Eigen label

Lees anders de KvK link die ik dropte, ik weet niet of het kan wat je wilt....gevoelsmatig denk ik niet, maar het zal vet zijn als het wel kan.

Ik copy paste em wel:
U richt een vereniging of stichting op om een bepaald doel te bereiken. Een stichting heeft een maatschappelijk of sociaal doel, zoals natuurbehoud of onderwijs. In een vereniging werken de leden samen om een gemeenschappelijk doel te bereiken. Bijvoorbeeld om samen te sporten, muziek te maken of een winkelgebied te verbeteren.
Meer over de vereniging.
Meer over de stichting.
Vereniging of stichting oprichten

Als u wilt dat uw vereniging of stichting een rechtspersoon is, dan richt u deze op via de notaris. Inschrijven in het Handelsregister is verplicht. In de akte van de notaris staan de statuten, met onder meer het doel van de rechtspersoon en de regels voor benoeming en ontslag van bestuurders. U kunt een vereniging ook zonder de notaris oprichten. In dat geval hebt u een 'informele vereniging' en bent u zelf aansprakelijk voor alle verplichtingen.
Vereniging of stichting met een onderneming

Een stichting of vereniging kan een onderneming hebben, zoals een museumwinkel of sportkantine. Eventuele winst moet ten goede komen aan het doel. Als u een bedrijf wilt starten, dan is de stichting of vereniging geen geschikte rechtsvorm.

De stichting
Wilt u een bepaald doel sociaal of ideƫel realiseren, zoals natuurbehoud, hulp aan andere mensen of de verspreiding van cultuur? En heeft u hiervoor een vermogen beschikbaar? Dan kunt u kiezen voor de stichting als rechtsvorm.
Hoe richt u een stichting op?

U richt een stichting op met een akte van de notaris. Hierin verklaart u dat u de stichting in het leven roept en bepaalt u de statuten. U kunt een stichting alleen oprichten (ook via uw testament) of samen met anderen. Ook een rechtspersoon (zoals een bv) kan een stichting oprichten. In de statuten staan onder meer:
de naam van de stichting, met het woord 'stichting' als deel van de naam;
het doel van de stichting;
hoe bestuurders benoemd en ontslagen worden;
de vestigingsplaats van de stichting;
waar het geld naartoe gaat als de stichting wordt opgeheven.

Meestal staan er ook regels over de organisatie in de statuten. Als u de statuten wilt wijzigen, dan heeft u ook een akte van de notaris nodig. U moet uw stichting inschrijven in het Handelsregister van de KvK.
Organisatie stichting

Een stichting heeft een bestuur, maar geen leden. Een stichting kan een onderneming hebben. U moet de winst van de onderneming besteden aan het doel. De bestuurders van een stichting zijn niet in loondienst, maar kunnen wel een vergoeding ontvangen voor hun werkzaamheden. Ook kan een stichting personeel in dienst nemen.
Aansprakelijkheid van bestuurders

Een stichting is een rechtspersoon. Dit betekent dat de bestuurders in principe niet aansprakelijk zijn voor de schulden. Er zijn wel uitzonderingen op deze regel. Bestuurders zijn bijvoorbeeld wel aansprakelijk bij wanbestuur, of als de stichting niet is ingeschreven in het Handelsregister (zie hiervoor ook aansprakelijkheid bij de bv).
Stichting en belastingen

Een stichting met een onderneming betaalt vennootschapsbelasting. Een onderneming is een organisatie van kapitaal en arbeid, die winst probeert te maken door deel te nemen aan het economisch verkeer. Of de stichting btw moet inhouden en afdragen aan de Belastingdienst, hangt af van uw specifieke situatie. Vraag dit na bij een belastingdeskundige of de Belastingdienst.
Stichting en sociale zekerheid

Als bestuurder bent u in principe niet in loondienst van de stichting en valt u dus niet onder de werknemersverzekeringen.
 
