op zoek naar nieuwe software

Christov

Soul Brabo no 1
Lid sinds
30 juli 2003
Berichten
1.996
Locatie
Oss
hallo allemaal,

ik ben dus opzoek naar nieuwe software. de muziek die ik maak is sample based hiphop a la rza, dj muggs en havoc (mobb deep). Ik ben een jaar of 6 geleden begonnen met modplugtracker en enkele jaren later overgestapt naar renoise tracker. Het fijne hieraan vond en vind ik dat je overzicht van al je sporen tegelijk hebt. Het nadeel vind ik persoonlijk dat ik niet genoeg swing in mn drums kan krijgen, alles klinkt redelijk statisch.

Toen ben ik een tijdje terug overgestapt naar de multitracker van cooledit, maar dit is dus ook niet ideaal (hoewel ik wel mer mogelijkheden heb kwa swing). Hierin maak ik vaak een loopje van 1, 2 of 4 bars en die mixdown ik dan per spoor en die sequence ik via renoise tot een totaal nummer.

Ik heb heel de zomer gewerkt (ben student) en heb nu een aardig budget waarover ik beschik, ik zit eraan te denken om een akai mpk 49 te halen (de toetsen plus drumpads plus controller opties spreken me aan), maar de vraag is wel software kan wat ik wil. Ik heb naar acid gekeken, maar daar haalde ik ook niet uit wat ik uit cooledit wel kon halen, vond het niet zo snel werken, maar dat kan aan t feit liggen dat ik dr nieuw mee ben. Fruity Loops en Reason heb ik enkele jaren terug wel naar gekeken, maar op dat moment vond ik t niet zo overzichtelijk. Ableton is me wel eens aangeraden, maar ik heb geen idee wat ik me bij dit pakket voor moet stellen, volgens mij is t meer voor live sequencen dan voor studio bedoelt, maar dat kan ik fout hebben. Cubase met een softsampler is me ook aangeraden, wat ik aan screenshots hiervan zie komt dat inderdaad in de buurt van de overzichtelijkheid van cooledit en trackers.

wat ik ook redelijk belangrijk vind is dat t programma midi kan lezen (wat cooledit dus niet kan) en dat ik dr basstonen in zou kunnen programmeren (dat kan ook op mn s950, maartoch)

Iemand tips, ideeen?
 
Ableton Live zou best een goede optie voor jou kunnen zijn. Naast 'live sequencing' kun je ook gewoon arrangeren, muziek of sequences tekenen en dat soort dingen. Ik zou zeggen, probeer eens de demo en kijk naar de 'lessons' die erbij geleverd worden.
 
Ik moest ook direct aan Live denken. Werkt erg snel om ideeën vast te leggen en te 'jammen'.
Het is wel zo dat op gebied van 'groove quantising' Live ERG gelimiteerd is, je kan eigenlijk alleen globale swing instellen, er zit wel een swing op per 'clip' maar deze werkt niet naar behoren.

Maar wat betreft workflow is Live voor mij echt top, zeker ook in de studio.
 
Kijk eens naar Guru van FX Pansion, die als "digitale MPC" stand-alone gebruiken en/of als VSTi in een LE versie van Cubase, Pro Tools of Ableton. Daar word je mee nagesmeten tegenwoordig, als je een beetje aardige soundcard koopt zit er vaak al een LE versie van iets bij.

Alleen even bij jezelf nagaan hoe je het liefste werkt en of je veel midi etc gaat/wil gebruiken.

MAar ik weet 100% zeker dat Guru je ding wel is. (los van het feit dat er erg vette drumsamples/kits bij geleverd worden)
 
Ik zal eens kijken naar Ableton Live en dat Guru, werken jullie daar ook zelf mee of? wat ik met swing bedoel is dat ik niet perse met stappen hoef te programmeeren, maar een snare bijvoorbeeld een milliseconde later instart, en zo een soort van swing bereiken.

zijn die programma's ook compatible met een keywboard met drumpads of?
 
Ik gebruik Ableton Live zelf (ben er nog maar net mee begonnen maar voel me nu al beter thuis ondanks jaren Cubase gebruik), en het werkt prima met diverse MIDI controller. Ik gebruik zelf een Xboard 25 en Akai MPD24 om Live mee te bedienen.
 
ik zit beetje naar dat ableton te kijken, maar ik krijg dr dus geen geluid uit of wat dan ook, en t introduction filmpje is ook niet echt duidelijk...dr staat wel hoe ik iets moet openen, maar iets intikken word niet echt uitgelegt. Apart.

Ik krijg ook geen geluid, maar dat kan aan instellingen liggen

Van dat groove zie ik net dat je maar 16 sampleplekken hebt? Klopt dat Batteraaf? Das nogal weinig dan.
 
Ik zal eens kijken naar Ableton Live en dat Guru, werken jullie daar ook zelf mee of? wat ik met swing bedoel is dat ik niet perse met stappen hoef te programmeeren, maar een snare bijvoorbeeld een milliseconde later instart, en zo een soort van swing bereiken.

zijn die programma's ook compatible met een keywboard met drumpads of?

In Guru kan je de start punten, repeats etc zelf instellen, je kan er ook zieke trucjes op intekenen in een soort van stepsequencer achtige omgeving. Heel vet.

Verder kan je in dit ding MPC swing grooves inladen, daarmee kan je hele coole swings aan je beats toevoegen, mocht je van je eigen even net niet die 1 million $$$ beat neergelegd hebben :okdan:

Van dat groove zie ik net dat je maar 16 sampleplekken hebt? Klopt dat Batteraaf? Das nogal weinig dan.

