Geluidsdichte ruimte maken, met een zwak plafond

eddy

Nieuwkomer
Lid sinds
28 augustus 2008
Berichten
17
Hey mensen! M'n pa die wil in de kelder een geluidsdichte ruimte maken, en heeft daarvoor mijn hulp gevraagd. Het doel is zo'n 30 dB reductie (dat zou al mooi zijn, in elk geval), dus het hoeft niet extreem professioneel of iets dergelijks, en we willen er ook niet al te veel aan uitgeven. De ruimte is zo'n 4 x 4 x 2.5 meter. We willen hiervan niet al te veel ruimte kwijt zijn aan dubbele muren en zo, gezien er waarschijnlijk vaak met toch een redelijke groep (5 mensen) zal worden geoefend.

We hebben wat opgezocht over zwevende ruimtes en een plan begint zich te vormen. We zijn echter wel tegen een probleem aan gelopen. Ons plafond (dus de vloer van de begane grond, als het ware) is niet al te stevig. Als je er een beetje op stampt kun je het aardig aan het trillen brengen, en als je het zou meten zou je waarschijnlijk zien dat het heel ietsjes door is gezakt (dit waarschijnlijk omdat de kelder er pas later onder is gegraven). Het lijkt ons dus niet verstandig hier zware gipsplaten en zo aan te hangen.

Een oplossing waar wij aan dachten is dat het plafond van de zwevende ruimte gedragen kan worden door de muren van de ruimte zelf. Zou dit kunnen werken?

Het is gebruikelijk om houten balken te verwerken in de muren van de zwevende ruimte, om bijvoorbeeld gipsplaten aan vast te maken. Maar om die het 'dak' te laten dragen zouden deze heel stevig moeten worden uitgevoerd, met eventueel driehoeksconstructies o.i.d., anders gaat het doorzakken. Daarmee verliezen we waarschijnlijk te veel ruimte.

Is het misschien mogelijk om in plaats van houten balken stalen H profielen (of T profielen) te nemen? Dan zouden we waarschijnlijk zonder driehoeksconstructie kunnen. Maar we weten niet wat het effect is op de akoustiek - de natuurlijke frequentie van stalen balken kan namelijk in het hoorbare gebied van het spectrum zitten, en dan gaan ze dus meetrillen als er muziek wordt gemaakt... Zou dit een probleem zijn? Of zorgt de gipsplaat (o.i.d.) ervoor dat het geen effect heeft?

Daarnaast gaan de muren natuurlijk extra hard op de grond duwen, als het ware, zou dit ook een probleem vormen?

Graag hoor ik jullie gedachten hierover! Ik kan me voorstellen dat we er al veel te diep over na hebben gedacht, we hebben niet veel ervaring hiermee. Er gaat waarschijnlijk heel wat moeite in zitten, dus natuurlijk doen we het graag in een keer goed!
 
sterker nog,
je plafond moet op de muren van de zwevende ruimte, anders is het geen zwavende ruimte.

ik zou trouwens zelf even een bouwkundige laten kijken naar de zelfgegraven kelder.

je zal niet de eerste zijn die een huis op z..n kop krijgt in z..n zelfgegraven kelder.


:mega:
 
Nu ja, 'zelfgegraven' zou ik het niet noemen, het is weldegelijk door een degelijk bouwbedrijf gebeurd. :) Maar ja, ze hebben het vast niet ontworpen voor permanent x kilo extra gewicht.

"Zwak" was misschien ook niet het beste woord, maar goed, probleem lijkt me helder, toch? We zitten een beetje in over hoe we het plafond van de ruimte stevig kunnen maken zonder te veel ruimte te verliezen. Zouden simpele houten balken dan toch volstaan?
 
Je kan er gewoon een gipsplafond in maken. alleen zal je door de overspanning van 4m toch de boel om de 120cm moeten ophangen. simpelste is om dit met blik te doen. blik? ja met C stijlen die ze ook gebruiken bij 'metal-stud' wanden (gipswanden). je kan dan C-stijlen nemen van 75mm dik. En deze overspan je over de kortste breedte. HOH (hart op hart) leg je de C-stijlen 30cm uit elkaar, en vervolgens kan je hier de gipsplaten tegenaan schroeven. voor geluidisolatie kan je er glaswol over de gipsplaten leggen.

