Midi latency in Cubase Studio 4

peterdh

Collabs
Lid sinds
13 april 2007
Berichten
2.877
Locatie
Santpoort-Noord
Hallo synthvrienden,

Ik heb jullie hulp nodig
iconhelp.gif
, want ik heb een probleem met de timing van midi in Cubase Studio 4 op mijn PC. Als ik een VSTi gebruik, heb ik geen latency als ik de toetsen bespeel. Alleen de notatie is vaak 1/16e te vroeg. Een strak geprogrammeerde bassdrum blijft strak als ik de track render (zie afbeelding 1). Als ik met een hardware synth te werk ga, is de werking van midi helemaal bedroevend. Als ik het toestenbord bespeel, heb ik al latency. Als ik een strak geprogrammeerde bassdrum als audio file opneem, krijg ik veel te veel latency (zie afbeelding 2).
Zoals een goed synthforumlid betaamt:engel:, heb ik eerst de zoekfunctie gebruikt. Hierdoor kwam ik erachter dat, als ik de “ignoreportfilter” file een map hoger plaats, de emulated midi ports tevoorschijn komen. Het activeren van deze midi poorten geeft geen verandering. Ook het aanvinken van de Windows timestamp of de Directmusic timestamp wil niet helpen. Ik heb trouwens getest met 2 verschillende midi interfaces en 2 verschillende hardware synths.
Hier volgt nog wat aanvullende info:

-Audiokaart: Echo Audiofire8, ASIO buffer size 128 samples, input latency 5,8 ms en output latency 8,7 ms.
-Cubase gebruikt de audio driver van de Audiofire.
-De PC heeft een Asus P5W moederboord.

Ik hoop dat iemand raad weet.
Bedankt voor je tijd.
 

Attachments

  • Vsti geen vertraging in Cubase.jpg
    Vsti geen vertraging in Cubase.jpg
    30,1 KB · Bekeken: 125
  • Vertraging hardware synth in Cubase.jpg
    Vertraging hardware synth in Cubase.jpg
    44,7 KB · Bekeken: 122
Laatst gewijzigd:
Komt het geluid van de hardware synth binnen via de audio interface? Dan kan de vertraging ook daar veroorzaakt worden.
Wat gebruik je om de MIDI data naar de hardware synth te sturen?
Een mogelijkheid is je midi tracks voor de hardware synth in Cubase een negatieve offset geven, dan komt het geluid op tijd binnen.
 
Hoi Pascal,
Het geluid van mijn hardware synth's komt via de analoge of digitale inputs van mijn audio interface binnen. Ik heb de track delay functie (latency) van mijn audio track in Cubase met diverse instellingen geprobeerd, maar het lijkt erop dat dit totaal geen effect heeft. Dit laatste is wel een beetje vreemd hè. De midi data speel ik via mijn Novation Remote SL in. De Remote SL is tevens midi interface, maar ik gebruik ook de midi interface van mijn audio interface. De mogelijkheid van een negatieve offset voor de midi tracks is een beetje moeilijk te bepalen omdat de ene keer de noten te vroeg worden genoteerd en de andere keer op tijd. Ik zie het ook niet echt als de oplossing voor de hinderlijke latency als je alleen al de toetsen bespeelt.
 
ik vraag me dat ook af
neem dat je bv 128 samples latency neemt, kom ik uit op ongeveer 3,98msec latency in en 5out

hoe moet je dan wat instellen om die te compenseren voor hardware synths?

doen jullie dat door het audiokanaal te vervroegen of de midikanalen?
en is dat dan exact de tijd voor de input latency,, of moet je nog latency voor je midi zenden naar synth rekenen?
 
dus als ik het goed begrijp komen ze binnen als "external instruments"?



cubase moet weten op welke midi interface je external instrument zit om latency compensation te kunnen doen, dus je moet hem altijd "associeren" met een midi device.

het wordt vanaf 50 sec uitgelegd. Je hoeft niet perse 1 uit de lijst te gebruiken, het enige wat belangrijk is, is dat je voor elke synth 1 aanmaakt met de juiste midi output erbij.
 
