PCI geluidskaart stervend ras?

Even een wat noobie / uit een ei kruipend vraagje, maar ik krijg het niet zo snel duidelijk via het web.

Ik kocht recentelijk een EMU 1820m. Begrijp ik nu goed dat ik dat ding waarschijnlijk niet meer kan gebruiken als ik binnenkort een nieuwe PC aanschaf (omdat daar kennelijk geen PCI slots meer op zitten) ? Een PCI slot is toch die sleuf waar je die (USB, Firewire, Grafische- etc) kaarten in propt ?
 
Even een wat noobie / uit een ei kruipend vraagje, maar ik krijg het niet zo snel duidelijk via het web.

Ik kocht recentelijk een EMU 1820m. Begrijp ik nu goed dat ik dat ding waarschijnlijk niet meer kan gebruiken als ik binnenkort een nieuwe PC aanschaf (omdat daar kennelijk geen PCI slots meer op zitten) ? Een PCI slot is toch die sleuf waar je die (USB, Firewire, Grafische- etc) kaarten in propt ?
Grafische kaarten niet, dat was vroeger AGP en nu PCe.
En inderdaad, ik denk niet dat je volgende PC een PCI-slot zal hebben.
 
rme firewire, hele lage latency hoor, motu op de mac ook....
 
Grafische kaarten niet, dat was vroeger AGP en nu PCe.
En inderdaad, ik denk niet dat je volgende PC een PCI-slot zal hebben.

Geen paniek. Je kan nog steeds systemen met zowel PCI-e als PCI sloten nieuw aanschaffen. Ook met de allernieuwste processoren. :koffie:
 
Sjessus, ik dacht al..., ik hou het allemaal niet zo precies bij maar ik dacht even volledig disconnected te zijn geweest. Ik kan me voorstellen dat pci verdwijnt maar meestal gaat zoiets toch tamelijk geleidelijk, volgens mij kan je er nog steeds een 3,5'' floppy drive erbij nemen toch.
 
floppy's? ja kan via een usb floppydrive.

de keuze voor systemen met PCI sloten wordt wel steeds beperkter.
 
Er is helemaal niets mis met een goeie USB/FW interface hoor...


Dat kan, maar er is wel degelijk een verschil. Een goede USB/FW interface haalt idd een ongeveer net zo lage latency als een PCI(e) interface. Echter vraagt die lage latency bij een USB/FW interface veel meer CPU overhead tov. een PCI(e) interface en dat vind ik een groot verschil in een x64 DAW waar de CPU doorgaans (nogsteeds) de bottleneck is van je systeem.
 
Even een wat noobie / uit een ei kruipend vraagje, maar ik krijg het niet zo snel duidelijk via het web.

Ik kocht recentelijk een EMU 1820m. Begrijp ik nu goed dat ik dat ding waarschijnlijk niet meer kan gebruiken als ik binnenkort een nieuwe PC aanschaf (omdat daar kennelijk geen PCI slots meer op zitten) ? Een PCI slot is toch die sleuf waar je die (USB, Firewire, Grafische- etc) kaarten in propt ?

In veel mobo's zitten er nog pci slots. Voor veel toepassingen is pci express overkill.
Op mijn mobo van nog geen jaar oud zitten er nog 2 pci slots.
Hier & daar zijn er wel moederborden waar geen pci slot meer op zit.
Nu als je een pc koopt stelt je toch zelf onderdelen samen veronderstel ik, dan weet je wat je koopt.
 
Als ik me niet vergis is een PCI / PCIe geluidskaart de snelste geluidskaart, met de minste latency. Ook in de high-end markt (Pro Tools HD bijvoorbeeld) wordt met PCI kaarten gewerkt.

Kijk ik dan naar nieuwe geluidskaarten, dan zijn deze allemaal USB of Firewire. Als ik een betaalbare pci kaart wil met minimaal 8 in/uitgangen zijn er eigenlijk maar een paar keuzes, en dit zijn allemaal kaarten die al een jaar of 10 onveranderd zijn.

Ik heb nu de delta 1010. Die had ik destijds 2e hands gekocht en dat was een beetje een miskoop ivm. versleten volumeregeling via hevig krakende 12dB schakelaartjes op de achterkant. Zó oud was die kaart blijkbaar al. Veelvuldig drukken verminderde het probleem maar het komt soms terug (is opeens een kanaal zachter bijvoorbeeld).

Verder heb ik na veel zoeken nog gevonden Marian Trace 8, RME Multiface II en nog een aantal kaarten die ofwel niet meer gemaakt worden of ook al meer dan 10 jaar op de markt zijn. Deze kan ik alleen niet terug vinden omdat ze zo zeldzaam zijn en ik de namen vergeten ben...

Is er zo weinig vraag naar een goede, moderne meerkanaals PCI geluidskaart? (Die niet meteen 24 in/uit heeft, 6 mic preamps en 8x AES/EBU in/uit?)

