overstappen op ableton

Vroeger fl gebruiker.....

ziet er zeer prachtig uit , heeft de beste pianorol en super stepsequencer......

Persoonlijk meer om liniair songs te maken alhoewel er nu ook al van die launchpad toepassingen bestaan om live te gaan.


Nu al jaren live gebruiker en ben daar dan wel meer tevreden over omdat er zeer veel structuur inzit , alles is mooi verdeelt op het scherm.

Als het over uiterlijk gaat dan vind ik het een lelijk monster , maar gebruiksgemak is super....

Als je je producties live wil gebruiken dan is ableton de beste optie.

Zelf maak ik alle loops en speel ze dan live met mijn apc 40 (of in jou geval push)

Ik heb niet meer nodig dan live , sylenth1(met vele gratis soundpacks) apc 40 en samples in mijn geval van vengeance ( super pro klinken ze)

Gewoon gaan voor ableton.....

Zoals in de liefde moet je soms eens veranderen van spijs om nieuwe inspiratie op te doen!!!
 
Ja bitwig schijnt ook wel erg tof te zijn.... maar ik denk echt dat die push controller icm ableton live me het meest ligt. Ook omdat Live alle mogelijkheden die ik nu heb verenigd in 1 programma. Ik denk dat dat min workflow het meest stimuleert.

Ik zou Maschine er nog bij kunnen houden maar vraag me af of dat wel zin heeft.. Wat het doet, doet het wel goed :)

Nogmaals bedankt voor het meedenken mensen !

Ik gebruik nu al een tijdje push + bitwig, werkt ook super. Enige wat ik van ableton mis is overbridge en au ondersteuning. Voor de rest is bijna alles fijner in bitwig vind ik. De overstap is vrij eenvoudig van ableton naar bitwig overigens. Niet zo pijnlijk als van fl studio nasr ableton, dat was echt even afzien de eerste weken
 
Bitwig zal er ook nog wel eens van gaan komen :) eerst maar eens live doorgronden en zien of push 2 de meerwaarde biedt icm live die ik verwacht,. Vooralsnog vind ik het wel een erg goede combinatie.

Moet je voor bitwig een script gebruiken oid ? Of is dat al plug and play...
 
Ik snap nooit zo goed waarom mensen meer dan één DAW willen leren. Afgezien van gebruikers die bijvoorbeeld Pro Tools moeten beheersen voor studio werkzaamheden, naast hun persoonlijke werk in b.v. Ableton. En afgezien van gebruikers die een andere DAW dan Ableton gebruiken en in Ableton een tool vinden om live mee te kunnen optreden.

Ableton is mijn main DAW en ik kan aardig werken met Pro Tools, al gaat dat lang niet zo vlot als in Ableton. Maar ik zou er niet aan moeten denken om Cubase of Bitwig of whatever eigen te maken, totale tijdsverspilling.

Waarom Bitwig leren als je nu pas net overstapt op Ableton? Ik zou zeggen; doe het een of het ander, maar niet nu Ableton en dan later weer Bitwig. Tenzij het jouw levensmissie is om alle DAWs inside out te kennen...

Je muziek zal echt niet ineens veel beter klinken door te kunnen lezen en schrijven met 4 DAWs. Ze doen allemaal ongeveer hetzelfde, met wat verschil in workflow in ingebouwde tools... maar de tijd die het kost om meerdere DAWs te leren zou ik lekker investeren in, ik zeg maar iets geks, muziek maken. De software hoort een middel te zijn om muziek te maken toch? Niet een einddoel op zichzelf.

En als je argument zou zijn "meer DAWs geeft meer mogelijkheden" dan wil ik daar tegenover stellen dat verschillende DAWs vooral veel van hetzelfde doen, en als je dan meer opties wilt je beter in bijvoorbeeld synths of effecten of je skills of whatever kunt investeren.
 
