Plogue Chipspeech

Vanmorgen viel mijn oog op een nieuwe plugin die diverse 'vintage' speech synths kan emuleren en daarnaast ook compleet met MIDI te besturen is om te laten zingen e.d.. Ik heb hem zelf nog niet kunnen proberen, maar als sucker voor dit soort geluiden vind ik het zeker interessant.

Er lijkt geen demoversie beschikbaar te zijn, maar schijnbaar draait de plugin tot autorisatie wel in een soort demomode dus heb de ontwikkelaar om een link gevraagd.

Blurb van de ontwikkelaar:
chipspeech is a vintage-styled speech synthesizer which recreates the sound of famous 80′s voice synthesis chips. It features 7 different voices, each with its own characteristic timbre. It is specially tailored for musical needs – simply type in your lyrics, and then play on your MIDI keyboard. It’s a true synthesizer, the sound can be extensively modified for easy and expressive performances. chipspeech also features a circuit bending emulation, letting you not only recreate the insane and chaotic sound of a circuit bent TI speaking device, but also use it in a controlled, musical way.

Video:


Op de site staan diverse demosongs.

(Introductie) prijs $75
Link: http://www.plogue.com/products/chipspeech/
 
Net antwoord gehad van de ontwikkelaar, het duurt nog een paar weken voordat er een demoversie beschikbaar komt.
 
Ik heb hem gisteravond toch maar aangeschaft vanwege de introductieprijs (kwam uiteindelijk door BTW etc. toch nog op €76 uit), eerste indruk is erg goed. Heel mooi geluid, klinkt erg rijk en kan hard maar ook zacht en muzikaal klinken. Basisbediening is erg simpel - letterlijk een zin intypen en toetsen indrukken, ik ben nog niet echt de diepte ingegaan maar genoeg parameters om aan te draaien.

Ik zal vanavond wel proberen een paar demootjes te posten.
 
Als je in die demo de SP0256-AL2 wilt meenemen zou ik erkentelijk zijn. Ik heb twee van die chips liggen en er vroeger ook wel eens wat mee gebouwd, dus ben redelijk bekend met het geluid (en de nukken van de echte chip), dus wel nieuwsgierig naar wat ze daarvan gemaakt hebben.
 

Het klinkt inderdaad alsof de klinkers ook hier oneindig doorklinken tot een pause-syllable of een medeklinker? Dat is namelijk een van de dingen die de SP0256 best grappig maken.

Hij zit voor mijn gevoel een beetje hoog maar dat was bij het origineel ook wel weer afhankelijk van welk kristal je eraan hing.
 
Hangt ook van de toonhoogte die je speelt natuurlijk, je hebt het volledige keyboard bereik zo'n beetje.
 
Wedden dat dit de nieuwe auto-tune hype word... geen zanger meer nodig iig 8~
 
Back
Top