Roland: Synth Legends soundset

Roland heeft voor zijn Jupiter-50 en -80 synths een gratis soundset uitgebracht met de naam "Synth Legends". Inderdaad is deze soundset gericht op het zo goed mogelijk nabootsen van geluiden van hun fameuze '80 synths: Jupiter 8, Juno 60, Juno 106, TB-303, SH-101 en D50.

Een mooie vergelijking tussen analoog en virtueel analoog. Luister en oordeel zelf:
(er zijn ook vergelijkende filmpjes met andere instrumenten)



Linkje naar de productpagina: http://www.rolandus.com/go/jupiter-80/
 
stom toch dat mensen naar duizenden jaren nog altijd figuren van mensen tekenen en schilderen.
ouwbollig gedateerd. zal wel komen omdat de tijd zo snel gaat en mensen wat blijven hangen in het verleden.

misschien is het gewoon zo dat je oren en ogen niet echt liegen en eerlijk aangeven of ze iets aangenamer of niet vinden.
verstandelijk is er weinig tot geen reden om een vleugel te kopen: een electrische piano met een passend toetsenbord kan 90% van de liedjes goed aan, maar ja zal wel aan de vastgeroeste oubolligheid liggen .
Hmm niet helemaal mee eens. Ook in de schilderwereld staat men niet stil.. eigenlijk is dat niet te vergelijken, op het punt van gedateerdheid. Ik refereerde niet om die reden aan schilderen en beeldhouden, dat deed ik om de opbouw van een geluid te vergelijken.

Ik hoef toch niet te verdedigen dat als je nú een soundset koopt met daarin de "lately bass", gepresenteerd alsof het gisteren verzonnen is (oude wijn in nieuwe zakken), dat dat gedateerd is ??

Daarom, niet mee eens. Het IS gedateerd, en het IS oude wijn in nieuwe zakken.

Plus, als het in beginsel al de opzet is om ze direct te manipuleren, als het toch slechts een startpunt is (waarbij het startpunt een 'gedateerd' geluid kan zijn), kan je net zo goed direct van wal steken.. zonder soundset.

En mss snap ik nog steeds de bedoeling niet vd soundset, dat zal 't wel zijn :P
 
Da's oude wijn in oude zakken. Tenminste, een moderne vleugel of viool verschilt in constructie en principe niet wezenlijk van een oude.

Overigens niks mis met oude wijn in nieuwe zakken, als de wijn lekker is en de oude zakken raken op of versleten. Of stervensduur, in dit concrete geval. :)
 
Als ik objectief kijk (luister) vind ik bij de filmpjes de vergelijking tussen de D-50 en Jp80 goeie reclame voor Roland

...de JP8 en JP80 daarintegen is net alsof iemand juist het tegenovergestelde probeert te bewijzen

Sorry, maar als dat filmpje mensen moet overhalen om hun 8 voor een 80 te vervangen gaat het niet lukken
het gaat naar mijn mening ook niet lukken om mensen te laten denken dat de JP80 een goedkoop alternatief is voor een JP8
2 identieke Jupiter 8 klinken niet hetzelfde, met analoog ga altijd verschillen horen in klank kleur tussen 2 identieke apparaten.
Dat identiek vergelijken gaat echt niet op hoor.Dat het exact klinkt zoals de echte.:W
 
10 pagina’s verder, hier komen jullie toch niet uit :). Het mooie is dat dat ook niet hoeft. Je hebt het vooral over verschillende doelgroepen en toepassingsgebieden. Zo zijn er bijvoorbeeld mensen die zich helemaal kunnen “verliezen” in het creëren van de mooiste patches op een synth en komen nooit tot het maken van een nummer dat echt “af” is. Terwijl andere “gewoon” werken met synth presets en de mooiste arrangementen maken. En het mooiste is dat beide heel veel plezier beleven aan het bezig zijn met geluid/muziek. Mooi toch?

En het is toch mooi dat Roland met dit soort uitbreidingen komt voor je instrument? En waarschijnlijk hebben mensen de JP80 ook met een bepaald doel gekocht en beleven er veel plezier aan. Net als mensen die volledig analoog werken en daarbij zweren ...tja en de naam: het geeft wel aan waarop het geïnspireerd is, net als de term Virtueel analoog.
 
Haha, deze draad is meer dan 8 jaar oud. Daar gaan ze zeker niet uitkomen :D
 
Haha, deze draad is meer dan 8 jaar oud. Daar gaan ze zeker niet uitkomen :D
Dat deze topic nog ergens in de virtuele catacomben van synthforum ligt te verdigitaliseren betekent niet dat het nog erg actueel is de dag van vandaag wat de discussie aangaat tussen origineel en namaak.
 
Desondanks lijkt de discussie zich niet erg bewogen te hebben in die tijd.
 
Back
Top