Wat voor een mengpaneel?

Zo, we zijn nu meer dan een jaar verder en ik heb nog steeds geen fatsoenlijke mixer. Ik red me nog steeds met een brommende alecto pro127 mixertje.

Maar wat ik me zat af te vragen: Is multitracking met zo'n adat interface wel nodig als je alleen met synths werkt? Je zou toch gewoon genoeg hebben aan een mixertje met SPDIF uitgang en een soundcard met SPDIF ingang?
Volume kan je dan toch via midi regelen. Of vergeet ik misschien iets belangrijks?

Hoe zou je in zo''n geval je PC als FX kunnen gebruiken?
 
Origineel geplaatst door wiener303
Zo, we zijn nu meer dan een jaar verder en ik heb nog steeds geen fatsoenlijke mixer. Ik red me nog steeds met een brommende alecto pro127 mixertje.

Maar wat ik me zat af te vragen: Is multitracking met zo'n adat interface wel nodig als je alleen met synths werkt? Je zou toch gewoon genoeg hebben aan een mixertje met SPDIF uitgang en een soundcard met SPDIF ingang?
Volume kan je dan toch via midi regelen. Of vergeet ik misschien iets belangrijks?

Hoe zou je in zo''n geval je PC als FX kunnen gebruiken?

dat ligt er maar net aan hoe je werkt en met wat. als je het handig vindt om het signaal vanuit je computer (dus meerdere aparte kanalen) naar je mengtafel te routen is adat handig. Mits je een digi tafel hebt. anders is het omslachtig en duur.

ik zelf gebruik adat (2x) als volgt 1 in en out gaat me mengtafel in. mijn andere pc gaat via adat mijn pc in. en binnenkort krijg een galm bak en die gaat ook via adat mijn pc in.

ik kan het natuurlijk ook allemaal mijn mengtafel binnen laten gaan. maar die is zo goed als verkocht dus ik heb het al opnieuw aangesloten :)
 
Ikzelf heb intussen 4 O1v's waarvan ik er 2 nieuw kocht toen ze net op de markt waren en nog pokkeduur waren.
Ik vind de eq's zeker niet het einde, en minder goed dan het eerste toestel van Yamaha, de DMP7...die klonk ontzettend goed. Als je uitkijkt vind je 01v tweedehands rond de 400 a 500 euro, das helemaal niet duur meer, en je krijgt hiervoor toch wat mogelijkheden. Al stel ik zelf vraagtekens bij de comps die erin zitten. Die gebruik ik nooit omdat ik ze zo slecht vind. Qua klank vind ik de O1v ook wat 'beton' klinken(hard en vlak) en het kost meestal wat moeite en ervaring om toch een mooie mix qua diepte en warmte uit deze o1v 'bakjes' te toveren.
In die zin zijn de analoge tafeltjes van Mackie inderdaad misschien een betere oplossing maar dan moet je weer al die mooie digitale en automatische features missen! Dus doe maar 01v voor mij.
 
Anderen op dit forum waren weer een stuk minder te spreken over de 01V's van Yamaha.

In een eerdere thread werd ook gewag gemaakt van een directe vergelijking tusse de oude 02R en de Tascam DM24. Hierbij moest de Yamaha het duidelijk afleggen juist op gebied als diepte.
Aangezien de 01V het goedkopere broertje van de 02R is verwacht ik eigenlijk dat zo'n ding op dat punt nog minder scoort.

Wat is jouw ervaring ?


Paul.
 
Tja, zoals ik zei vind ik die Pro Mix niet meteen het einde en komt er nogal wat getweak bij kijken wil je goeie eindresultaten halen. De voeding van een 01 is erg krap bemeten, en tot die vastelling kan je komen als alle schuiven bak open staan en alle channels in gebruik zijn...dan gaat ie een beetje door de knie en loopt de voeding damm heet.
Het blijft altijd schipperen ivm de prijs van mixers, en omdat je ziet dat je toch al een O1V kan kopen rond 400 euro, vind ik dat misschien een goeie aankoop, de mogelijkheden indachtig.
 
