Zelf kabels maken, een aantal dilemma's

Flying Panther

Vliegend lid
Lid sinds
26 oktober 2002
Berichten
2.331
Locatie
Delft
Binnenkort zal ik mijn ‘thuisstudio’-bekabeling gaan veranderen. In de nieuwe situatie zullen er dan een heel aantal kabels bij moeten komen ten opzichte van de situatie nu. Dat lijkt mij een mooi moment alles te vervangen voor zelfgemaakte kabels (aangezien het nu een wirwar van kwaliteiten is). De kabellengtes zullen zo’n 2-3 meter zijn met een enkele uitschieter naar maximaal 5 meter.

De zoekfunctie van het forum heb ik al uitgebreid getest, maar ik zit nog met een aantal dilemma’s:

Nikkel- of goldplated?
Ik heb mijn oog laten vallen op Neutrik jack (PX-serie) en XLR (XX-serie) pluggen. Kwalitatief goed en de mogelijkheid om codeerringen in verschillende kleuren op de plug aan te brengen. Wat ik me nog wel afvraag is of ik alles nikkel- of goldplated moet nemen. Eigenlijk geen (misschien op één na) van mijn apparaten heeft gold-plated aansluitingen, heeft het dan nog voordelen met gold-plated pluggen te bekabelen?

Gebalanceerd of ongebalanceerd?
Daar ben ik eigenlijk wel uit, maar wellicht zijn er onder jullie nog verhelderende inzichten. De bedoeling is dat de (gebalanceerde) patchbay het middelpunt wordt van de bekabeling, dus alle instrumenten, effecten en in- en outputs van de geluidskaart en mixer gaan hier naar toe. Instrumenten en effecten zijn ongebalanceerd, geluidskaart en mixer zijn gebalanceerd. Mijn idee is (ook met oog op de toekomst) om alles wat gebalanceerd is, ook gebalanceerd aan te sluiten. Alles wat ongebalanceerd is wordt ongebalanceerd aangesloten. Vervolgens de patchbay aan de voorkant patchen met gebalanceerde kabels. Van een gebalanceerde input naar een gebalanceerde output (en vice versa) is het signaalpad dan ook geheel gebalanceerd. Als er een ongebalanceerde input of output wordt gepatched met een gebalanceerde output of input, zou de gehele verbinding dan ongebalanceerd moeten werken.

Kwaliteit van de kabel?
Ik dacht aan Cordial kabels, in het bijzonder aan de Cordial CMK 222, omdat die in verhouding volgens mij een goede prijs/kwaliteit heeft en ook nog in verschillende kleurtjes te krijgen is. Is dit voor de ‘normale’ huis-, tuin-, of slaapkamerstudio voldoende, of zouden jullie toch een andere kabel pakken? En hoe belangrijk is de weerstand van de kabel (de CMK 222 is 85 Ohm/meter)?

Microfoonkabel of instrumentkabel?
Ik weet dat ik voor de ongebalanceerde aansluitingen gewoon microfoonkabel kan gebruiken, mits cold en ground beiden aan de sleeve van een TS-jack gesoldeerd worden. Is dit ook aan te raden? Of kan ik beter van een zelfde kwaliteit een instrumentkabel pakken voor ongebalanceerde aansluitingen (bijvoorbeeld de Cordial CIK 122 of Cordial CGK 122)? Enige verschil wat ik daar zie is dat van instrumentkabel over het algemeen de capaciteit hoger ligt, terwijl lager juist beter zou zijn (en dat bij Thomann de microfoonkabel per meter goedkoper is)?

Multikabels of niet?
Van de mixer en geluidskaart naar de patchbay lopen natuurlijk meerdere kabels. Ik twijfel nog of ik daar multikabel voor moet nemen. Dat scheelt natuurlijk aanzienlijk in de kabelspaghetti, maar ik vraag me af of de uiteinden waar de multikabel zich splitst netjes af te werken zijn. En ik zal waarschijnlijk de stukken kabel tussen dat ‘splitspunt’ en de plug ook van een nieuwe mantel moeten voorzien?

