Hulp nodig! A&H ZED420 mixer maakt vreemd geluid.

GZHN27

Stamgast
Lid sinds
19 mei 2016
Berichten
226
Vorige week heb ik via marktplaats een 2e handse ZED420 mixer opgehaald. Deze heb ik uitgebreid getest met de test setup die de verkoper had opgesteld. 1 speaker aangesloten aan de Mono main output en muziek via een laptop in de stereo input van de mixer. Ik heb vervolgens alle kanalen uitgeprobeerd en de faders en knoppen getest of er geen gekraak of andere rare dingen plaatsvinden. Alles klonk clean en goed, en de prijs was erg aantrekkelijk ten opzichte van de nieuwprijs dus ik heb hem meegenomen (had er ook bijna 2 uur voor gereden).

Ik heb na thuiskomst me synths, drumcomputers en fx processors aangesloten. Na een tijdje jammen merkte ik een vreemd tikkend en krakend geluid uit de linker speaker. Ik dacht in de eerste instantie dat het lag aan de bekabeling of aan 1 van mijn aangesloten hardware. Na een tijdje begon het irritant te worden, het geluid was erg aanwezig en het was ook niet willekeurig.
Er zit dus een patroon in het geluid, het is te beschrijven als een tikkend/poppend geluid: pop pop pop pop pop pop 2 seconde stilte en dan weer pop pop pop pop pop. Ik ben direct gaan troubleshooten. Mijn conclusie:

Het geluid komt alleen uit de L main output. En dan bedoel ik niet de fysieke L output jack maar echt in het signaal. Ik heb bijvoorbeeld via de routing matrix het L main signaal gerout naar een andere fysieke output, en ook hier is het geluid aanwezig. zelfs als ik alle kanalen mute, faders omlaag gooi en de gain op het laagst zet, is het geluid aanwezig in de L main output signal. De enige manier voor mij om de mixer te gebruiken is door alle kanalen te routen naar de M main output maar dit is niet te bedoeling omdat ik dan alleen een mono signaal heb. Mijn fx return chains bevatten chorus delay en reverbs die width geven en dit ga ik niet opofferen.

Ik vind het niet erg om mijn handen vies te maken en de mixer uit elkaar te halen om de boel schoon te maken of te controleren. Maar als dit als een bekend probleem klinkt hoor ik het graag en eventueel de oplossing erbij!! Iets met de voeding misschien??
 
Zomaar een gok, zou het kunnen liggen aan de usb send/returns die er op zitten? Dat er ergens een ongewilde loop zit?
 
Zomaar een gok, zou het kunnen liggen aan de usb send/returns die er op zitten? Dat er ergens een ongewilde loop zit?

Aangezien het geluid erg precies en ritmisch is, weet ik bijna zeker dat de USB aanlsuiting er wel mee te maken heeft inderdaad.Heb ook geprobeer de USB aansluiting te testen gisteren avond maar dit gaf telkens vreemde foutmeldingen in mijn DAW en een paar keer blue screen melding in Windows.

Trouwens, ik gebruik de USB helemaal niet, heb er ook geen usb kabel in zitten.. alleen gisteren eventjes om de stereo ouput the controleren, het irritante geluid is ook aanwezig via de usb output.. Misschien wel interessant om te melden is dat de USB output 1 stereo kanaal is op de ZED420 maar ik kreeg er alleen een 1 kanaal output uit.. 2 kanalen gaf foutmeldingen..
 
Andere USB kabel proberen?

Zoals ik al aangaf, ik gebruik de USB aansluiting niet, die kan me gestolen worden eerlijk gezegd. De klikkende/poppende geluiden zijn er zonder dat er een USB kabel aangesloten is. Heb zelfs de hele mixer losgekoppeld, meegenomen naar een andere kamer, en aangesloten zonder enige input erin, met de koptelefoon in de uitgang is het zelfs aanwezig, did geeft al aan dat het een intern probleempje is van de mixer... maar grote kans dat het wel iets digitaals is.. en het enige digitale van de ZED420 is de USB ingang/uitgang..
 
Sorry, ik doelde meer op het testen van de USB aansluiting an sich met Windows. Misschien als de USB wél ergens op aangesloten zit (als soort dummy) dat het dan verschil geeft?
 
Wat ik bedoelde, maar misschien heb je dat ook al gecheckt en weet ook niet zeker of het uberhaubt kan, kan het zijn dat usb als input is geselecteerd ergens? Of dat de usb return vol open staat? En anders misschien even een mailtje sturen naar A&H misschien herkennen ze het probleem wel.
 
Sorry, ik doelde meer op het testen van de USB aansluiting an sich met Windows. Misschien als de USB wél ergens op aangesloten zit (als soort dummy) dat het dan verschil geeft?

Ah op die manier. Dit is misschien het proberen waard maar helaas heb ik het al met meerdere usb kabels geprobeerd op mijn zo goed als nieuwe windows computer. Misschien nog even een poging wagen op me macbook.

heb net wel een A&H service point gebeld. Deze geven ookal aan dat het probleem waarschijnlijk een digitaal iets is, USB dus. ze gaan het overleggen bij de technische dienst en dan wordt ik teruggebeld, waarschijnlijk gaan ze zeggen dat ik hem voor onderzoek moet opsturen/wegbrengen naar ze toe.
 
Het probleem is vanavond opgelost. En het bleek wel een extern probleempje te zijn..
Ik heb een poos geleden zo'n homeplug gekregen van Ziggo waarbij je het internet over het stroomnet verstuurt en ergens in een kamer weer via een andere homeplug internet hebt.. Dit had ik dus in mijn studio als bron van internet. Deze was gekoppeld aan de zelfde stekkerdoos als waar de rest van mijn gear ook aangesloten is. Nadat ik deze verwijderde in een eureka momentje werd het signaal 99% cleaner, en niet alleen van mijn mixer maar van alle signalen in de studio.
 
Back
Top