Presets managen, beheren, categoriseren

DungBeatle

Ouwe rot
Lid sinds
5 april 2015
Berichten
929
Locatie
Grimbergen, Belgie
Ik heb een algemene vraag.

Stel, je hebt een aantal synthesizers, hard of soft maakt niet uit. Die hebben allen hun eigen presets, en misschien zelfs hun eigen manier om die presets te organiseren en terug te roepen.

Maar als je een track wilt maken in een DAW, dan zou je toch al die geluiden als 1 universeel pallet geluiden willen zien?

Hoe doen professionelen dit? Wat ik me niet kan voorstellen is dat men een brein als een universum nodig heeft en continu weet "Ah, ik denk dat patch XYZ op synth ABC hier goed gaat bij passen".

Ik heb slechts een paar synths, en kan al niet onthouden welke de top patches zijn in elk, laat staan dat ik patches kan plukken uit het volledig aanbod om een track snel op te bouwen..

Wie heeft hier slimme oplossing(en) voor gevonden?

Thx

PS. Ik (tracht) Logic Pro X te gebruiken.. ;-)
 
Softsynths is makkelijk toch? Gewoon opslaan in mapjes bass, lead, fx whatever. En als je je project opslaat en later terug roept hoeft je verder niks uit te zoeken toch?

Op hardware is dat anders. Ik heb laatst in mn Bass Station II een indeling gemaakt, ongeveer zo:
0 = default
1-20 = bass
21-40 = keys
41-60 = leads
61-80 = fx
81-100 = drums
101-127 = misc

Of bedoel je zoiets niet?

Als je weinig overzicht hebt kan je het of beter organiseren of (nog) minder gebruiken. 1 synth en 1 softsynth bijvoorbeeld.
 
Ik kan me zo voorstellen dat je niet elke track hetzelfde wilt laten klinken en als je met presets werkt, dan gewoon de banken scant om te horen wat er best past? Ik heb ook wel een theorie gelezen van pro's die eerst de compositie maken met een willekeurig pallet aan sounds en pas later de juiste geluiden/presets erbij zoeken.
 
Toen ik nog plugins voor synths gebruikte bewaarde ik presets onder een bepaalde naam (naargelang het gevoel), maar met hardware heb ik gemerkt dat door alle parameters zelf altijd handmatig terug in te stellen je je synths veel beter leert kennen. Niet bang zijn dat de filter knop of amp enveloppe toch een tikkeltje anders staat dan die éne patch die je voor ogen/oren had. Dat is voor mij persoonlijk toch wel iets om naar te streven, je instrumenten zo kennen dat je alles zelf in een handomdraai kan omzetten naar hetgeen je in je hoofd had (synthese!). Vaak lukt het niet maar kom je wel ongewenste leuke dingen tegen. Ik ben dan ook geen professional. :D
 
Het is heel lastig inderdaad. Vooral omdat er alle presets geïsoleerd al goed klinken, maar als je samenstelt dan ben je uren aan het zoeken welk geluid erbij past.

De makkelijkste manier is denk ik van een synth een aantal presets maken of selecteren dat erbij passen en een soort preset collectie per track of groep van tracks van dezelfde soort.

Anders, ja... Hoe wil je klinken, wat zijn jouw voorbeelden, etc; wat voor geluid wil je bereiken en hoe leer je deze te doen. Mijn ervaring is dat ik uren met presets bezig ben en komt niets uit. Ik hoop dat wat ik hierboven heb geschreven toch helpt en inderdaad wees niet bang om de knoppen te draaien om het geluid eigen te maken :)
 
Voor live is het voor elk nummer een performance maken volgens de setlist. Ookal zou je in 50 nummers alleen een piano gebruiken; dan toch maar 50 performances aanmaken met alleen die piano. Je weet nooit wat je later nog wilt aanpassen.
In een studiosituatie zou ik met favorieten werken. Na een tijdje weet je bijvoorbeeld wel welke brass van de 80 je het meest gebruikt.
 
Altijd handig voor een luie dag : presets, ook haal je meer uit je geluidje doordat je er nog eens naar kijkt.

Het kan inspirerend werken om eens te kijken naar wat de fabrikant heeft bedacht, en dan later je eigen invulling er aan te geven. Anders blijf je steken in de modder van klanken die je zelf hebt bedacht.

Een ander voorbeeldje: ik probeerde eens het geluidje van Liquido van Narcotic na te maken. Bleek later dat die klank kant en klaar in mijn S30 zit, onder de naam Liquito. Bleek ik niet alle presets doorgeluisterd te hebben.
 
Het kan inspirerend werken om eens te kijken naar wat de fabrikant heeft bedacht, en dan later je eigen invulling er aan te geven. Anders blijf je steken in de modder van klanken die je zelf hebt bedacht.

Zoiezo leer je van elke synth wat nieuws, presets geven inzicht in wat de synth kan.
Bekijk waarom een preset zo leuk klinkt, zoek het truukje.

Ik had het eigelijks meer over zelfgemaakte presets in het vorige berichtje.

Inelkgeval als je een synth als de nord modular of g2 hebt, is het erg leuk om presets te bekijken, wat ze wel niet voor informatie daarinhebben.
 