Alle input is welkom en wordt zeer gewaardeerd! 8~
 
Binnenkort zal ik mijn ‘thuisstudio’-bekabeling gaan veranderen. In de nieuwe situatie zullen er dan een heel aantal kabels bij moeten komen ten opzichte van de situatie nu. Dat lijkt mij een mooi moment alles te vervangen voor zelfgemaakte kabels (aangezien het nu een wirwar van kwaliteiten is). De kabellengtes zullen zo’n 2-3 meter zijn met een enkele uitschieter naar maximaal 5 meter.

De zoekfunctie van het forum heb ik al uitgebreid getest, maar ik zit nog met een aantal dilemma’s:

Nikkel- of goldplated?
Ik heb mijn oog laten vallen op Neutrik jack (PX-serie) en XLR (XX-serie) pluggen. Kwalitatief goed en de mogelijkheid om codeerringen in verschillende kleuren op de plug aan te brengen. Wat ik me nog wel afvraag is of ik alles nikkel- of goldplated moet nemen. Eigenlijk geen (misschien op één na) van mijn apparaten heeft gold-plated aansluitingen, heeft het dan nog voordelen met gold-plated pluggen te bekabelen?
Alleen als je de kabel 10 jaar laat zitten heeft goud zin want nikkel gaat heel iets corroderen. En het probleem oplossen is heeeel makkelijk natuurlijk.

Flying Panther;1 [I schreef:
Gebalanceerd of ongebalanceerd?[/I]
Daar ben ik eigenlijk wel uit, maar wellicht zijn er onder jullie nog verhelderende inzichten. De bedoeling is dat de (gebalanceerde) patchbay het middelpunt wordt van de bekabeling, dus alle instrumenten, effecten en in- en outputs van de geluidskaart en mixer gaan hier naar toe. Instrumenten en effecten zijn ongebalanceerd, geluidskaart en mixer zijn gebalanceerd. Mijn idee is (ook met oog op de toekomst) om alles wat gebalanceerd is, ook gebalanceerd aan te sluiten. Alles wat ongebalanceerd is wordt ongebalanceerd aangesloten. Vervolgens de patchbay aan de voorkant patchen met gebalanceerde kabels. Van een gebalanceerde input naar een gebalanceerde output (en vice versa) is het signaalpad dan ook geheel gebalanceerd. Als er een ongebalanceerde input of output wordt gepatched met een gebalanceerde output of input, zou de gehele verbinding dan ongebalanceerd moeten werken.
Gebalanceerd of ongebalanceerd? Hoeveel storing vind je toelaatbaar in je audio signaal? 120dB dynamiek kan alleen met AES48 compatible apparatuur. Maar dat is echt niet nodig als je analoge zooi gebruikt. Hoeveel dynamiek heeft jou muziek?
Helaas kan je zonder een D.I. niet ongebalanceerd op gebalanceerd aansluiten. Maar 99,9% van alle profesionele aperatuur is niet gebalanceerd. Ze zeggen van wel, maar het is niet zo. Dus gewoon ongebalanceerd gebruiken, het is goed genoeg voor 99% van de gevallen. Meer belangrijke info in de bijlage.

Flying Panther;1 [I schreef:
Kwaliteit van de kabel?[/I]
Ik dacht aan Cordial kabels, in het bijzonder aan de Cordial CMK 222, omdat die in verhouding volgens mij een goede prijs/kwaliteit heeft en ook nog in verschillende kleurtjes te krijgen is. Is dit voor de ‘normale’ huis-, tuin-, of slaapkamerstudio voldoende, of zouden jullie toch een andere kabel pakken? En hoe belangrijk is de weerstand van de kabel (de CMK 222 is 85 Ohm/meter)?
Weerstand verlaagt de spanning en dus het signaal. Deze kabel heeft 80Ohm bij 1000meter, lijkt mij meer dan voldoende laag. De capaciteit is belangrijker, die moet laag zijn, en dat is ook zo. Prima kabel. Maar alleen ongebalanceerd,
De beste kabel die je kan kopen is imo deze.

