Eigen label

Ok ff samenvatting van wat ik tot nu toe heb. Dit is mijn stappenplan.

ik ontvang binnen een week bericht van het UWV waarin ze bevestigen dat ik een stichting mag oprichten
Ik ga naar de notaris om de statuten vast te leggen en die regelt ook de KVK inschrijving.
Ik ga een zakelijke bankrekening openen voor de stichting.
ik ga dietmer tan als merk en m'n DT logo deponeren.
Ik zal me aanmelden bij de belastingdienst.

Dat lijkt nu het meest logische stappenplan.

Zo kan ik lekker bezig zijn, platen releasen en iphone apps eventueel ook onder die stichting uitgeven.
Al het geld blijft in principe binnen de stichting en zal worden gebruikt voor het doel van de stichting.
Om die doelen te behalen zou ik natuurlijk een auto of nieuwe mac kunnen kopen op naam van de stichting. Zo kan ik min of meer winst halen uit die stichting en hou ik meer over van m'n WAO. Indirect heb ik hier dus heel erg veel voordeel van. Tja je kan niet een wereldreis maken van 't geld maar ik geef toch meer om tech gear als ipads e.d. ;)

Hoofddoel van de stichting wordt trouwens toch EDM releasen van mensen met psychoses en of andere "stoornissen" (ik zet dit tussen aanhalingstekens want het zijn geen stoornissen imho. Deze mensen zijn vaak heel kunstzinnig en creatief, dus waarom niet?

Ik zal er niet teveel ruchtbaarheid aan geven want ik wil als eerste mezelf en (psychotische) vrienden van mij laten releasen en zit (nog) niet te wachten op tien demo's per week van anderen want ook mijn geld is een keer op. Over een half jaartje of een jaar zit ik financieel wat beter en zou ik eventueel een keer per maand of eens in de 2 maanden een CD release kunnen doen. Dat lijkt me wat veel maar da's ook als ik al mijn geld erin steek. Voorlopig help ik mezelf en mijn vrienden uit de psychiatrie met deze stichting. Ik wil ook nog geld overhouden om op vakantie te gaan enzo.

Rsultaat = WAO uitkering behouden + Platen en iPhone Apps releasen zonder dat je gekort wordt of herkeurd. Lijkt mij dat dit gewoon legaal is zolang je maar aangifte doet bij de belastinng en jezelf niet op de loonlijst van de stichting zet.

Als ik iets over het hoofd zie hoor ik het graag. Van jullie. Beankt voor alle reacties! waren erg nuttig.
 
Laatst gewijzigd:
Een sociaal doel kan ik zo uit mn mouw schudden bv releases regelen voor mensen met psychiatrische aandoeningen die EDM maken

Dacht ik ook meteen. Lijkt me een goed initiatief.
 
Maar wat als een keer iemand een inventarisatie komt doen m.b.t. de gestelde doelen? Moet je dan geen bewijs aanleveren voor die "mensen met psychoses en of andere stoornissen"?
 
Volgens de artsen is hij toch ook schizofreen? Redelijk officieel lijkt mij.
Als de andere artiesten ook een officiele diagnose hebben geen probleem dan toch?
 
Ik zie een paar struikelblokken.

Ten eerste is dit topic openbaar te lezen door alles en iedereen. Als men gaat googlen op je label komen ze dit bovenstaande verhaal tegen hoogstwaarschijnlijk. Dit kan tegen je werken wellicht.

Ik neem aan dat je alleen releases doet van bekenden ? Aangezien denk ik vreemden niet met hun ggz rapporten gaan rondstrooien. Daarnaast zit je dan met het punt als je releases krijgt van bekenden die geen officiële diagnose hebben en dus niet binnen de doelstelling van de stichting vallen ? Daarmee wordt het doel van de stichting ook een beetje op losse schroeven gezet in mijn ogen en is alles makkelijk terug te leiden naar jezelf en een handjevol naasten in plaats van een groter doel.

