PCI geluidskaart stervend ras?

Kan je trouwens eenvoudig je moederboard vervangen. Ik bedoel: gewoon je oude board er uit halen en een nieuwe erin zetten (ik weet niet of er standaardformaten zijn).
Ik kan met voorstellen dat alles wat er om heen hangt (harde schijven, dvd drives, ventilator, power) allemaal niet zo specifiek is dat dat niet lukt.
 
Mwa, het is niet geweldig moeilijk, alleen tijdrovend. Het hangt er ook van af na hoelang je het vervangt - als het meer dan 4 jaar of zo is, koop in godesnaam een nieuwe kast, en duw daar alles nieuw in, en hevel vervolgens je schijfstations over als het echt moet. Die nieuwe kast is hoogstwaarschijnlijk slimmer ingericht wat betreft koeling.

Moederbord vervangen gaat niet bij een OEM-versie van Windows, en volgens mij klaagt de retail-versie er dan over dat je opnieuw moet activeren. Als je schijven ook al weer wat ouder zijn heeft het ook weer meer nut om een verse installatie te doen op een nieuwe hdd.

Het ontkoppelen van systeemopslag (OS + applicaties) en je eigen spul-opslag (muziek, projecten, films, foto's - alles wat je wel zelf gemaakt hebt) is sowieso nuttig. Als je nu nog een Pentium 4 hebt met een schijf van 120 gieg waar Windows en al je projecten op staan, kopieer de tracks naar een externe schijf en begin gewoon met een schone lei. Minder ellende in elk opzicht.
 
Het bekende upgrade setje :D .. Maar idd alles herinstalleren zoals Yoozer zegt.. beter :)
Als je een redelijk recent boardje haalt kun je door het ontbreken van IDE aansluitingen daarop sowieso al geen enkele HD of DVD uit je ouwe kast aansluiten..
De meeste nieuwe boards hebben alleen nog maar Sata :)

Maar.. er zijn wel verschillende formaten boards.. zoals eerder hier in dit draadje opgemerkt..

ATX (30.5cm x 22.4cm) en Micro ATX (24.4cm x 18.8cm) die vaak in die standaard budget PC's zitten... daar past een board met VEEL pci aansluitingen (ATX) niet in.. helaas.
 
das jouw mening.

Een mobo zit met 9 schroefjes vast en alle stekkers passen maar op een manier, dus ja een mobo vervangen is vrij makkelijk. je moet alleen wel weten wat je doet, maar ook dat staat allemaal in het boekje, niets moeilijks aan.
Spreek voor jezelf! Er zijn genoeg kasten waarbij je bijna alles eruit moet halen om aan het moederbord te kunnen. Ik noem dat geen 'eenvoudige' procedure. ('eenvoudig' als het tegengestelde van omslachtig, want anders kan je alles waar een handleiding bij zit 'eenvoudig' noemen)
 
Nou elk mobo zit met 9 schroeven vast en nogmaals alle stekkers passen maar op een manier. Dat het wellicht 20 minuten werk is wil niet zeggen dat het moeilijk is...

Dus op de vraag: "kun je een mobo makkelijk vervangen" zeg ik volmondig JA

Dat je dan waarschijnlijk ook je cpu/ram/cooler moet vervangen is een tweede, maar ook dat is niet 'moeilijk' past wederom maar op een manier, gewoon even secuur te werk te gaan en logisch nadenken.
 
Iedereen vindt wat hij/zij zelf kan eenvoudig. Inlevingsvermogen lijkt een zeldzaam iets op internet.
Heb je er ook al aan gedacht dat er iets mis kan gaan, en dat de persoon die gewoon het boekje volgde dat meestal no way kan oplossen?

En ja ik kan een hele PC zelf monteren/demonteren.
 
Ok dank voor de reacties.

Er uitschroeven en opnieuw vastklikken zou me wel lukken. De CPU zou met wellicht ook nog wel lukken.
Maar ik kan me voorstellen dat je er wellicht maar weinig mee opschiet.

Mwa, het is niet geweldig moeilijk, alleen tijdrovend. Het hangt er ook van af na hoelang je het vervangt - als het meer dan 4 jaar of zo is, koop in godesnaam een nieuwe kast, en duw daar alles nieuw in, en hevel vervolgens je schijfstations over als het echt moet. Die nieuwe kast is hoogstwaarschijnlijk slimmer ingericht wat betreft koeling.

Moederbord vervangen gaat niet bij een OEM-versie van Windows, en volgens mij klaagt de retail-versie er dan over dat je opnieuw moet activeren. Als je schijven ook al weer wat ouder zijn heeft het ook weer meer nut om een verse installatie te doen op een nieuwe hdd.

