Samplers. Welke heb je nog en waarom?

Als je de samples direct in Kontakt hangt voegt samplen met een hardware-sampler niet echt veel toe, zeker niet bij samplers met een transparant audiopad (zoals de S6000). Dan kun je net zo goed direct in de computer samplen. Of is het omdat de computer niet in de buurt van de synths staat? In dat geval zou ik eerder iets kiezen dat portable is. Toen ik nog een S6000 had deed ik het andersom: samplen met de computer en dan via USB naar de S6000, omdat samplen met de S6000 een hoop gekloot is.

Maar als dat is wat je wilt dan zou ik zeggen de S6000 (met USB), al was het alleen maar omdat je daar een toetsenbord aan kunt hangen wat handig is voor de naamgeving, zodat je niet eindeloos aan rotaries hoeft te draaien. Hou er rekening mee dat je dan wel een behoorlijk oude PC moet hebben voor ak.Sys, om de samples over te zetten (dus vermoedelijk een andere PC dan waar je Kontakt op draait).

De TX16W zou nog wat kunnen toevoegen qua eigen geluid, maar dat is natuurlijk wel een draak als je de samples eraf wilt halen.
 
Trouwens voor de ervaren samplelaars, wat raden jullie aan om als samplebak (alleen hardware dus, geen computer) te gebruiken als het voornamelijk gaat om het samplen van synth-geluiden, dus niet echt drums, maar gewoon dus, pads, leads, bass etc etc en je zou kunnen kiezen uit: S6000, Ultra 5000 en TX16W, waarna de waves in Kontakt gaan voor verdere bewerking etc.
Ik heb Machine+ ook daarvoor gekocht. Die heeft een autosampler.
Multi-velocity en multi-zone.
Das zeg maar hifi sampling. Wel duur ding...Normaal deed ik dat met EXS op de computer.

Voor lofi sampling keys en synths doet mijn OP1 en Ensoniq Mirage het goed.
Daarvan krijg je een totaal ander geluid terug dan het origineel.
Maar goed de Mirage is net zo een draak als de TX16W kwa bediening.
Voor sampling van synths en zo wil ik dat de sampler een goede engine heeft, goede filters, mod matrix, envelopes lfo etc.
 
Top en dank :)

Waar het mij om gaat wat betreft keuze hardware sampler, is vanwege de kwaliteit, is meer dedicated of zie ik het verkeerd? Doet een computer qua kwaliteit niet onder? Of ligt dat weer aan je audio interface? En gebruiken jullie speciale kabels? Liever XLR of gewoon 6.3 en welk merk?
 
'kwaliteit' is subjectief.
Maar goed een computer kan veel meer, kwaliteit hangt van je interface af.
Maar bv mijn Pioneer sp16 klinkt erg goed.
De Mirage en OP1 juist weer erg slecht/lofi gritty.
Maar dat lofi kun je ook met bit-crushers doen bv.
Heeft verder weining met kabels te maken.

Werk je met kontakt verwacht dan dat hardware samplers over het algemeen minder kunnen en minder hifi zijn.
Simpel omdat er minder ram is.

Minder hifi is zeker niet negatief maar de meeste mensen kopen een hardware sampler voor zijn specifieke sound of gewoon omdat het leuk en handson is.
Hardware sampling is vaak vele male omslachtiger dan op de computer.
Veel mensen proberen het omdat ze ergens gelezen hebben hoe goed ze zijn en komen van een koude kermis terug omdat het gewoon veel meer werk is.

Jouw motivatie is de jouwe, ik heb mijn eigen.
 
Doet een computer qua kwaliteit niet onder?
Als het je om de hoogste kwaliteit gaat in de zin van samplerate en bit depth dan is een PC een betere optie. Een hardware sampler zou ik tegenwoordig alleen kiezen als je de workflow buiten de PC wilt houden of als de sampler in kwestie een specifieke eigen sound heeft, zoals de OP-1 en Mirage die @flyweight noemt; ik heb daar een Prophet 2000 voor. De audio interface is inderdaad wel van invloed, maar het verschil tussen een goeie en een hele goeie zal niet heel erg merkbaar zijn. Idem voor wat betreft kabels. Meestal volstaat een goeie jack kabel om van je synth (die je wil samplen) naar je interface te gaan.
 
Ik heb Machine+ ook daarvoor gekocht. Die heeft een autosampler.
Multi-velocity en multi-zone.
Das zeg maar hifi sampling. Wel duur ding...Normaal deed ik dat met EXS op de computer.



Kan ook met de gewone Maschine trouwens, niet alleen de Maschine+.
 
Trouwens voor de ervaren samplelaars, wat raden jullie aan om als samplebak (alleen hardware dus, geen computer) te gebruiken als het voornamelijk gaat om het samplen van synth-geluiden, dus niet echt drums, maar gewoon dus, pads, leads, bass etc etc en je zou kunnen kiezen uit: S6000, Ultra 5000 en TX16W, waarna de waves in Kontakt gaan voor verdere bewerking etc.
Een nieuwe MPC met autosampler. Scheelt zoveel tijd qua editen.
 
Top, van die autosampler wist ik niet.....beetje te lang zitten niksen....:)
 
Ik hou wel van de EMU filters , dus een ultra zou ik dan kiezen. Maar goed een s6000 is ook niet verkeerd.
 
Een hardware sampler zou ik tegenwoordig alleen kiezen als je de workflow buiten de PC wilt houden of als de sampler in kwestie een specifieke eigen sound heeft
Dit idd.

