welke monitoren?

Ik vind het een goed punt om te stellen dat je setup altijd zo goed is als je zwakste kabel. Een goede studiomonitor met goede akoestiek, maar slechte bekabeling en slechte microfoons.. daarmee krijg je nog het resultaat niet.

De zwakste schakel is altijd de luidspreker/ruimte combinatie. Meet de frequentie curve maar op dan zal je zelfs bij de allerbeste systeemen pieken en dips van enkele dB's vinden (En dan heb je het heel goed voor elkaar hoor). En de vervorming van luidsprekers zit ook in de procenten (afhankelijk van hoe hard het gaat en de frequentie) Zelfs de aller goedkoopste geluidskaart is vele malen beter.
Aan de bekabeling gaat het iig echt niet liggen, omdat dit op z'n slechts een lowpass filter vormt wat natuurlijk gewoon met wat eq te corrigeren is.
 
Ik geloof dat er enige verwarring is ontstaan door mijn gebruik van het woordje kabel....

Daar had natuurlijk schakel moeten staan :)

Slechte bekabeling kan voor verhoogde ruis zorgen etc, dus is wel een factor. Een factor van groter belang is natuurlijk de afluisterruimte en daarin bestaat eigenlijk geen wijsheid omdat elke kamer weer anders is.
 
Heeft iemand eigenlijk al eens de Focal Twin6 gehoord? Ik lees er echt enorm veel positieve reacties over. Maar heb ze helaas nog niet kunnen beluisteren in een winkel in Nederland. Wil ze namelijk wel aanschaffen ter vervanging van KRK V8 II's.
 
Ik wil binnenkort een setje studiomonitoren aanschaffen en mijn oog is gevallen op de krk serie.

In eerste instantie zat ik de Rokit RP 8 G2 te overwegen, maar ik heb uit deze discussies begrepen dat bij de RP 8 de basweergave ten koste gaat van het mid. Nu zit ik dus te overwegen op een RP 5 of 6 te nemen samen met een sub.

Mijn vraag is hierbij, als ik een sub erbij neem (de RP 10), kan ik dan beter voor de krk RP 5 of de RP 6 gaan met betrekking tot een zo goed mogelijke frequentieweergave?

Verder zit ik eventueel de VXT 6 te overwegen (in eerste instantie zonder sub) in plaats van een paar Rokits (als ik daar het geld voor bij elkaar kan sparen), maar hierbij komt eigenlijk de zelfde vraag op, als ik (later) een sub erbij neem (wederom de RP 10), kan ik dan misschien niet beter de VXT 4 nemen? Of maakt dat niet zoveel uit?

En is de RP 10 een goede combi met een paar VXT boxen, of is de kwaliteit daarvan zo beduidend minder dat t niet de moeite waard is?

Als laatste heb ik nog een vraag over de frequentieweergave van de VXT 6. De meeste reviews zijn vrij lovend over deze set, maar ik kwam een kritische review (deze: http://emusician.com/monitors/krk_systemsvxt/) tegen die wat minder enthousiast lijkt over deze boxen. Ze merkte onder andere op dat er een dip in t frequentiespectrum zit op de 120 Hz. Nou wil ik mij oa gaan bezig houden met t produceren van drum n bass en hardcore, dus dat lijkt me niet zo handig. Zijn er mensen die dit dipje ook opgemerkt hebben, of valt t wel mee? En wat is jullie mening over de VXT6 voor t produceren van bovengenoemde stijlen?

En als laatste vraag, zijn er nog andere setjes (rond dezelfde prijsklasse) die misschien beter zijn voor drum n bass, hardcore en electro?

Nou dat was t. Ik hoop dat al deze vragen beantwoord kunnen worden.

Alvast bedankt.
 
Laatst gewijzigd:
Ik wil binnenkort een setje studiomonitoren aanschaffen en mijn oog is gevallen op de krk serie.

In eerste instantie zat ik de Rokit RP 8 G2 te overwegen, maar ik heb uit deze discussies begrepen dat bij de RP 8 de basweergave ten koste gaat van het mid. Nu zit ik dus te overwegen op een RP 5 of 6 te nemen samen met een sub.

Mijn vraag is hierbij, als ik een sub erbij neem (de RP 10), kan ik dan beter voor de krk RP 5 of de RP 6 gaan met betrekking tot een zo goed mogelijke frequentieweergave?

Verder zit ik eventueel de VXT 6 te overwegen (in eerste instantie zonder sub) in plaats van een paar Rokits (als ik daar het geld voor bij elkaar kan sparen), maar hierbij komt eigenlijk de zelfde vraag op, als ik (later) een sub erbij neem (wederom de RP 10), kan ik dan misschien niet beter de VXT 4 nemen? Of maakt dat niet zoveel uit?

