renepela

Ouwe rot
Lid sinds
27 januari 2005
Berichten
2.014
Locatie
Barendrecht
Al een tijd werk ik met een laptop en tamelijk veel hardware synths. Ik heb de grootste moeite dingen op te nemen, dus recentelijk heb ik een geluidskaart gekocht voor mijn laptop. De Behringer U-Phoria UMC1820.
Ik kan echter wel wat hulp gebruiken met hoe ik e.e.a. nu handig aansluit.

Eerst maar even de huidige configuratie (dus zonder de UMC1820).
Ik heb een digitale mengtafel, de behringer DDX3216. Daar hangen ook een tweetal ADA8000's aan, dus op die manier heb ik de beschikking over 32 kanalen.
Mijn laptop is simpelweg aangesloten op twee van die kanalen (stereo). Mijn actieve monitors hangen vervolgens rechtstreeks aan de DDX3216. Ik kan behoorlijk goed alles regelen, maar opnemen is op die manier vreselijk. Ik in principe de output van de ddx3216 weer naar mijn laptop sturen, maar dan neemt ie de hele tafel in 1 keer op en als ik dus losse kanalen wil in de laptop, moet ik steeds een kanaal opnemen en de rest muten in de ddx3216 Erg omslachtig.

Nu heb ik dan de U-Phoria UMC1820 erbij gekocht. Wat is nu een handige manier om alles aan te sluiten.
Allereerst: Waar sluit ik mijn monitoren op aan? Nog steeds op de DDX3216 of in plaats daarvan nu rechtstreeks op die UMC1820?
Is het handig de UMC1820 aan te sluiten op de DDX3216, of kan ik beter andersom gaan denken ende DDX3216 aansluiten als input op de UMC1820? Ik heb dus 2 ADA8000's adat interfaces, dus wellicht is dat ook handiger aan te sluiten?

Doel is in ieder geval alles realtime te kunnen horen (als ik gewoon aan het spelen ben), maar ook zo eenvoudig mogelijk alles op kan nemen in de laptop. Op de laptop draaien ook de nodige vst's en ook die moet ik gewoon kunnen horen door mijn monitors.

Wie kan mij helpen?
 
Mijn laptop is simpelweg aangesloten op twee van die kanalen (stereo).
...
maar dan neemt ie de hele tafel in 1 keer op en als ik dus losse kanalen wil in de laptop, moet ik steeds een kanaal opnemen en de rest muten in de ddx3216 Erg omslachtig.

Klopt exact. Dan krijg je dat, inderdaad.

Allereerst: Waar sluit ik mijn monitoren op aan? Nog steeds op de DDX3216 of in plaats daarvan nu rechtstreeks op die UMC1820?

Op de UMC1820. Daar komt je laptop-geluid uit.

Als je alle individuele kanalen los wil opnemen in je laptop, kan je alle apparatuur aansluiten op de ADA's - en die ADA's aansluiten op de UMC1820.

De DDX3216 heb je dan niet (meer) nodig, het mixwerk vind dan plaats in de laptop.


Dus...

1 -->
2 -->
3 --> ADA8000 --> UMC1820 --> laptop --> UMC1820 --> monitoren
4 -->
etc -->



Succes!


P.S. Had die DDX3216 ook niet ADAT-mogelijkheden? (En jij de ADA's daarom in je bezit?) Dan kan je 'm misschien er alsnog wel tussen krijgen. Bovenstaand is puur antwoord op je vraag / wens.
 
Laatst gewijzigd:
Als je alle individuele kanalen los wil opnemen in je laptop, kan je alle apparatuur aansluiten op de ADA's - en die ADA's aansluiten op de UMC1820.

De DDX3216 heb je dan niet (meer) nodig, het mixwerk vind dan plaats in de laptop.
Dit klopt natuurlijk, alleen doet die UMC1820 zo te zien slechts 8 kanalen ADAT in, en renepela heeft 2 maal ADA8000. Plus ik vermoed dat hij graag met een fysieke mixer werkt.

@renepela wil je met fysieke faders blijven mixen? Kun je al je synths kwijt op 8 inputs (de meeste synths sturen toch geen stereo signaal uit)? Heb je nagedacht over wat je wilt doen met het signaal zodra het is opgenomen? Er is blijkbaar een reden dat je de synths individueel wilt opnemen. Maar dan moet je het dus ofwel in the box gaan mixen ofwel opnieuw door je mengtafel sturen, en de masterbus dan weer opnemen op de computer.
 
Ah, en je kan evt de faders van de DDX ook gebruiken als midi-controller voor de software-mixer.. wat een feest
Als dat kan dan is dat natuurlijk wel een mooie optie. Je omzeilt dan alleen eventuele EQ en/of effecten van de mengtafel, maar in een DAW zitten toch vaak betere plugins dan wat er in een digitale tafel zit. Blijf je wel met de beperking zitten dat de interface maar 8 kanalen ADAT lijkt te ondersteunen, dus inclusief de analoge inputs houd je er dan 16 over.

Wat ook nog een optie is, is om 8 kanalen ADAT tussen je mixer en de laptop te reserveren. Dan krijg je een situatie waarbij je 24 inputs overhoud op je mixer (16 native en 8 ADAT). Eventueel een patchbay toepassen als je meer dan 24 inputs nodig hebt voor al je synths. Kun je 1 ADA8000 verkopen. Het signaal wat je vanaf de PC terug stuurt naar de mixer is dan wel 8x mono of 4x stereo. Maar wellicht heb je daar weer een speciale "bus" sectie voor op de mixer.
 
Het liefst blijk ik met de DDX3216 mixen inderdaad, maar een combinatie van deels via de UMC1820 en deels via de DDX3216 is prima.
Ik heb op dit moment in de 3216 al 24 kanalen in gebruik. 16 kanalen op de DDX3216 en dan via 2xADA8000 nog eens 16 de DDX3216 in. Daar zijn er dus nog een paar leeg van.
De behringer UMC1820 heeft dus minder kanalen en ook maar 1 x adat in/uit, niet twee keer. Dus ik kom er nog niet uit hoe ik nu het beste alles aan kan sluiten. Alles op de UMC1820 gaat 'm in ieder geval niet worden, want daar heb ik te weinig kanalen voor op dat ding.
 
Als ik dit zo lees, dan weet ik weer waarom ik graag een 32i/o interface wil. Maar ik begrijp ook dat je deze combinatie gebruikt uit budget overweging.
Bij Apple is dit redelijk eenvoudig. Daar heb je een ongeloofelijk handige 'Aggregate' functie in OSX waar je simpelweg alle ADDA's samenvoegt tot 1 groter geheel.
In jouw plaats had ik eerder naar een Motu 24 AI gekenen. Was je probleem zo opgelost.
 
UMC1820 (en evt ADA) op een patchbay aansluiten, zodat je met minimaal omsteken al je hardware binnen kan halen. De hardware die je het meest gebruikt zitten direct op de ingangen maar worden onderbroken zodra je wat anders inplugt. De mixer heeft dan geen toegevoegde waarde meer tenzij hem inzet als controller via MIDI. Andere optie als je wilt blijven mixen is een mixer aanschaffen met ingebouwde audio interface. Keuzes, keuzes, keuzes..........
 
Back
Top