Nee joh! Er zitten 8 losse "engines" in Guru met elk 16 pads, ik heb templates gemaakt op m'n Korg PADkontrol en kan zo vanaf mijn controller naar andere templates switchen.

Er zitten echt teveel opties in om je zo even uit te leggen, maar op YouTube staan massa's vette tutorials en op hun eigen site ook.
 
Guru zou ik links laten liggen omdat je met ableton veel meer kan.
Plus ableton is vrij makkelijk te gebruiken.

wat ik met swing bedoel is dat ik niet perse met stappen hoef te programmeeren, maar een snare bijvoorbeeld een milliseconde later instart, en zo een soort van swing bereiken.

Dit kan je gewoon doen in ableton.
Maar dan moet je er wel eerst geluid uit zien te krijgen.
 
ikzelf denk gelijk aan cubase, daar werk ik al eeuwen mee omdat ik niet gelimiteerd wil worden door een tracker.
Genoeg swingmogelijkheden iig en andere extra functies.


ik zit net naar cubase te kijken en met een vsti sampler lijkt me dit best goed werken, iets als battery of kontakt of iets anders (als ik maar samples kan slicen en toewijzen aan toetsen of drumpads, teveel gepiel ben ik niet van). Nu is het een beetje de vraag welke Cubase dan handig zou zijn? Ik zie een essential, studio en gewone versie staan op de site van Steinberg. Bij feature comparision zie ik wel een lijst van verschillen staan, maar heb ik al die functies nodig die de gewone versie bied, of zou ik met de essential en bv. battery al kunnen doen wat ik wil. Zoveel audiosporen gebruik ik nooit en effecten eigenlijk alleen maar over mn bass en drums heen. Vocals opnemen bijna nooit, en dat kan met die essential wel zo te zien.
 
lees net dat die essential geen volume envelopes heeft, dat is wel erg jammer natuurlijk...dan is die studio editie misschien beter. Kan iemand me trouwens het preciese verschil uitleggen tussen battery en kontakt? Ik ben kwa samplen niet zo enorm expirimenteel en veel bewerken komt er dus niet bij kijken, maar ik kan niet vinden welke wel en niet kan slicen?
 
ik heb jaren met cubase gewerkt ben nog niet zo lang geleden overgestapt op ableton en ik vind ableton echt dik.

Als je voor de live suite 7 boxed versie gaat (check de ableton site)heb je ook meteen een aantal synth`s een rompler een vette sampler ,drumracks werkt volgens mij een beetje op het zelfde principe als guru en je kan s950 zonder problemen aan ableton hangen.
 
maar dan kan ik toch nogsteeds niet slicen in Renoise? Ik weet dat t mogelijk is, maar ik vond t wel zo dusdanig omslachtig..Renoise is een leuk programma, ik zal even naar dat keyjazz kijken, maar in principe wil ik software waar ik ietsje meer mee kan

iemand raadt me net via pm mpc1000 aan, dat is met JJ os misschien ook wel een optie...mmmm moeilijk moeilijk
 
Laatst gewijzigd:
Als ik je verhaal zo lees, zou ik ook kiezen voor Cubase (LE?) en een goede sample VSTi.

Battery is een echte drumsample pakket, terwijl je met Kontakt ook tonale instrumenten kunt laten spelen (piano-strijkers-gitaren-etc).

Ik denk dat voor jou de keuze van sample programma belangrijker is dan de keuze voor sequencer...
 
Als ik je verhaal zo lees, zou ik ook kiezen voor Cubase (LE?) en een goede sample VSTi.

Battery is een echte drumsample pakket, terwijl je met Kontakt ook tonale instrumenten kunt laten spelen (piano-strijkers-gitaren-etc).

Ik denk dat voor jou de keuze van sample programma belangrijker is dan de keuze voor sequencer...

dat is niet helemaal waar, ik vind de overzichtelijkheid van een sequencer als ik voor software ga erg belangrijk. Cubase ziet er overzichtelijk uit, dus dat is goed. Maar de reden dat ik nooit echt aan Reason of Fruity Loops ben gegaan is dat ik t onoverzichtelijk vond, terwijl vooral reason me erg aansprak kwa sample mogelijkheden. maar t slicen vind ik wel heel belangrijk ja

Ik ga volgende week in ieder geval bij iemand langs die een akai mpk 49 aan FL heeft hangen en de dag erna bij ieman die Cubase heeft staan (dacht ik)
 
Laatst gewijzigd:
maar dan kan ik toch nogsteeds niet slicen in Renoise? Ik weet dat t mogelijk is, maar ik vond t wel zo dusdanig omslachtig..Renoise is een leuk programma, ik zal even naar dat keyjazz kijken, maar in principe wil ik software waar ik ietsje meer mee kan

iemand raadt me net via pm mpc1000 aan, dat is met JJ os misschien ook wel een optie...mmmm moeilijk moeilijk
.

Ik weet niet precies hoe je slicen bedoelt, maar er zijn meerdere manieren om met renoise je samples te slicen. Je kunt natuurlijk gewoon knippen zoals hier (sowieso grappige video van een maffe fransoos):
http://www.youtube.com/watch?v=emvqsKsMNso

Hier een andere manier:
http://www.youtube.com/watch?v=2QLcvf1VWTE

Of met behulp van de codes 09xx zoals je kunt lezen in de comments van de tweede video. Ik geloof dat elke renoise versie een 09XX (timestretch) voorbeeld tussen de demo's heeft staan.
 
Back
Top