Geluidskaarten, hoeveelheid in- en outputs en manier van werken

Flying Panther

Vliegend lid
Lid sinds
26 oktober 2002
Berichten
2.331
Locatie
Delft
Op dit moment ben ik aan het kijken naar een nieuwe USB 2 / Firewire geluidskaart voor gebruik bij mijn laptop, en dan met name naar de hoeveelheid in- en outputs die er dan op moeten zitten.
Ik ben niet opzoek naar het antwoord op de vraag 'Welke geluidskaart moet ik kopen? Help!', maar wel naar hoe anderen software en hardware synthesizers combineren (waarbij dit verhaal ook opgaat voor mensen met een interne geluidskaart ;))

Allereerst even mijn huidige 'setup'. Op dit moment zitten de synthesizers allemaal netjes op mijn mengpaneel. Ook de stereo-out van de laptop zit op het mengpaneeltje, zodat ik op de main-out de totale mix van hard- en software synths heb. De record-out van het mengpaneel gaat weer de laptop in zodat ik datgene wat ik hoor ook kan opnemen.

Het gemakkelijkste is natuurlijk een 2in / 2out geluidskaart aanschaffen, die het onboardgeluid vervangt en dus aan de setup in feite niets veranderd, behalve beter geluid en minder latency natuurlijk.

Maar.. Hoe nu de balans tussen de hardware en software synths goed (en intuïtief) te regelen? Om deze setup te handhaven zou een controller een optie zijn, om hiermee de software volumes te regelen en als 'submix' op het mengpaneeltje laten binnenkomen (zoals eigenlijk al gebeurd).
Dit gaat allemaal nog goed natuurlijk, maar stel dat ik VST effecten wil gebruiken op een hardware synthesizer kan dit alleen maar door te multitracken, en nooit realtime.

Een oplossing hiervoor zou zijn een geluidskaart met bijvoorbeeld 4 inputs. Dan heb je 2 inputs om een of twee synths via de aux van het mengpaneel aan te sluiten, hier een software-effect aan toe te voegen en ze vervolgens aan de via de 'software-submix' weer terug laten komen op het mengpaneel en dit alles is dan via de overgebleven 2 inputs op te nemen.

Maar stel nu dat je een hardware effect wil gebruiken op een softsynth. Dan zal je de softsynth apart naar het mengpaneel moeten sturen en die dan via de AUX naar het effect sturen en op een return laten terugkomen. Dit zou betekenen dat je ook weer extra outputs nodig hebt op je geluidskaart om dit te realiseren.

(Ik weet dat het mengpaneeltje dat ik nu heb bij het gebruik van hard- én software effecten sowieso over te weinig inputs, auxen en returns beschikt, maar dit even terzijde)

Je zou natuurlijk ook kunnen kiezen voor een geluidskaart met een stuk of 10 outputs, dan heb je de mogelijkheid 10 softsynths / effecten etc direct naar het mengpaneel te sturen en daar uit te mixen (mits de mixer genoeg inputs heeft natuurlijk).

Ook zou je natuurlijk een geluidskaart kunnen kiezen met een stuk of 10 inputs, waar je dan alle hardware direct inplugt en een controller gebruikt om een software-mixer aan te sturen en vervolgens de outputs van de geluidskaart direct op de monitoren aan te sluiten. Echter is dit voor mij niet zo'n optie, omdat ik ook graag met alleen mijn hardware wil kunnen werken zonder dat de computer aanstaat.

Zo, dat was een heel verhaal, en nu heb ik vast nog mogelijkheden over het hoofd gezien die vast en zeker ook een goede optie zouden zijn. Budget speelt natuurlijk bij deze keuze ook een (grote) rol, maar ik ben voornamelijk erg benieuwd naar hoe anderen dit 'probleem' hebben opgelost.. :W
 
denk dat de optie soundkaart met 10 outputs een goeie keus is.. zit ik zelf ook aan de denken
stuur je de verschillende vst's per kanaal door naar het kanaal van je mixer (evt. fx e.d. eroverheen), dan van de out van je mixer naar de in van je geluidskaart en opnemen.

en dan kun je ook nog "hardware'n" zonder je computer aan te hebben..

wat voor 'n mengpaneel/mixer gebruik je eigenlijk?


geluidskaarten:

de Motu ultra lite --> https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=59138&highlight=ultralite (rond de 600 euro)

M-audio Firewire 18/14 ---> http://www.m-audio.com/products/en_us/FireWire1814-main.html (rond de 500 euro)

Hercules 16/12 FW 16-In/12-Out ---> http://www.hercules.com/read.php?id=565 (rond de 275 euro)

FA101 Firewire Audio Interface 10 In-/10Out --> http://www.rolandus.com/products/productdetails.aspx?ObjectId=702&ParentId=114 (rond de 500 euro)
 
Origineel geplaatst door pfoffer

wat voor 'n mengpaneel/mixer gebruik je eigenlijk?

Een Phonic MU-1202, maar aangezien ik daar op dit moment nog maar 2 inputs op vrij heb (en ik nog wel een aantal dingen op mn verlanglijstje heb staan) zal deze binnenkort toch ook vervangen moeten worden door een wat groter mengpaneel. Heb ik ook gelijk faders ipv potmeters om t volume mee af te regelen ;).