Flying Panther;1 [I schreef:
Microfoonkabel of instrumentkabel?[/I]
Ik weet dat ik voor de ongebalanceerde aansluitingen gewoon microfoonkabel kan gebruiken, mits cold en ground beiden aan de sleeve van een TS-jack gesoldeerd worden. Is dit ook aan te raden? Of kan ik beter van een zelfde kwaliteit een instrumentkabel pakken voor ongebalanceerde aansluitingen (bijvoorbeeld de Cordial CIK 122 of Cordial CGK 122)? Enige verschil wat ik daar zie is dat van instrumentkabel over het algemeen de capaciteit hoger ligt, terwijl lager juist beter zou zijn (en dat bij Thomann de microfoonkabel per meter goedkoper is)?
Wil je AES48 dan moet je microfoon kabel gebruiken (en al je apparaten aanpassen en di's kopen!). Wil je dat niet dan maakt het niet uit.

Flying Panther;1 [I schreef:
Multikabels of niet?[/I]
Van de mixer en geluidskaart naar de patchbay lopen natuurlijk meerdere kabels. Ik twijfel nog of ik daar multikabel voor moet nemen. Dat scheelt natuurlijk aanzienlijk in de kabelspaghetti, maar ik vraag me af of de uiteinden waar de multikabel zich splitst netjes af te werken zijn. En ik zal waarschijnlijk de stukken kabel tussen dat ‘splitspunt’ en de plug ook van een nieuwe mantel moeten voorzien?
Multikabel staat zo professioneel.... is moeilijker om zelf te doen.
Maar als je setup veranderd ben je de haas.
 

Attachments

  • AES48-2005.pdf
    189,9 KB · Bekeken: 150
Als je pluggen gaat halen. Dan zou ik ze bij Thomann oid halen en niet bij een locale winkel. Is dure grap alles in een keer vernieuwen. Zo te zien kun je het zelf wel "dat kabels maken". Zo niet dan mag je het zeggen. Ik heb ze een tijd terug ook voor een kennis gemaakt die het niet kon. Uiteraard gratis

Zelf had ik een zelf samen gestelde snake en dan gemaakt met tyraps.
 
Ik zou multikabels gebruiken en alles gebalanceerd aanleggen.
Als je een gebalanceerde verbinding ongebalanceerd wil gebruiken dan hoef je alleen maar de ring en aarde te verbinden, andersom van een ongebalanceerd een gebalanceerde maken gaat niet, want dan mis je een ader in je draad.

Verder zou ik kabelresten en tweedehands pluggen bij PA bedrijven kopen.
PA bedrijven hebben vaak niks aan een stuk van 2 tot 5 meter multikabel dus verkopen dat vaak graag voor een prikke (als ze het al niet hebben weggegooid).
Voor gebruikte pluggen geld hetzelfde, het is vaak niet rendabel deze los te solderen en te hergebruiken, dus worden ze vaak losgeknipt en in een grote bak gegooid.

Op deze manier kan je heel goedkoop spullen van topkwaliteit kopen en loont het niet meer de moeite om te bezuinigen door ongebalanceerde pluggen en kabels te kopen.
Ik heb door de hele studio meer kabel liggen dan ik nodig heb.
Maar omdat het allemaal multi kabels zijn is het geen rommeltje.
Als ik iets verander in de studio of een instument/effect erbij aanschaf, dan ligt de kabel al klaar en is het nog slechts een kwestie van inprikken en gaan. handig hoor:)
 
zit idd geen prijsverschil tussen TRS en TS dus daar hoef je het niet voor te laten
verder zou ik zo veel mogelijk gewoon ook Cordial bestellen, aangezien de cost van hun kabels vrij dicht bij de cost van losse neutrik en gelijkwaardige kabel aanligt en dan natuurlijk prachtig machinaal gesoldeerd.
 