Merkenbureau heb ik zelf voor mijn label in 2002 ook uitgezocht, besloten niks mee te doen en gewoon tussen 2004 en 2009 vinyl gereleased. Wel had ik natuurlijk labelnaam als handelsnaam bij kvk geregistreerd en had ik een los btw nummer voor het label. Stemra heb ik nooit hoeven te betalen als de artiest/maker kon ondertekenen dat hij geen lid was.

Na al het afgeven op buma/stemra, hoe wil jij geld vangen voor optredens waar jouw muziek gedraaid wordt ? Allemaal leuk en aardig dat jij je schaapjes op het droge hebt en je over je geld geen zorgen hoeft te maken maar voor andere mensen kunnen de bumastemra inkomsten een prettige bijkomstigheid zijn die vanzelf geregeld wordt voor je. Maar dat ligt natuurlijk aan in welk genre/markt je muzikaal gezien bezig bent waarschijnlijk.

Desalnietemin vind ik dit wel een boeiende constructie.
 
Laatst gewijzigd:
@Niel

Men googled er maar op los. Wat ik van plan ben is volgens mij gewoon volledig legaal. Wat zou het gevolg kunnen zijn als men deze thread leest dan?

Ik doe volg in principe echt het doel van de stichting. Een vriend van me heeft ook schizofrenie en staat geplanned als release dietmertan 00003 (techno). Aan die voorwaarde wordt dus al voldaan. Mocht ik zelf collaborations doen met mensen die GEEN diagnose hebben dan zal ik die ook uitgeven op mijn label maar ik ga ze niet als solo artiest uitgeven.

Mij boeit het zelf geen reet dat ik die diagnose heb, er staat zelfs een page aan gewijd op mijn site.
Andere mensen proberen hun "ziekte" meestal wel te verbergen voor de buitenwereld maar ik ga dat natuurlijk niet op hun CD vermelden. Als zij zich aanmelden met de melding dat ze een WAO/WAJONG hebben en een psychiatrische aandoening uit de DSM-IV ga ik niet vragen of ze hun diagnose willen faxen, tenzij ik vermoed dat ze liegen. Ik ga sowieso niet teveel ruchtbaarheid geven aan dat dit een "psychotenlabel" wordt ofzo maar mensen mogen altijd pseudoniemen gebruiken toch? Ik denk dat ik trouwens maar gewoon een .nl domein registreer voor die stichting. dietmertan.com hou ik gewoon voor m'n privezaken.

Verder ken ik heel veel "patienten" uit GGZ assen een zit ik op een besloten forum voor schizofrenie. Hier zal ik ook mensen vragen of ze muziek maken.

Je hebt gelijk dat alles terug te herleiden is naar mezelf en een handjevol naasten zoals die vriend die techno maakt , maar dat is nu eenmaal de situatie zoals het nu is. Het zou zomaar kunnen dat dit over 3 jaar anders is en ik ook 10 releases voor andere mensen heb gedaan.

Over buma/stemra: Ik heb vrijwel nog nooit een cent gehad van buma omdat mijn muziek gedraaid is. Stemra is een ander verhaal. Er is toch geen hond die dat bijhoudt (op housefeesten enzo) Radiostations houden 't wel bij geloof ik, maar die draaien mijn stijlen weer niet. maar het gaat voornamelijk om acid, hardcore, hardstyle, hardtrance, psytrance etc. want als je met speedcore of terror aankomt kan ik daar weinig mee. Ik hou hier namelijk niet van en kan dus niet beoordelen of het releasewaardig is.

Voorwaarden zijn dus dat je een diagnose hebt, GEEN stemra lid bent, want ik heb geen zin in kosten en rompslomp, zelf (financieel) niet in staat bent om zo'n release te doen EN dat je muziek releasewaardig is.