En is de RP 10 een goede combi met een paar VXT boxen, of is de kwaliteit daarvan zo beduidend minder dat t niet de moeite waard is?

Als laatste heb ik nog een vraag over de frequentieweergave van de VXT 6. De meeste reviews zijn vrij lovend over deze set, maar ik kwam een kritische review (deze: http://emusician.com/monitors/krk_systemsvxt/) tegen die wat minder enthousiast lijkt over deze boxen. Ze merkte onder andere op dat er een dip in t frequentiespectrum zit op de 120 Hz. Nou wil ik mij oa gaan bezig houden met t produceren van drum n bass en hardcore, dus dat lijkt me niet zo handig. Zijn er mensen die dit dipje ook opgemerkt hebben, of valt t wel mee? En wat is jullie mening over de VXT6 voor t produceren van bovengenoemde stijlen?

En als laatste vraag, zijn er nog andere setjes (rond dezelfde prijsklasse) die misschien beter zijn voor drum n bass, hardcore en electro?

Nou dat was t. Ik hoop dat al deze vragen beantwoord kunnen worden.

Alvast bedankt.


Ik kan helaas niet al je vragen beantwoorden, maar wat betreft de RP5 of RP6 in combinatie met de RP10 kan ik wel uit ervaring mijn mening geven. Ik vind de RP5 een betere speaker dan de RP6. Het stereo beeld is iets beter, het geluid is iets helderder. Ik mix zelf op een KRK V6 setje (bij Ricardo thuis) en zonder gekheid, de RP5 komt dichter in de buurt dan de RP6. Deze laatste vind ik toch iets minder transparant overkomen. voor de RP8 geldt dit nog meer, daar is het midden gebied en de transparantie op beduidend lager niveau dan de RP5. De RP5 gaat alleen niet mega mega luid.. maar daar moet je ook geen kleine nearfields voor kopen.
 
Ik zoek een nieuwe set monitoren maar ik weet niet goed welke ik zou moeten nemen.

Ik heb nu krk rp-6.

Ik wil ze gebruiken voor "alles" video producties, dance , rock , stem , andere soorten muziek ect.

mijn budget is 1000 a 1500 euro per 2.
Er werd mij aangeraden Adam A7, dynaudio bm5a, genelec 8030.

Ik vind de adam A7 er veruit het beste klinken maar hij mist iets.
wat mid/midlaag. en erg veel fris hoog. (overigens wel mooi)

Ook wilde iemand mij genelec s30's verkopen 2e hands.
maar ik ken die kasten helemaal niet.

zijn de Yamaha ns10's nog van toepassing?

iemand suggesties voor welke hij/zij het beste vind klinken.

waar ik allemaal op moet letten als ik monitor speakers koop.


Want ik wil nu een goeie aankoop doen waar ik jaren plezier van heb.
misschien wel voor het leven.

Alvast bedankt.
 
hoi hoi,

Heel toevallig heb ik afgelopen week 2 x een paar uur verschillende monitors geluisterd. Ik heb adams, genelec, krk's, psi en dynaudio vergeleken. (psi liggen ver boven je budget)

Ik zelf ben altijd groot dynaudio fan geweest maar ik moet zeggen dat ik genelec echt ontzettend goede monitors vind. Je zegt zelf dat je ze niet kent en das echt zonde. Monitors zijn heel persoonlijk dus je kun het beste luisteren wat je zelf het prettigst vind.
Adams en krks vond ik niet fijn in het laag en ik produceer dance dus dat werd lastig.
Ik ben zelf pro dynaudio maar de nearfields in jou prijsklasse moet ik eerlijk zeggen dat de genelecs echt aan te raden zijn. Ik heb zelf 2e hands een set dynaudio bm6a te koop. Mocht je interesse hebben. pm me even.
 
hoi hoi,

Heel toevallig heb ik afgelopen week 2 x een paar uur verschillende monitors geluisterd. Ik heb adams, genelec, krk's, psi en dynaudio vergeleken. (psi liggen ver boven je budget)

Ik zelf ben altijd groot dynaudio fan geweest maar ik moet zeggen dat ik genelec echt ontzettend goede monitors vind. Je zegt zelf dat je ze niet kent en das echt zonde. Monitors zijn heel persoonlijk dus je kun het beste luisteren wat je zelf het prettigst vind.
Adams en krks vond ik niet fijn in het laag en ik produceer dance dus dat werd lastig.
Ik ben zelf pro dynaudio maar de nearfields in jou prijsklasse moet ik eerlijk zeggen dat de genelecs echt aan te raden zijn. Ik heb zelf 2e hands een set dynaudio bm6a te koop. Mocht je interesse hebben. pm me even.

Ik ken de bm5a, klinkt die anders dan een bm6a?