Als je een gebalanceerde verbinding ongebalanceerd wil gebruiken dan hoef je alleen maar de ring en aarde te verbinden, andersom van een ongebalanceerd een gebalanceerde maken gaat niet, want dan mis je een ader in je draad.

Dit is niet correct! Maar gebeurd wel heel veel. =(

Dit plaatje laat zien wat de situatie is als je de spullen koopt in de winkel.
balanced-2-f16.gif

Nu kan je rustig de ring en aarde verbinden want de afscherming zit al in het signaal pad. Hiermee ga je dus nooit die 120dB dynamiek halen die de fabrikant belooft.

Dit plaatje laat zien hoe het wel moet.
balanced-2-f17.gif

:doei:
 
interessant topic dit. Heb zo'n half jaar geleden precies het zelfde gehad. Ook alles vervangen. Alles gebalanceerd aangesloten. kwam er trouwens achter dat het verschil tussen kabels maken en gewoon los kopen. op 100m echt 10,- scheelde. daarom alles gewoon gekocht een een paar aparte maten zelf gemaakt.

maak ik hoor patat met zeggen dat fabrikanten zeggen dat iets gebalanceerd is maar het niet zo hoeft te zijn.
is er manier om te controleren of je gear wel of niet is gebalanceerd?
 
maak ik hoor patat met zeggen dat fabrikanten zeggen dat iets gebalanceerd is maar het niet zo hoeft te zijn.
is er manier om te controleren of je gear wel of niet is gebalanceerd?

Ja.
Plug je minimoog (of andere synth) in je apparaat,. Hoor je een harde brom, dan ben je AES48 compatibel en dus gebalanceerd. Hoor je geen brom dan is je situatie zoals in plaatje 1 en ben je ongebalanceerd. Het laatste is meestal het geval.
 
Bedankt voor alle uitgebreide reacties! :halleluja

Misschien nog even wat extra toelichting op de situatie: Het is een hobby en ik heb geen high-end professionele spullen van 1000-en euro’s. Wel heb ik de geluidskaart en andere zaken in het signaalpad zo proberen uit te zoeken dat het binnen mijn budget toch zo goed mogelijk klinkt. Momenteel bestaat mijn ‘studio’ uit een bureau met wat rack/desktop spullen en daarnaast een keyboardstandaard met synthesizer en midicontroller. De meeste synthesizers en effecten zijn ongebalanceerd. De geluidskaart, patchbay, mixer en monitoren zijn volgens de fabrikanten gebalanceerd, maar kunnen ook ongebalanceerd aangesloten worden (bal/unbal). Werken met DI’s voor de synthesizers en effecten lijkt me wat overdreven, aangezien de kabel van de ongebalanceerde apparaten naar de DI dan waarschijnlijk langer is dan van de DI naar de patchbay en/of geluidskaart danwel mixer.

Als je pluggen gaat halen. Dan zou ik ze bij Thomann oid halen en niet bij een locale winkel. Is dure grap alles in een keer vernieuwen. Zo te zien kun je het zelf wel "dat kabels maken". Zo niet dan mag je het zeggen. Ik heb ze een tijd terug ook voor een kennis gemaakt die het niet kon. Uiteraard gratis
Ik had inderdaad gezien dat er best nog wel prijsverschil zit tussen de winkels. Thomann was tot nu toe de goedkoopste die ik gevonden heb.
Kabels maken zou moeten lukken, solderen kan ik in ieder geval wel, dus met een kop koffie en wat geduld zullen de eerste paar kabels even wennen zijn, maar dat moet goedkomen. In ieder geval bedankt voor het aanbod!
Zelf had ik een zelf samen gestelde snake en dan gemaakt met tyraps.
Hoe moet ik dat precies voor me zien? Gewoon 8 normale kabels aan elkaar getyrapt?
 
zit idd geen prijsverschil tussen TRS en TS dus daar hoef je het niet voor te laten
verder zou ik zo veel mogelijk gewoon ook Cordial bestellen, aangezien de cost van hun kabels vrij dicht bij de cost van losse neutrik en gelijkwaardige kabel aanligt en dan natuurlijk prachtig machinaal gesoldeerd.