Vergoeding voor gemaakte winst met de uitgegeven muziek is in principe mogelijk maar omdat deze mensen met een uitkering zitten zal de stichting ze dus nooit meer uitbetalen dan ze mogen bijverdienen van hun uitkering. Mensen met een bijstandsuitkering hebben al helemaal pech want die mogen 0,0 bijverdienen, maar over het algemeen hebben deze mensen WAO/WIA/WAJONG. Ik denk dat de meeste mensen uit de doelgroep ook niet zitten te wachten op onbekende bedragen die door stemra op hun rekening worden gestort. Dan krijg je dus gezeik met je uitkering en dat is niu juist de reden waarom ik deze stichting wil oprichten, omdat ik m'n uitkering ook wil behouden maar WEL wil releasen en zonder gezeik eventueel geld incassseren. Alleen nu vloeit het dus terug in de stichting.

Dit laatste ga ik nog even goed over nadenken hoe 't allemaal in z'n werk gaat.
Ik zal ook een aardige administratie moeten gaan bijhouden. Eigenlijk geen zin in maarja soms komt er werk bij kijken wat je eigenlijk niet wilt doen.
Thanks allemaal, doordat jullie haken en ogen zien waar ik nog niet aan had gedacht krijg ik weer ideeen om dit op te lossen en zo word mijn idee langzaamaan geperfectioneerd.
 
Laatst gewijzigd:
volgens mij moet je met dit soort dingen altijd van achter naar voren redeneren...
hoeveel "winst" zou je eventueel denken te maken? waar ligt de verantwoordelijkheid als er iets fout gaat? hoeveel uur denk je eraan te besteden? en in jouw geval dan nog, hoeveel mag je eraan besteden zonder verlies van andere inkomsten?

als je al die vragen kan beantwoorden zou ik naar de KvK gaan (zijn echt hele behulpzame mensen die je overal gratis advies over kunnen geven) en kijken wat voor soort bedrijfsvorm erbij past. Als je het ervoor over hebt zou ik dan nog naar een accountant gaan en je idee door laten rekenen met je andere inkomsten.

daarna zou ik eens gaan kijken als wat je je zou moeten inschrijven en waar (kvk, buma-stemra, etc).

een stichting is echt geen lekker-makkelijk-zonder-belasting optie hoor. die tijden zijn voorbij.

wat je bv als zzp-er weer kan doen is BTW op je aanschaf terug krijgen, zelfs bv al als je met iemand gaat lunchen voor "werkoverleg". als je zorgt dat je BTW over een geheel jaar onder de 1200 euro blijft mag je die ook houden. al dat soort dingen...

stichtingen worden vaak met 2 redenen opgericht. als eerste omdat het niet anders kan (bv een school of ontwikkelingshulp instantie). ten tweede ook vaak als belastingtechnisch hulpmiddel om eventuele winst van een BV weg te werken om zo minder belasting te hoeven betalen.
 
@barno

Ik kan sowieso alleen een stichting oprichten omdat ik een arbeidsongeschiktheidsuitkering ontvang. Winst is geen doel. En buma sta ik sinds januari niet meer ingeschreven. Geld is geen probleem, ik investeer dit uit eigen zak. Mocht het geld kosten dan is het jammer maar dan ben je wel lekker bezig met muziek maken en uitgeven van jezelf en anderen. Levert het onverhoopt wat op dan is dat alleen maar meegenomen en dat komt de stichting dan ten goede. Ik zie alleen maar voordelen.
 
Ik vind wel dat je er goed instaat, ga ervoor en hou in ieder geval mij op de hoogte........snap waar je vandaan komt.
 
@barno

Ik kan sowieso alleen een stichting oprichten omdat ik een arbeidsongeschiktheidsuitkering ontvang. Winst is geen doel. En buma sta ik sinds januari niet meer ingeschreven. Geld is geen probleem, ik investeer dit uit eigen zak. Mocht het geld kosten dan is het jammer maar dan ben je wel lekker bezig met muziek maken en uitgeven van jezelf en anderen. Levert het onverhoopt wat op dan is dat alleen maar meegenomen en dat komt de stichting dan ten goede. Ik zie alleen maar voordelen.

verlies maken is belastingtechnisch gezien HEEL fijn :)
 
Maarre, een stichting hoeft toch niet een GOED doel te zijn?