Maar iemand op dit forum heeft als signature file "digital is always a problem, never a solution". Het lijkt erop alsof dat een waar woord is. Als je in de budget klasse iets wilt kopen, heb ik het idee dat je toch beter een analoge tafel kunt nemen. Het gaat tenslotte om het geluid, niet om de gemotoriseerde faders, toch ?

Paul.
 
Van een Behringer overstappen op een Mackie is niet wat ik versta onder upgraden ...


Paul.
 
Origineel geplaatst door Paul Jenner
Maar iemand op dit forum heeft als signature file "digital is always a problem, never a solution". Het lijkt erop alsof dat een waar woord is. Als je in de budget klasse iets wilt kopen, heb ik het idee dat je toch beter een analoge tafel kunt nemen. Het gaat tenslotte om het geluid, niet om de gemotoriseerde faders, toch ?

Paul.

Daar gaat het ook niet om, die fader kunnen me gestolen worden (mijn digitale tafel heeft ze dan ook niet)
maar je kan wel alles automatisren, gemakkelijk opslaan en gemakkelijker ruisende synth's muten en gaten.
Ik vind dat je hier wel erg kort door de bocht gaat.

digitaal vind ik meestal (wat ik heb tenminste) een zegen.
Ik denk dat je voor de 700 euro die een 1604VLZvan mackie kost je beter een 2de handse goede Digitale tafel kunt kopen.
Regelmatig kun je een 01V of een TDM 4000 voor die prijs krijgen wat echt een beter mengtafel is dan de Mackie.
of gelijkwaardig en je krijgt er een hele bult extra features er extra bij.
Ik heb jaren met analoog gewerkt maar vind sinds ik om ben naar Digitaal dat ik veel sneller en gemakkelijker bij mijn
eind resultaat om.

Mijn moto is dan ook.

Good Digital is a blessing for people who know how to count them.
 
Dat vind ik geen goed vergelijk, ron. Je neemt een nieuwe Mackie en een tweedehands digitale, dat rijmt niet.
Bovendien zou ik geen Mackie als voorbeeld nemen wat dat zijn ook gewoon schreeuwerige klotedingen, net als de Behringer.
Als goede analoge tafel, zonder meteen in de stratosferische prijsklasse te vervallen, zit ik bijvoorbeeld te denken aan een Ghost, misschien een Soundtracs en dergelijke.

De prijs die je voor een Ghost betaalt is beslist lager dan wat je moet dokken voor een 02R en zeker minder dan een Mackie D8b. De vraag is dan wat het beste klinkt, ik schat dat de Ghost op ongeveer de helft van de prijs van een 02R zit en één derde van een d8b.


Paul.
 
Origineel geplaatst door Paul Jenner
Dat vind ik geen goed vergelijk, ron. Je neemt een nieuwe Mackie en een tweedehands digitale, dat rijmt niet.
Bovendien zou ik geen Mackie als voorbeeld nemen wat dat zijn ook gewoon schreeuwerige klotedingen, net als de Behringer.
Als goede analoge tafel, zonder meteen in de stratosferische prijsklasse te vervallen, zit ik bijvoorbeeld te denken aan een Ghost, misschien een Soundtracs en dergelijke.

De prijs die je voor een Ghost betaalt is beslist lager dan wat je moet dokken voor een 02R en zeker minder dan een Mackie D8b. De vraag is dan wat het beste klinkt, ik schat dat de Ghost op ongeveer de helft van de prijs van een 02R zit en één derde van een d8b.


Paul.

Ik heb het ook over een 2de hands Mackie, trouwens kost een Ghost net zo duur als een 02R zit geen verschil in, ik denk zelfs dat de 02r goedkoper is, maar wat is er mis met 2de hands??
Juist dat maakt het interresant om een goede mengtafel voor een mooie prijs tescooren, ik heb al 02r's voor minder dan 2500 euro zien weg gaan en in echt perfecte staat.
blijft dat ik voor die prijs een DM24 zou kopen :-)
kost hij nl nieuw, en dat is echt veel goedkoper dan een ghost
 
Origineel geplaatst door Paul Jenner
Dat vind ik geen goed vergelijk, ron. Je neemt een nieuwe Mackie en een tweedehands digitale, dat rijmt niet.
Bovendien zou ik geen Mackie als voorbeeld nemen wat dat zijn ook gewoon schreeuwerige klotedingen, net als de Behringer.
Als goede analoge tafel, zonder meteen in de stratosferische prijsklasse te vervallen, zit ik bijvoorbeeld te denken aan een Ghost, misschien een Soundtracs en dergelijke.