(..) kwam er trouwens achter dat het verschil tussen kabels maken en gewoon los kopen. op 100m echt 10,- scheelde. daarom alles gewoon gekocht een een paar aparte maten zelf gemaakt.
Dus wat jullie eigenlijk zeggen is, aangezien Cordial op haar standaardkabels dezelfde kwaliteit kabel en pluggen gebruikt, voor de standaardlengtes gewoon standaardkabels kopen en alleen de afwijkende maten zelf maken? Daar zit misschien wel iets in ja.

Verder zou ik kabelresten en tweedehands pluggen bij PA bedrijven kopen.
PA bedrijven hebben vaak niks aan een stuk van 2 tot 5 meter multikabel dus verkopen dat vaak graag voor een prikke (als ze het al niet hebben weggegooid).
Voor gebruikte pluggen geld hetzelfde, het is vaak niet rendabel deze los te solderen en te hergebruiken, dus worden ze vaak losgeknipt en in een grote bak gegooid.

Op deze manier kan je heel goedkoop spullen van topkwaliteit kopen en loont het niet meer de moeite om te bezuinigen door ongebalanceerde pluggen en kabels te kopen.
Ik heb door de hele studio meer kabel liggen dan ik nodig heb.
Maar omdat het allemaal multi kabels zijn is het geen rommeltje.
Als ik iets verander in de studio of een instument/effect erbij aanschaf, dan ligt de kabel al klaar en is het nog slechts een kwestie van inprikken en gaan. handig hoor:)

Dat klinkt inderdaad handig, bij mij zal het echter niet zo’n probleem zijn een keer een kabel bij te prikken als er een apparaat bijkomt. Het idee van een tweedehands kabel van een verhuurbedrijf trekt me nog niet zo, omdat er (naar mijn idee) niet altijd even zachtzinnig mee omgegaan wordt. Maar ik ga het nog even laten bezinken ;)

Weerstand verlaagt de spanning en dus het signaal. Deze kabel heeft 80Ohm bij 1000meter, lijkt mij meer dan voldoende laag. De capaciteit is belangrijker, die moet laag zijn, en dat is ook zo. Prima kabel. Maar alleen ongebalanceerd,
De beste kabel die je kan kopen is imo deze.

De CMK 222 is een gebalanceerde kabel, deze heeft namelijk 2 aders en een shield. De kabel die je noemt ziet er inderdaad goed uit, maar lijkt me in mijn situatie wat teveel van het goede. Wel mooi principe dat star-quad, eigenlijk zelfde principe als hoe een twisted pair UTP kabel werkt (met als verschil dat hier door het ‘twisted pair’ hetzelfde signaal gaat). Vond net nog een SOS-artikel dat dit principe wat verder bespreekt.
 
Als je een gebalanceerde verbinding ongebalanceerd wil gebruiken dan hoef je alleen maar de ring en aarde te verbinden, andersom van een ongebalanceerd een gebalanceerde maken gaat niet, want dan mis je een ader in je draad.

In die veronderstelling was ik eigenlijk ook. :)

Gebalanceerd of ongebalanceerd? Hoeveel storing vind je toelaatbaar in je audio signaal? 120dB dynamiek kan alleen met AES48 compatible apparatuur. Maar dat is echt niet nodig als je analoge zooi gebruikt. Hoeveel dynamiek heeft jou muziek?
Helaas kan je zonder een D.I. niet ongebalanceerd op gebalanceerd aansluiten. Maar 99,9% van alle profesionele aperatuur is niet gebalanceerd. Ze zeggen van wel, maar het is niet zo. Dus gewoon ongebalanceerd gebruiken, het is goed genoeg voor 99% van de gevallen. Meer belangrijke info in de bijlage.

Dit plaatje laat zien wat de situatie is als je de spullen koopt in de winkel.
balanced-2-f16.gif

Nu kan je rustig de ring en aarde verbinden want de afscherming zit al in het signaal pad. Hiermee ga je dus nooit die 120dB dynamiek halen die de fabrikant belooft.