Met die duizenden presets die je tegenwoordig hebt per synth is het inderdaad erg handig om een goed systeem te hanteren, ik heb het als volgt:

ik sorteer de presets op categorie en daarbinnen op een favorites waardering (systeem overgenomen van omnisphere die dit standaard heeft).

dus de presets komen dan in de categorieen:
Bass - favorites 5 sterren (meest favoriete top presets)
Bass - favorites 4 sterren
Bass - favorites 3 sterren
Bass - favorites 2 sterren
Bass - favorites 1 sterren
Bass - favorites 0 sterren (preset nog nooit geluisterd en dus niet beoordeeld)

Hard Lead - favorites 5 sterren (meest favoriete top presets)
Hard Lead - favorites 4 sterren
Hard Lead - favorites 3 sterren
Hard Lead - favorites 2 sterren
Hard Lead - favorites 1 sterren
Hard Lead - favorites 0 sterren (preset nog nooit geluisterd en dus niet beoordeeld)

Soft Lead - favorites 5 sterren (meest favoriete top presets)
Soft Lead - favorites 4 sterren
Soft Lead - favorites 3 sterren
Soft Lead - favorites 2 sterren
Soft Lead - favorites 1 sterren
Soft Lead - favorites 0 sterren (preset nog nooit geluisterd en dus niet beoordeeld)

etc.....

Op deze manier kun je bloedsnel een sound vinden die past bij wat je wilt. Doordat de nooit geluisterde presets 0 sterren hebben weet je snel of je in een bestaande sound set die je al beoordeeld hebt aan het browsen bent. Zo kun je heel makkelijk steeds verder je library beoordelen tijdens het gebruik en deze groeit vanzelf dan in kwaliteit kwa beoordeling van sterren.

Je kunt deze methode makkelijk toepassen in de bank namen of in de synth preset browser als die deze mogelijkheden heeft (zoals de Native Instruments en Spectrasonics suites).

In de praktijk zoek ik dan vaak even een preset op (in de 5, 4 of 3 sterren categorie) die ik wil gebruiken in een nummer die dicht bij komt van wat ik in mijn hoofd heb en vaak pas ik ze dan nog even aan voor dat specifieke nummer als dat nodig is, maar vaak is dat niet eens nodig.

wat betreft mijn beoordeling voor 0 tot 5 sterren:
5 sterren: sound die fantastisch is en inspiratie geeft en standaard goed in de mix valt.
4 sterren: sound die goed is en inspiratie geeft maar wel aandacht nodig heeft om hem goed te kunnen gebruiken
3 sterren: filler sound voor erbij, maar niet goed genoeg om een nummer te dragen.
2 sterren: niet gebruiken, wel interessant genoeg om als basis te gebruiken voor het herprogrammeren naar een andere sound
1 sterren: troep, lijkt nergens naar, opzouten met die preset
0 sterren: nog nooit beluisterd, geen idee of dit een goeie preset is, zodra er tijd is beoordelen naar 1 tot 5 sterren

en dit systeem werkt echt snel in de praktijk, bijvoorbeeld je bent een Trance basslijn aan het maken die bestaat uit 3 type bass sounds, dan pak je voor de main baslijn 1 uit de 5 sterren categorie en voor de 2 baslijntjes eronder pak je een bas uit de 3 sterren categorie. Handig :)
 
Laatst gewijzigd:
Ik werk samen met een professional, ik ben zelf geen professional. Wat ik hem altijd zie doen is starten met het idee vanuit een basis die hij gebruikt voor categorieen muziek. Hij heeft een aantal sets/ files(hij werkt in Cubase, ik in Ableton Live) voor een type muziek. En als hij klaar met de jingle of het lied is, gaat hij op zoek naar de sounds voor elke track. Dit kan uren duren. Zo is zijn werkmethode. En het geeft resultaat.
 
LoL

3 sterren: filler sound voor erbij, maar niet goed genoeg om een nummer te dragen.
2 sterren: niet gebruiken, wel interessant genoeg om als basis te gebruiken voor het herprogrammeren naar een andere sound
1 sterren: troep, lijkt nergens naar, opzouten met die preset

Haha

Wissen die hap.

Ahem : Daarvoor is het tog ook een synthesizer : om geluidjes te maken, niet om presets af te spelen.

Wat ook helpt om goede presets te maken : zet de synth eens in de woonkamer of een andere plek, en ga een dagje wat soundjes maken en opslaan,
dan kun je relext af en toe ermee bezig, zonder de hele studio op te warmen.
 
LoL

3 sterren: filler sound voor erbij, maar niet goed genoeg om een nummer te dragen.
2 sterren: niet gebruiken, wel interessant genoeg om als basis te gebruiken voor het herprogrammeren naar een andere sound
1 sterren: troep, lijkt nergens naar, opzouten met die preset

Haha

Wissen die hap.

Ahem : Daarvoor is het tog ook een synthesizer : om geluidjes te maken, niet om presets af te spelen.

Wat ook helpt om goede presets te maken : zet de synth eens in de woonkamer of een andere plek, en ga een dagje wat soundjes maken en opslaan,
dan kun je relext af en toe ermee bezig, zonder de hele studio op te warmen.
factory presets wis ik nooit, daar komt bij, dat de 3 sterren categorie eigenlijk de meest belangrijke categorie is, een nummer zal maar 1 of 2 dragende sounds hebben, de rest is eigenlijk altijd bijzaak en ter ondersteuning in een track.

Deze thread gaat trouwens niet over het zelf kunnen programmeren van presets, dat kan bijna iedereen hier wel op dit forum, ook is het een non discussie of presets gebruiken wel of niet goed is in een track. Het idee dat je alleen maar goeie originele tracks maakt als je zelf je eigen patches programmeerd vind ik nogal ouderwets. Een synth patch is alleen maar een hulpmiddel niet een doel op zich in een muziek track.

In deze thread gaat het volgens mij meer om de organisatie van presets en hoe je overzicht houdt over die 1000-en presets zodat het bruikbaar blijft. Ik ben ook wel benieuwd naar methodes van anderen hier :)
 
Back
Top