Ervaringen Reverbs / Beste Reverb?

Lid sinds
20 oktober 2002
Berichten
4.304
Vraag!


Er staat een Lexcion 224 XL (bod staat nu op 3000 Euro heeft de verkoper mij gemeld, wat ik er trouwens niet voor uit wil geven) en een Lexicon 300 (1500 Euro) op Marktplaats. De verkoper van de 224 gaf in een mail aan dat de Lexicon 300 een slap aftreksel is van de 224XL. Dan heb je ook nog de 480L van Lexicon, maar die is onbetaalbaar.

Ik merk dat veel te maken heeft met smaak, maar er wordt aan veel kanten beweerd dat een duurdere Lexicon je mix. niet dichtsmeert.

Wat is nu op dit moment het beste apparaat voor een goede Reverb! Deel Uw ervaringen. Ik heb sinds kort een LXP1 van Lexicon, die ik goed vind klinken. Hij is wel wat dof, maar d.m.v. gebruik van de EQ op mijn AUX kan ik het signaal wat cleaner maken. Verder heb ik een DIgitech 2112 STudio Guitar System, waar ook een redelijke galm in zit, maar niet echt Top. De galm in de VS 1880 vind ik prut. Verder heb ik een Roland SRV 330. Die galm klinkt erg mooi (voornamelijk de Cathedral preset) en er zitten veel parameters op, maar toch klinkt die ook wat dof en wat korrelig. Voor bepaalde doeleinden kan dit juist erg mooi zijn. Ook heb ik inmiddels vernomen dat je in een mix juist gebruik moet maken van verschillende reverbs, zodat je mix ook meer open blijft. Ik heb de PCM 80 gehoord, maar vond deze niet beter klinken dan de Roland SRV330.


Als hardware freak blijf ik toch kwijlen als ik dergelijke advertenties tegenkom, maar ik vraag me ook af of ie "oude" vintage apparaten nog goed mee kunnen komen? Is het de investering nog waard? Verder ben ik benieuwd hoe zo'n SIR plug-in klinkt. Kan iemand eens een keer een demo posten van deze Free plug-in reverb. Bijv. d.m.v. gebruik van een Lexicon 480 impulse. Hoe werkt zo'n plug in nou? Plakt hij de galm er gewoon achter, of verricht hij ingewikkelde berekeningen. Stel, je neemt een snare op in een kerk. Deze WAV file importeer je in de SIR plug-in. Wat doet zo'n SIR dan met de eerste reflecties, diffuse veld etc?


als er veel animo voor is kunnen we misschien diverse reverbs als klein Mp3 tje posten met daarbij gebruik van dezelfde sample (bijv. een snare met een snelle attack en bijv. een vocal sample). Is dit een idee? Zo krijg je misschien een goed beeld van de diversiteit aan reverbs. Met daarbij geen gebruik van andere randapparatuur (zoals E.Q.) voor een eerlijk vergelijk.

Groet Erik
 
http://www.memi.com/echochamber/responses/index.html

Diverse impulse responses en een freeware plugin waar je ze in kan gebruiken.
Probeer eens wat, dan zie je wel of het je ding is.

Lexicon is wel een beetje overhyped, 't is goed spul maar er zijn tegenwoordig zat alternatieven.
Ze zijn niet voor niets met die budget range gekomen vlak na de PCM-90
(die ik zelf helaas voor een dikke 6.000 piek heb gekocht destijds)
dat kwam hoofdzakelijk door de concurrentie die vergelijkbare reverbs (en meer) boden
voor aanzienlijk lagere bedragen.

Kijk anders ook eens op: http://www.sonicstate.com/digital/cfman.cfm?catid=10&level=1

Veel suk6!
 
Origineel geplaatst door Beepr
http://www.memi.com/echochamber/responses/index.html

Diverse impulse responses en een freeware plugin waar je ze in kan gebruiken.
Probeer eens wat, dan zie je wel of het je ding is.