Dit plaatje laat zien hoe het wel moet.
balanced-2-f17.gif

:doei:

Plug je minimoog (of andere synth) in je apparaat,. Hoor je een harde brom, dan ben je AES48 compatibel en dus gebalanceerd. Hoor je geen brom dan is je situatie zoals in plaatje 1 en ben je ongebalanceerd. Het laatste is meestal het geval.

Ik heb de bijlage en de schema’s uit je tweede post gelezen / bekeken en wat ik daar uithaal is dat de AES-standaard een richtlijn is voor juiste implementatie van ster-aarde binnen een audio-apparaat. Interessante bijlage om door te lezen trouwens! Daarbij gaat het dan vooral over hoe de aarde vanuit de afscherming van de kabel op de aarde van het apparaat moet worden aangesloten (waarbij het belangrijk is dat de aarde niet via de elektronica loopt, maar via de behuizing of het ster-aansluitpunt (kortste weg, weg met minsteweerstand). Verder geeft de laatste tekening nog een soort termination van de aarde aan, net zoiets als bij Wordclock gedaan wordt?

Het aanpassen van mijn apparaten lijkt me niet zinvol en in mijn geval ook een overkill, maar ik vind het wel leuk om te begrijpen hoe dit dan werkt, daarom nog een aantal vragen:

Wat ik nog niet helemaal uit de tekst en schema’s kan halen is waarom een gebalanceerde verbinding die de aarding niet volgens deze richtlijn aanhoudt, automatisch ongebalanceerd is. Die verbinding is denk ik wel vatbaarder voor invloeden van buitenaf omdat de afscherming misschien niet optimaal is, maar er is nog steeds een heet en koud signaal aanwezig, dus is het toch nog steeds gebalanceerd?

Wat mij ook nog niet helemaal duidelijk is, is hoe een gebalanceerd apparaat dat volgens deze richtlijn is opgebouwd, met een ongebalanceerde kabel een brom geeft. Als je bij deze constructie het koude signaal met de aarde / afscherming verbindt, dan wordt dat signaal toch afgevoerd cq. geneutraliseerd en hou je bij het apparaat aan de andere kant een ongebalanceerd signaal (zonder brom) over?
 
Wat ik nog niet helemaal uit de tekst en schema’s kan halen is waarom een gebalanceerde verbinding die de aarding niet volgens deze richtlijn aanhoudt, automatisch ongebalanceerd is. Die verbinding is denk ik wel vatbaarder voor invloeden van buitenaf omdat de afscherming misschien niet optimaal is, maar er is nog steeds een heet en koud signaal aanwezig, dus is het toch nog steeds gebalanceerd?
Tja dat is een kwestie van definiëren.
Zit de afscherming in het signaal, dan krijg je storingen in je signaal. En of je nu een verschilversterker hebt bij de ingang of niet, storing zal er zijn. De extra signaal ader maakt niet uit en is overbodig. Het is alsof je een turbo sticker op je auto plakt en dan zegt tegen iedereen dat de auto meer vermogen heeft. Een beetje meelijwekkend is het eigenlijk.
In de praktijk heb je 3 situaties:
1 Ongebalanceerd (Goed genoeg voor eigenlijk iedereen)
2 Verkeerd gebalanceerd (plaatje 1) en geen enkel verschil met situatie 1. Dit komt het meeste voor.
3 AES48 compatible (plaatje 2) Dit heb je nodig voor die 120dB dynamiek van je 24bit converters.