Los van kvk en eigen bedrijf of niet bestaat er ook nog zoiets als merkenrecht.
Als ik dus "dietmertan.com records" als merk laat registreren of als het al door iemand anders geregistreerd is dan kan je die naam niet zomaar gebruiken. Ook dat is trouwens iets wat de kvk voor je doet: kijken of de bedrijfsnaam al bestaat.

Ik ben volgens mij de enige persoon op aarde die Dietmer Tan heet dus dat moet geen probleem zijn ;)
Zal es kijke wat 't kost om dat als merk te registeren maar dat heeft geen haast want eigenlijk is 't een beetje overbodig.
 
@brz

Bedankt voor de copy/paste. Waarom denk jij dat het niet kan wat ik wil? Ik zie namelijk geen enkele reden waarom het niet zou kunnen.
 
Ik ben volgens mij de enige persoon op aarde die Dietmer Tan heet dus dat moet geen probleem zijn ;)
Zal es kijke wat 't kost om dat als merk te registeren maar dat heeft geen haast want eigenlijk is 't een beetje overbodig.

totdat je succes hebt en iemand anders je naam registreert.

de kosten voor registratie is zo'n 250 euro voor de Benelux. Als 't je lukt om 't zelf te doen. Als je 't laat doen dan ga je al snel richting 1000 euro is mijn ervaring...
 
Een afspraak maken met de belastingdienst en bijna al je vragen worden beantwoord.
Jezelf niet moeilijker maken dan nodig is. :geslaagd:

Een stichting,vereniging of bedrijf opzetten is misschien wel een uitdaging, maar lijkt me totaal niet nodig in jouw geval.
Steek die tijd gewoon in muziekmaken... :)

Het verhaal wordt anders als je aan de lopende band platen uitbrengt/feesten organiseerd, een pand gaat huren/kopen of winst gaat generen.
 
totdat je succes hebt en iemand anders je naam registreert.

de kosten voor registratie is zo'n 250 euro voor de Benelux. Als 't je lukt om 't zelf te doen. Als je 't laat doen dan ga je al snel richting 1000 euro is mijn ervaring...


Ik heb zo'n vermoeden dat dit niet een enorm succes gaat worden (financieel gezien dan want winst is niet m'n doel) en een bekend label wordt ofzo maar ik zal het even overwegen inderdaad. 250 is nog wel te doen maar dan kan een amerikaan het dus wel in zijn land laten vast laten leggen?
 
Een afspraak maken met de belastingdienst en bijna al je vragen worden beantwoord.
Jezelf niet moeilijker maken dan nodig is. :geslaagd:

Een stichting,vereniging of bedrijf opzetten is misschien wel een uitdaging, maar lijkt me totaal niet nodig in jouw geval.
Steek die tijd gewoon in muziekmaken... :)

Het verhaal wordt anders als je aan de lopende band platen uitbrengt/feesten organiseerd, een pand gaat huren/kopen of winst gaat generen.

Belastingdient ga ik regelen als ik antwoord heb van het UVW. Moest schriftelijk voorleggen of ik een stichting mag oprichten zonder dat dit gevolgen heeft voor mijn WAO.

Stichting heeft wel degelijk voordelen want dan wordt de eventuele winst in die stichting gestoken. Als ik dat prive zou krijgen trekken ze dat dus wel van M'n WAO af.
 
totdat je succes hebt en iemand anders je naam registreert.

de kosten voor registratie is zo'n 250 euro voor de Benelux. Als 't je lukt om 't zelf te doen. Als je 't laat doen dan ga je al snel richting 1000 euro is mijn ervaring...


Net gezocht en gevonden, 240 euro benelux... is het overwegen waard ja. Zijn op zich wel dure grappen eigenlijk en laat liever CD's persen van dat geld maarja. Ik verwacht binnenkort enkele financieele meevallers dus 't zou goed kunnen dat ik het deponeer.
 
@brz

Bedankt voor de copy/paste. Waarom denk jij dat het niet kan wat ik wil? Ik zie namelijk geen enkele reden waarom het niet zou kunnen.