Ik heb wel genelecs gehoord de 8030, maar ik bedoelde de genelec s30.

ik vind de adam A7 ook in het mid/laag niet mooi klinken. maar het hoog is geweldig.

binnenkort nog eens een middagje gaan luisteren.

iemand nog suggesties voor andere monitoren?

Yamaha ns-10's?
 
Event ASP6 of ASP8. Zeker even luisteren (als je ze kunt vinden)!
 
Ik zal maar even een update van mijn plannen geven gezien deze inmiddels flink zijn bijgestuurd sinds een bezoekje aan de Feedback in Rotterdam.

KRK viel al snel af voor mij af, ook de VXT's (hoewel duidelijk beter dan de Rokits vond ik deze tegen vallen, alles klonk heel vlak en t zelfde vergeleken met andere speakers van de duurdere merken). Van de goedkope speakers vond ik de Rokits wel t beste, samen met Alesis, maar toen ik naar de Adam A7 en Dynaudio BM5A had geluisterd was ik vrij snel uitgeluisterd bij de budgetspeakers.

Van de duurdere klasse heb ik verder Genelics geluisterd, maar die deden me niet zoveel. Ook Mackie vond ik niet zo. Voor mij sprongen Dynaudio en de Adams er echt uit, en ik vind t ook moeilijk kiezen tussen deze twee. De Dynaudio's (BM5A, deze zat als enige nog enigzins binnen mijn budget) klinken idd vooral wat beter in het laag, en de Adams superieur in het hoog, maar wat ik ook opmerkte was dat de Adams zelfs op superlaag volume enorm detail wisten te geven, wat voor mij ook belangrijk is (buren en huisgenoten ;)), en hierin schoten de Dyns echt te kort. Wat me verder opviel was dat vooral bij accoustische opnames de Adams duidelijk hun kwaliteit lieten horen, en in dat opzicht lijken het mij wel fijne speakers om mee te werken, ondanks dat ik voornamelijk electronische muziek maak. Accoustische klanken zijn namelijk nog altijd ongeevenaard, dus volgens mij kun je met dit soort speakers pas echt goed horen wanneer je werkelijk een hoog niveau hebt bereikt in je producties.

Dus nog even wachten op mn volgende salaris en dan ga ik waarschijnlijk de Adams halen. Gezien de bassen en andere frequenties nog bij te stellen zijn verwacht ik dat ik de Adams nog wel wat kan aanpassen aan mijn smaak als ik ze heb, en als ze echt te kort schieten op de lagere frequenties kan ik er altijd later nog een sub bij halen. In combinatie met de geweldige tweaters heb ik volgens mij dan een heel fijn setje voor deze prijsklasse. *D
 
Laatst gewijzigd:
Denk hele goede keuze ookal kan ik mn dynaudios niet slijten aan je ;-). In het mid en hoog vond ik de adams ook echt goed met veel detail.

Succes
 
KRK viel al snel af voor mij af, ook de VXT's (hoewel duidelijk beter dan de Rokits vond ik deze tegen vallen, alles klonk heel vlak en t zelfde vergeleken met andere speakers van de duurdere merken).D

vlak is toch juist goed :P je mix moet het goed laten klinken niet de speaker ;)
 
Ja, maar als je wat beter leest:

KRK viel al snel af voor mij af, ook de VXT's (hoewel duidelijk beter dan de Rokits vond ik deze tegen vallen, alles klonk heel vlak en t zelfde vergeleken met andere speakers van de duurdere merken).

Het verschil in kwaliteit van producties was dus slecht te onderscheiden bij de VXT's naar mijn indruk. Iets wat ik overigens ook in verschillende reviews heb kunnen teruglezen.
 
In eerste instantie zat ik de Rokit RP 8 G2 te overwegen, maar ik heb uit deze discussies begrepen dat bij de RP 8 de basweergave ten koste gaat van het mid.

Dit is sowieso de regel bij een 2 weg nearfield, niet alleen bij de RP8 G2. Een 8 inch woofer is trager dan een 6 Inch en dit gaat ten koste van de mid weergave. Daarom is 3-weg ook beter, men kan dan een aparte driver voor mid en laag gebruiken.

Ik overweeg zelf ook om de RP10s erbij te kopen omdat ik toch wel van een beetje "oemph" houd. Maar het is wederom weer erg persoonlijk, ik lees hierboven dat iemand stopte met budget speaker luisteren na de Adam A7 en Dynaudio BM5a te hebben geluisterd terwijl juist deze 2 bij mij erg snel afvielen. Deze vond ik echt teleurstellend voor deze toch knap duurdere monitoren, vooral in het laag. Het hoog van de Adam en Dynaudio is wel beter te noemen. De BM15a was beduidend beter maar dan ook nog eens 3 x zo duur.