De prijs die je voor een Ghost betaalt is beslist lager dan wat je moet dokken voor een 02R en zeker minder dan een Mackie D8b. De vraag is dan wat het beste klinkt, ik schat dat de Ghost op ongeveer de helft van de prijs van een 02R zit en één derde van een d8b.


Paul.

ik heb echt het idee dat je lult zonder verstand van zaken. als je naar specifikaties kijkt dan behoort mackie gewoon bij de top. dat je hem niet vind klinken ok. dat is smaak. maar ik heb het al eerder gezegd mackie maakt de beste voorversterkers die er zijn in die prijs klasse. geen soundcraft, spirit, tafel die daar aan kan tippen( neemt overigens niet weg dat die tafels niet goed zijn)

daarbij zijn mackie erg stabiel: amper overspraak. het is niets voor niets een tafel die veel voor dance wordt gebruikt.(ik heb het hier dan dus over het oversturen van het geluid bij binnen komst)

en de prijs vergelijking die je maakt slaat ook al helemaal nergens op
 
Origineel geplaatst door wiener303

Maar wat ik me zat af te vragen: Is multitracking met zo'n adat interface wel nodig als je alleen met synths werkt? Je zou toch gewoon genoeg hebben aan een mixertje met SPDIF uitgang en een soundcard met SPDIF ingang?
Volume kan je dan toch via midi regelen. Of vergeet ik misschien iets belangrijks?

Dan moet je eens kijken naar die Spirit M-serie mixers van Soundcraft. Mooi, degelijk en betaalbaar. Met de digitale uitgang kun je gelijk opnemen zonder veel kwaliteitsverlies.

http://www.soundcraft.co.uk/products/spirit_mseries_home.htm

Sexy ;)

Niet vergeten dat ik ook nog een spriti folio f1 in de aanbieding heb he?
 
Los van de 'specs' van digitale of analoge tafeltjes is het grootste voordeel van digitaal dat je 'scenes' kan opslaan en zeer snel van 'scene' kunt veranderen om zo verschillende eindmixen met elkaar te vergelijken. Dat was tenminste voor mij de reden om mijn Allen & Heath GS3 jaren gheleden defenitief in te ruilen voor digitaal, en daar heb ik nog geen moment spijt van. Anderzijds klinken bepaalde analoge tafeltjes soms veel beter, ttz warmer.
Maar wat is daarvan het nut zodra je alles weer op CD (digitaal) brand?
 
Hallo EDP,

Een Mackie klinkt niet beter dan een Behringer en dat is dus niet best.
Toegegeven, de mic inputs van de Mackie worden overal geroemd, maar daar koop ik zo weinig voor want ik gebruik geen microfoons.
Het gaat mij om de qualiteit van een kanaalstrip, de vervorming, de headroom, de equalizers. Verder vind ik de mix bus erg belangrijk met daarbij naturlijk de voeding.
Bovenstaande geeft bij een Mackie tafel geen reden tot juichen.

Dat er zoveel Mackies worden gebruikt in de Dance interesseert mij geen flikker en zegt niets over de kwaliteit. De meesten van ons gebruiken Windows, terwijl dat het slechtste systeem is dat er ooit ontworpen is.


Paul.
 
Ron,


Volgens mij zit jij met je prijs voor een Ghost toch echt verkeert hoor. Nieuw liggen die dingen rond de 10 a 12 duizend gulden dacht ik, hoewel ze nu niet meer te krijgen zijn.
Voor 2500 Euro kun je ook een tweedehands Ghost kopen, geen probleem.

Tweedehands heb ik nix op tege :D

Verder nog: of een Ghost mij beter zou bevallen dan een 02R versie I weet ik niet, maar ik heb zo'n heel erg sterk vermoeden dat ik zou gaan voor de Ghost. Eindelijk eens een echte equalizer !