Definieer goed doel. ;) Er zijn in Nederland heul veul stichtingen waarachter eigenlijk een holding van een grote onderneming schuil gaat. En die hebben echt niet een goed doel in de door jouw bedoelde zin voor ogen.

Kijk maar naar artikel 2:285 BW:

Lid 1
Een stichting is een door een rechtshandeling in het leven geroepen rechtspersoon, welke geen leden kent en beoogt met behulp van een daartoe bestemd vermogen een in de statuten vermeld doel te verwezenlijken.

en lid 3
Het doel van de stichting mag niet inhouden het doen van uitkeringen aan oprichters of aan hen die deel uitmaken van haar organen noch ook aan anderen, tenzij wat deze laatsten betreft de uitkeringen een ideële of sociale strekking hebben.
 
en lid 3
Het doel van de stichting mag niet inhouden het doen van uitkeringen aan oprichters of aan hen die deel uitmaken van haar organen noch ook aan anderen, tenzij wat deze laatsten betreft de uitkeringen een ideële of sociale strekking hebben.

Zijn doel is toch ook niet het uitbetalen van zichzelf.
Als ik jouw artikel lees, dan lees ik : je mag niet een "geef-ome-dromer-geld" stichting oprichten als je ome dromer bent. je mag dus wel een "geef arme mensen een kans" stichting oprichten.. jezelf salaris geven.. en dan wat kwartjes uitdelen aan arme mensen om ze een kans te geven.
Heel veel stichtingen in nederland (goede doelen) hebben gewoon een directeur en een acountant en al die blah blah.. en die worden gewoon betaald uit de pot.

Stichting regenboog/amoc in amsterdam bijvoorbeeld, hun doel is daklozen helpen.
maar ze hebben wel betaalde krachten, en een betaalde directeur etc etc.
 
Nou mijn doel was dus mensen met een diagnose en weinig geld de kans geven om releases te doen. Eventueel kan ik hiervan maken dat. Iedereen in principe welkom is die wel muziek uit wil geven maar verder niet om geld cared, maar waarbij mensen met diagnose bv geprefereerd worden.

Ik moet die statuten en het doel van de stichting eens gaan overdenken want eigenlijk wil ik ieder persoon kunnen laten releasen op m'n label. Het doel zou dan zijn: Artiesten die niet om opbrengsten van de muziek caren de mogelijkheid geven om voor fun, creativiteit, vrijheid van expressie en de kick muziek te laten releasenzodat ze kunnen genieten van bv zalen die op hun muziek uit hun dak gaan.

De vraag is of dit een maatschappelijk of sociaal doel is.
Ik vind van wel en vind bv stichting BREIN weer geen sociaal of maatschappelijk doel want dat is de meest gehate stichting van nederland volgens mij...

Volgens mij kan alles wel gewoon. Zolang je maar geen winst nastreeft zal het ze een worst wezen wat je verder wel nastreeft denk ik dus.
 
gewoon eens goed over nadenken wat je wil bereiken, en maak daar een mooi plan bij.
zo sociaal enzo hoeft het allemaal niet te zijn lijkt me. en je mag het best algemeen houden.
maargoed, daar heb je vast wel weer "slimme mensen" voor die je het kan vragen.

Denk dat het inhoudelijke doel van je stichting pas interessant word als je subsidies enzo wil.
maar dat maakt het ook gelijk weer een stap moeilijker/meer gedoe. ik vermoed heel sterk
dat je ook eigenlijk helemaal niet zo op subsidies zit te wachten. meer een platform voor jezelf en wat anderen
een leuke omgeving om je ding op te zetten.
 