Ik kom ook tot hele andere muzikale resultaten als ik achter een hardware sampler zit.
Dat “buiten de PC houden” en in zo’n machine duiken voelt voor mij ook veel meer als muziek maken dan klikkerdeklikklik met de muis.

Bijvoorbeeld de ISLA s2400 vindt ik echt een van de dikste bakken die (recentelijk) op de markt gekomen zijn.
 
Ik zou voor de tx16w gaan. Dikke sound, stereo, en je kunt ook lo-fi gaan.
 
Allerlei hardware samplers in het verleden gehad. Nu alleen nog maar de MPC-One waar ik heel tevreden over ben en die ook heel snel werkt qua workflow voor het uitwerken van ideeën. Voor de rest werk ik alleen maar softwaresamplers met voor mij als absolute uitblinkers de Tal-sampler /Emulator X3 en sampler (zit in bitwig studio)

Tegenwoordig ook goede gratis samplers beschikbaar zoals :
* TX16wx
* Grace
* Poise (drumsampler)

Kosten nix en werken prima !!

Meest belangrijke bij samplers is vooral de kwaliteit en organisatie van je sample bibliotheek:)
 
Trouwens voor de ervaren samplelaars, wat raden jullie aan om als samplebak (alleen hardware dus, geen computer) te gebruiken als het voornamelijk gaat om het samplen van synth-geluiden, dus niet echt drums, maar gewoon dus, pads, leads, bass etc etc en je zou kunnen kiezen uit: S6000, Ultra 5000 en TX16W, waarna de waves in Kontakt gaan voor verdere bewerking etc.
Als het voornamelijk dit is de 1010 blackbox. Auto- & Multisampling, makkelijke interface, hoge kwaliteit van het geluid.
 
Ik heb momenteel staan:
- Ensoniq EPS16+ (rackversie),
- Akai S950,
- Akai MPC One Retro (staat zo mooi bij die 950),
- Akai MPC 2500.

Met die laatste doe ik vrij weinig meer sinds ik de MPC One heb staan, jaartje nu. Kan eigenlijk wel weg, maar ben bang dat ik er spijt van zou kunnen krijgen op termijn (de vele midipoorten en het klapscherm zijn toch wel erg fijn).

Op die MPC One ben ik toch wel verliefd geworden. Apparaat is zo fijn en zo makkelijk werken, ideaal. Heb in jaren niet zoveel beats getikt.

Akai S950 is natuurlijk een klassieker en zeker de sound is ongeevenaard dus die gaat niet weg. Laatst een heel project gedaan waarbij alle samples daaruit kwamen - dat wil zeggen, eerst daarin samplen en dat weer resamplen in de 2500. Mooie 12bit mono bak die S950.

Ensoniq EPS16+ is van de oude hw samplers mijn persoonlijke favoriet. Hoewel 16 bit klinkt hij erg warm en vol. Echt heel toffe sound. Jarenlang gezocht naar de rackversie - had eerst de keyboard versie maar die nam echt teveel ruimte in, zeker aangezien ik niet kan spelen - en uiteindelijk gevonden om de hoek van waar ik geboren ben. Heb er een USB floppyemulator ingezet uit angst dat de OS floppydisk niet zou meer zou laden. Nog weinig concreets mee gedaan, maar blijft zeker staan.

Wat betreft het idee dat je met vsts allerlei clean opgenomen samples kunt kleuren alsof het opgenomen is in oude bakken moet ik zeggen dat ik dat best geloof, maar als k uiteindelijk toch wil uitkomen op de sound van een S950 dan sample ik eerlijk gezegd net zo lief gelijk in een 950 dan dat ik later samples moet gaan bijkleuren. Maar dat is denk ik echt gevalletje workflow voorkeur.
 
S900 (HD card), S950 (max geheugen en HD card), S1100 (full option), S6000 (Full option), Korg SDD-2000 (telt deze ook?). Kurzweil K2500RS, en veel synths met sample geheugen uitbreidingen. Ik ga altijd voor maximale uitbreiding nu alles nog te vinden is :D

Waarom ik deze allemaal nog heb? Voor de leuk.
 
Het valt me op dat je vrijwel geen oude Roland samplers meer te koop ziet.. Geen s770, s750 en ook geen s760...
 
Het valt me op dat je vrijwel geen oude Roland samplers meer te koop ziet.. Geen s770, s750 en ook geen s760...

Nu je t zegt, inderdaad ja. Een paar jaar terug zag je ze nogal eens voorbijkomen, maar nu ist echt alleen nog maar Akai, Emu en af en toe Ensoniq.
 
Het valt me op dat je vrijwel geen oude Roland samplers meer te koop ziet.. Geen s770, s750 en ook geen s760...
Dat zijn ook erg goede samplers. En volgens mij ook niet in zulke aantallen verkocht als de Akai's. Ik heb er een tijdje een gehad en het is een tof ding. Weg gedaan omdat ik teveel spullen had.
 
Het valt me op dat je vrijwel geen oude Roland samplers meer te koop ziet.. Geen s770, s750 en ook geen s760...

Af & toe duikt er nog wel een Roland S-330 op, recentelijk bijv. op Marktplaats (die als 2 stuks tegelijk, da's weer wat minder handig).

Ik zal over een tijdje m'n S-330 en S-550(+SCSI) nog eens aankijken, en zien of ik de relatie doorzet of verbreek 8o
 
Back
Top