het plafond kan je dan minimaal verlagen. mocht je het strak tegen het bestaande plafond schroeven, komt je plafond (75mm blik+ 12mm gips) 87mm lager :)

tis me vak :D

geen idee waar je huis staat, maar google anders eens op 'metal-stud' of systeemplafonds.
bedrijven die in de systeemplafonds zitten, werken ook bijna altijd met metal-stud ;)

oh... ik lees net dat je zorgen maakt om de wanden..... geen paniek. stucplafond zoals hierboven beschreven weegt niet zoveel. de C-stijlen zijn ook veeeel lichter dan houtenbalken.
maar laat je maar eens rustig informeren. en kijk ook ff goed rond voor prijzen. veel zitten nu strak aan de prijs door de slechte tijden in de bouw...
 
Eerst las ik "geluidsdichte kamer" en dacht ik; veel succes daarmee want dat is met beperkte middelen vrijwel onmogelijk. Maar daarna heb je het over een demping van 30 db en dat is wel realistisch.

Probleem is echter met dergelijke constructies dat je het goed moet doen of beter van niet.
Als je het over een zwevende constructie hebt dan neem ik aan dat je een doos-in-doos constructie bedoelt. Daarbij bouw je dus eigenlijk een kamer in de ruimte zelf die nergens de bestaande ruimte raakt.

Dat lost meteen het probleem van het zwakke plafond op want dat gebruik je helemaal niet zoals baars ook al zei.

Mijn studio bestaat uit 2 ruimtes (control room/ live room) op een oppervlak van 3x5. Beide ruimtes zijn als doos-in-doos opgebouwd en staan los van elkaar en de rest. De wanden zijn inclusief akoestisch materiaal 15 cm dik. In de wanden heb ik balken van 10x5 gebruikt. Alle wanden inclusief de vloer en het plafond zijn op dezelfde manier opgebouwd. De vloer zelf heb ik ontkoppeld met een dubbele dempende ondervloer die per stuk voor 22 db zorgen. Ik ben erg te spreken over de gehaalde demping in de praktijk : )

Bovenstaand gaat alleen over geluidsdemping; akoestiek is weer een ander verhaal.
 
Het is gebruikelijk om houten balken te verwerken in de muren van de zwevende ruimte, om bijvoorbeeld gipsplaten aan vast te maken. Maar om die het 'dak' te laten dragen zouden deze heel stevig moeten worden uitgevoerd, met eventueel driehoeksconstructies o.i.d., anders gaat het doorzakken. Daarmee verliezen we waarschijnlijk te veel ruimte.

Waar verlies je dan ruimte? In de hoogte? Je kunt de nieuwe plafondbalken toch gewoon op de nieuwe wanden laten rusten en _tussen_ de bestaande balken plaatsen? Dan hoeft het niet veel hoogte te kosten.
 
Als de plafondconstructie zo onstabiel is, trilt vroeg of laat alles toch gewoon mee als je aan het repeteren gaat,... tenzij dat je het kooi-in-kooi principe gaat hanteren, maar dan kost het zoveel geld dat je je moet afvragen waar je eigenlijk mee bezig bent , en of een bungalow installeren in de tuin niet goedkoper is.
 
een keldar is in principe wel de beste ruimte om geluiddicht te maken.

4 wanden met het beste dempingmateriaal wat er bestaat, steen en zand.

de handel goed waterdicht maken , daar zou ik wel even goed over gaan nadenken.

ik heb wel eens een kelderstudio in een meter water zien zwemmen,, erg naar.

over de kosten, wees vooral creatief, ik heb in het verleden mensen voor ongeveer nul euro geisoleerde ruimtes zien maken, die goed functioneerden.

:mega:
 
Yep, een kelder is de beste plek om een geluidsdichte kamer te bouwen. Je hoeft geen dubbeldikke wanden te bouwen omdat je de massa van de grond mee hebt. Een simpele enkele dempingswand lijkt me dan genoeg. Die wanden moeten wel losstaand zijn van de wanden en de vloer.

Het bestaande plafond rust neem ik aan op de kelder muren en dan is er sprake van contactgeluid. Dat probleem zou je dan op kunnen lossen door je dempingswandjes niet helemaal tot boven op te trekken en vervolgens daarop een extra dempingsplafond te bouwen.

Btw: ik heb na de bouw van mijn studio u-profielen en ondervloertegels over. Gratis voor degene die ze wil.
 
Back
Top