Laatst gewijzigd:
Cubase Studio 4 heeft geen external instruments. Hebben de verschillende midi interfaces trouwens een latency compensation?
 
ik zie het ja (even gezocht)... het enige wat je dan kan doen is OF updaten ( :) ) OF toch met de track delay net zo lang gaan schuiven tot al je tracks goed staan...
 
Wel, Cubase 4 is 'bagger' !!! om het effe cru te zeggen...

Zelfs met de midex is ie niet strak!!!
('k heb het gemeten en ook gepost in m'n nurdie 'midi-jitter onderzoekje')

Cubase 5 Ess geeft voor zover ik weet, hoor en het getest heb,
geen midi problemen, of toch zeker niet met de midex (een midex-3 in mijn geval)

Ik ben er zeker van dat bij cubase 5 de midex terug werkt zoals bij SX!!
want bij Cubase 4 had ik echt m'n twijfels... SX was 'veeel' strakker...

Kost trouwens heel erg weinig , een update naar 5... (of toch voor de essential versie)
 
voor zover ik weet werkt de automatische latency compensatie voor external instrumenten niet in cubase 4. In SX werkte dit inderdaad foutloos.
In cubase 5 werkt het wel weer goed.

als je zelf de latency wilt instellen dien je de input en output latency die gemeld wordt in je device settings van je audiokaart in cubase bij elkaar op te te tellen. deze kun je gebruiken om je spoor in sync te krijgen. Helaas wordt de midiclock naar je synth niet mee bewerkt via deze sync instelling, dus het gebruik van arps en effecten die aan je midiclock gesynced zijn leveren dan een hoop problemen op voor de strakheid.

De oplossing is dan , geen gesyncte hardware fx te gebruiken en je arps gewoon opnemen als midi en dan de sync settings in te stellen.

Het is lastig, maar goed, het is natuurlijk wel cubase 4. Dus je kan overgaan naar 5 of terug naar SX als je dit probleem wilt omzeilen.

ik weet trouwens niet of de cubase 5 essential versie wel external instruments ondersteunt, dat zou je even na moeten kijken.


Dus samengevat:
stel je input latency is: 7 ms
stel je output latency is: 20 ms

dan is je spoor delay setting dus het getal 27

hoop dat het zo duidelijk is.
 
Bedankt voor jullie bijdragen.
Deze materie is toch een beetje nieuw voor mij, dus ik heb nog vragen. @quifster: Moet ik niet alleen de output latency van mijn midi out en de input latency van mijn audio interface optellen voor een track delay setting? M.a.w. waar komt de output latency van mijn audio interface in het spel bij mijn probleem?
De oplossing met de track delay functie ga ik testen,....maar hoe krijg ik de foute timing notatie van mijn midi in bij Vsti's en de behoorlijke midi latency als ik ik het toestenbord bespeel bij een external instrument verholpen?
 
wat je moet kijken is of je wel external effects kunt gebruiken in jou versie van cubase. Als je normale audio kanalen gebruikt moet je idd zoals quif zegt je input latency+ je output latency doen, omdat je "opneemt" en gelijk weer "afspeelt".

external instruments en external effects werken anders. De audio wordt nl DIRECT geprocessed, ongeacht wat je latency is. Dit betekent dat de latency van je external instruments en effects in de basis precies dezelfde latency heeft als je VST instruments en effecten.

de extra latency die ze meestal toch wel hebben komt door je A/D, midi interface, midi interface in je synth en misschien de d/a in je synth. dit is meestal tussen de 2 en zo'n 10 ms.

als cubase studio 4 dus wel external effects heeft kun je je synths op een input zetten waarvan cubase denkt dat het een external effect is. Deze zou je op een audio kanaal kunnen zetten en omdat external effects dus in de basis geen EXTRA latency veroorzaken hoef je dan alleen rekening te houden met je output latency. Die komt er nl wel bij, omdat cubase niet weet wat hij moet compenseren.

hoe dan ook, als je geen external instuments kunt gebruiken zul je altijd last blijven houden van extra latency bij het spelen...

