Nord Lead A1

attachment.php


The Lead for Speed

Producing stand-out sounds for live or for the studio, the Lead A1 is ideal for all musical genres. Thanks to its carefully thought-out user interface, the Lead A1 encourages experimentation, allows for far speedier programming than would otherwise be possible, and ultimately delivers sensational sonic results.

Main features

Oscillators
Unique Oscillator concept
8 Oscillator Configurations
Pitch, Detune, Shape, Sync, AM, Noise, Dual Osc, FM
Traditional Analog and Digital Waveforms
Modulation
LFO with 5 waveforms
Mod Envelope
LFO as additional ModEnv
Filter
12, 24 dB low-pass filters
High-pass and Band-pass filters
Transistor and diode ladder filter simulations
of Mini and TB-303

Effects
Ensemble, Chorus, Phaser, Flanger, Ring Modulator, Drive
Performance
4-part multi-timbral
Master Clock Sync of Arpeggiator, LFO and Delay
Velocity and Mod Wheel Morph
USB MIDI

Oja de speculaties kwamen natuurlijk al aan bod in dit draadje.

Alle info op de site van Clavia.
 

Attachments

  • nord-lead-a1-topbanner.jpg
    nord-lead-a1-topbanner.jpg
    34,9 KB · Bekeken: 93
Een uitgeklede synth voor een uitgeklede prijs hoeft niet slecht te zijn, daar zijn genoeg voorbeelden van, maar hier vind ik de synth veel meer uitgekleed dan de prijs.

Kortom: wat mij betreft te weinig synth voor te veel geld.
 
Dat idee heb ik ook. AL denk ik wel (Clavia kennende) dat de UI wel erg fijn zal werken. Daar ben ik dan wel erg benieuwd naar.
 
Toen ik de frontpage dacht ik: Dan toch een budgetsynth van clavia.. En dan de prijs..
 
Wat een rare keuze om dit te gaan uitbrengen.
Ik snap het concept ook niet goed, minder kwantiteit, meer kwaliteit?
 
ze kunnen hier wel seizoenen mee vooruit; opvolger heet B1 dan C1 etc. tot Z1 dan kunnen ze naar A2 etc. etc. etc.
kijk das dan wel weer handig
 
ook geen delay en reverb?

zit er wel op check de comparison sheet!!

http://www.nordkeyboards.com/products/nord lead a1/ComparisonChart NLA1.pdf

Effects Section
The Lead A1's effects section features two stunning brand new analog models of an Ensemble and Chorus, modeled on specific vintage synths and adding classic warmth and analog feel. Alongside these, choose from great-sounding Ring Modulation, Phaser, Flanger or Drive per slot and in addition a separate Delay and Reverb for each slot.


eerst kijken dan brullen!!
 
heb het even in detail bekeken, wat wel een groot verschil is is dat je de delay en reverb tegelijk kan gebruiken, dat kan niet op een Nord Lead 4, verder zijn inderdaad de effecten verschillend waarbij de effecten op de nord lead 4 wat meer gericht zijnop het ruwe werk (zoals bitcrusher en de talk 1 en 2 en 3 voor de leads). Dingen als phasers en zo zitten overigens ook op de nordlead 4 via de Comb Filter (die niet op de A1 zit).

Verder missen dan de wavetables op de A1, maar 1 lfo, geen pattern arpeggiator alleen up /dn/rndm, weinig routing mogelijkheden, geen filter envelopes, geen variation buttons (alleen de velocity en wheel morph), geen hard en soft sync, slechts 1 FM mogelijkheid (NL4 heeft er 3), en zo kan ik nog wel even doorgaan. Of te wel, is niet te vergelijken met een Nord Lead 4 (doen ze overigens zelf ook niet zie ik op hun site, daar vergelijken ze hem met de NL2x)

Ik zie het voordeel op dit moment niet zo tenzij ze die prijs echt een flink eind lager gaan maken dan de NL4. Maar wie weet slaan we straks bij de demos wel achterover, maar op specs en de genoemde prijs van 1600 moet dat dan wel een enorm goede demo zijn :)
(dus niet die huidige demos op die A1 site, maar meer demos zoals op de NL4 sound pagina van nordlead, die richard devine demo is echt top van die NL4 soundbank)
 
Laatst gewijzigd:
Hier zal wel geen rack versie van komen, als je het concept bekijkt.

Overigens zet de gehele NL ontwikkeling, voortborduren op de 2x, de NL3 in een geheel eigen perspectief. Zal de NL3 nog wel even zijn waarde houden.
 
3 envelope knopjes? Daar is zelfs het archaïsche Moog al 34 jaar van afgestapt... :)

Goedkoop zal Clavia wel nooit worden, hopelijk klinkt hij mooi.
 
Back
Top