Flying Panther
Vliegend lid
Binnenkort zal ik mijn ‘thuisstudio’-bekabeling gaan veranderen. In de nieuwe situatie zullen er dan een heel aantal kabels bij moeten komen ten opzichte van de situatie nu. Dat lijkt mij een mooi moment alles te vervangen voor zelfgemaakte kabels (aangezien het nu een wirwar van kwaliteiten is). De kabellengtes zullen zo’n 2-3 meter zijn met een enkele uitschieter naar maximaal 5 meter.
De zoekfunctie van het forum heb ik al uitgebreid getest, maar ik zit nog met een aantal dilemma’s:
Nikkel- of goldplated?
Ik heb mijn oog laten vallen op Neutrik jack (PX-serie) en XLR (XX-serie) pluggen. Kwalitatief goed en de mogelijkheid om codeerringen in verschillende kleuren op de plug aan te brengen. Wat ik me nog wel afvraag is of ik alles nikkel- of goldplated moet nemen. Eigenlijk geen (misschien op één na) van mijn apparaten heeft gold-plated aansluitingen, heeft het dan nog voordelen met gold-plated pluggen te bekabelen?
Gebalanceerd of ongebalanceerd?
Daar ben ik eigenlijk wel uit, maar wellicht zijn er onder jullie nog verhelderende inzichten. De bedoeling is dat de (gebalanceerde) patchbay het middelpunt wordt van de bekabeling, dus alle instrumenten, effecten en in- en outputs van de geluidskaart en mixer gaan hier naar toe. Instrumenten en effecten zijn ongebalanceerd, geluidskaart en mixer zijn gebalanceerd. Mijn idee is (ook met oog op de toekomst) om alles wat gebalanceerd is, ook gebalanceerd aan te sluiten. Alles wat ongebalanceerd is wordt ongebalanceerd aangesloten. Vervolgens de patchbay aan de voorkant patchen met gebalanceerde kabels. Van een gebalanceerde input naar een gebalanceerde output (en vice versa) is het signaalpad dan ook geheel gebalanceerd. Als er een ongebalanceerde input of output wordt gepatched met een gebalanceerde output of input, zou de gehele verbinding dan ongebalanceerd moeten werken.
Kwaliteit van de kabel?
Ik dacht aan Cordial kabels, in het bijzonder aan de Cordial CMK 222, omdat die in verhouding volgens mij een goede prijs/kwaliteit heeft en ook nog in verschillende kleurtjes te krijgen is. Is dit voor de ‘normale’ huis-, tuin-, of slaapkamerstudio voldoende, of zouden jullie toch een andere kabel pakken? En hoe belangrijk is de weerstand van de kabel (de CMK 222 is 85 Ohm/meter)?
Microfoonkabel of instrumentkabel?
Ik weet dat ik voor de ongebalanceerde aansluitingen gewoon microfoonkabel kan gebruiken, mits cold en ground beiden aan de sleeve van een TS-jack gesoldeerd worden. Is dit ook aan te raden? Of kan ik beter van een zelfde kwaliteit een instrumentkabel pakken voor ongebalanceerde aansluitingen (bijvoorbeeld de Cordial CIK 122 of Cordial CGK 122)? Enige verschil wat ik daar zie is dat van instrumentkabel over het algemeen de capaciteit hoger ligt, terwijl lager juist beter zou zijn (en dat bij Thomann de microfoonkabel per meter goedkoper is)?
Multikabels of niet?
Van de mixer en geluidskaart naar de patchbay lopen natuurlijk meerdere kabels. Ik twijfel nog of ik daar multikabel voor moet nemen. Dat scheelt natuurlijk aanzienlijk in de kabelspaghetti, maar ik vraag me af of de uiteinden waar de multikabel zich splitst netjes af te werken zijn. En ik zal waarschijnlijk de stukken kabel tussen dat ‘splitspunt’ en de plug ook van een nieuwe mantel moeten voorzien?
Alle input is welkom en wordt zeer gewaardeerd!
De zoekfunctie van het forum heb ik al uitgebreid getest, maar ik zit nog met een aantal dilemma’s:
Nikkel- of goldplated?
Ik heb mijn oog laten vallen op Neutrik jack (PX-serie) en XLR (XX-serie) pluggen. Kwalitatief goed en de mogelijkheid om codeerringen in verschillende kleuren op de plug aan te brengen. Wat ik me nog wel afvraag is of ik alles nikkel- of goldplated moet nemen. Eigenlijk geen (misschien op één na) van mijn apparaten heeft gold-plated aansluitingen, heeft het dan nog voordelen met gold-plated pluggen te bekabelen?
Gebalanceerd of ongebalanceerd?
Daar ben ik eigenlijk wel uit, maar wellicht zijn er onder jullie nog verhelderende inzichten. De bedoeling is dat de (gebalanceerde) patchbay het middelpunt wordt van de bekabeling, dus alle instrumenten, effecten en in- en outputs van de geluidskaart en mixer gaan hier naar toe. Instrumenten en effecten zijn ongebalanceerd, geluidskaart en mixer zijn gebalanceerd. Mijn idee is (ook met oog op de toekomst) om alles wat gebalanceerd is, ook gebalanceerd aan te sluiten. Alles wat ongebalanceerd is wordt ongebalanceerd aangesloten. Vervolgens de patchbay aan de voorkant patchen met gebalanceerde kabels. Van een gebalanceerde input naar een gebalanceerde output (en vice versa) is het signaalpad dan ook geheel gebalanceerd. Als er een ongebalanceerde input of output wordt gepatched met een gebalanceerde output of input, zou de gehele verbinding dan ongebalanceerd moeten werken.
Kwaliteit van de kabel?
Ik dacht aan Cordial kabels, in het bijzonder aan de Cordial CMK 222, omdat die in verhouding volgens mij een goede prijs/kwaliteit heeft en ook nog in verschillende kleurtjes te krijgen is. Is dit voor de ‘normale’ huis-, tuin-, of slaapkamerstudio voldoende, of zouden jullie toch een andere kabel pakken? En hoe belangrijk is de weerstand van de kabel (de CMK 222 is 85 Ohm/meter)?
Microfoonkabel of instrumentkabel?
Ik weet dat ik voor de ongebalanceerde aansluitingen gewoon microfoonkabel kan gebruiken, mits cold en ground beiden aan de sleeve van een TS-jack gesoldeerd worden. Is dit ook aan te raden? Of kan ik beter van een zelfde kwaliteit een instrumentkabel pakken voor ongebalanceerde aansluitingen (bijvoorbeeld de Cordial CIK 122 of Cordial CGK 122)? Enige verschil wat ik daar zie is dat van instrumentkabel over het algemeen de capaciteit hoger ligt, terwijl lager juist beter zou zijn (en dat bij Thomann de microfoonkabel per meter goedkoper is)?
Multikabels of niet?
Van de mixer en geluidskaart naar de patchbay lopen natuurlijk meerdere kabels. Ik twijfel nog of ik daar multikabel voor moet nemen. Dat scheelt natuurlijk aanzienlijk in de kabelspaghetti, maar ik vraag me af of de uiteinden waar de multikabel zich splitst netjes af te werken zijn. En ik zal waarschijnlijk de stukken kabel tussen dat ‘splitspunt’ en de plug ook van een nieuwe mantel moeten voorzien?
Alle input is welkom en wordt zeer gewaardeerd!