Eigen geluiden poll!

Eigen geluiden poll!

  • Ik gebruik veelal presets (en pas deze aan)

    Stemmen: 37 30,8%
  • Ik maak zelf patches (from scratch) [B]tijdens[/B] het componeren

    Stemmen: 47 39,2%
  • Ik maak zelf patches (from scratch) [B]los[/B] van het componeren

    Stemmen: 36 30,0%

  • Totaal aantal stemmers
    120
Ik eigenlijk altijd nr 1. Ik maak het liefst gewoon muziek. Als ik dan een geluid in m'n hoofd heb zoek ik daarna dat erbij uit de synth waar ik hem verwacht... eventueel daarna nog wel wat eigen aanpassingen...

Als ik tijdens het muzieken sounds ga maken duurt me dat te lang als er daarvoor een idee in m'n hoofd schoot...
 
hmm ik merk dat ik steeds meer grijp naar presets. dit terwijl ik vroeger vaak alles zelf deed. maar tegenwoordig moet ik vee doen in weinig tijd, dus dan zijn presets de uitkomst.

en je ben eerder geneigd(althans ik) om andere dingen te doen met geluiden die niet van je zelf zijn, wat ook wel een creatief voordeel is.
 
Origineel geplaatst door bambamstudio
Ik gebruik veel presets en pas deze gaanderweg aan.
Ik heb de zin en de tijd niet om het wiel opnieuw uit te gaan vinden.

Ik vind regelmatig het wiel weer uit. Is wel telkens weer een ander, afwijkend en origineel wiel. Maar dat kost helaas wel tijd.....
 
Op mijn NordLead 3 maakt ik mijn eigen geluiden en gebruik zelden een preset (hoog uit een mooie bass). :engel:
Op mijn Roland XA, XV2020 en XP30 gebruik ik een preset als basis die het meest lijken op het geluid dat ik voor oren heb. Als het dan is aangepast sla ik dat op en gebruik het.
Op de Kurzweil en Emu rommel ik heel weinig aan de geluiden en gebruik daar eigenlijk alleen de presets van. Het programmeren wijzigen gaat wat lastig op die 2 modules (vind ik). :erm:
En in de Roland E-16 valt niet te rommelen. Als het geluid anders moet klinken, moet dat door een filterbakje ofzo.
 
Ik gebruik grotendeels presets en soundpools en af en toe wat eigengemaakte geluiden.:dj:
 
Heel af en toe start ik nog van scratch om een eigen sound te maken.
Maar tegenwoordig bieden VST's en hardware synths zoveel presets (ook downloadbaar via het net) dat zelf klanken maken bijna tijdverspilling wordt.
Componeren op de eerste plaats !
 
snap niet echt de lol van 100% presets. als ik al 1 bewerkte preset gebruik voel ik me gelijk schuldig. Wat dus wel doe trouwens.

Je kunt op inspiratieloze dagen altijd even je eigen geluiden bieb aanvullen.


waarom de fuck zou je een synth kopen en dan de alleen de presets gebruiken?

Daar is een synth niet voor.

Das zoiets als een gitaar kopen en andermans nummers spelen. Cover bands heb ik ook nooit begrepen.

Creatief zijn is blijkbaar niet voor iedereen.
 
Ik verdraai en verEQ/FX waar mogelijk presets altijd wel zwaar, tenzij het bijvoorbaat al goed klinkt.
Geluiden maken heerscht overduidelijk! En na flink pielen is er altijd een idee ontstaan om er wat mee te maken.
Geluiden maken en tracks bouwen zijn voor mij echt 2 verschillende dingen die ook samen kunnen in 1 sessie.
 
Alle drie (dus ik kan niet stemmen):

Presets gebruik ik eerder voor directe inspiratie, wanneer er sprake is van compositie en geluiden van scratch opbouwen enkel en alleen maar de boel ophoudt.

Tijdens het componeren als ik een geluid in mijn hoofd heb dat gewoon bij het nummer past.

Los van het componeren als een geluid gemaakt wordt om dan te samplen (drums) of gewoon om een techniek toe te passen. Daar vloeit wel meestal een nummer uit.
 