*edit* dit laatste is trouwens niet waar, als je wel external effects kunt gebruiken in cubase studio zul je bij het live spelen precies dezelfde latency hebben als wanneer je external instruments zou gebruiken. Alleen je midi tracks zullen niet gecompenseerd worden.
 
Laatst gewijzigd:
.... Ik heb de track delay functie (latency) van mijn audio track in Cubase met diverse instellingen geprobeerd, maar het lijkt erop dat dit totaal geen effect heeft...
Ik krijg nog steeds geen effect als ik met de track delay parameter speel?!
@jdieks: Ook external effects ontbreken in Cubase Studio 4.
 
Oké, het volgende is gebeurd: Na een 3e keer alle combinaties van emulated ports, timestamps etc te proberen, krijg ik nu goede resultaten met emulated ports en de Directmusic timestamp bij het opnemen van midi van mijn VSTi's. Waarom het nu wel strak is, is mij een raadsel....:?
Bij het afspelen van midi en mijn hardware synth's, biedt de midi track delay wel een strakkere timing. Alleen de hinderlijke vertraging bij het bespelen van het toetsenbord als ik mijn hardware synth's aanstuur, blijft....
 
voor zover ik weet werkt de automatische latency compensatie voor external instrumenten niet in cubase 4. In SX werkte dit inderdaad foutloos.
In cubase 5 werkt het wel weer goed.

als je zelf de latency wilt instellen dien je de input en output latency die gemeld wordt in je device settings van je audiokaart in cubase bij elkaar op te te tellen. deze kun je gebruiken om je spoor in sync te krijgen. Helaas wordt de midiclock naar je synth niet mee bewerkt via deze sync instelling, dus het gebruik van arps en effecten die aan je midiclock gesynced zijn leveren dan een hoop problemen op voor de strakheid.

De oplossing is dan , geen gesyncte hardware fx te gebruiken en je arps gewoon opnemen als midi en dan de sync settings in te stellen.

Het is lastig, maar goed, het is natuurlijk wel cubase 4. Dus je kan overgaan naar 5 of terug naar SX als je dit probleem wilt omzeilen.

ik weet trouwens niet of de cubase 5 essential versie wel external instruments ondersteunt, dat zou je even na moeten kijken.


Dus samengevat:
stel je input latency is: 7 ms
stel je output latency is: 20 ms

dan is je spoor delay setting dus het getal 27

hoop dat het zo duidelijk is.

FF dubbelcheck Quifster:

Als je een external instrument aanmaakt, maar geen midi-device toekent, dan klopt dit verhaal hierboven.

Mocht je een external instrument aanmaken mét een midi-device eraan gekopppeld dan gaat dit automatisch? Is dit wat je zegt?
 
FF dubbelcheck Quifster:

Als je een external instrument aanmaakt, maar geen midi-device toekent, dan klopt dit verhaal hierboven.

Mocht je een external instrument aanmaken mét een midi-device eraan gekopppeld dan gaat dit automatisch? Is dit wat je zegt?

nou, het is niet helemaal waar.. je asio buffer is nl de tijd die de computer heeft om alle berekeningen uit te voeren voor hij het daadwerkelijk afspeelt. Met external instruments en external effects "douwt" hij je geluid er gelijk uit, met een minimale latency (die van je converters ongeveer) en krijgt hij het ook weer binnen met nog een keer minimale latency.. waarna het dus gewoon weer je audio stream in gaat met 12ms oid (je asio buffer) -2ms van het er uit en er weer in gaan.

hierdoor kun je je external instruments dus zonder extra latency bespelen en heb je zoals ik al zei alleen maar de latency van je converters, je synth, en je midi interface extra op de latency die je als asio latency ingesteld hebt.