Ja natuurlijk kan dit allang maar niet iedereen heeft hier geld en/of kennis voor. Vooral psychiatrische patienten dus niet omdat ze een (lage) WAO/WIA/WAJONG of zelfs een bijstandsuitkering hebben, terwijl ze soms hele coole dingen maken. Nummertje op itunes dumpen is nog wel te doen maar bv echte CD's laten persen ben je zo 700 euro lichter, CD-Rs dupliceren is goedkoper maar kost alsnog enige honderden. Als je zelf een inkomen van 800 in de maaand hebt en je meot daar huur/gwl/eten/zorgverzekering van betalen probeer dan nog maar eens 300 CD's ern een glasmaster te kopen van de rest van het geld.

Mijn uitkering is trouwens ook niet zo bijzonder hoog maar ik heb hele lage woonlasten en hou daardoor redelijk wat over en dat geld wil ik investeren in die stichting.
Het is ook zo dat ik bezig ben met de ontwikkeling van iOS apps. Ik zou me als die stichting kunnen laten enrollen in het apple developer program en de opbrengst van die apps zou dan ook weer terugvloeien in de stichting.
 
Laatst gewijzigd:
Ik verwacht trouwens dat CD's uiteindelijk helemaal; uit zullen sterven want ALS ik al muziek koop doe ik dat ook bij iTunes maar voorlopig blijf ik nog even aan de CD's als het releases betreft, tenzij ik inschat dat er zo weinig van verkocht gaan worden dat 't gewoon geen zin heeft, maar dan kan je weer voor CD-R kiezen. Zo heb ik voor 'n "grap" zojuist 30 CD-R's laten dupliceren voor 100 euro inc full color hoes en CD opdruk. Ze zijn allemaal om weg te geven en hij wordt niet op iTunes gezet maar je kan voor weinig geld tegenwoordig gewoon alles releasen wat je maar wilt omdat er zulke kleine oplages mogelijk zijn.
 
Mocht dit suc6vol zijn mag je jezelf als directeur loon uit laten betalen en zo uit die uitkeringspositie komen. Stichting is belasting technisch gezien slim, mocht je externe "investeerders" kunnen aantrekken.

Goed bezig Sonicdriver go for it.

Edit:

dit dus:

je mag dus wel een "geef arme mensen een kans" stichting oprichten.. jezelf salaris geven.. en dan wat kwartjes uitdelen aan arme mensen om ze een kans te geven.
Heel veel stichtingen in nederland (goede doelen) hebben gewoon een directeur en een acountant en al die blah blah.. en die worden gewoon betaald uit de pot.

Stichting regenboog/amoc in amsterdam bijvoorbeeld, hun doel is daklozen helpen.
maar ze hebben wel betaalde krachten, en een betaalde directeur etc etc.
 
Dat mag inderdaad! Ik verwacht echter geen grote winsten maar mocht dat toch gebeuren dan kan ik altijd auto's of synths kopen op naam van die stichting toch. Die WAO is safe en daar ga ik niet mee klooien want een fulltime baan op kantoor zou ik niet eens meer kunnen. Ben niet voor niets afgekeurd natuurlijk. Ik heb nu een beetje een doel geformuleerd en heb dat zo breed mogelijk gedaan omdat ik dan heel veel mogelijkheden heb, Ik ken namelijk ook schrijvers, en kunstenaars die ook een WAO of WAJONG hebben en die zou ik ook kunnen helpen. Het is nu als volgt geformuleerd:

Doel van de stichting: Dietmer Tan Foundation

Creatie, promotie en verspreiding van kunst, muziek, ideologien en software door artiesen, kunstenaars, schrijvers, filosofen en software ontwikkelaars die hun werk niet voor het geld doen, maar voor de kick, eer, lol, naamsbekendheid en vrijheid van expressie.

Het lijkt mij dat ze dit accepteren. Het gaat mij er in eerste instantie om de muziek en de software uitgeven voor mezelf en anderen. Die schrijvers met ideologieen en kunst zijn voorlopig bijzaak. Ik heb a.s dinsdag een gesprek met de notaris en dan ga ik alles met hem bespreken.

I'll keep you posted.
 
Back
Top