Het nadeel van gebruik van presets is wel dat (bijna) iedereen aan je muziek kan horen waarop het is gespeeld. Je wilt juist (heb ik in ieder geval) 'uniek' klinken.
De presets zijn inderdaad wel handig om inspiratie op te doen, maar zelf maak ik er zo weinig mogelijk gebruik van.
 
met alle miljarden presets is dat allang niet meer te doen
je kan rete unieke muziek maken met alleen maar presets ook overigens
MAAR
juist ook omdat er miljarden zijn voor alles word ik helemaal gek van presets
daar ga je toch ook niet doorheen zitten luisteren.. dat leidt alleen maar af
ook preset drumkits zijn irritant, want dat zijn nooit de sounds die je bij elkaar wil :D
preset orekstbakken,pianos ea instruments en dat soort dingen zijn natuurlijk RETEHANDIG
t ligt ook aan wat voor muziek je maakt
als sound van elk onderdeel superbelangrijk is dan ga je dat niet met presets doen omdat je teveel eigen keuzes wil maken
als je effe een dromerig padje nodig hebt als opvuldingesje voor iets dan pak je een presetje uit absynth of zo
de poll is eigenlijk ook totaal oninteressat omdat de uitslag geen ene fuck zegt over presetgebruik
de poll is al wel vintage bijna, dat wel :)
 
2003 a-go-go.....ow en ik gebruik geen presets...
Wat op zich ook niet 100% waar is, want een XOXIO heeft maar 1 soort klank waar ik hem voor gebruik, dus dat is bijna een preset op zich....
 
Op mijn digitaal piano'tje zitten een aantal niet aanpasbare presests.
De vst's op mijn pc probeer ik zoveel mogelijk naar mijn hand te zetten....
Soms van scratch als een preset me niet bevalt..
Heb er nog geen zin in gehad een lijntje tussen de piano en de pc te leggen.. :S

Hmm.. Ik kan me niet in de opties van deze poll vinden... :-P
 
Laatst gewijzigd:
Doe van alles wel wat eigenlijk.
Mn synthmodules vooral als preset bakkies.
Mn analoge/VA synths from scratch. (Vooral omdat hier meestal niet veel aan gewenste presets in zit)
En mn MO6 veelal drastisch aanpassen van bestaande patches.
 
Ik gebruik de presets maar ook eigen geluiden en pas er alles aan, ik vind het "eigen geluid" wel iets lekkers hebben.

Maar eigen geluiden maken kost veel tijd en uiteindelijk loop je met de risico dat ze wel cool alleen klinken en daarna in het arrangement niet passen. Dus tijdens het arrangeren is het best prettig om patches from scratch te maken.
 
Het verschilt nogal.

Van de Oberheim Matrix 1000 gebruik ik alleen presets.
Met de JP-8080 en Juno1 maak ik meestal zelf mijn geluiden, omdat dat supersnel gaat.
JV-2080 scroll ik vaak de presets af, en gebruik dat als basis om zelf iets te maken.

Geluiden moeten bij mij in dienst staan van de muziek. Geluiden maken is voor mij geen doel op zich. Als ik genoeg zou hebben aan alleen presets, dan zou ik dat perfect vinden.
Ga ik volledig mee akkoord.

snap niet echt de lol van 100% presets. als ik al 1 bewerkte preset gebruik voel ik me gelijk schuldig. Wat dus wel doe trouwens.

Je kunt op inspiratieloze dagen altijd even je eigen geluiden bieb aanvullen.


waarom de fuck zou je een synth kopen en dan de alleen de presets gebruiken?

Daar is een synth niet voor.

Das zoiets als een gitaar kopen en andermans nummers spelen. Cover bands heb ik ook nooit begrepen.

Creatief zijn is blijkbaar niet voor iedereen.
Ik voel wat je wil zeggen, maar de geschiedenis heeft iets anders aangetoond. Tal van hits zijn reeds gebaseerd op presets, zelfs in de ultra-creatieve jaren 80.

De vergelijking met de gitarist gaat trouwens niet op.
Het gaat hier niet om compositie (het coveren van nummers) maar het sound scapen. Als gitarist geef je er toch ook geen moer om dat jouw combinatie gitaar-versterker-effectenpedaal reeds door 10 andere gitaristen werd gebruikt ?
Als het maar goed klinkt.
 
Back
Top