Wat mij ook nog niet helemaal duidelijk is, is hoe een gebalanceerd apparaat dat volgens deze richtlijn is opgebouwd, met een ongebalanceerde kabel een brom geeft. Als je bij deze constructie het koude signaal met de aarde / afscherming verbindt, dan wordt dat signaal toch afgevoerd cq. geneutraliseerd en hou je bij het apparaat aan de andere kant een ongebalanceerd signaal (zonder brom) over?
Het is nog wat ingewikkelder.
Als je kijkt naar plaatje 1 dan zie je de aardlus in het audio signaal zitten. Dat resulteert in een harde brom. Wil je dus verkeerd gebalanceerde apparaten verbinden, dan moet je dus ergens de afscherming loshalen. Dit is het pin 1 probleem.
Nu jou situatie:
Bij een ongebalanceerde verbinding gaat het audio signaal altijd door de afscherming. Bij een gebalanceerde verbinding is de afscherming het pad voor de aardlus (die geen invloed heeft op de audio). Plak je die 2 aan elkaar dan krijg je de aardlus in het audio pad.
 
Ik vraag me af of ongebalanceerd voor de hooby sfeer echt iets opleverd, zeker om het zeer waarschijnlijk korte afstanden en dus korte kabels betreft. Daarnaast is de meeste apparatuur toch ongebalanceerd uitgevoerd. Als je in je huidige setup geen problemen hebt met storingen, dan zou ik van ongbalanceerd zeker geen wonderen verwachten. Wat betreft zelf solderen denk ik dat het kosten technisch elkaar niet veel ontloopt, want losse pluggen zijn ook niet goedkoop. Het solderen zelf moet ook goed gebeuren en kost veel tijd....
 
let op dat de cordial cmk 222 een tamelijk dikke microfoonkabel is en dat is niet altijd even handig bij sommige pluggen. verder is het een prima kabel en ook stevig zat.

De Canare star quad is erg mooi, lekker dun en flexibel ook. Heb er onlangs een microfoonkabel en wat verloopkabels mee gemaakt.

Wat pluggen betreft zijn de normale Neutriks gewoon goed.
 
Ik vraag me af of gebalanceerd voor de hobby sfeer echt iets opleverd, zeker om het zeer waarschijnlijk korte afstanden en dus korte kabels betreft. Daarnaast is de meeste apparatuur toch gebalanceerd uitgevoerd. Als je in je huidige setup geen problemen hebt met storingen, dan zou ik van gebalanceerd zeker geen wonderen verwachten. Wat betreft zelf solderen denk ik dat het kosten technisch elkaar niet veel ontloopt, want losse pluggen zijn ook niet goedkoop. Het solderen zelf moet ook goed gebeuren en kost veel tijd....
Klopt helemaal en ik gebruik modulaire synths met ongebalanceerde patch kabels dus daar moet je geen dynamische wonderen van verwachten. Meer dan -70dB S/N is echt niet haalbaar en dan is 16 bit ruim voldoende.

let op dat de cordial cmk 222 een tamelijk dikke microfoonkabel is en dat is niet altijd even handig bij sommige pluggen. verder is het een prima kabel en ook stevig zat.

De Canare star quad is erg mooi, lekker dun en flexibel ook. Heb er onlangs een microfoonkabel en wat verloopkabels mee gemaakt.

Wat pluggen betreft zijn de normale Neutriks gewoon goed.

Goede opmerkingen!
Star quad kabels hebben in theorie de beste magnetische bescherming. En aluminium folie verzekerd 100% elektromagnetische bescherming vandaar de door mij aangeraden kabel. Voor 100% beveiliging moet je dan ook de juiste pluggen gebruiken zoals de EMC serie van Neutrik. Maar dat heb je alleen nodig als je 100 meter lange microfoon kabels hebt die naast 230V/video/licht/digitale kabels lopen.
 
Alle antwoorden zijn weer zeer gewaardeerd :okdan:

Tja dat is een kwestie van definiëren.
Zit de afscherming in het signaal, dan krijg je storingen in je signaal. En of je nu een verschilversterker hebt bij de ingang of niet, storing zal er zijn. De extra signaal ader maakt niet uit en is overbodig. Het is alsof je een turbo sticker op je auto plakt en dan zegt tegen iedereen dat de auto meer vermogen heeft. Een beetje meelijwekkend is het eigenlijk.
In de praktijk heb je 3 situaties:
1 Ongebalanceerd (Goed genoeg voor eigenlijk iedereen)
2 Verkeerd gebalanceerd (plaatje 1) en geen enkel verschil met situatie 1. Dit komt het meeste voor.
3 AES48 compatible (plaatje 2) Dit heb je nodig voor die 120dB dynamiek van je 24bit converters.


