Roland: Synth Legends soundset

Roland heeft voor zijn Jupiter-50 en -80 synths een gratis soundset uitgebracht met de naam "Synth Legends". Inderdaad is deze soundset gericht op het zo goed mogelijk nabootsen van geluiden van hun fameuze '80 synths: Jupiter 8, Juno 60, Juno 106, TB-303, SH-101 en D50.

Een mooie vergelijking tussen analoog en virtueel analoog. Luister en oordeel zelf:
(er zijn ook vergelijkende filmpjes met andere instrumenten)



Linkje naar de productpagina: http://www.rolandus.com/go/jupiter-80/
 
Leuk, maar vanaf de eerste noot hoor ik al duidelk het verschil tussen de echte Analoge en de nieuwe VA...
Amai, die echte Roland klassiekers !! :halleluja:halleluja

De patchen zelf lijken er wel op, alé, den ééne al wat meer dan den andere...

.. Die 'Chord-Pads' vd Juno 60 en 106 vind ik dan wel bijna niet te onderscheiden...
maar tja, liever dan een JP Super SAW trance sound voor mij.
 
Laatst gewijzigd:
Wat een verschrikkelijke audio interface moet je hebben wil je dit verschil kunnen verdoezelen. Dat filmpje ook met de sh-101 dat die het zelfde klinkt als een nieuwe juno. schitterend. Maar het is goed zo.
 
Grappig dat Roland zelf zo bewijst dat de analoge synths veel meer body en feeling hebben dan hun nieuwe digitale meuk. Of is dit een nieuw plan van hun eigen marketing? Nog meer gaan bewijzen dat ze in het verleden vettere synths bouwde en je niet hun nieuwe spullen wil kopen.
 
ja die jupiter 80 is echt een stuk dunner. Hoor het zelfs op deze gare laptop speakers.
 
Het was ook te mooi om waar te zijn.....
 
Het zou weer Synthforum niet zijn moest er iemand een positief woord over hebben...

Een performance synth = live synth waarbij je in 1 hanteerbare bak voor veel soorten klanken enorm dicht kan komen bij een juup8, juup6,juno6,juno60,SH101,TB303,D50, en daarnaast ook nog eens een grote collectie eigen sounds en realistische sounds heeft, waarbij daarenboven dit synth legends pack gratis te downloaden is. Maar neen, afkraken die handel.

Ik hoor op veel patches ook wel verschil tussen beide hoor. Vaak zou dat trouwens eenvoudig op te lossen zijn met iets minder LFO depth op de 80, het filter iets meer open, of net wat tragere sweeps. Maar laat ze dan nog net wat anders klinken, wat blijft er van dat verschil over in hun natuurlijke omgeving omringd door fx en andere instrumenten. En sommige klanken zal je niet uit een jupiter80 kunnen toveren. Zo op het gehoor zou hij het misschien wat moeilijk hebben met bv de Radio Gaga Juup8 sound. Tja. Je hebt wel maar 1 keer 3000€ uitgegeven en je moet voor die paar klanken die niet zo goed als de echten zijn 10 synths en een half orkest minder meesleuren of in je hobbyhok plaatsen.

Bottom line: ik vind dat Roland erg veel waarde voor je geld geeft met de juup80, en dat ze door de band genomen indrukwekkend dicht bij hun hele back catalogue komen met één apparaat.

Wat mij betreft: ik zou overwegen mijn gehele studio te verkopen en te vervangen door een Jupiter 80 + een goede HD recorder als ik moest inkrimpen.
 
Laatst gewijzigd:
Klopt wel Nicholas, is zeker geen slecht instrument. Maar waar de mensen hier over vallen is denk ik uiteindelijk de naam. Om de naam van zon legendarische synth als de J8 de gaan gebruiken voor een nieuw apparaat en dan niet de verwachtingen van synthliefhebbers hier waarmaakt zorgt voor negatieve reacties.
 
Wat mij betreft: ik zou overwegen mijn gehele studio te verkopen en te vervangen door een Jupiter 80 + een goede HD recorder als ik moest inkrimpen.

Alé joh !!??? of tja, ieder z'n ding hé, zo is er wat te beleven en wat te verhandelen...

Ik koop me dan mss nog liever omnisphere, die klinkt wel wat beter denk 'k, !??!??
Maakte Mr Persing de sounds niet van de U-110 enzo??

Alé, Deze sounds zijn nagemaakte sound, het originele zal altijd het beste en krachtigste zijn.. De Jup80 zal ook wel z'n goeie sounds hebben zeker ???

Maar ik krijg echt een "BAH wat is dat" van sommige Jup80 sounds hier.. en "hmmmn nice, dat is't sé" van de meeste echte classic sounds (bv de attack en klank kleur)

Precies in de midden range, ik denk tussen C-4 en C-5 dat het afschuwelk digitaal klinkt;.
Typisch zoals bijna al de vst OSC's voor zover ik al heb gehoord... EQU is dan zogezegt de fix truc ???
en Sample based OSC's zijn nog iets anders maar da's maar een sample...

