Out of the box vraagjes

Scart

Noodle till you die
Lid sinds
18 juni 2014
Berichten
380
Wie o wie helpt me verder :)

Ik ben sinds een paar maanden out of the box gaan mixen en loop gaande weg tegen een aantal vragen aan.

Wat is mijn situatie:

Ik gebruik Ableton live
2 x Motu 828 firewire kaarten
Mackie 24-8 analoge mixer
Imac

Ik route de audio vanuit Ableton naar de de Motu's die ik als aggregated device heb ingesteld in de Imac zodat ik alle in en uitgangen kan benutten.

Dit gaat allemaal prima echter loop ik tegen een aantal vragen aan, namelijk het volgende:

Wat is de meest logische manier van gain staging en panning:

Doe je eerst in Ableton je gainstaging en stuur je daarna naar je mixer?
Als ik dit doe komt het signaal in de mixer mijns inziens veel te hard binnen op de mackie, sommige sporen kan ik de gain niet open draaien want die is dan gewoon te hard?
Panning doe ik nu bass en kick mono naar de mixer en de rest van de sporen group ik en stuur ik stereo naar de mixer. Vraag waar doe ik de panning? Op de tafel of in Ableton?

Daarnaast vraag ik me af hoe stuur je de audio terug?
Via een stero spoor terug in DAW of via de 8 bussen terug in 4 verschillende sporen.

Kortom genoeg vragen waar ik nu mijzelf het hoofd over breek, graag zou ik wat tips ontvangen van alle mensen hier.

Alvast bij voorbaat bedankt jullie hulp, lijkt me niet dat ik de enige ben die hier mee
stoeit:halleluja
 
Wat is de meest logische manier van gain staging en panning:

Doe je eerst in Ableton je gainstaging en stuur je daarna naar je mixer?
Als ik dit doe komt het signaal in de mixer mijns inziens veel te hard binnen op de mackie, sommige sporen kan ik de gain niet open draaien want die is dan gewoon te hard?
Panning doe ik nu bass en kick mono naar de mixer en de rest van de sporen group ik en stuur ik stereo naar de mixer. Vraag waar doe ik de panning? Op de tafel of in Ableton?

Het lijkt me dat je in ieder geval wat headroom wil overhouden op de mackie, dus het signaal zou ik niet te hard uitsturen (ik neem ook aan dat je tracks in live niet clippen sowieso).

Volume automation, panning etc. doe ik allemaal in Live en niet extern (afgezien misschien wat van kleine aanpassingen tijdens een laatste mix). Dit meer om het overzicht te bewaren want bij elke track is dit natuurlijk weer anders.

Daarnaast vraag ik me af hoe stuur je de audio terug?
Via een stero spoor terug in DAW of via de 8 bussen terug in 4 verschillende sporen.

Kan allebei :) zelf heb ik ook de group outs aangesloten op aparte inputs. Maar in de praktijk neem ik alle sporen toch individueel op (met outboard compressor/limiter/eq/fx). Uiteindelijk neem ik dan de laaste mix ook weer op via de main outs.

Het voordeel van het gebruiken van de mixbussen is meer dat je bijv. de drums kunt groupen, en daardan weer apart dynamics overheen kunt gooien (los van de andere groepen).
Of, als je min of meer aan het jammen bent, dat je dan verschillende elementen apart je DAW weer in krijgt en dit dan later ook weer apart kunt aanpassen.
 
Wat handig is hangt ook een beetje af van je outboard. Als je buscompressors en reverb hebt, heeft het zin om echt op de tafel je mix temaken en daar dingen te groupen. Dan kun je uiteindelijk voldoen met de eind-mix, twee sporen, terug op te nemen als eindresultaat.

Als het enige stuk analoog gereedschap dat je op dit moment hebt je tafel is, doe je er verstandiger aan om In The Box al je groepen al te maken en een acht-tal stereo-groepen naar de tafel te sturen voor summing en de laatste mix-stage.
 
In een andere draad over USB 37 las ik iets over out of THE box. Ik geloof dat je daarvoor bij Bax shop moet zijn...
(Sorry, kon t niet laten)
 
Het lijkt me dat je in ieder geval wat headroom wil overhouden op de mackie, dus het signaal zou ik niet te hard uitsturen (ik neem ook aan dat je tracks in live niet clippen sowieso).

Volume automation, panning etc. doe ik allemaal in Live en niet extern (afgezien misschien wat van kleine aanpassingen tijdens een laatste mix). Dit meer om het overzicht te bewaren want bij elke track is dit natuurlijk weer anders.



Kan allebei :) zelf heb ik ook de group outs aangesloten op aparte inputs. Maar in de praktijk neem ik alle sporen toch individueel op (met outboard compressor/limiter/eq/fx). Uiteindelijk neem ik dan de laaste mix ook weer op via de main outs.