Lexicon is wel een beetje overhyped, 't is goed spul maar er zijn tegenwoordig zat alternatieven.
Ze zijn niet voor niets met die budget range gekomen vlak na de PCM-90
(die ik zelf helaas voor een dikke 6.000 piek heb gekocht destijds)
dat kwam hoofdzakelijk door de concurrentie die vergelijkbare reverbs (en meer) boden
voor aanzienlijk lagere bedragen.

Kijk anders ook eens op: http://www.sonicstate.com/digital/cfman.cfm?catid=10&level=1

Veel suk6!

Thanks BEEPR, maar ik werk niet met Cubase en dus ook niet met plug-ins. En kan deze dus ook niet horen.
Hoe is jouw ervaring met plug ins t.o.v. hardware reverbs?

Groet
 
Sja, weinig vergelijk, ik zit in de luxe situatie dat ik veel hardware effecten heb en de minder luxe
situatie dat ik een wat oudere computer heb, dus op m'n oude G3/300 is het snel uit met plugins.

De plugins bij logic waar ik mee werk kunnen hardware niet echt bijbenen, maar in een mix is het meestal
goed inzetbaar. De meeste audio die uit mijn Mac komt zijn echter vocals en die bewerk ik meestal met hardware fx.

Ik denk dat met de laatste generatie plugins er goed te werken valt, je inzetgebied en stijl is ook enigzins bepalend,
soms werkt een (op zichzelf, dus solo) wat slechter klinkende galm veel beter in een mix, omdat 'ie wat meer
doorzet.

Experimenteer en leer...hihi!
 
Origineel geplaatst door Digimod
Het is net wat je mooi vind, heb zelf ook de SRV-330 en inderdaad
een heel goede galm.
Maar ik heb sinds kort de Sony R7 die slaat echt alles gewoon
een super galm en zeer natuurlijk veel ruimte in de galm en zeer
veel edit mogelijkheden..

http://www.mmproductions.co.uk/r7.html

Dat is ook geen goedkope geweest. Mag ik vragen wat de huidige 2e handsprijs ongeveer is.
Je kunt er ook een remote op aansluiten toch?

Groet
 
De ervaring leert dat hardware-reverb nog altijd beter is dan software. Software klinkt voor mij nog steeds te koud. De kwaliteit van een goede reverb ligt voornamelijk in de korte ambient klanken. Als een reverb dan goed blijft klinken is ie oké. Ik gebruik zelf de mpx1 en de TC M3000.
Deze laatste is ongelooflijk goed en zoals je dat graag hebt een stuk helderder als de mpx1 van lexicon.
Je hebt daarenboven een enorme keuze uit presets die stuk voor stuk goed zijn. daarbij vind ik de mpx1 zeer moeilijk te bedienen en de mc3000 zeer gemakkelijk wat ook wel belangrijk is natuurlijk. Lexicon klinkt altijd wat doffer als andere galmen maar voor sommige doeleinden is dat zeer welkom. Zoals je zelf zegt, wat kontrast moet je hebben in de mix. Mijn advies, koop een mc3000 - niet te duur en zeer zeker zijn geld waard.
heb al diverse mixen gedaan alleen met de mc3000 en mpx1 en soms zelfs een mpx100. Of een M5000 van TC ook zeer goed.
L480 is te duur maar natuurlijk ook weer beter als de MC3000 - Luister maar naar Vangelis, dat is puur L480 en dat klinkt altijd zeer natuurgetrouw.
 
Dat is grappig,
Die lexicon 300 van E 1500 heb IK gekocht, en ik kan je melden dat ie super is! Die verkoper van de 224 x heeft nogal een grote mond ( heb hem ook gemailed). De 224 x is de voorloper van de 480L, een oude bak dus maar zeker wel goed. De 300 die ik nu heb is eigenlijk een afgeslankte 480l maar toch met veel dezelfde programma's van de 480L, dit wordt ook gewoon door Lexicon vermeld in de handleiding.
Er staat momenteel nog een nieuwe 300 met Larc te koop in Duitsland voor E 8990,- dus ik ben zeker blij met mijn koop.
Laatst stond er nog een 224 X op ebay voor onder de E 2000, anders moet je daar es kijken.