Ik snap nooit zo goed waarom mensen meer dan één DAW willen leren. Afgezien van gebruikers die bijvoorbeeld Pro Tools moeten beheersen voor studio werkzaamheden, naast hun persoonlijke werk in b.v. Ableton. En afgezien van gebruikers die een andere DAW dan Ableton gebruiken en in Ableton een tool vinden om live mee te kunnen optreden.

Ableton is mijn main DAW en ik kan aardig werken met Pro Tools, al gaat dat lang niet zo vlot als in Ableton. Maar ik zou er niet aan moeten denken om Cubase of Bitwig of whatever eigen te maken, totale tijdsverspilling.

Waarom Bitwig leren als je nu pas net overstapt op Ableton? Ik zou zeggen; doe het een of het ander, maar niet nu Ableton en dan later weer Bitwig. Tenzij het jouw levensmissie is om alle DAWs inside out te kennen...

Je muziek zal echt niet ineens veel beter klinken door te kunnen lezen en schrijven met 4 DAWs. Ze doen allemaal ongeveer hetzelfde, met wat verschil in workflow in ingebouwde tools... maar de tijd die het kost om meerdere DAWs te leren zou ik lekker investeren in, ik zeg maar iets geks, muziek maken. De software hoort een middel te zijn om muziek te maken toch? Niet een einddoel op zichzelf.

En als je argument zou zijn "meer DAWs geeft meer mogelijkheden" dan wil ik daar tegenover stellen dat verschillende DAWs vooral veel van hetzelfde doen, en als je dan meer opties wilt je beter in bijvoorbeeld synths of effecten of je skills of whatever kunt investeren.


Ik ben ten eerste erg geinteresseerd in daws op zich.
Ik vind het leuk om steeds een andere workflow te zoeken. Dat zorgt er voor dat ik steeds weer andere muziek maak.
Ik maak met iedere daw weer andere tracks. Juist dankzij de verschillen in workflow.
En soms vind ik het uitpluizen van een daw leuker dan muziek maken.

Ik zie een daw als een instrument. Ik heb ook meerdere gitaren. meerdere andere instrumenten. Daar is toch ook niks raars aan ?
En als ik wil musiceren dan heb ik de keuze uit meerdere instrumenten, ik vind dat rijkdom. Daar investeer ik graag een deel van mijn tijd in.

Ik heb een half jaar een dominion 1 in huis gehad. Supersynth, geweldig instrument. Maar ik heb er niet één track mee gemaakt. Zat er alleen maar op te jammen en alles te samplen, maar er is niet één track mee gemaakt.
Nu met ableton staan er in twee weken een stuk of 35 tracks waar ik in zeker de helft potentie zie en dus verder mee werk.


Ik denk dat als je 1 stijl muziek maakt, dat het dan handig is om met één daw te werken die voor jou goed werkt.
Maar ik maak zoveel verschillende soorten muziek, voor mij werkt het juist goed om meerdere daws te hebben. Niet dat je met één daw geen verschillende stijlen kan maken natuurlijk, maar als ik met ableton live werk doe ik bijna alles met samples, in Flstudio vind ik dat niet lekker werken, daar werk ik dan mee als ik dingen maak waarbij samples niet zo'n grote rol spelen.


En het belangrijkste punt, vind ik, dat juist de overlap tussen verschillende daws en de verschillen er tussen, mij over alle daws die ik gebruik heel veel leren.
En dat maakt me in iedere daw beter. Het stapelt zich op als een soort sneeuwbal effect.
Ik vind dat prettig.

Oh ja, als ik samen wil werken met mensen moet het wel heel raar lopen als ik de door hun gebruikte daw niet ken. Vind ik ook belangrijk. Ik kan in iedere studio snel uit de voeten. Is veel waard. Voor mij.
 
Ik snap nooit zo goed waarom mensen meer dan één DAW willen leren. Afgezien van gebruikers die bijvoorbeeld Pro Tools moeten beheersen voor studio werkzaamheden, naast hun persoonlijke werk in b.v. Ableton. En afgezien van gebruikers die een andere DAW dan Ableton gebruiken en in Ableton een tool vinden om live mee te kunnen optreden.