Het is nog wat ingewikkelder.
Als je kijkt naar plaatje 1 dan zie je de aardlus in het audio signaal zitten. Dat resulteert in een harde brom. Wil je dus verkeerd gebalanceerde apparaten verbinden, dan moet je dus ergens de afscherming loshalen. Dit is het pin 1 probleem.
Nu jou situatie:
Bij een ongebalanceerde verbinding gaat het audio signaal altijd door de afscherming. Bij een gebalanceerde verbinding is de afscherming het pad voor de aardlus (die geen invloed heeft op de audio). Plak je die 2 aan elkaar dan krijg je de aardlus in het audio pad.

Ik heb naast de AES-richtlijn de zoekmachine er nog maar eens bijgepakt en nog wat meer rondgeneusd over gebalanceerde en ongebalanceerde aansluitingen en hoe die dan te verbinden. Al die kleine beetjes informatie zorgen er samen voor dat ik nu wel een beter beeld heb van hoe het zit, en ook die richtlijn (en het doel ervan) wat beter begin te begrijpen. In mijn zoektocht kwam ik twee interessante artikelen tegen die denk ik de AES48 richtlijn goed ondersteunen:

Rane: Sound System Interconnection
Jensen: Interconnection of Balanced and Unbalanced Equipment

Ik ga het nog even op me laten inwerken..

Ik vraag me af of ongebalanceerd voor de hooby sfeer echt iets opleverd, zeker om het zeer waarschijnlijk korte afstanden en dus korte kabels betreft. Daarnaast is de meeste apparatuur toch ongebalanceerd uitgevoerd. Als je in je huidige setup geen problemen hebt met storingen, dan zou ik van ongbalanceerd zeker geen wonderen verwachten. Wat betreft zelf solderen denk ik dat het kosten technisch elkaar niet veel ontloopt, want losse pluggen zijn ook niet goedkoop. Het solderen zelf moet ook goed gebeuren en kost veel tijd....

let op dat de cordial cmk 222 een tamelijk dikke microfoonkabel is en dat is niet altijd even handig bij sommige pluggen. verder is het een prima kabel en ook stevig zat.

De Canare star quad is erg mooi, lekker dun en flexibel ook. Heb er onlangs een microfoonkabel en wat verloopkabels mee gemaakt.

Wat pluggen betreft zijn de normale Neutriks gewoon goed.

Qua kosten zal het voor de lengtes die ik nodig heb inderdaad ongeveer gelijk uitkomen denk ik (zelf maken of kopen). Het grote voordeel van de PX-serie jacks van Neutrik lijkt me dat ze smal zijn, aangezien ik een aantal apparaten heb waarbij de in/outputs dicht op elkaar zitten en de grotere jacks daar dus moeilijk passen.

(..)

Star quad kabels hebben in theorie de beste magnetische bescherming. En aluminium folie verzekerd 100% elektromagnetische bescherming vandaar de door mij aangeraden kabel. Voor 100% beveiliging moet je dan ook de juiste pluggen gebruiken zoals de EMC serie van Neutrik. Maar dat heb je alleen nodig als je 100 meter lange microfoon kabels hebt die naast 230V/video/licht/digitale kabels lopen.

Zo'n vermoeden had ik al ;) Die 100 meter kom ik voorlopig niet aan, dus de Star Quad laat ik even voor wat het is. Tenzij die net zo duur is als een Cordial kabel natuurlijk! Baat het niet, dan schaad het ook niet waarschijnlijk :D.


Nog een aanvullende vraag, hebben jullie tips voor goede RCA/cinch connectoren? Ik vond deze van Neutrik/Rean, maar die Cordial kabel zou daar wel eens te dik voor kunnen zijn. Iemand goede ervaringen met deze of andere RCA/cinch connectoren?
 
Back
Top