Alé, Ik ben niet impressed door deze sounds
Ik ga dan liever voor de onmogelijke taak de echte sound te hebben..
Maar ik WIL ze ni echt hebben, er zijn nog andere dingen ook bij m'n music maken hobby.
 
Laatst gewijzigd:
Klopt wel Nicholas, is zeker geen slecht instrument. Maar waar de mensen hier over vallen is denk ik uiteindelijk de naam. Om de naam van zon legendarische synth als de J8 de gaan gebruiken voor een nieuw apparaat en dan niet de verwachtingen van synthliefhebbers hier waarmaakt zorgt voor negatieve reacties.

Tja, ik zie in de naam al helemaal geen graten. Net zoals automerken ook vaak voor elke categorie dezelfde namen recycleren, vind ik het ook totaal niet raar dat Roland voor z'n flagship performance synths de Jupiter naam hergebruikt.

Ik zal eens met een goede hoofdtelefoon nog wat demo's beluisteren, maar ik heb de indruk dat deze qua workflow en klank in multitrack goed voor mijn werk zou passen.

En ja, dat zegt iemand die tot aan z'n middel in de klassieke analoge synths staat. :)
 
Ik heb een ochtendje op die jp80 gespeeld, en ik zie hem wel zitten eigenlijk.

Ik ga hem alleen niet kopen, maar het is een puike bak.
 
Heb deze sounds nu op mijn Jupiter80 staan, erg bruikbaar en klinkt zeer netjes
Okey, Goed te horen,, .. en eigenlk voor iedereen die al een Jupiter80 heeft ... :)
 
Haha...De vintage mythe 'believers' gaan weer meteen voluit.
Verschil is er zeker.
Zo verwaarloosbaar weinig en dat bewijst dit fimpje meteen.
Sterker nog, sommige sounds klinken zelfs 'beter' op de 80. Meer kleur en structuur. (106 - 2:00)
Maar dat wordt alvast genegeerd. En dan...wat is beter...???

Is niet wat je hebt of gebruikt. Het is wat je maakt dat telt...
Als je enkel knoeit, dan blijft het geknoei. Op eender welke synth.
:doei:

http://soundcloud.com/trifonic/lies
 
Laatst gewijzigd:
Duidelijke zaak toch, jp8, transparanter, veel mooiere boventonen , blijft helder , sterke levendige sound, blijft echt goed overeind, interessanter
hoedje af voor de programmateur. Hij heeft een leuke set presets gemaakt. Ze lijken er zeker op maar missen de kracht en finesse. Ik denk met name in het hoog, het zit er wel, maar niet evenwichtig verdeeld, een paar benadrukte piekjes in het spectrum, een soort wolkje / terwijl bij de jp8 het hogere frequentie gebied gewoon mooier evenwichtiger doorloopt. Je hoort het meteen en bij vrijwel alle presets. Het geluid is gewoon echt minder. Leuke presets, je herkend het geluid, maar het orgineel is overal, echt overal gewoon beter. Het blijft wat mij betreft een duidelijke zaak .
zelfs op mijn computerspeakers.


maar dat gezegd hebbend: als ik een jp80 had, zou ik ook blij zijn met dit setje sounds
 
Laatst gewijzigd:
Dus friet van de frituur is beter dan die van Mac Donalds ?
'Beter' is een heel erg relatief begrip.

De dag dat iemand eender welke analoge kan laten klinken als de Omnisphere van Spectrasonics op 192 Khz, dan laat je dat maar horen.
is intussen genoeg bewezen dat puur digitale muziek dynamischer en kleurrijker klinkt dan 24 track analoog.
deze discussie had 10 jaar geleden nog gekunnen. Nu lopen jullie achter.

Heb deze sounds nu op mijn Jupiter80 staan, erg bruikbaar en klinkt zeer netjes :)

Zegt genoeg.
 
welnee man,
het is als een gitaar, sommige gitaren sommige synths klinken gewoon beter, als analoge synthesevorm dan op preciezer te zijn. je let dan bv op de kwaliteit van de verschillende onderdelen: de oscilatoren( mooie klank over het gehele spectrum , bij die jp80 leek het soms alsof je een aliasis achtig bijgelui in het hele hoog kreeg) , de klank van de filter en de resonantie, de envelops, de basisklank zogezegd.
en als je dan niet hoort, of wilt toegeven dat die van de jp8 in dat opzicht beter klinkt, dan ben doof , lijkt mij.

en verder is de jp80 een heel handig , modern , mooi digitaal instrument met een leuke soudset opnieuw erbij. compleet, zitten er ook drums in en usb..?
 
Duidelijke zaak toch, jp8, transparanter, veel mooiere boventonen , blijft helder , sterke levendige sound, blijft echt goed overeind, interessanter

Zeker, ik hoor echt dag en nacht verschil. Technisch/rationeel gezien zal het 'bijna' hetzelfde klinken maar net die paar procent/subtiele verschillen maken een melodie gespeeld met een 8 veel levendiger en intenser in een nummer/muziekstuk.
 
Back
Top