Ableton is mijn main DAW en ik kan aardig werken met Pro Tools, al gaat dat lang niet zo vlot als in Ableton. Maar ik zou er niet aan moeten denken om Cubase of Bitwig of whatever eigen te maken, totale tijdsverspilling.

Waarom Bitwig leren als je nu pas net overstapt op Ableton? Ik zou zeggen; doe het een of het ander, maar niet nu Ableton en dan later weer Bitwig. Tenzij het jouw levensmissie is om alle DAWs inside out te kennen...

Je muziek zal echt niet ineens veel beter klinken door te kunnen lezen en schrijven met 4 DAWs. Ze doen allemaal ongeveer hetzelfde, met wat verschil in workflow in ingebouwde tools... maar de tijd die het kost om meerdere DAWs te leren zou ik lekker investeren in, ik zeg maar iets geks, muziek maken. De software hoort een middel te zijn om muziek te maken toch? Niet een einddoel op zichzelf.

En als je argument zou zijn "meer DAWs geeft meer mogelijkheden" dan wil ik daar tegenover stellen dat verschillende DAWs vooral veel van hetzelfde doen, en als je dan meer opties wilt je beter in bijvoorbeeld synths of effecten of je skills of whatever kunt investeren.

Ik heb zelf heel wat DAWs geprobeerd, en er zit een mega verschil in qua workflow. Dat heeft weer grote gevolgen voor je tracks. In fl studio bijvoorbeeld heb ik jaren gedaan en bijna nooit wat af gemaakt. Puur door de workflow. Het voelde meer als werk. Door ableton met zijn session view kon ik ineens jammend tracks maken en verder uitwerken. Ik had daar veel meer plezier in, maakte minder lineaire muziek en maakte vooral veel meer af. De overstap van ableton naar bitwig is erg klein. Maar er zitten wel weer dingen in die de creativiteit verder verhogen en zaken die ineens veel minder tijd kosten zidat je ze ook eerder gebruikt. Dus ik begrijp eigenlijk niet zo goed waarom je maar bij 1 DAW zou blijven :) een nieuwe synth geeft nauwelijks nieuwe inzichten vergeleken bij een nieuwe daw. Maar er moeten natuurlijk wel features inzitten die je aanspreken. Een cubase of logic interesseert me nu ook niet echt om te leren op dit moment.
 
Ik heb in het verleden ook meerdere DAWs geprobeerd maar ik vond het altijd maar behelpen. Toen ik uiteindelijk Ableton Live probeerde en onder de knie kreeg heb ik niet meer verder gekeken want het doet alles wat ik wil, ik weet alles blindelings te vinden en maak veel gebruik van Push, de ingebouwde audioeffecten van Live en Max4Live devices (waar ik ook het nodige geld in heb geinvesteerd) dus ik zit lekker ingegraven in mijn ecosysteem :D
 
Hm interessant :) Ik wil mijzelf kunnen uitdrukken middels muziek en ik zie een DAW als een tool daarvoor, maar niet als doel op zichzelf. In "En soms vind ik het uitpluizen van een daw leuker dan muziek maken" kan ik mij dus niet vinden.

Wat ik wel een goed punt vind is dat andere invalshoeken tot nieuwe ideeen kunnen leiden.
Ik denk dat ik in een fase zit waarin ik na een lange tijd van stilstand vooral veel muziek af wil maken om op die manier te groeien, en ik nu dus meer resultaat gericht ben dan dat speelse wat jullie aanhalen (wat niet wil zeggen dat dat speelse niet resultaat gericht kan zijn). Ik probeer mezelf te beperken tot de tools die voor mij werken. Ik vind het ook enorm prettig om, net als Von Naphoven, alles blindelings te kunnen vinden. Ik denk dat er veel waarde schuilt in een DAW, effect, synth etc. van binnen en buiten te kennen zodat wanneer ik creatief bezig ben, ik instinctief naar het beste resultaat toe werk in plaats van die creatieve flow te moeten ontbreken omdat ik iets niet weet / kan vinden / slechts oppervlakkig ken.