Bye,

Opa.:peukie:
 
Reverb is leuk voor akoestische instrumenten of a cappella opnamen,

in een volledige mix is het amper te achterhalen of je nou een Lexicon of een Zoom reverb gebruikt...
Ik heb een Digitech DSP256xl en die reverbs klinken hardstikke goed!
 
Kan je dat ding naar meerdere aux return op je mixer toeverwijzen?

Ben er ook over uit de 224 is de voorloper van de 460.......en de 300 is een kleinere versie van de 460 aight!!!
En de 460 werd weer op gevolgt door de 960L
 
Ik heb hem nu via Spdif in en uit rechtstreeks m'n tafel in ( DM 24) maar je kan inderdaad meerdere in en uitgangen tegelijkertijd gebruiken.
 
alles wat een Lexicon kan, kan convolutie beter.
convolutietechnieken worden trouwens niet alleen in software gebruikt, maar zijn daar wel flexibeler.
 
Origineel geplaatst door Bass
Reverb is leuk voor akoestische instrumenten of a cappella opnamen,

in een volledige mix is het amper te achterhalen of je nou een Lexicon of een Zoom reverb gebruikt...
Ik heb een Digitech DSP256xl en die reverbs klinken hardstikke goed!

tja das toch zeker niet waar, een goede reverb (Lexicon's, TC, RSP, Klark's Eventides e.d.)
klinken echt veel beter dan budget spullen.

zeker als je er komplete mixen doorgooid, vaak zijn de lange galmen wel ok maar zet maar
een een vette drum beat op je 256, en daarna op een MPX1 of een PCM!! in een korte kleine ruimte.
Je verschiet je de tering hoe klote dat budget spul klinkt.

Geloof me als er geen verschil in zat had iedereen wel budget spul, maar het maakt echt wel uit.

Geheim tips wat Reverb betreft zijn volgens mij nog steeds de

Sony R7 (heel mooi)
RSP Intelliverb (Heel mooi)
Lexicon LXP 1 (Perfect voor de prijs)
Korg A1 (ook erg mooie reverb.)
 
Re: Ervaringen Reverbs / Beste Reverb?

Origineel geplaatst door Catalunya
Vraag!

Effe offtopic: wat is de naam van dat fotomodel in jouw usericon? ... Ik heb nog wat nieuw materiaal nodig voor m'n screensavers ;)
 
Galm is net zo als met compressors. Gewoon er veel van verzamelen in diverse prijsklassen en ze dan goed leren zodat je er uit elke het maximale kunt halen.
 
Origineel geplaatst door Bass
Reverb is leuk voor akoestische instrumenten of a cappella opnamen,

in een volledige mix is het amper te achterhalen of je nou een Lexicon of een Zoom reverb gebruikt...
Ik heb een Digitech DSP256xl en die reverbs klinken hardstikke goed!

oei.

het zit hem voornamelijk in de earlyreflections die een galm bak goed of slecht maken(niet alleen maar wel voor een groot gedeelte)en een dikke lexicon die doet dat nou eenmaalwat beter dan een goedkope lexicon. en dat merk je absoluut aan je mix

en convolution is geweldig, alleen de instel mogelijkheden zijn zo beperkt. maar voor veel standaard reverb doeleinden maakt dat niets zo veel uit
 
Huishoudelijke Mededeling

Huishoudelijke Mededeling

Voor discussie over iemands avatar is plaats genoeg op dit forum.. maar niet in een thread als deze. Betreffende berichten heb ik dan ook verwijderd.
 
de kurzweil ksp-8 is een multi-processor,maar voor mij eentje met de prachtigste reverbs,wel 3000 euro's,maar in de toekomst komt de rumour uit,een betaalbaarder versie van de ksp-8
 

Attachments

  • pop2_rumour.jpg
    pop2_rumour.jpg
    18,7 KB · Bekeken: 96
Het leuke en ook wel een uitdaging is om een goedkope galm duur te laten klinken,
met de juiste instellingen en ook eens de edit knop gebruiken in plaats van
de presets te gebruiken kom je al een heel eind.
 
Back
Top