Roland: Synth Legends soundset

Roland heeft voor zijn Jupiter-50 en -80 synths een gratis soundset uitgebracht met de naam "Synth Legends". Inderdaad is deze soundset gericht op het zo goed mogelijk nabootsen van geluiden van hun fameuze '80 synths: Jupiter 8, Juno 60, Juno 106, TB-303, SH-101 en D50.

Een mooie vergelijking tussen analoog en virtueel analoog. Luister en oordeel zelf:
(er zijn ook vergelijkende filmpjes met andere instrumenten)



Linkje naar de productpagina: http://www.rolandus.com/go/jupiter-80/
 
Zelfs opgenomen via een mobiele telefoon klinkt een JP8 nog lekkerder ;p

 
in het filmpje van de allereerste post hoor ik op mn laptop al meteen het verschil, de jupiter 80 heeft gewoon een permanente chorus aanstaan lijkt het wel en klinkt inderdaad veel te gepolijst...
bovendien moet je je dus al suf programmeren om het te laten klinken als het origineel
 
Mijn opmerking eerder hier maakt nogal wat los zo te zien. Persoonlijk aangevallen is blijkbaar niet de goede term, dat had ik wellicht beter anders kunnen omschrijven. Waar ik op doelde waren de enorm felle uitspraken die sommigen doen. Niet alleen hier, maar ook in de eerdere discussies over de Jupiter 80.

Overigens hoeft niemand van mij een bepaalde mening te hebben, het verbaasd me alleen dat er zo fel gereageerd wordt als er in de marketing geleund wordt op een eerder succes.

Om ook nog even ontopic te reageren, ik zou die soundset er best bij willen hebben als ik een Jupiter-80 had. Natuurlijk, als je de geluiden uit deze soundset direct naast de originelen zet, dan hoor je verschillen. Maar ik denk dat het er dicht genoeg bij komt om zonder een directe vergelijking een overtuigend geluid neer te zetten.
 
die lulo's van broland hebben ook het geluid van die jp80 iets harder gezet.

vaak klinkt iets dan beter bij een AB test alleen in dit geval helemaal niet.
 
in het filmpje van de allereerste post hoor ik op mn laptop al meteen het verschil, de jupiter 80 heeft gewoon een permanente chorus aanstaan lijkt het wel en klinkt inderdaad veel te gepolijst...
bovendien moet je je dus al suf programmeren om het te laten klinken als het origineel

Nee hoor, je krijgt gewoon de patches.
 
Dat is weer een JP8 op z'n slechts met een JP80 op z'n best vergelijken...bwaaa
Een afgang voor beide synths, ze kunnen beter op hun eigen manier.

De jp80 klinkt anders en kan veel meer. Ik zou hem wel willen dat niet. doch niet voor de jupiter naam of een setje oudbollige jp8 style presets.


Leuk voor wie die vergelijking kan op prijs stellen.
Bij mij roept het een gevoel op van... zeveraars...doe is effe normaal man 8D
Ik hoop dat Roland stopt met de JP80 af te schilderen als een Jupiter8 MKII, hij lijkt er nog niet een op en het lokt een hoop negatieve gevoelens op bij de liefhebbers.

Korg heeft ook veel legacy in de Kronos zitten, alleen is de Kronos voorgesteld als iets heel vernieuwend met wat MS20/poly6 achtig toegevoegt als bijzaak.... geen negativiteit over te horen toch???

Ik hoop dat Yamaha niet komt met de CS800... in cs80 kleuren ...kom maar met iets nieuws + wat cs80 emulatie als onderdeel
 
hoe kan ik nou een zeveraar zijn als ik pas nog een cheape yamaha an1x heb gekocht? :P
 
Korg heeft ook veel legacy in de Kronos zitten, alleen is de Kronos voorgesteld als iets heel vernieuwend met wat MS20/poly6 achtig toegevoegt als bijzaak.... geen negativiteit over te horen toch???

Maar toen Korg met de MS2000 kwam of Roland met de JP8000, vond je ook geen overdaad aan extreem negatieve reacties van mensen die beide synths niet in het echt kennen. Het zal wel met de evolutie van het internet te maken hebben. Ik bedoel maar: op Gearslutz was er al een draadje waarin mensen stellig de JP80 afkraakten tov de Kronos op een moment dat geen van beide apparaten uberhaupt al op de markt was. Lekker geïnformeerd zo. :)

Ik ben het wel met je eens: zowel de JP8 als de JP80 zijn leuke apparaten, waarbij de meerwaarde van de 80 niet zozeer zijn emulatie van de 8 is, maar de som van al zijn mogelijkheden waaronder een op zich wel puike JP8 emulatie. Als je een JP80 alleen maar om zijn JP8 emulatie zou kopen, zou ik ook gewoon naar een JP8 op zoek gaan. Of een JP6 als je budget niet eindeloos is.
 
de jp8000 en ms2000 waren ook geen 7000 gulden...
de jupiter 80 is 3300 euro ruim 7000 gulden...
hoe duurder het apparaat hoe kritischer de mensen zijn lijkt mij
 
Absolute prijs lijkt me een heel krom criterium om op te bepalen hoe kritisch je mag zijn. Ik zou altijd naar de prijs/kwaliteit verhouding kijken: wat krijg je allemaal qua functies en kwaliteit daarvan voor je geld. De JP8000 en MS2000 waren inderdaad goedkoper, maar hadden ook heel wat minder functionaliteit te bieden. (en letten we ook een beetje op inflatie; de JP8000 is onderhand bijna 20 jaar oud :)).

Maar goed, mensen die vallen over namen en kleurtjes zonder de functionaliteit van het ding te kennen zijn sowieso al niet met prijs/kwaliteit bezig.
 
Weet iemand hier of deze geluiden ook compatible zijn met de Roland Integra-7 module ?
 
Op het niveau van de Tones zou dat me technisch gezien niet verbazen, maar of je ze ook werkelijk kan inladen weet ik niet. Je kan eens naar Roland mailen met die vraag.
 
Tja de Jupiter 8 klinkt wel wat beter maar ik zou er als keyboardspeler niet echt van wakker liggen.
 
*edit* foutje, kritiek was niet terecht. Wilde filmpje misleidend noemen omdat jp80 slechts snapshots speelt van de JP8, maar dat is de basis van een soundset.. delete post
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top