is. Ik heb in de 90's een Emax II gehad met 8mb samplegeheugen. Best wel veel geld moest ie kosten. Wel een heel goed filter had ie.. ondanks dat het digitaal was.

De Emax SE (van de foto) is de eerste versie van de Emax samplers. SE staat voor Second Edition. (snap je 't nog?? :D).
De Eerste versie van de Emax had analoge SSM filters.. Ik heb jaren terug nogeens een key versie van de Emax SE gekocht.. zat ook een harde schijf in.. van wel 40MB!! Ik was de gek die 300 euro bood en niemand die me overbood. :) Ik weet niet wat ze nu moeten kosten maar ik heb er geen spijt van.. (samplers werden in die tijd zelden voor meer dan 100 euro verkocht..)

De eerste Emax versie klinkt heel anders dan de II. Meer crunch en is ook 12 bit. Niet zoveel aliasing als een SP12(00). De II klonk goed maar ik zou em niet meer om zijn sound kopen.
 
Ik weet eigenlijk niet of er nu een module versie van de EMAX II

En na de Emax is de run pas goed begonnen. akai, roland etc
Sommige producten waren zo snel uitgegeven dat ook zo weer vergeten zijn of onbekend blijven.
Ik zelf heb zo'n Emulator of Emax nog nooit in het echt gezien laat staan aangeraakt. dus of ze complex te bedienen zijn of juist niet, weet ik niet...
SE staat voor Second Edition
Tweede versie...
Oké weet ik dat dan ook weer.:okdan:
da's weer wat anders dan versie 2, deel 2
Turbo 1 turbo 2 en etc...
En of de prijs een beetje gezakt is?
Mhowa....
 
Laatst gewijzigd:
En dan hebben we die andere grote S bak ook al weer...
Ook niet bepaald kosteloos...
Ik kom maar niet op die naam... syn?...kyn?...:D
 

En na de Emax is de run pas goed begonnen. akai, roland etc
Sommige producten waren zo snel uitgegeven dat ook zo weer vergeten zijn of onbekend blijven.
Ik zelf heb zo'n Emulator of Emax nog nooit in het echt gezien laat staan aangeraakt. dus of ze complex te bedienen zijn of juist niet, weet ik niet...

Tweede versie...
Oké weet ik dat dan ook weer.:okdan:
da's weer wat anders dan versie 2, deel 2
Turbo 1 turbo 2 en etc...
En of de prijs een beetje gezakt is?
Mhowa....
Ik denk dat het met name de computer is geweest die heel veel samplers voor een tijdje heeft vervangen.. sommigen waren ook te beperkt qua polyfonie en ram.. Begin deze kwam er diverse geluidskaarten waar je PC geheugen op in kon prikken, dat was wel prijzig nog maar niet veel later kon je multitracken met de PC en een basic geluidskaart.. Toch sommige samplers voegen wel iets toe qua sound, door aliasing of analoge filters bv. Ik weet niet precies wanneer het gebeurd is maar ineens ging de S950 richting de 200-300 euro.. mede ook door de analoge filters misschien. Ik vind een S950 nu niet een geweldenaar qua sound.. ik prefereer zelf meer de Emax I, die geeft echt een lekker randje bij het downpitchen.

Eigenlijk heb ik door dit draadje (en de ervaringen van anderen ermee) nog meer samplers gekocht dan ik al had. En eigenlijk alles was toen een fractie van wat het ooit nieuw kostte. Ik geloof dat ik voor mijn ASR10 destijds (94) 'n dikke 4k moest betalen.. die daarna weer ingeruild voor een Yamaha A3000 die net uit was.. dat model kon je voor een paar jaar terug nog voor ver onder de 100 euro vinden.. maar ook dat is verleden tijd.

Ik vind een standaard sampler eigenlijk beter werken dan laat zeggen een toepassing voor de PC als Maschine. Daar moet je echt ff goed induiken wil je daarmee sampelen. Een gemiddeld DAW is wat dat betreft vele malen gebruiksvriendelijker.. Ik denk ook dat de DAWless hype wel veel heeft gedaan met de prijzen van samplers. Zelfs HD multi-trackers (die ook flink gedevalueerd waren door de mogelijkheden van 'n DAW) zijn weer verkoopbaar daardoor.

Er zijn ook wel nieuwere synths die kunnen sampelen maar het zit altijd zo onhandig in het menu verborgen ofzo.. was laatst op een Kronos aan 't zoeken... er kan ook gewoon teveel op die dingen en dan moet je in menu's gaan graven enzo.. dat is waar een sampler die maar één ding kan zich onderscheid denk ik..
 
Ik heb nog een Electribe ES-1 mk1. Een bak met een eigen sound, leuke interface en features. Ze winnen tegenwoordig aan populariteit net omdat je er andere resultaten mee haalt en nog vlot ook.
 
