Scheiden stem en achtergrond geluid/muziek

Dat dus, je krijgt het er nooit uit zonder kwaliteitsverlies in je sample.....als ze in dezelfde freq zitten, wat achtergrond noise haal je er wel uit..
 
Ik heb de muziek niet los. er zit van alles een nog wat op de achtergrond.
Eerst even de bluray opnieuw ergens vandaan halen, en dan eens kijken of ik hem daar via het mid channel vanaf krijg.
 
Tenzij in een stereosignaal Rechts = MuziekR + Stem en Links = MuziekL - Stem (zodat Mix(Rechts+Links) = MuziekR + MuziekL), is het heel moeilijk om zang van de muziek te scheiden, want hun frequentiebanden overlappen. Er bestaan algo's die dat proberen (ik schreef daarover in Music Maker (http://muziekexact.nl/ICMC/ICMC2000.htm - ICMC Berlijn 2000)); ze zijn zeer geavanceerd en werken ook wel, maar de geluidskwaliteit houdt niet echt over. Dat is het probleem met onze branche, de muziek, waar optimale geluidskwaliteit meestal de eerste vereiste is (in tegenstelling tot bijv. telecommunicatie, waar je al blij bent als iets redelijk verstaanbaar is; daar kunnen dat soort algo's heel effectief zijn.)
Dus als optimale geluidskwaliteit essentieel is, zit er, denk ik, weinig anders op dan de stem opnieuw opnemen.
 
Niet helemaal, meer m/s - s = m waar m ALLE signalen zijn die mono zijn...dus niet alleen magischer wijs een stem...

ja dat snap ik... maar de OP zegt dat hij de muziek los heeft... dus daar ging ik even vanuit :)
 
Als ze in freq's overlappen haal je toch ook diezelfde freq's weg uit de stem. Er is toch geen verschil/magie als je gaat cutten of iets uit fase erin duwt?
 
Je kan Izotope RX proberen. De spectral repair kan erg goed achtergrond geluid weghalen :).
Werkt zelfs als VST.
 
Vind de MS -S = M best wel goeie tip.. als de overige geluiden in de film breed stereo zijn, niet teveel 'rommel in het midden' dan zou je het enigzins ongeschonden eruit moeten kunne halen.
Als ze zuiver gescheiden zijn (encoden) dan zou het scheiden van M <> S geen kwaliteitsverlies op moeten leveren (decoden)

*edit* had niet gezien dat je de blu-ray ging scoren, niks gezegd :) dat zou weleens kunnen werken ja
 
ik heb zelf goede ervaring met Elevayta Extra Boy (Pro).

Is een vrij onbekende VST plugin, maar werkt goed om vocals/stem te scheiden van muziek/film/etc.
Alleen moet je wel een goede source hebben (bij voorkeur geen mp3), want hij versterkt de artifacts ook en dan klinkt het een stuk minder.
 
een mooie berg tips jongens.. bedankt.
Ik ga even zorgen dat ik weer een goed basis bestand te pakken krijg en dan laat ik wel weten hoe het gegaan is.
 
Als je een beete handig bent kun je het ook nog proberen met een programma dat geluid in beeld omzet en andersom, zoals bijv photosounder. Dan kun je als het ware een fotoeditor zoals photoshop gebruiken om het geluid te bewerken. Geeft je een ander inzicht in het geluid / spectrum, en is behoorlijk krachtig.
 
Let op : Over Photosounder
Mijn virusscanner (Comodo) ziet de Photosounder Demo als een potentieel gevaar. Nu komen false-positives redelijk vaak voor, maar het is dus altijd voor eigen risico. (Ik kon mijn bovenstaande post helaas niet editten.)
 
Da's grappig Jayce! lijkt beetje op de pencil-tool optie van Audition, kan je ook spectral audio mee tekenen / poetsen. cool!
 
Nou, eindelijk de tijd gekregen om ernaar te kijken.
Via mijn .mkv bestand en via MKVToolnix de audio eruit gehaald en daarna via eac3to omgezet naar 6 chan audio.
Dit wat verder bewerkt met een gate en nu heb ik een compleet cleane sample.

Thnx silverbullet voor de winnende tip :)
 
Ik ook ... maar dat kon nog wel eens een tijdje duren ;)
 
Back
Top