Samplers. Welke heb je nog en waarom?

@egres Maar wel leuk om weer te zien...:) Ik had bijna ooit zo'n rack samper met die digitizer en remote controller gekocht.. echt super cool spul toch wel.

Dit hieronder is met een muis gedaan.. maar volgens mij werkte die digitizer ook als een soort muis.. ach.. ancient history.. koop je ook niet om high-end mee te produceren maar leuk voor in je verzameling or what so ever... :engel:
Volgens mij was die Remote controller meer voor de 1he racks bedoeld omdat die een reeks knoppen mistte.. hieronder nog een plaatje. Ik had volgens mij ook een Roland Muis bij mijn S330 maar ik zie hieronder dat ze ook een monitor hadden.. voor de verzamelaars.. :)



qpgiwqcuzvulgqzqt0rq.jpg
 
Laatst gewijzigd:
Die muis (MSX-ish), de RC-100, DT-100, ben even kwijt of ze ook allemaal tegelijk aan elkaar geregen konden worden.
Nut van die DT-100 om waveshapes te tekenen, geen idee of 'ie ook als een soort tablet (muisvervanger) gebruikt kon worden.

Heeft die RC-100 hierboven op de foto toegevoegde rode LEDs oid? Stickers? Lijkt niet origineel.

Ik moet 't eens afstoffen of de deur uit doen, die S-550 heeft de SCSI-optie, dus er kan nog meer spul aangekoppeld worden. En dan was er nog die Director-S software, voor sequencing.
 
Die muis (MSX-ish), de RC-100, DT-100, ben even kwijt of ze ook allemaal tegelijk aan elkaar geregen konden worden.
Nut van die DT-100 om waveshapes te tekenen, geen idee of 'ie ook als een soort tablet (muisvervanger) gebruikt kon worden.

Heeft die RC-100 hierboven op de foto toegevoegde rode LEDs oid? Stickers? Lijkt niet origineel.

Ik moet 't eens afstoffen of de deur uit doen, die S-550 heeft de SCSI-optie, dus er kan nog meer spul aangekoppeld worden. En dan was er nog die Director-S software, voor sequencing.
Klopt ja die rooie stickers op de RC100.. stond iets onder het plaatje in de link. Maar leuk spul..

Die muizen zijn idd MSX.. maar ik had ooit een originele Roland muis.. die ga je natuurlijk nooit meer vinden (voor weinig..).
Ik heb achteraf nog 2 van dit soort muizen weten te bemachtigen. De Yamaha AW4416 waar ik vaak mee gewerkt heb gebruikte hetzelfde type, maar die muizen zijn echt nare dingen, die continue vastlopen en dan moet je weer kauwgom van die wieletjes krabben.. :D
Ik werkte tot voor kort ook vaak met een Roland MV sampler.. die werkte dan gelukkig weer met optische muizen.. maar ik vind het nog steeds cool, zo'n externe monitor eraan kunnen hangen.. :)

Dat pennetje bij die digitizer is wel nodig trouwens om op je vorige bericht terug te komen.. maar volgens mij voegt het niet echt heel veel toe als ik het SF bericht hieronder lees...
 
Laatst gewijzigd:
@egres Maar wel leuk om weer te zien...:) Ik had bijna ooit zo'n rack samper met die digitizer en remote controller gekocht.. echt super cool spul toch wel.

Dit hieronder is met een muis gedaan.. maar volgens mij werkte die digitizer ook als een soort muis.. ach.. ancient history.. koop je ook niet om high-end mee te produceren maar leuk voor in je verzameling or what so ever... :engel:
Volgens mij was die Remote controller meer voor de 1he racks bedoeld omdat die een reeks knoppen mistte.. hieronder nog een plaatje. Ik had volgens mij ook een Roland Muis bij mijn S330 maar ik zie hieronder dat ze ook een monitor hadden.. voor de verzamelaars.. :)



qpgiwqcuzvulgqzqt0rq.jpg

Die roland monitor lijkt mij wel tof!