U richt een vereniging of stichting op om een bepaald doel te bereiken. Een stichting heeft een maatschappelijk of sociaal doel, zoals natuurbehoud of onderwijs. In een vereniging werken de leden samen om een gemeenschappelijk doel te bereiken. Bijvoorbeeld om samen te sporten, muziek te maken of een winkelgebied te verbeteren.

Een stichting met een onderneming betaalt vennootschapsbelasting. Een onderneming is een organisatie van kapitaal en arbeid, die winst probeert te maken door deel te nemen aan het economisch verkeer. Of de stichting btw moet inhouden en afdragen aan de Belastingdienst, hangt af van uw specifieke situatie. Vraag dit na bij een belastingdeskundige of de Belastingdienst.
Stichting en sociale zekerheid



Denk dat dit de bottelnek zal zijn, ik kan er ook wel langs lezen en zien dat het wel zal kunnen, daarom ben ik ook wel geinterreseerd, maar tegelijkertijd zie ik ook wat dingen staan waar je moeilijk aan kan voldoen, zoals een maatschappelijk of sociaal doel zijn..
 
Een sociaal doel kan ik zo uit mn mouw schudden bv releases regelen voor mensen met psychiatrische aandoeningen die EDM maken maar door een laag inkomen geen releases in eigen beheer kunnen doen.

Een vriend van me heeft ook schizofrenie, maakt goeie techno en hij wordt de 3e release op mn label.
Ik denk dat mijn plan dus wel gaat lukken.
 
U richt een vereniging of stichting op om een bepaald doel te bereiken. Een stichting heeft een maatschappelijk of sociaal doel, zoals natuurbehoud of onderwijs. In een vereniging werken de leden samen om een gemeenschappelijk doel te bereiken. Bijvoorbeeld om samen te sporten, muziek te maken of een winkelgebied te verbeteren.

Een stichting met een onderneming betaalt vennootschapsbelasting. Een onderneming is een organisatie van kapitaal en arbeid, die winst probeert te maken door deel te nemen aan het economisch verkeer. Of de stichting btw moet inhouden en afdragen aan de Belastingdienst, hangt af van uw specifieke situatie. Vraag dit na bij een belastingdeskundige of de Belastingdienst.
Stichting en sociale zekerheid



Denk dat dit de bottelnek zal zijn, ik kan er ook wel langs lezen en zien dat het wel zal kunnen, daarom ben ik ook wel geinterreseerd, maar tegelijkertijd zie ik ook wat dingen staan waar je moeilijk aan kan voldoen, zoals een maatschappelijk of sociaal doel zijn..

Tuurlijk kan het wel, je maakt van je setup een museum en je maakt een boekje met openingstijden voor bezichtiging. alleen voor leden en in overleg. dit is dan alleen op papier natuurlijk.
 
Volgens mij hoef je alleen zon verklaring in te vullen voor stemra. echt last heb je er dus niet van
 
Als je ooit lid bent geweest en jezelf niet uitgeschreven hebt, dan ben je nog steeds lid.....
 
ik ben 20 jaar lid geweest maar heb me vorig jaar afgemeld en ben sinds 1 januari van ze af :)
Ik vraag me af of ze me nu nog wel uitbetalen voor ouwe producties?
 
Toevallig laat ik op dit moment een cd persen ook. En heb aangegeven niks met buma te maken te willen hebben. Heb dat formulier ook niet terug gestuurd. Ben immers geen lid. Heb telefonisch aangegeven dat ik de eigenaar ben van de gehele inhoud. En daarmee was de kous af.
 
Dat is eigenlijk wel de manier om die organisatie te laten emweten dat ze obsolete zijn geworden. Ik hebbop zich veel geld van stemra gehad maar dat was een ader tijdperk. Je bent gek als je nu nog met platenmaatschappijen publishers of stenra in zee gaat.
 
Gewoon inschrijven bij de kvk, is je bedrijfsnaam/labelnaam gelijk geregistreerd. Je kan btw teruggave vragen etc...
En is zo te zien de goedkoopste oplossing om e.a. Te regelen
 
Back
Top