Ik vond de VXT en Genelec 80x0 serie de toppers en de VXT lijkt kwa karakter ook wel wat op de Genelec's vind ik.

Verder maakt het ook weer verschil van dag en nacht welk materiaal je meeneemt om te luisteren.
 
Laatst gewijzigd:
Ik wil ook graag even inhaken.
Wat mij opvalt wanneer ik op de search hier alles ga lezen over monitoren.
Er altijd best extreme verschillen wat beoordelen betreft voor de grote merken. Lees je 2 reacties dat de Adam's A7 bijv. retegoed zijn, lees je in 3 reacties verderop, dat mensen weer helemaal niet tevreden waren over de sound tijdens de test. Elke monitor zijn wel een paar kritische punten op.
De monitor waar nagenoeg iedereen tevreden over is, is: De BM15A van Dynaudio. Sowieso komt Dynaudio (algemeen gezien, wat de grotere bekende merken betreft) als beste uit de bus als ik hier de reacties lees en samenvat op synthforum (zijn alleen zo'n lelijke spiekers, vind ik).
Just my 2 cents. Het viel me gewoon op.
 
De BM15a is ook erg mooi maar ik zou 'm persoonlijk toch nooit kopen.

Met 1200 euro per stuk kom je in de prijsklasse van 3 weg monitors en dan zou ik toch echt een hele andere keuze maken (Setje Adam P33a is al 250 euro goedkoper bijvoorbeeld). Dit zijn natuurlijk officieel wel mid fields maar daar zou ik graag mijn luisterpositie voor aanpassen. Ook een Quested S7r is dan een mooie monitor.

Buiten dit allemaal blijft toch de ruimte eigenlijk nog belangrijker dan de monitor zelf. Leuk als je een paartje high end monitors hebt staan maar als je ruimte drama is zullen deze ook gewoon drama klinken.

Ik zou persoonlijk ook echt alleen een monitor uit die prijsklasse kopen als ik de ruimte zo goed mogelijk akoustisch had behandeld, anders is het voor een groot deel echt zonde van je geld aangezien die dingen 100% zijn ontworpen met een ruimte die akoustisch in orde is in het achterhoofd.


Ik wil ook graag even inhaken.
Wat mij opvalt wanneer ik op de search hier alles ga lezen over monitoren.
Er altijd best extreme verschillen wat beoordelen betreft voor de grote merken. Lees je 2 reacties dat de Adam's A7 bijv. retegoed zijn, lees je in 3 reacties verderop, dat mensen weer helemaal niet tevreden waren over de sound tijdens de test. Elke monitor zijn wel een paar kritische punten op.
De monitor waar nagenoeg iedereen tevreden over is, is: De BM15A van Dynaudio. Sowieso komt Dynaudio (algemeen gezien, wat de grotere bekende merken betreft) als beste uit de bus als ik hier de reacties lees en samenvat op synthforum (zijn alleen zo'n lelijke spiekers, vind ik).
Just my 2 cents. Het viel me gewoon op.
 
Laatst gewijzigd:
Buiten dit allemaal blijft toch de ruimte eigenlijk nog belangrijker dan de monitor zelf. Leuk als je een paartje high end monitors hebt staan maar als je ruimte drama is zullen deze ook gewoon drama klinken.

Ik zou persoonlijk ook echt alleen een monitor uit die prijsklasse kopen als ik de ruimte zo goed mogelijk akoustisch had behandeld, anders is het voor een groot deel echt zonde van je geld aangezien die dingen 100% zijn ontworpen met een ruimte die akoustisch in orde is in het achterhoofd.


Amen. Ruimte is oneindig veel meer van invloed dan het verschil tussen een budget of mid-end monitor. Maar ja, daar gaat deze thread niet over he...:D
 
ik lees hierboven dat iemand stopte met budget speaker luisteren na de Adam A7 en Dynaudio BM5a te hebben geluisterd terwijl juist deze 2 bij mij erg snel afvielen. Deze vond ik echt teleurstellend voor deze toch knap duurdere monitoren, vooral in het laag. Het hoog van de Adam en Dynaudio is wel beter te noemen. De BM15a was beduidend beter maar dan ook nog eens 3 x zo duur.

Ik vond de VXT en Genelec 80x0 serie de toppers en de VXT lijkt kwa karakter ook wel wat op de Genelec's vind ik.

Ik was ook degene die de Adams en Dynaudio's beter vond. ;)

Er zit wel meer laag in die KRK's en zo, maar ze klinken veel minder transparant op de hogere frequenties en dat vond ik toch wel minder. Dit gebrek kun je niet compenseren, maar gebrek aan laag is wel op te lossen met een sub erbij.

Grappig genoeg was ik van de Genelecs ongeveer evenveel onder de indruk als de VXT's...
 
Back
Top