Cubase midi latency

MSK

Psychopatisch lid
Lid sinds
20 april 2010
Berichten
860
Hallo SFers, ik heb een probleem,
ik ben er al meerdere dagen mee bezig en ik krijg er geen verandering in.
Het liefst los ik alles zelf op, maar soms kan dat niet..

Ok,
ik heb verschillende drumsynth vsts (drumazon bijv. )
Daarbij heb ik een elektronische drumkit, de module die de midi regelt is een alesis DM5,
vanuit daar gaat een midi kabel mijn tc electronic impact twin midi in naarbinnen.
In cubase open ik een drum vst, die reageert in principe gewoon op mijn activiteiten op de elektronische kit, alleen zit er ruim 1 seconde latency tussen het afspelen van het geluid en het aanslaan van de pad.

In eerstenstantie dacht ik dat de kabel te lang was, of de alesis te sloom, dat soort dingen.
Toen opende ik renoise, met dezelfde opstelling. Geen latency!
Nou zou je denken, gebruik dan lekker renoise, maar nee dat gaat niet werken, de drums moeten in een makkelijk editbare midi track komen, zoals in cubase, pro tools, logic etc.
Mijn 2de oplossing was, simpelweg de sounds afspelen in renoise en midi opnemen in cubase,
vervolgens de midi track linken aan een identieke instance van de drum vst.
Werkt dus ook niet, de hele midi mapping is compleet anders..
Ik kan verder geen instellingen vinden die de latency veroorzaken, of kunnen veranderen.
Het moet echt iets in cubase zijn,
heeft iemand een oplossing voor mij? Dan kan ik weer aan het opnemen enzo!
Oh en voor ik het vergeet, nog iets leuks, ik dacht laat ik de alesis als monitor gebruiken, dat werkt ook niet, als ik op de alesis als monitor een partij speel, en dan terug luister in cubase, is de hele partij compleet anders...
Dank.
 
Laatst gewijzigd:
Had je in renoise dezelfde drum VSTi? (ik ken zelf renoise niet).

Mijn gevoel zou uitgaan van de VSTi - die zijn meestal niet de snelste beestjes. Hardware zou het niet aan liggen (te lange midi kabel ga je vooral merken in verminkte messages - niet in latency).

Probeer een andere drum VSTi in Cubase en kijk of het dan sneller kan/is. Probeer anders om de buffers te verkleinen (iig audio - ik weet niet of Cubase ook midi buffers heeft anders die ook). Buffer lengte heeft relatie tot latency (buiten de plugin om - slechte plugins doe je niks aan).

EDIT: Het probleem met het anders klinken van je partijen ligt hoogst waarschijnlijk aan de mapping van de MIDI note nummers aan de drumgeluiden. Je kan drum maps gebruiken om dit te fixen - wel even uitzoekwerk en inkloppen.

Hope it helps,
Marc
 
Cubase op Windows? Ik herinner me een setting bij de 'device settings' (of daaromtrent), iets met 'MIDI time stamping', hardware timing, use windows midi / directmidi of iets dergelijks. Even zoeken op iets wat daarop lijkt.
Speel even met deze setting, ik heb (vroeger...) gemerkt dat dit bij sommige midi interfaces (hardware) verschil uitmaakt met opname van midi events.
 
Hallo SFers, ik heb een probleem,
ik ben er al meerdere dagen mee bezig en ik krijg er geen verandering in.
Het liefst los ik alles zelf op, maar soms kan dat niet..

Ok,
ik heb verschillende drumsynth vsts (drumazon bijv. )
Daarbij heb ik een elektronische drumkit, de module die de midi regelt is een alesis DM5,
vanuit daar gaat een midi kabel mijn tc electronic impact twin midi in naarbinnen.
In cubase open ik een drum vst, die reageert in principe gewoon op mijn activiteiten op de elektronische kit, alleen zit er ruim 1 seconde latency tussen het afspelen van het geluid en het aanslaan van de pad.

In eerstenstantie dacht ik dat de kabel te lang was, of de alesis te sloom, dat soort dingen.
Toen opende ik renoise, met dezelfde opstelling. Geen latency!
Nou zou je denken, gebruik dan lekker renoise, maar nee dat gaat niet werken, de drums moeten in een makkelijk editbare midi track komen, zoals in cubase, pro tools, logic etc.
Mijn 2de oplossing was, simpelweg de sounds afspelen in renoise en midi opnemen in cubase,
vervolgens de midi track linken aan een identieke instance van de drum vst.
Werkt dus ook niet, de hele midi mapping is compleet anders..
Ik kan verder geen instellingen vinden die de latency veroorzaken, of kunnen veranderen.
Het moet echt iets in cubase zijn,
heeft iemand een oplossing voor mij? Dan kan ik weer aan het opnemen enzo!
Oh en voor ik het vergeet, nog iets leuks, ik dacht laat ik de alesis als monitor gebruiken, dat werkt ook niet, als ik op de alesis als monitor een partij speel, en dan terug luister in cubase, is de hele partij compleet anders...
Dank.
Welke Audio Interface heb je? En gebruik je de ASIO-driver daarvan in Cubase?
 
Back
Top