In de jaren 80 had je de radio programma, 'The Soul Show'
die op 'n bepaalde tijdstip een mix uitzonden: 'De bond van doorstarters'.. daarbij werd verteld wat voor gear er werd gebruikt.
Ik wist totaal niet wat een sampler was maar was wel nieuwsgierig naar die bekende Ta, ta, ta en the, the, the en oellala en zucht geluiden
die steeds in die mixen zaten. Daarbij ging die interesse in gear een stuk omhoog...:okdan:
 
Ik vind een standaard sampler eigenlijk beter werken dan laat zeggen een toepassing voor de PC als Maschine. Daar moet je echt ff goed induiken wil je daarmee sampelen. .
Samplen met Maschine is toch niet zo ingewikkeld?

Heeft iemand TAL-DRUM al uitgeprobeerd?
 
Ik zelf heb zo'n Emulator of Emax nog nooit in het echt gezien laat staan aangeraakt. dus of ze complex te bedienen zijn of juist niet, weet ik niet...
Heb ze allebei en voor die tijd was t het een wonder van gebruiksgemak itt een Yamaha TX16w bv
 
Kwa samplers gebruik ik nu nog een Akai S700, S612, een Roland S-760 en een Ensoniq EPS16+.
Ik ben zeer gecharmeerd van die bakken gewoon en ze inspireren me. Meer dan een synth kan doen voor me op de een of andere manier. Hoewel ze me ook frustreren. Sample management enzo, opslag, floppies. Maar ik vind het geluid mooi, en keer een stukkie terug naar vroeger, want deze tijd zuigt. Daarom gebruik ik ze nog. Heb net USB floppy-emulators ingebouwd in mn S700 en S760. Kreeg bij de laatste ook een shitload aan samples / disk images van Roland samplers. Echt gaaf, instant oude house uit je speakers. Maar wederom ook frustratie, al die files.. wat is wat, hoe ga ik een program opslaan etc etc. Maar het houd je bezig. ;-)
 
In de jaren 80 had je de radio programma, 'The Soul Show'
die op 'n bepaalde tijdstip een mix uitzonden: 'De bond van doorstarters'.. daarbij werd verteld wat voor gear er werd gebruikt.
Ik wist totaal niet wat een sampler was maar was wel nieuwsgierig naar die bekende Ta, ta, ta en the, the, the en oellala en zucht geluiden
die steeds in die mixen zaten. Daarbij ging die interesse in gear een stuk omhoog...:okdan:
haha.. ja idd. De bond van doorstarters heb ik gemist in die tijd maar ik herinner me wel de introductie van een drumcomputer ergens op een donderdagavond.. zo gaaf!! 8)
 
.
die schijnt ook behoorlijk ingewikkeld te zijn...
Ja.. :D vooral het deel met hoe je samples in programs kreeg en over het toetsenbord verdelen.. maar ik had er in die tijd ook niet zo heel veel tijd meer voor. Heb em geloof ik verkocht aan forumlid Twin-x. Daarna een hele tijd geen sampler gehad..
 
Donderdagavond, koopavond, in je Tenson op je 103SP achter de chickies aan, die goede oude tijd!
wow.. peugeot SP!! Wat een sentiment.. 8) Ik mocht in die tijd nog niet op een brommer rijden maar de SP herinner ik me nog wel.. :)
 
Ik had zelf geen brommer maar de rest van de buurt hadden: Puch, zundapp, Honda, en Maxwell...
Ik had een toeter op m'n fiets!:mega::D
Idd mooie tijd...zucht...:z
 
Toen waren computer nog echt imposante apparaten, net als die grote samplers...

Ik heb in 1969 mijn eerste computeropleiding gevolg (COBOL, ALGOL en Machinetaal) toen ik 15 jaar oud was. Alle apparatuur was toen geweldig groot en het schrijven van computerprogrammas's was machtig om te doen. Nog hollerithkaarten geprogrammeerd, gereproduceerd en gesorteerd, daarvoor had je toen nog allemaal aparte machines voor. Dat waren nog eens tijden.....

Mijn eerste sampler was de Roland W30 (eind jaren 80) die indertijd echt al heel ver was door-geevolueerd en erg mooi klonk. Tegenwoordig gebruik ik mijn MPC-One/Maschine MK3/Tal sampler/ Bitwig Sampler/emulator X3 die allemaal fantastisch klinken :).
 
Trouwens voor de ervaren samplelaars, wat raden jullie aan om als samplebak (alleen hardware dus, geen computer) te gebruiken als het voornamelijk gaat om het samplen van synth-geluiden, dus niet echt drums, maar gewoon dus, pads, leads, bass etc etc en je zou kunnen kiezen uit: S6000, Ultra 5000 en TX16W, waarna de waves in Kontakt gaan voor verdere bewerking etc.
 
Back
Top