Welke geluidskaart + setup

technomarcel

Ingeburgerd
Lid sinds
9 november 2004
Berichten
94
Locatie
Utrecht
Beste Synthforumers,

Op dit moment maak ik de meeste loops via de sequencer die in de verschillende hardware zit (bv machindrum, monomachine etc). De audio van mn hardware gaat vervolgens via mn allen&heath zed14 mixer(waar een USB uitgang op zit) naar mijn computer. Op deze manier kan ik loops en sounds uit mn hardware opnemen in ableton om het hier vervolgens verder uit te werken tot een track.

Dat gaat op dit moment goed. Alleen wil ik nu ook ee ndeel van mn hardware vanuit ableton aansturen (bv mn blofeld en slim phatty)(gebruik makende van de sequencer in ableton).

Als ik dit wil doen gecombineerd met de methode die ik al hanteer, heb ik last van latency wat waarschijnlijk komt door de USB/geluidskaart op mn mixer.

vragen:
- Zijn er mensen die ervaring hebben met de USB poort op de ZED14 en wellicht een manier weten om de latency terug te dringen?

- Weten jullie een goede geluidskaart (budget tussen de 200 en 300 euro) die dit probleem kan oplossen? Hoe zouden jullie dit dan aansluiten? hardware -> mixer -> geluidskaart -> computer? of zouden jullie de hardware direct op de geluidskaart aansluiten (en heb ik dus een geluidskaart met meerdere inputs nodig)?

- Er zijn ook geluidskaarten met extra USB poorten ( bv de Akai EIE Pro http://www.akaipro.com/eiepro). Wat handig kan zijn wanneer ik de blofeld en slim phatty wil aansluiten (rechtstreeks usb ipv midi).

Ik hoor graag van jullie, alvast bedankt!
 
Het heeft inderdaad met latency te maken.
Je kan in ableton pos/neg delay geven aan 1) de midiclock die je uitstuurt naar je hardware 2) per 'track'
Hiermee moet je spelen om de boel 'in sync' te krijgen.
Probleem is dat, als je tracks/FX/... toevoegt, dit invloed heeft op de 'totale' delay en je dus weer moet gaan prutsen om alles in sync te houden.

Ik heb hetzelfde probleem en mijn 'oplossing' is om synths aan te sturen vanuit de midi-clock gesyncte hardware; anders krijg ik het nooit goed.
 
Het heeft inderdaad met latency te maken.
Je kan in ableton pos/neg delay geven aan 1) de midiclock die je uitstuurt naar je hardware 2) per 'track'
Hiermee moet je spelen om de boel 'in sync' te krijgen.
Probleem is dat, als je tracks/FX/... toevoegt, dit invloed heeft op de 'totale' delay en je dus weer moet gaan prutsen om alles in sync te houden.

Ik heb hetzelfde probleem en mijn 'oplossing' is om synths aan te sturen vanuit de midi-clock gesyncte hardware; anders krijg ik het nooit goed.
Dat is geen "latency" wat je beschrijft (en ik bedoel niet wat het woord letterlijk wil zeggen). Latency is de vertraging tussen input en output in een audio interface. Op te lossen door een AI te kopen met goede ASIO drivers en/of Direct Monitoring.
 
- Er zijn ook geluidskaarten met extra USB poorten ( bv de Akai EIE Pro http://www.akaipro.com/eiepro). Wat handig kan zijn wanneer ik de blofeld en slim phatty wil aansluiten (rechtstreeks usb ipv midi).
Ik zou die niet kopen als dat de reden is. Die USB poorten zijn niet meer of minder dan een ingebouwde USB hub. Zoals deze:
[ame="http://www.amazon.co.uk/Belkin-Ultra-Slim-Port-Travel/dp/B005GLDAVE/ref=sr_1_1?s=computers&ie=UTF8&qid=1366980751&sr=1-1"]Belkin Ultra Slim 4 Port Travel USB Hub: Amazon.co.uk: Computers & Accessories
Te vinden in elke kruidenierswinkel om de hoek :D
 
http://www.allen-heath.com/uk/products/pages/productdetails.aspx?CatId=ZEDSeries&ProductId=ZED14
Heeft dat ding ASIO drivers? Kan je er aparte kanalen via USB mee opnemen, of enkel stereo mix (1)?

Anyway,
De vraag is: wil je meerdere kanalen tegelijk opnemen (2), of niet? Indien (1) + (2) is die ZED14 een beetje overbodig.
En dan kijk je op Thomann.de (bijvoorbeeld) welke audio interfaces aan je eisen voldoen, en binnen je budget vallen. Post je keuzes hier, en dan kunnen mensen je helpen met ervaringen. En lees een aantal reviews, dat kan ook geen kwaad.
 
http://www.allen-heath.com/uk/products/pages/productdetails.aspx?CatId=ZEDSeries&ProductId=ZED14
Heeft dat ding ASIO drivers? Kan je er aparte kanalen via USB mee opnemen, of enkel stereo mix (1)?

De ZED14 kan alleen een stereo mix opnemen (dus niet per kanaal). Ik heb geen idee of hier ASIO drivers voor zijn.

Op zich vind ik het niet erg om alles per kanaal los op te moeten nemen. Belangrijkste is dat ik een externe sequencer (bv machindrum gesynct via midi) kan gebruiken i.c.m. de sequenser van ableton waarmee ik een extern apparaat aanstuur (bv blofeld), zonder dat hier vertraging tussen of tijdsverschil in zit.
 
En dan kijk je op Thomann.de (bijvoorbeeld) welke audio interfaces aan je eisen voldoen, en binnen je budget vallen. Post je keuzes hier, en dan kunnen mensen je helpen met ervaringen. En lees een aantal reviews, dat kan ook geen kwaad.

Mn oog was gevallen op:
http://www.bax-shop.nl/usb-geluidsk...18i6-usb-audio-interface/product-details.html

De recensies die ik heb gelezen zijn goed. Wellicht dat er iemand is die ervaring hebben met deze geluidskaart? of iemand die een goed alternatief weet?

Deze heeft meerdere ingangen (dat maakt mn mixer volgens mij wel overbodig). aangezien ik alles direct op mn geluidskaart kan aansluiten. Ik zou hem in dat geval ook nog kunnen uitbreiden met een patch bay.
 
Ik heb veel goeds gehoord over de 2i2, dus dat lijkt me een degelijke keuze ;)
Dat zal in ieder geval je Latency probleem oplossen.
Ik heb zelf wel niet veel ervaring met verschillende sequencers in sync laten lopen met een DAW. Mij lukt het best met de Evolver en AN200, maar ik maak geen EDM, dus ik weet niet of ik een goede referentie ben :D
 
volgens mij gaat enkel een geluidskaart je probleem niet oplossen (maar misschien wel verbeteren).

Ik heb een gelijkaardige setup, en ik merk dat ik om mijn hardware te syncen met ableton, een negatieve delay moet instellen voor de clock sync.
Maar voor midinoten uit ableton naar hardware synths, kan je géén negatieve delay meegeven.

Ik heb momenteel nog geen bevredigende oplossing gevonden om midi clock sync en midi-noten ten allen tijde gesynced te krijgen.
 
Back
Top