Daarom vind ik het ook belangrijk mezelf eerst te oriënteren op de manier van werken, zodat ik niet nu een geluidskaart koop, waarvan ik straks denk, had ik er toch maar een genomen met meer in- outputs of dat ik juist 3 kwart van de in/outputs niet gebruik..
 
Origineel geplaatst door Flying Panther
Een Phonic MU-1202,

Ik zou wel een hogere kwaliteit mixer aanschaffen als je via je mixer het geluid weer terug je geluidskaart/computer gaat opnemen.. soundcraft/mackie of iets dergelijks phonic geeft net zoals behringer toch niet zo'n geweldige kwaliteit mee richting je input van je geluidkaart.

maar uit mijn ervaring zijn geluidskaarten met meerdere in en out's ook vaker wat beter van kwaliteit/converters etc.. omdat deze vaker voor het studio werk gemaakt zijn.. zit zelf naar een goeie/betere vervanger van m'n m-audio audiophile firewire te zoeken met ook gewoon 2 in en out maar de echte goeie hebben er toch altijd meer...

liever beter geluid (converters/dsp) en een paar in's en out's over.. :)
 
Met dit soort vraagstukken is het erg persoonlijk wat het beste is. Voor de een dit, de ander dat... De enige manier om te weten wat voor jou het beste werkt, is een multi i/o soundcard aanschaffen, dan ben je zowiezo flexibel in je doen en laten.

Als je met SX3 werkt, zo je ook eens moeten kijken naar de mogelijkheden van external FX en instruments. Die kunnen ook veel van je beschreven vraagstukken oplossen, zonder latency gekloot. Ook hier heb je weer multi i/o voor nodig.

En volgens mij kan je met de kaarten van MOTU standalone mixen. :eureka:
 
@ Rauzi: Nou.. Dat laat mn budget iig niet toe ;) Maar zoveel hardware synthesizers, ik weet niet precies hoe je dat bedoelt, maar 3 lijkt me nog meevallen ;)

Wat wel zo is is dat bv. Mackie, Phonic en ik dacht ook Alesis en Behringer tegenwoordig van die Firewire mixers hebben. Dat is ook een optie natuurlijk, alhoewel mijn gevoel zegt dat dit het allemaal 'net niet' is, en dat een los mengpaneel en losse geluidskaart toch meer mogelijkheden geeft.


@ Flesje: Idd, het kan natuurlijk zo zijn dat iets wat voor jou goed werkt, in mijn ogen totaal onhandig is. (en andersom :P) Daarom ben ik ook benieuwd hoe anderen dit aangepakt hebben, om zo te kijken wat de mogelijkheden zijn en op basis daarvan kan ik dan een eigen afweging maken
Bij realtime effecten toevoegen heb je idd last van latency, wat ik nog even over het hoofd gezien heb. Wel goed idd om te kijken of dit op de een of andere manier gecompenseerd kan worden! :biertje:
 
Origineel geplaatst door Flying Panther
@ Rauzi: Nou.. Dat laat mn budget iig niet toe ;) Maar zoveel hardware synthesizers, ik weet niet precies hoe je dat bedoelt, maar 3 lijkt me nog meevallen ;)
Oh, als je er maar 3 hebt, en dus 6 inputs nodig hebt, dan is het natuurlijk een ander verhaal.

Dan zou ik gaan voor zoiets als de RME fireface800 of de MOTU 828mkII. Heb je nog ruimte genoeg voor uitbreiding. En je hebt ook nog eens veel outputs.

Ik heb zelf nog nooit een mixer-en-firewire-interface-in-1 betast, maar ze lijken me eigenlijk wel oké, trouwens.
Yamaha komt ook met een firewiremixer.
 
Zelfs al ga je niet voor een mengpaneel, maar voor een audio-interface a-la MOTU of RME, dan kan je vaak prima gebruik maken van een Mackie Control of kloon daarvan (de Behringer BCF-2000 voor een prikkie).
Dat geeft je dus de hands-on controle van een mengpaneel, terwijl de hele kabel-ellende gewoon in je audio-interface gaat.

Verder vind ik het voordeel van een multi-input soundcard t.o.v. multitracking echt enorm groot, bijv. als je aan het recorden slaat met effecten, en je de effecten los kan opnemen t.o.v. het 'droge' signaal.
Dus nooit meer hele takes opnieuw opnemen omdat de delay niet lekker meehuppelde of omdat de reverb te hard stond.

Qua inputs/outputs zou ik er rekening mee houden dat als je eenmaal lekker bezig bent, je er altijd te weinig hebt.
Kortom let op de uitbreidbaarheid (bijv. met een extra ADAT input/output).
Ik zou persoonlijk dus liever een MOTU 828mkII nemen dan die Ultralite.

De tip die Flesje noemt, dat de MOTU's ook standalone kunnen mixen, is echt heel handig.
Je hebt zelfs 4 hardware stereo bussen, die je bijv. voor je hardware effects kan gebruiken.
Ga je eenmaal recorden, dan heb je inderdaad altijd iets latency van je effecten (ASIO output latency, effect latency (!) en ASIO input latency) maar een beetje moderne DAW heeft latency compensation.
 
Als je toch met een laptop werkt is misschien een 2e hands RME multiface samen met een DDX3216 ook een optie?
 
Back
Top