Jij was toch degene die aangaf dat de Tascam DM24 de oude 02R naar huis speelde ? Dat voorspelt dan niet veel goeds voor de sound van de oude 02R, nietwaar ? Ik ga er tenslotte van uit dat de DM24, hoe geslaagd ook, geen Neve / Amek / SSL-kraker is, of wel !


Groet,


Paul.
 
Origineel geplaatst door sKeLeTvM
Anderzijds klinken bepaalde analoge tafeltjes soms veel beter, ttz warmer.
Maar wat is daarvan het nut zodra je alles weer op CD (digitaal) brand?

Skelet ?

Dit meen je niet neem ik aan ??????????


PAul.
 
Origineel geplaatst door Paul Jenner
Hallo EDP,

Een Mackie klinkt niet beter dan een Behringer en dat is dus niet best.
Toegegeven, de mic inputs van de Mackie worden overal geroemd, maar daar koop ik zo weinig voor want ik gebruik geen microfoons.
Het gaat mij om de qualiteit van een kanaalstrip, de vervorming, de headroom, de equalizers. Verder vind ik de mix bus erg belangrijk met daarbij naturlijk de voeding.
Bovenstaande geeft bij een Mackie tafel geen reden tot juichen.

Dat er zoveel Mackies worden gebruikt in de Dance interesseert mij geen flikker en zegt niets over de kwaliteit. De meesten van ons gebruiken Windows, terwijl dat het slechtste systeem is dat er ooit ontworpen is.


Paul.

tja je maakt jouw mening een feit. klank is persoonlijk.
blijkbaar heb je idd geen verstand van zaken. dat de mackie veel in de dance scene wordt gebruikt interreseert jouw misschien geen flikker. maar zegt zeker wel wat over de kwaliteit. nergers wordt geluid zoveel overstuurt en misbruikt als in de dance. je moet dan een goed ontworpen syteem hebben wil je daar geen probleem mee krijgen. en goed voorversterkers (mic/gain is daar niet de enige reden van)

maar ja je hebt je mening al bepaalt en vind dat dus een feit.
dus je zal wel gelijk hebben..
 
hehehehehe :D

ik wacht iig geduldig af
en die mackie tja
ik moet paul toch wel een beetje gelijk geven
al is het alleen vanwege zijn achternaam ;)
 
Origineel geplaatst door Paul Jenner
Ron,


Volgens mij zit jij met je prijs voor een Ghost toch echt verkeert hoor. Nieuw liggen die dingen rond de 10 a 12 duizend gulden dacht ik, hoewel ze nu niet meer te krijgen zijn.
Voor 2500 Euro kun je ook een tweedehands Ghost kopen, geen probleem.

Tweedehands heb ik nix op tege :D

Verder nog: of een Ghost mij beter zou bevallen dan een 02R versie I weet ik niet, maar ik heb zo'n heel erg sterk vermoeden dat ik zou gaan voor de Ghost. Eindelijk eens een echte equalizer !

Jij was toch degene die aangaf dat de Tascam DM24 de oude 02R naar huis speelde ? Dat voorspelt dan niet veel goeds voor de sound van de oude 02R, nietwaar ? Ik ga er tenslotte van uit dat de DM24, hoe geslaagd ook, geen Neve / Amek / SSL-kraker is, of wel !


Groet,


Paul.

klopt, vandaar dat ik ook voor een DM 24 zou gaan, die klinkt echt heel goed, (sommige zeggen zelfs beter dan de DB8 van Mackie en de RX100 van sony.

Ik denk dat als je de kans krijgt je die eens zou moeten horen
ik heb 2 collega's die inmiddels van hun O2r en O3d zijn overgegaan op de Tascam met veeltevredenheid.
Leuke is dat je een hele zwik meer interfaces erbij krijgt.
Je hebt zo een 32 kanaals systeen opgebouwd zonder veel extra kosten. En vooral als je een Computer mixer bent is dat echt veel gemakkelijker. complete mixer contole, goede EQ.
Zelfs het engelse Sound on sound was daar over tespreken en die zijn niet gauw tevreden.
En je kan via een goed sound kaart zo 24 kanalen opnemen in logic of Cubase of what ever.
 
Back
Top