Wanneer ik creatief vast zou lopen denk denk ik dat ik eerder een nieuwe geluidsbron (synth of iets anders) of andere manier van live optreden zou toevoegen aan mijn setup, dan dat ik mijn main tool zou veranderen. Maar voorlopig ben ik wel zoet met mijn huidige setup.

Dank voor de inzichten :okdan:
 
Ik ben na jaren Cubase te hebben gebruikt overgestapt naar FL Studio omdat ik die patterns zo handig vond en Cubase heel erg bloated met functies is. Het opnemen van live instrumenten is alleen een crime idd met FL studio. Die overstap was dus ook van korte duur (paar dagen) en ik ben nu helemaal gelukkig met Studio One. Geen centje pijn gehad om de daw te leren en het is echt super snel. Groot pluspunt is dat Studio One een arranger track heeft wat fungeert als patterns (als je patterns gebruik voor delen van tracks) in FL Studio: https://www.youtube.com/watch?v=ZALHeAeOjM4
 
Ik heb in het verleden ook meerdere DAWs geprobeerd maar ik vond het altijd maar behelpen. Toen ik uiteindelijk Ableton Live probeerde en onder de knie kreeg heb ik niet meer verder gekeken want het doet alles wat ik wil, ik weet alles blindelings te vinden en maak veel gebruik van Push, de ingebouwde audioeffecten van Live en Max4Live devices (waar ik ook het nodige geld in heb geinvesteerd) dus ik zit lekker ingegraven in mijn ecosysteem :D

Dat heb ik ook met studio one,so what?
 
Ik snap nooit zo goed waarom mensen meer dan één DAW willen leren. Afgezien van gebruikers die bijvoorbeeld Pro Tools moeten beheersen voor studio werkzaamheden, naast hun persoonlijke werk in b.v. Ableton. En afgezien van gebruikers die een andere DAW dan Ableton gebruiken en in Ableton een tool vinden om live mee te kunnen optreden.

Een belangrijke reden kan zijn dat de tijd niet stil staat en dat nieuw ontwikkelde DAWs beter passen bij hoe je graag je werkwijze zou willen hebben.

bijvoorbeeld in mijn geval gebruikte ik cubase vanaf versie 1.0 op de atari ST en kende het programma behoorlijk goed. Voor mij was er simpelweg geen alternatief omdat ik werk met een mix van hardware en software en ik geen onderscheid wil maken tussen hardware en software en het gewoon allemaal hetzelfde moet werken in de daw inclusief total recall.

Tot ableton versie 9 was cubase de enige daw die daar toe in staat was. Vanaf ableton versie 9 veranderde dat, met name de midi was volwassen geworden en hardware kon via external instruments setup enorm eenvoudig geintegreerd worden.

De pattern based clip methode van ableton is iets wat cubase niet support, dit werkt bloed snel en vooral inspiratief bij het maken van tracks. Immers je hoeft niet meer vanuit de oude traditionele song structuur te denken waarin je min of meer gedwongen wordt in cubase maar ineens kun je gewoon al je ideetjes als clip in een project gooien om vervolgens daarna via een random jam sessie ineens daar een soort van basis song te maken die je uit kan werken.

In cubase kun je natuurlijk ook wel clipjes maken en die via kopieren naar een song omzetten, maar dat is altijd vanuit het arrangeren bedacht neergezet door jezelf. Of te wel je blijft vooraf en tijdens altijd in het song proces zitten.

Voor mij was ableton dus echt een enorme verrijking aangezien je ineens jammend gewoon je songs aan het maken bent. Niks meer song block kwa inspiratie, gewoon jammen en toevoegen en weer een track klaar.

