geluidsisolatie kamer met panelen

Bobby

.com
Lid sinds
22 juni 2003
Berichten
463
Locatie
Belgium - Antwerp
Ik ben van plan om wat te gaan doen aan de akoestiek van m'n muziekkamer.
deze is +- 5 x 4 x 2,5 m
Alle muren met absorbers gaan volplakken vind ik net iets te ingrijpend. Muziek is mijn hobby, het is niet professioneel.

Ik had in gedachten om kort achter waar ik zit een isolatiemuur op te bouwen, een halve ronde van vloer tot plafond.
Enerzijds met geluidsisolatieplaten, en eventueel daar dan nog eens van die noppen op geplakt. Beide verkrijgbaar in de gamma :)

Is dit een belachelijk idee, of kan ik het beter anders oplossen?

deze 2 dingen bedoel ik dus :
Schermafbeelding 2015-03-10 om 10.55.38.png
 
Hangt ervan af wat je wil bereiken... Geluidsisolatie owv de buren of een betere akoustiek in je ruimte?

Een hele muur volkleven met dat dunne, goedkope noppenschuim is in beide gevallen ongeveer het slechtste wat je kan doen.
 
Bobby, ik zou gewoon eens die talloze andere draadjes opzoeken hier. Deze vraag is erg veel gesteld en beantwoord..
1 ding: geluidsisolatie is niet hetzelfde als akoestiek
 
Ik zou me daar eens in verdiepen idd.

Het minste wat je kunt doen is panelen aan weerszijden van de monitors, zo verminder je de meest directe weerkaatsing van het geluid. Deze kun je maken met Rockwool 221 of de minder zeldzame variant die je bij de Gamma koopt, het type weet ik even niet (201?). Niet alle Rockwool is geschikt hiervoor btw.

Dan zou je in alle hoeken basstraps kunnen plaatsen. Dat nopjesschuim zal hooguit wat weerkaatsing van de hoge frequencies tegengaan. Hier moet je dus niet alles mee volplakken, zoals velen wel doen. Die geluidisolatieplaten in je voorbeeld zijn volgens mij alleen nuttig voor geluidsisolatie en niet voor akoestiek.
 
Om de akoustiek te verbeteren zou ik eerder een paar professionele dikke platen geluidsisolatie op strategische plaatsen hangen ipv van een hele muur goedkope dunne...

Dunne platen kunnen namelijk alleen hoge tonen absorberen (korte golven) hoe dikker de schuim, hoe breder het geluidsspectrum. En als de hele ruimte vol hangt krijg je een onevenwichtig geluid (weinig hoog en vooral mid en laag). Je wil ook nog wel een beetje room ambiance behouden veronderstel ik.

Je kan de schuim ook op een houten plaat lijmen en die dan ophangen aan de muren.
 
Ik zou eerst eens gaan meten met bijv REW http://www.roomeqwizard.com dan weet je WAT je aan moet pakken ipv blind gaan lopen plakken. Positionering van monitoren kan ook een hoop helpen, dichtbij de muur, of juist verder weg, hetzelfde voor de zijwanden, google maar eens op SBIR
 
Back
Top