Welk pakket

starremans

Nieuwkomer
Lid sinds
4 juli 2013
Berichten
4
Hallo

Deze vraag is ongewtijfeld al eens gesteld, maar toch. Sta op het punt een Macbook to kopen om wat sequencing en softsynths ed mee te draaien. Wil toch eens kijken of ik wat meer sequencing kan doen en weet eigenlijk niet zo goed welk pakket geschikt zou zijn; cubase, cakewalk, reason of toch ableton live. Iemand suggesties (voor een beginner op dit gebied)

Dank
 
je vergeet Logic Pro.
Sterker nog, je krijgt "Garage Band" voor niks bij je macbook dus je kan zo aan de slag (maar beperkte functionaliteit)


;)
 
Tja, heb je een idee van wat je wilt gaan produceren? Heb je een idee van werkprocessen die bij je zouden kunnen passen? Heb je een budget in gedachte? Heb je zin om over een tijdje misschien te upgraden? Ken je mensen in je omgeving die al met een DAW werken zodat je naar ervaringen kunt vragen of misschien kunt samenwerken of tips en tricks vragen?

Zelf werk ik met Cubase, maar dat is alleen omdat ik een collega had die ermee werkte en het bij mij introduceerde. Heb er zeer prettige ervaringen mee omdat bijna alles kan en ik op een bepaalde manier wordt uitgedaagd om te snappen wat ik aan het doen ben. Ik heb dus ook nooit met andere pakketten gewerkt.
 
Garagaband is te beperkt. Wil wat demotjes kunnen opnemen. Logic was ik idd vergeten. Budget tot zon 400 euro.
 
Demo's uitproberen en kijken wat voor jou werkt. Logic Pro is zeer goedkoop voor wat het is. ;)
 
Logic Pro zeker verder bekijken.
Ik werk graag met Ableton, heeft het voordeel dat je ook kan werken met clips. Ook het gebruik van effect racks blijft in Ableton een groot voordeel.

Qua functionaliteiten ontlopen de pakketten elkaar niet zoveel meer voor een gebruiker die niet heel diep gaat in de functionaliteiten. Waarom download je niet eerst de demo versies? De verschillende pakketten hebben een andere userinterface en bepaal welke het meest dicht bij je licht. Abelton kan je bv downloaden en een maand gebruiken voordat je een keuze maakt.
 
Je krijgt zoveel suggesties als er mensen zijn. De enige manier om het uit te vinden is om een week of twee een demo te proberen, kijken hoever je komt als je gewoon een liedje wil maken. Niet alles tegelijk naast elkaar proberen te draaien.

DAW-keuze is erg smaak-afhankelijk, de ontwerpers hebben een bepaalde filosofie, en als die niet matcht met de jouwe merk je dat je tegen de stroom in probeert te zwemmen. Bij al het andere moet je je neerleggen - elk DAW heeft quirks en elk DAW is klote op een specifieke manier.

Oh ja, nog een paar suggesties: Bitwig en Digital Performer.
 
Hoop suggesties allemaal en idd net zoveel ideeen als er mensen zijn. Ik las net ook dat in Logic Pro X VST plugins niet meer te gebruiken zijn?

Ga zeker wat demo's probren
 
Logic slikt al sinds tijden alleen AU, maar alle goede pluginbouwers ondersteunen beiden.
 
Logic pro is ongelooflijk goedkoop voor wat je ervoor krijgt.

Logic gebruikt enkel Audio Units (Apple's standaard voor audio plugins). Zowat alle plugins die verkrijgbaar zijn op mac zijn zeker in dat formaat te krijgen. Logic X is echter volledig 64bit gegaan en alle audio units dienen dus ook 64bit te zijn om nog te werken. Sommige oudere plugins die niet meer geupdate worden kunnen dus niet meer gebruikt worden (al zijn er waarschijnlijk wel wat oplossingen te bedenken)
 
Logic pro is ongelooflijk goedkoop voor wat je ervoor krijgt.

Logic gebruikt enkel Audio Units (Apple's standaard voor audio plugins). Zowat alle plugins die verkrijgbaar zijn op mac zijn zeker in dat formaat te krijgen. Logic X is echter volledig 64bit gegaan en alle audio units dienen dus ook 64bit te zijn om nog te werken. Sommige oudere plugins die niet meer geupdate worden kunnen dus niet meer gebruikt worden (al zijn er waarschijnlijk wel wat oplossingen te bedenken)

Hij heeft een budget van 400E dus dan is naast Logic weinig geld om plugs/synths aan te schaffen.
 
Logic pro x 190 euro.. en zit al vol met plugs waarvan de meeste zeer bruikbaar zijn. Maar om even heel eerlijk te zijn verkies ik Logic 9 boven 10.


Maar 10 heeft weer een fijne "drummer" optie. Die gebruik ik best veel, dat heeft 9 weer niet, al kan ik in 9 meer (oude) plugins gebruiken want 32bits..
 
Gezien zijn budget zou ik ook voor Logic kiezen. Met het overige geld kun je het Dune-pakket kopen voor 190 euro meen ik
 
Presonus Studio One. Stabiel als een huis, en werkt lekker qua work-flow, voor mij dan.
 
Back
Top