Die digitizer kan volgens mij best tof zijn, rc100+ muis is wel heel fijn editen op een s750 (klinkt ook nice).
De s750 is vwb de engine bijna hetzelfde als een jd800, dus om dan zelf waveforms te kunnen tekenen is wel een plus. Voor het gewone sample werk idd overbodig.
 
Dat waren een van de eerste editors; van machine naar beeldscherm met een heel hoog DOS gehalte...:D
WOW! waveforms tekenen !:halleluja
 
Ik had ooit een S330 met monitor en muis. Qua sound vond ik het niet zo bijzonder. Geen enkel ringetje of gruizigheid in geluid zoals je bij 12 bit verwacht. Heb een Emax I en een paar ouwe Korg samplers, allemaal 12bit en hebben van die gezellige bijgeluidjes als je samples downpitched..

De S-330 is @ 15 kHz goed geschikt voor drum breaks, omdat de ADC de hi-hats lekker "stoffig" maakt. Maar bij andere instrumenten als gitaar en piano hoor je binnen een octaaf omlaag pitchen inderdaad weinig vervorming.
 
Mooie voorbeelden, fijne sound. Wel grappig dat in meer dan de helft van de voorbeelden dat hele ding niet aangesloten is. Poly pads op een Minimoog of een Rhodes waren toen ook geen probleem.
 
Tja, Playbacken was de naam, begin 80...
in 85 kwam de videoclip...
en jaren 90 was/is live spelen hot.
en nu? VR live concerten?:dubbel:🤔
 
Gaaf ding man die Emulator.. lekker groot en lomp. In een tijd toen sampling nieuw en magisch was en de aparatuur onbetaalbaar. Toen je nog lekker kon samplen zonder dat je direct werd aangeklaagd..
 
Zo kreeg ik jaren geleden 2002-2004 een sampler aangeboden via een vriend die 'm thuis had staan. Kennis van hem wilde m verkopen.
Was een gigantisch apparaat, hij wilde er 150 voor hebben. Waar moet ik die neerzetten dacht ik toen. Woonde in een flatje en had al pc+a4000+juno 106 in de woonkamer staan, dus er was geen plek.
Het was deze
1.jpg
 
In een tijd toen sampling nieuw en magisch was en de aparatuur onbetaalbaar.
Ja grappig dat ferris bueller over een auto gaat die hij niet krijgt van zijn ouders, maar de sampler op zijn kamer was toen veel duurder dan een mooie 2ehands auto :D
 
Ik heb thuis het boek 'Computers an illustrated story', vol coole fotos van de eerste computers en de futuristische cleane mainframe omgevingen waarin die bakbeesten stonden... Supercool, sci-fi.. Toen waren computer nog echt imposante apparaten, net als die grote samplers...

Screenshot 2022-03-11 at 16.05.31.png


Screenshot 2022-03-11 at 16.10.36.png


Screenshot 2022-03-11 at 16.10.05.png
 
Er was ook gelukkig ook een module versie... en 'snel...' :D
Hij ziet er groot en plastic uit en een van minder bekende sample machines van emu:okdan:
en duur, klopt maar dat waren ze allemaal.
Ik wil een Fairlight, hoeveel 70.000?
Dan maar een Arturia...

En wat zou zo'n originele (hoeveel hands?) Fairlight nu vandaag de dag nog kosten?
samen met die andere grote sampler baas...iets met een S8):okdan:

Toen waren computer nog echt imposante apparaten, net als die grote samplers...
Ik heb die Startrek jaren 60 design altijd geweldig gevonden. Muren vol tape apparatuur wat dan een van de eerste computers waren.
ff een berekeningen maken...Klik!bzzzz :D:okdan:
 
FF naar ‘22 nog géén 10€ 😂
 
FF naar ‘22

Of nog recenter met een hint naar het verleden:


8)
 
De prijs van een sampler binnen 30 jaar:
70,000 naar Kleng!! 10 euro!:halleluja
 
ik zou hier zo graag eens een lekkere beat op maken. op YT staan mooie voorbeelden.

Dit is een coole.. met moderne samples en sounds..

Fairlight CMI IIx Vinyl Sampling Demonstration (Wavemeister Reupload 1080p)
 
Back
Top