Het ontkoppelen van systeemopslag (OS + applicaties) en je eigen spul-opslag (muziek, projecten, films, foto's - alles wat je wel zelf gemaakt hebt) is sowieso nuttig. Als je nu nog een Pentium 4 hebt met een schijf van 120 gieg waar Windows en al je projecten op staan, kopieer de tracks naar een externe schijf en begin gewoon met een schone lei. Minder ellende in elk opzicht.

Ik heb inderdaad alles gescheiden. Die harde schijven met data kun je zonodig toch ook in een externe kast (met usb) stoppen neem ik aan.
 
hou er trouwens rekening mee dat harde schijven , zeker tegenwoordig, niet het eeuwige leven hebben.
kan geen kwaad om die ook te vervangen na een aantal jaren gebruik.
en belangrijke data altijd op minstens 2 hd´s backuppen.

:koffie:
 
Nou elk mobo zit met 9 schroeven vast en nogmaals alle stekkers passen maar op een manier. Dat het wellicht 20 minuten werk is wil niet zeggen dat het moeilijk is...

Dus op de vraag: "kun je een mobo makkelijk vervangen" zeg ik volmondig JA

Dat je dan waarschijnlijk ook je cpu/ram/cooler moet vervangen is een tweede, maar ook dat is niet 'moeilijk' past wederom maar op een manier, gewoon even secuur te werk te gaan en logisch nadenken.


Ok het is eenvoudig, mij best. Maar laten we het er dan op houden dat het zo ongeveer de meest complexe standaard klus is die je qua hardware aan je PC kan uitvoeren. Als je praat over 9 schroefjes kabeltje prikprak dan strooi je iemand die dat nog nooit heeft gedaan zand in de ogen.
 
Ik noem dat geen 'eenvoudige' procedure.

OK, het is een ontzettende kloteklus waar ik bij elke upgrade tegenop zie (binnenkort weer tijd voor mij, mijn oude bak is uit 2007. In dat geval laat ik de computerboer zelf wel assembleren, dan zit er ook garantie op - ook al kan ik het zelf ook, het is me de stress en de tijd niet waard. Het is echter wel iets dat de gemiddelde 16-jarige kan leren als ze voorzichtig genoeg zijn en bij de les blijven, je hebt er niet een paar jaar ervaring voor nodig of zo.

Vooral die grotere koelers (Scythe Mugen etc.) installeren is absoluut klotewerk, want die mensen bij Gigabyte vinden dat een moederbord -ook- heatpipes en vinnen moet hebben. Je hebt makkelijk een halve kilo blikwerk in de hand wat dan maar aan je moederbord moet blijven bungelen. Volgende wordt dan ook hoogstwaarschijnlijk een prefab vloeistofkoeler, die zijn nu een heel stuk minder gezeur en hobbywerk dan vroeger.

hou er trouwens rekening mee dat harde schijven , zeker tegenwoordig, niet het eeuwige leven hebben.
Harddisks zijn zo altijd geweest: het is niet of ze kapot gaan, maar wanneer ;).
 
In dat geval laat ik de computerboer zelf wel assembleren, dan zit er ook garantie op - ook al kan ik het zelf ook, het is me de stress en de tijd niet waard. Het is echter wel iets dat de gemiddelde 16-jarige kan leren als ze voorzichtig genoeg zijn en bij de les blijven, je hebt er niet een paar jaar ervaring voor nodig of zo.
Ik laat dat ook altijd door de computerboer doen. Ik ken mezelf en hoe onhandig ik kan zijn. :D
 
MB zelf vervangen is niet zo lastig. Alleen 2 aandachtspuntjes zijn de :
- CPU (altijd beetje gezeik met heatpaste, en je wilt het niet verkloten)
- CPUkoelers (vooral de niet boxed versies zijn groot, en vereist wat prutswerk).

Voor de rest zijn het wat schroevjes, en met een handleiding weet je waar je die paar draadjes moet inpluggen.

Maar truth be told, voor de prijzen van complete systemen kun je ook gewoon een heel nieuw kant en klaar systeem kopen.
 
Euh even over dat moederbord vervangen:

De processor zit dus vast aan het moederbord he. Dus bij upgrade moederbord moet je waarschijnlijk ook de processor vervangen omdat die niet compatible is met het nieuwe moederbord. Moet je ook met koelpasta en CPU koelers aan de gang. Ook je RAM kan makkelijk niet compatible zijn met een nieuw moederbord dus moet ook vervangen. 8>

edit: nomore was net eerder...
 
Back
Top