Kwa overstappen stelt het niks voor, als je 1 daw kent ken je ze eigenlijk allemaal wel, de terminologie is min of meer gelijk en het is meer een kwestie van even doorzetten om te weten waar de functies zitten die je nodig hebt. In het geval van ableton live had ik 2 dagen nodig om behoorlijk diepgaand het programma al te kunnen gebruiken. Dit was heel eenvoudig te leren doordat er gestructureerde les videos op YouTube staan, die als je die hebt gevolgd je de meeste in en outs wel laten zien.

Ik zou geen seconde meer terug willen naar cubase als mijn hoofd daw. Natuurlijk heb ik cubase nog wel ernaast draaien voor projecten die ik samen met anderen doe die geen ableton live gebruiken, maar voor mji persoonlijk zou het niet meer hoeven.
 
Een belangrijke reden kan zijn dat de tijd niet stil staat en dat nieuw ontwikkelde DAWs beter passen bij hoe je graag je werkwijze zou willen hebben.

bijvoorbeeld in mijn geval gebruikte ik cubase vanaf versie 1.0 op de atari ST en kende het programma behoorlijk goed. Voor mij was er simpelweg geen alternatief omdat ik werk met een mix van hardware en software en ik geen onderscheid wil maken tussen hardware en software en het gewoon allemaal hetzelfde moet werken in de daw inclusief total recall.

Tot ableton versie 9 was cubase de enige daw die daar toe in staat was. Vanaf ableton versie 9 veranderde dat, met name de midi was volwassen geworden en hardware kon via external instruments setup enorm eenvoudig geintegreerd worden.

De pattern based clip methode van ableton is iets wat cubase niet support, dit werkt bloed snel en vooral inspiratief bij het maken van tracks. Immers je hoeft niet meer vanuit de oude traditionele song structuur te denken waarin je min of meer gedwongen wordt in cubase maar ineens kun je gewoon al je ideetjes als clip in een project gooien om vervolgens daarna via een random jam sessie ineens daar een soort van basis song te maken die je uit kan werken.

In cubase kun je natuurlijk ook wel clipjes maken en die via kopieren naar een song omzetten, maar dat is altijd vanuit het arrangeren bedacht neergezet door jezelf. Of te wel je blijft vooraf en tijdens altijd in het song proces zitten.

Voor mij was ableton dus echt een enorme verrijking aangezien je ineens jammend gewoon je songs aan het maken bent. Niks meer song block kwa inspiratie, gewoon jammen en toevoegen en weer een track klaar.

Kwa overstappen stelt het niks voor, als je 1 daw kent ken je ze eigenlijk allemaal wel, de terminologie is min of meer gelijk en het is meer een kwestie van even doorzetten om te weten waar de functies zitten die je nodig hebt. In het geval van ableton live had ik 2 dagen nodig om behoorlijk diepgaand het programma al te kunnen gebruiken. Dit was heel eenvoudig te leren doordat er gestructureerde les videos op YouTube staan, die als je die hebt gevolgd je de meeste in en outs wel laten zien.

Ik zou geen seconde meer terug willen naar cubase als mijn hoofd daw. Natuurlijk heb ik cubase nog wel ernaast draaien voor projecten die ik samen met anderen doe die geen ableton live gebruiken, maar voor mji persoonlijk zou het niet meer hoeven.

Wauw Quif wat een mooi verhaal en voor een deel zeker herkenbaar.
Ik heb ook al heel lang Cubase en Live naast elkaar draaien. Idd in Live lekker jammen totdat er min of meer vanzelf een song ontstaat. Ik werk het dan nog wel altijd uit in Cubase, vooral mixen maken vind ik in Ableton gewoon niet fijn.
 
Bitwig zal er ook nog wel eens van gaan komen :) eerst maar eens live doorgronden en zien of push 2 de meerwaarde biedt icm live die ik verwacht,. Vooralsnog vind ik het wel een erg goede combinatie.

Moet je voor bitwig een script gebruiken oid ? Of is dat al plug and play...

Is een script...
Plemp je in je documents en dan is het plug and play. :okdan:
Maar je hebt push2? Is ook script voor icm bitwig. (alleen niet zo sexy als ableton:P)
 
Back
Top