Ik vind eigenlijk sowiso dat de audiowereld compleet stil staat qua ontwikkeling. Hardware ASIO bijvoorbeeld werkt maar met één programma tegelijk? Dat is hetzelfde als wanneer maar één programma de GPU kan gebruiken en andere open programma's het dan via de CPU moeten doen.
Nou weet ik wel dat er DSP kaarten zijn, maar dat is hetzelfde als hardware effecten aansluiten aangezien deze kaarten alleen de in de kaart ingebouwde effecten handhaven.

Or is is just me?..

intressantio onderwerp .klopt wel zoow ongever dat we aan de grenzen van pci zitten
maaar
zijnder niet verschrikelijk mooie platen gemaak int 16 bit 44 khz tyd perk
denk acid / tranze tydperk ..ya know tha score

snap soms niet waarom iederen ..dikke ...zegmaar gerust de dikste , vooroplopende kaarten moeten hebben maak t die paar ..
micro seconden latency nou egt uit

is een luxe probleem

ikheb een motu gehad 96 ..nog wat soon dure ..aleen om de sylent way software te proberen ...das een extra ...op wat een geluid kaarten kunne ..dat rocksz
maar al die 96 bit ..192 khz shizzle
khoorter niet vanaf en ik werk niet met ...in / out op zoo een manier


wie wel;-]

??
:engel:
 
Ik kom geen moederborden met ISA meer tegen. Dus je Turtlebeach Tahiti soundcard gaat niet werken in een nieuw systeem :D

Ik ga mijn huidige 6 jaar oude DAW vervangen dit jaar. Daar zitten maar liefst 3 PCI kaarten in die ik bij voorkeur allemaal over wil zetten. Ik wil geen extra kosten voor alternatieven. Het werk allemaal vloeiend alleen loopt het huidige Windows XP quadcore systeem steeds meer tegen het plafond van de performance aan.

Dus binnenkort over op een nieuw systeem met Windows 7 64 bits, flink veel ram geheugen, core i7, intel SSD disk caching, kortom supersnel en kan dan weer jaren vooruit....met mijn PCI spullen.

Dan krijg je bijvoorbeeld zoiets als moederbord: Asus P8Z77-V LE

Ik ben het nog rustig aan het onderzoeken en het kan zijn dat ik uiteindelijk minder dan 3 PCI sloten nodig heb maar het is in ieder geval mogelijk.
 
so ey.. VESA Local bus.. da's wel heel erg vintage... :W Geloof dat ik ergens nog een ISA vga kaartje heb liggen.. was best redelijk toen..
Zelf gebruik in ook nog een paar ISA geluidskaarten.. (Terratec EWS 64) ISA is idd ergens na pentiumIII toch verdwenen..

Heb onlangs mijn DAW PC geüpgrade.. van DuoCore naar AMD 6core :okdan:
Gebruik nog redelijk wat PCI kaartjes.. in de oriëntatiefase kwam ik idd nog genoeg i7 compatibel boards tegen die 3 pci sleuven hadden.. genoeg keuze idd zoals eerder vermeld...
't Zijn vaak wel duurdere en grotere boards die ook weer niet in een standaard tower passen.
Heb uiteindelijk een board van Ebay gescoord voor een paar tientjes.. en nu dus een redelijk snelle 6 core met 4 PCI sleuven + 2 PCIe sleuven + super stabiele firewire aansluiting. :W
 

ATX idd.. :D met gewoon nog 6 pci sloten en gedeelde ISA aansluiting.. heb zelf de Pentium variant hieronder nog draaien voor de wat oudere, non XP supported items ;)
abit-ka7.jpg


Een andere optie om het aantal PCI sloten te vergroten is natuurlijk nog de PCI expansie.. zoals de Magna hieronder bv.. die dingen gaan zelfs tot 13 PCI sloten :okdan:
Gebruiken dan wel 1 PCI slot op je moederboard voor de hostkaart..

4-Slot-PCI-Open.jpg
 
IK ben zelf ook net bezig met het vervangen van mijn studiopc die kort geleden is overleden. Dit beestje was alweer zo'n 10 jaar oud, dus het werd ook wel eens tijd.

Ik denk nu aan een Gigabyte bord, de GigaByte GA-Z77-D3H. Hierop zitten 2 pci sloten, genoeg dus voor mijn geluidskaart (Emu 1212m) en een scsi kaart voor naar mijn sampler (yamaha A4000).

Het is overigens een socket 1155 bord voor de Ivy Bridge technologie, dus is actueel en kan weer prima een flink aantal jaren mee. En voor rond de €120,- ook niet (te) duur.
 
Sjessus, ik dacht al..., ik hou het allemaal niet zo precies bij maar ik dacht even volledig disconnected te zijn geweest. Ik kan me voorstellen dat pci verdwijnt maar meestal gaat zoiets toch tamelijk geleidelijk, volgens mij kan je er nog steeds een 3,5'' floppy drive erbij nemen toch.

Ja, dat is ook geleidelijk gegaan. In 1998 had ik 1 AGP slot en de rest PCI, en er zijn bij nieuwere mobos steeds meer PCIe sloten gekomen ten koste van PCI. 4, 3, 2, en nu nog maar 1.

Floppy? Nu via USB. Nog beter - DVD-RW via USB. Ik heb 'm niet meer dan 2 keer per jaar nodig.
 
Back
Top