om dit te testen zou je je latency op 25ms kunnen zetten. als het niet waar is wat ik zeg zou je dus 75ms bij een external effect moeten krijgen en 50ms bij het spelen van een external instrument. dit is dus niet zo...

bij peterH is de situatie dus anders omdat hij gewoon audio sporen gebruikt en die werken dus wel gewoon door op te nemen en af te spelen met de buffer van je asio.

de latency die goed gemaakt wordt door een midi device aan te maken is in de eerste plaats alle latency die door plugins in je audio stream meegenomen wordt en gecompenseerd moet worden. Denk bv aan zware reverb plugins. als je deze op een kanaal zet zullen al je andere kanalen iets later afgespeeld moeten worden om gelijk te liggen met het "tragere" kanaal en om dit met je external instruments te doen moet hij wel weten welke midi-out hij later af moet gaan spelen.
 
nou, het is niet helemaal waar.. je asio buffer is nl de tijd die de computer heeft om alle berekeningen uit te voeren voor hij het daadwerkelijk afspeelt. Met external instruments en external effects "douwt" hij je geluid er gelijk uit, met een minimale latency (die van je converters ongeveer) en krijgt hij het ook weer binnen met nog een keer minimale latency.. waarna het dus gewoon weer je audio stream in gaat met 12ms oid (je asio buffer) -2ms van het er uit en er weer in gaan.

hierdoor kun je je external instruments dus zonder extra latency bespelen en heb je zoals ik al zei alleen maar de latency van je converters, je synth, en je midi interface extra op de latency die je als asio latency ingesteld hebt.

om dit te testen zou je je latency op 25ms kunnen zetten. als het niet waar is wat ik zeg zou je dus 75ms bij een external effect moeten krijgen en 50ms bij het spelen van een external instrument. dit is dus niet zo...

bij peterH is de situatie dus anders omdat hij gewoon audio sporen gebruikt en die werken dus wel gewoon door op te nemen en af te spelen met de buffer van je asio.

de latency die goed gemaakt wordt door een midi device aan te maken is in de eerste plaats alle latency die door plugins in je audio stream meegenomen wordt en gecompenseerd moet worden. Denk bv aan zware reverb plugins. als je deze op een kanaal zet zullen al je andere kanalen iets later afgespeeld moeten worden om gelijk te liggen met het "tragere" kanaal en om dit met je external instruments te doen moet hij wel weten welke midi-out hij later af moet gaan spelen.

Wat ik zelf zei: geen midi instrument koppelen is geen latency compensatie (tijdens mixdown en afspelen) volgens mij. Mijn vraag is of je perse een midi instrument moet definiëren. wat ik wel eens doe, bij gebrek aan device panels, is die stap overslaan en dan gewoon midex output pakken. ik merk hieraan dat m'n little phatty achterloopt op de pulse en de vsti's en audiotracks. maw: klopt het dat je alleen correcte compensatie hebt met synths/effecten als je er een mididevice voor hebt aangemaakt tijdens het aanmaken van het external instrument/effect?

vb uit mijn situatie:
De pulse heeft wel een devicepanel, maar m'n phatty niet en die stuur ik dus aan via een midex kanaal. de phatty loopt achter.

Ik heb voor de duidelijkheid ff een screenshot toegevoegd. je ziet hierin dat het audiogedeelte wat ik gebounced heb (0:00:00:021) lang is. Dit is volgens mij m'n vertraging. Je ziet verder dat alleen m'n pulse via een mididevice "connectie" ingesteld is. De pulse loopt gewoon strak tijdens een mixdown. De LP niet. De LP heeft geen mididevice connectie. Ik weet zelf natuurlijk wel dat ik die heb aangesloten via midex*in en midex*uit.
 

Attachments

  • cubase - settings5.jpg
    cubase - settings5.jpg
    106,9 KB · Bekeken: 123
Back
Top