PCI geluidskaart stervend ras?

skies

Klats, Boink, Klets
Lid sinds
20 januari 2006
Berichten
1.208
Locatie
randstad
Als ik me niet vergis is een PCI / PCIe geluidskaart de snelste geluidskaart, met de minste latency. Ook in de high-end markt (Pro Tools HD bijvoorbeeld) wordt met PCI kaarten gewerkt.

Kijk ik dan naar nieuwe geluidskaarten, dan zijn deze allemaal USB of Firewire. Als ik een betaalbare pci kaart wil met minimaal 8 in/uitgangen zijn er eigenlijk maar een paar keuzes, en dit zijn allemaal kaarten die al een jaar of 10 onveranderd zijn.

Ik heb nu de delta 1010. Die had ik destijds 2e hands gekocht en dat was een beetje een miskoop ivm. versleten volumeregeling via hevig krakende 12dB schakelaartjes op de achterkant. Zó oud was die kaart blijkbaar al. Veelvuldig drukken verminderde het probleem maar het komt soms terug (is opeens een kanaal zachter bijvoorbeeld).

Verder heb ik na veel zoeken nog gevonden Marian Trace 8, RME Multiface II en nog een aantal kaarten die ofwel niet meer gemaakt worden of ook al meer dan 10 jaar op de markt zijn. Deze kan ik alleen niet terug vinden omdat ze zo zeldzaam zijn en ik de namen vergeten ben...

Is er zo weinig vraag naar een goede, moderne meerkanaals PCI geluidskaart? (Die niet meteen 24 in/uit heeft, 6 mic preamps en 8x AES/EBU in/uit?)

Ik vind eigenlijk sowiso dat de audiowereld compleet stil staat qua ontwikkeling. Hardware ASIO bijvoorbeeld werkt maar met één programma tegelijk? Dat is hetzelfde als wanneer maar één programma de GPU kan gebruiken en andere open programma's het dan via de CPU moeten doen.
Nou weet ik wel dat er DSP kaarten zijn, maar dat is hetzelfde als hardware effecten aansluiten aangezien deze kaarten alleen de in de kaart ingebouwde effecten handhaven.

Or is is just me?..
 
Kun je niet gewoon een ADAT kaart halen met losse converters? Het voordeel is dat je converters een hele lange levensduur krijgen hier door en je ze ook los kunt upgraden. Van Behringer naar Apogee zonder iets te hoeven installeren.
 
Is er zo weinig vraag naar een goede, moderne meerkanaals PCI geluidskaart?
PCI is op sterven na dood.

Ik denk niet dat er nog veel (min of meer) recente moederborden te koop zijn waar een PCI-poort op zit...

Waarom zou je NU nog een PCI-kaart kopen, als je al zeker weet dat die niet meer gaat werken in je volgende PC?
 
Ta-da: PCI express, modern en snel: http://www.rme-audio.de/en_products_hdspe_aio.php
E-mu maakt ook nog de 1212m PCIe.

Ja, het sterft uit: met iets als Thunderbolt heb je PCIe-snelheden via een kabel. Ik ben ook (met tegenzin in de eerste plaats) overgestapt van een PCI (E-mu 1212) naar een USB 2.0 (Roland Quad-Capture) maar het is me heel goed bevallen. Een fatsoenlijke break-out box is erg praktisch en allerhande homebrew-formaten om zo'n ding op een PCI-kaart aan te sluiten zijn ook niet geweldig.

UAD Apollo is al Thunderbolt, en daar komen er straks alleen maar meer van bij. PCIe wordt voor RME bij MADI toegepast - PCIe is dus alive and kicking.

Verkijk je er niet op : "PCI" zoals jij het kent is al bijna 20 jaar oud; de VGA-aansluiting is zelfs nog ouder, maar ook nog steeds op laptops te vinden. Reden genoeg om die standaard met pensioen te laten gaan, net zoals ISA daarvoor. Het is gewoon te langzaam.
 
Ja, maar waarom wordt PCI dan nog door de OP vermeld?
Ik vergat dat PCI een oude versie is van PCIe.