Het voordeel van het gebruiken van de mixbussen is meer dat je bijv. de drums kunt groupen, en daardan weer apart dynamics overheen kunt gooien (los van de andere groepen).
Of, als je min of meer aan het jammen bent, dat je dan verschillende elementen apart je DAW weer in krijgt en dit dan later ook weer apart kunt aanpassen.
@ Nomore dank voor je feedback.

Echter wat bedoel je met in Ableton "wat zachter" zetten. maak je evengoed je balans van de gain levels in ableton en zet je het daarna zachter? Mijn audio clipt niet overigens maar komt behoorliojk heet uit de geluidskaart, Hier kan ik de output levels niet beinvloeden.

Is het niet zo dat wanneer je je levels in je DAW zachter zet dat je wat dynamiek kwijtraakt?
 
Wat handig is hangt ook een beetje af van je outboard. Als je buscompressors en reverb hebt, heeft het zin om echt op de tafel je mix temaken en daar dingen te groupen. Dan kun je uiteindelijk voldoen met de eind-mix, twee sporen, terug op te nemen als eindresultaat.

Als het enige stuk analoog gereedschap dat je op dit moment hebt je tafel is, doe je er verstandiger aan om In The Box al je groepen al te maken en een acht-tal stereo-groepen naar de tafel te sturen voor summing en de laatste mix-stage.
@ exel ook jij dank voor je reactie, momenteel gebruik ik 2 delays en een multifect als send effects op diverse kanalen.
 
Als je zonder buscompressie kan, dan is 'mixen op de tafel, stereofeed terug opnemen' een prima manier van werken dan. Je kan eventueel alsnog, bijvoorbeeld, je drums in je DAW al groupen en bus-compressen, en die dan als stereo-signaal je mixer in te sturen.
 
@ Nomore dank voor je feedback.

Echter wat bedoel je met in Ableton "wat zachter" zetten. maak je evengoed je balans van de gain levels in ableton en zet je het daarna zachter? Mijn audio clipt niet overigens maar komt behoorliojk heet uit de geluidskaart, Hier kan ik de output levels niet beinvloeden.

Is het niet zo dat wanneer je je levels in je DAW zachter zet dat je wat dynamiek kwijtraakt?

Nou, zachter alsin dat het in ieder geval niet in het rood staat :) Wat voor geluidskaart gebruik je? Want lijkt me dat normaal gesproken dit geen invloed heeft op de dynamiek. Dat is wel weer van belang als je geluid weer terug je computer in gaat. Dan wil je (naar smaak) dynamiek overhouden.

Je gebruikt juist een analoge tafel (of is het een onyx?) zodat een beetje oversturing juist wel wat warm kan klinken, dus als het direct al niet goed klinkt lijkt me iets niet goed. Kun je de gain op de mackie anders niet wat terugschroeven? En dan je monitoring gewoon wat harder zetten? Zo hou je nog wat ruimte over voor als je andere geluiden toevoegt.

Verder ben ik het wel met Exel eens. In principe gebruik ik zelf mijn tracks in Live al als mixbussen.
 
@nomore ik gebruik 2 Motu 828 firewire kaarten waarvan ik het outoutsignaal wat naar de mackie 24-8 gaat niet kan verlagen. De Mackie 24-8 daarentegen staat de input gain al helemaal teruggedraait.

Op zich klinkt het allemaal goed maar vindt het erg vreemd dat ik mijn gain levels op de tafel helemaal dicht moet zetten en het er nog heet in komt.
 
Er zit wel een verschil in dBu en dBFS natuurlijk.
Ik geloof dat iets van -20db in het digitale domein overeenkomt met 0db in het analoge domein.
Dus gewoon wat zachter uitsturen in je DAW
 
Ik heb gelijk :D
 

Attachments

  • Analogue - Digital scale.jpg
    Analogue - Digital scale.jpg
    41 KB · Bekeken: 118
Hi Crizzle,

Bedankt voor je reactie, kun je iets specifieker zijn waar je dit eventueel doet?
Het volume uit je DAW stuur je toch direct naar je geluidskaart of is dit nog lager te zetten in OSX?

Klik eens op het speaker symbooltje rechtsboven als je OSX hebt, of, alt- klik op het speakertje dan kan je ook je preferences bekijken. Volgens mij moet je daar wel wat volume controls hebben waarmee je je main out kan instellen. Voor zover ik weet bepaald die het volume van wat er uit je geluidskaart komt na je DAW.
 
Met de juiste settings in de software van je interface kun je toch gewoon vanuit je DAW uitsturen? misschien zit ik helemaal fout, heb geen analoge tafel maar ben wel benieuwd
 
Back
Top