Mixer of 'in the box'

spoof

Stamgast
Lid sinds
11 augustus 2006
Berichten
145
Locatie
Amsterdam
Ik kan me voorstellen dat onderstaande vragen al vaker behandeld is hier, maar ik kon er niks over vinden.

Ik werkte altijd met m'n Terratec Phase 22 geluidskaart (2x mono/1x stereo in en out) zonder mixer. Dit voldeed wel omdat ik eigenlijk nooit meer dan 2 apparaten (bv. synth en drumcomputer) tegelijk gebruikte en dus niet meer dan de twee mono inputs van m'n geluidskaart nodig had. Dan mixte ik die samen met eventuele vsti's in m'n computer, zgn 'in the box'. Nu heb ik steeds meer hardware en wordt het toch wel eens tijd om een mixer o.i.d. te kopen. Ik overweeg de volgende opties:

1. Een mixer kopen
Ik merk dat ik hardware prettiger en creatiever vind werken dan software. Verder gebruik ik vooral analoge apparatuur en veronderstel ik dat een analoge mixer ook een betere klank heeft (betere eq, etc)? Nadeel is echter dat ik toch ook nog veel software plugins gebruik. Aangezien ik in deze situatie alles in 1 kanaal m'n computer in zal moeten sturen kan ik die niet meer op aparte kanalen gebruiken.

2. Een nieuwe audio-interface met meerdere inputs kopen zodat ik alles op aparte kanalen m'n computer in kan sturen en daar mixen.
Dit zou een oplossing zijn voor bovenstaand probleem. Ik gebruik echter ook wel hardware effecten. Zou ik op een audio-interface met meerdere inputs en outputs bijvoorbeeld een input en een output als fx-send & return kunnen gebruiken?

Er staan hier ook meerdere threads van mensen die een soort tussenoplossing zoeken door een mixer voor of achter hun audio-interface te hangen.

Ik ben erg benieuwd hoe anderen dit doen?
 
Om ook nog te overwegen: Nieuwe audio interface met meerdere ins/outs en een controller. Dat kan ook geïntegreerd; de m-audio project-mix is daar een mooi voorbeeld van. Een beetje "best of both worlds": De voordelen van software met het bedieningsgemak van hardware. Qua geluidskwaliteit is er niet veel zinnigs te zeggen. High-end analoog is beter dan budget digitaal, omgekeerd is budget analoog vaak weer minder dan high-end digitaal. Als je veel gebruik maakt van plug-ins maar toch graag hands-on controle wilt, dan is de combinatie van interface met controller een hele aardige.
 
Om te antwoorden hoe anderen het doen, mijn manier:
Ik mix in Cubase zowel hard- als softsynths. Softs (en opgenomen audio) met gewoon volume, Hards met midivolume. Alle hardware wordt naar een externe mixer gestuurd (maar de volumes daar staan ongeveer altijd vast) en in die externe mixer komt ook de in Cubase gemixte audio en softs binnen (op 1 kanaal). Vanuit de mixer gaat alles dan naar een HD recorder.
Op die manier volstaat een simpele Audiophile 2496 geluidskaart met 1 in- en uitgang. (De ingang gebruik ik om bvb sporen van de V-Synth in audio om te zetten omdat het multitimbraal gebruik van die synth zwaar zuigt)
 
is er een manier om je hardware effecten te integreren in je DAW wanneer je enkel in the box mixt? Kan je dus instellen in je programma (logic, cubase, nuendo, ableton, PT, ...) dat bv. uitgang en ingang 6 van je geluidskaart gebruikt moeten worden als aux send? en dit dus telkens opnieuw, niet dat je altijd zal moeten gaan selecteren: audiosignaal A van ... naar uitgang 6 EN audiosignaal van ingang 6 komt binnen in ... .

Gagarin

hoop dat het een beetje wordt begrepen.
 
In Cubase (SX3 en hoger, naar ik meen) kun je je hardware efx naadloos integreren.

De FX zijn dan te kiezen uit je lijst van FX voor inserts (of sends), maar je kunt natuurlijk ook een template aanmaken met vooringestelde FX tracks via subgroepen ofzo, wat jij wil.

Ik vind Cubase wat dit betreft behoorlijk flexibel. Ik weet niet hoe het met de andere DAW's zit.
 
dat is al 1 DAW (bijvraagje: je zal de hardware effecten dus gelijkaardig gebruiken als de softwares na het degelijk instellen en de I/O van je geluidskaart goed te verbinden met de I/O van je hardware effectporcessor/dynamische processor/...?)

Enige ervaring met andere DAW's?

Gagarin zegt: "Bedankt".
 
Ik zie ook wel eens aardige mixers (Allen & Heath bijvoorbeeld) voorbij komen met geïntegreerde firewire. Ik weet niet of je dan ook je FX sends weer via software kunt routen, maar het is wel een fijne manier om dingen te integreren.

Je zou eens moeten kijken of je zo'n mixer een keer ergens mag testen met een laptop met cubase er op (en dan vervolgens ook netjes daar kopen he boefje! ;) ).
 
jaja, mss wel, maar eerst toch wat info winnen. Plus als je dat zou willen doen zal je eerst nog vanalles willen moeten installeren ter plaatse.
Maar is althans een optie.


Nog?

Gagarin
 
is er een manier om je hardware effecten te integreren in je DAW wanneer je enkel in the box mixt? Kan je dus instellen in je programma (logic, cubase, nuendo, ableton, PT, ...) dat bv. uitgang en ingang 6 van je geluidskaart gebruikt moeten worden als aux send? en dit dus telkens opnieuw, niet dat je altijd zal moeten gaan selecteren: audiosignaal A van ... naar uitgang 6 EN audiosignaal van ingang 6 komt binnen in ... .

Gagarin

hoop dat het een beetje wordt begrepen.

In ableton 7 kun je ook naadloos je hardware integreren middels external instrument en external audiodevice. Het mooie eraan is dat je het kunt freezen en ook nog kunt "flattenen". Bij dit laatste zet hij alles wat in je chain staat op de desbetreffende track (of het nu hardware en/of software is) om in audio.
Mocht je niet steeds de routing opnieuw in willen stellen, dan maak je gewoon een project aan met je vaste instellingen waar vanuit je altijd opstart, een soort van template.
 
Misschien zoiets? (Werk zelf met projectmix van m-audio... Ben er super tevreden over, maar ik heb eigenlijk heel weinig outboard gear.)

Yamaha N12 Mixer
 
Back
Top