Ta-da: PCI express, modern en snel: http://www.rme-audio.de/en_products_hdspe_aio.php
E-mu maakt ook nog de 1212m PCIe.
Thanks maar ik heb wel 8 analoge uitgangen nodig voor de luidsprekers (surround + stereo). Naja als ik ooit besluit te upgraden wordt het misschien de MOTU 2408mk3. Maar die is blijkbaar ook PCI en niet PCIe (dus oud). Zoals bijna al dat soort kaarten. Vandaar dan ik PCI schreef..

Er blijft niet veel keus over voor studio's die besluiten NIET voor Pro Tools HD te gaan geloof ik... Achterlijke van die Avid hardware is ook dat het alleen met Pro Tools werkt en niet andere software dus dan heb ik er al niet veel aan. EN er zit een blazende fan in wat al helemaal achterlijk is (of is dat niet meer met de nieuwste versie).
 
Ja dat schreef ik al, ik zie nu dat die inderdaad een nieuwe PCIe kaart hebben. Wel onduidelijk of ze dan met die nieuwe PCIe kaart geleverd worden (hoe onderscheid je dit dan van de oude versie).

Maargoed voorlopig nog maar even de Delta 1010, vooral gezien de prijs van die Motu.
 
Een emu 1212m heb je zowel in een PCI als PCIe uitvoering :)
de Emu heeft ook ADAT dus kun je later altijd nog een AD unit
ertussen plaatsen .
RME heeft ook leuke kaarten die PCI hebben , verder nog Motu
met de 2408 serie .
Dus nog genoeg op de markt :)
 
Gekkig genoeg had ik met mijn RME 9652 PCI en O2R via ADAT meer zever (locking) dan met mijn huidige Motu's 896 via FW. En wat latency betreft...welke latency ? :)
 
UAD Apollo is al Thunderbolt, en daar komen er straks alleen maar meer van bij. PCIe wordt voor RME bij MADI toegepast - PCIe is dus alive and kicking.

Of Thunderbolt een mooie nieuwe standaard wordt hangt een beetje af van Intel. Zie dit artikel van TheLostSwede hieronder:

Thunderbolt has as yet to take off as a standard, mostly due to the high cost of not only the peripherals, but also the associated cables that next to no accessory maker supply with their devices. Now we’re hearing about another massive hurdle when it comes to adaptation of the standard, Intel is planning a separate certification program for Windows 8 compatible Thunderbolt devices.

What does this mean? Well, it’s really bad news for consumers, as Intel is willing to go as far as to lock out all current Thunderbolt devices from Windows 8. The manufacturers could re-submit their devices for Windows 8 certification, but it’s not that simple, as Intel is apparently going to force a firmware upgrade that sets a device ID flag which will tell the OS if the device has been certified or not. Our understanding is that so far, there’s no simple way of upgrading the firmware of a Thunderbolt device and it might not even be possible in some instances.

On top of all this, Intel will be enforcing a new Thunderbolt firmware on the motherboard side, which means that older devices with the wrong device ID flag, won’t work on a basic hardware level, as the Thunderbolt equipped motherboards and notebooks will simply ignore the device if it doesn’t have the right device ID. It’s possible that we’ll see some kind of workarounds for this, but we really can’t see the logic of a two tier Thunderbolt ecosystem.

Keep in mind that Intel is enforcing a strict policy of Thunderbolt being a peerless interface and as such refuses to produce any kind of drivers for Thunderbolt. This is part of what appears to be related to the new Windows 8 Thunderbolt certification, as Intel has forced many of the peripheral chipset manufacturers to enable Thunderbolt support in their drivers for say a SATA, USB 3.0 or Ethernet controller so that the device can be hot-swappable.

Apple appears to have taken a different approach by having a simple Thunderbolt driver that recognises Thunderbolt devices as such and takes care of the hot-swap support on an OS level. One additional concern with Intel’s proposed certification program is that we might see a separate program from Apple compatible Thunderbolt device and a possibility of the two not being compatible in the future.

It’s hard to believe that this is the way Intel wants things to progress, but it also shows how immature the Thunderbolt standard is. We’ll keep a close eye on the development with regards to the certification program, but we really think Intel is heading in the wrong direction if they want Thunderbolt to appeal as a high-speed interface for the masses.
 
Back
Top