De rompler, een kat met 9 levens?

Om een 2 jaar oude draad wat leven te geven:
Van het begin, en dat is pas ergens begin jaren 90, heb ik romplers behandeld als synths met opgeslagen geluidsfragmenten die ik als oscillator van een synth kan gebruiken. Misschien komt dat omdat mijn eerste echte synth een Kawai K4 rompler was. De kwaliteit van de samples in de rompler is niet van zo hoog, vooral als het om samples van akoestische instrumenten gaat. Wat wel goed zijn zijn de single cycle samples aan boord. Door deze single cycle samples te combineren met de andere samples, kun je je eigen karakter geven aan de geluiden die je maakt. Als je ook nog effecten hebt als het verlaat starten van samples of single cycle samples kun je heel aparte sounds creeren. Om niet te spreken van AM en het toepassen van LFO en filter resonantie.

Wat fuse ook zegt: ik zou graag eens een 'innovatie' kwa romplers zien waarbij men bijv. meer LFO's toepast. Ik zou graag een machine willen zien met variabele LFO snelheid, naast syncable. Eentje die LFO gebruikt zoals wavetable synths die gebruiken om een te switchen tussen verschillende samples. Iets als granular synth, waarbij van elke verzameling gekozen samples een deel in de uiteindelijke 'oscillator' terecht komt.

Het gebruik van rompler tot nu toe is echt belabberd. De meeste mensen gebruiken het als veredelde orgel; alleen de bekende geluiden die in de presets zitten worden gebruikt.

Tips om je rompler te herontdekken:
1. Gebruik een sample zoals niet gewoonlijk, zoals bijv. een piano sample met langzame attack voor filter/amp envelope.
2. Moduleer met onregelmatige LFO golf, bijv random ipv driehoek golf.
3. Jaag de geluid met flinke attack door een distortion effect processor.
4. Gebruik percussie geluiden in de attack deel van een sound.

Om maar een paar dingen te noemen.
 
De meesten hebben helaas een belabberd interface dat zulke praktijken niet uitdaagt. Daarom zijn de Kurzweil K-serie en de Roland JD-serie nog steeds erg geliefd.
 
Het is wel grappig om te zien hoe er ook weer een evolutie aan het ontstaan is van analoog emulatie weer langzaam naar digitale waveforms, Nord Wave, Virus C, etc.
 
De meesten hebben helaas een belabberd interface dat zulke praktijken niet uitdaagt. Daarom zijn de Kurzweil K-serie en de Roland JD-serie nog steeds erg geliefd.
Om dit voor mijn JV1080 op te lossen gebruik ik dat gratis progje "ChangIt". Een prima editor voor de JV met een heel leuke "random patch creator" met variabele instelmogelijkheden. Elke keer dat ik daarmee begin te spelen komt er wel weer een zeer vreemde klank tevoorschijn waar ik dan weer mee verder kan.
 
De meesten hebben helaas een belabberd interface dat zulke praktijken niet uitdaagt. Daarom zijn de Kurzweil K-serie en de Roland JD-serie nog steeds erg geliefd.



Zo ook de JV2080.
Briljante interface.
Zou ik zeker even overwegen voor degene die een JV1080 willen aanschaffen.
Voor ongeveer 150eur meer krijg je wel 8 exp slots en 3 keer fx.en natuurlijk een super interface,handleiding kun je onderhand in de kast laten.
 
Zoalng je maar niet verwacht dat die rompler als een analoog of zelfs VA gaat klinken. Soms lukt dat wel, maar dan moet je toch tevreden zijn met het resultaat.

mja dat hangt natuurlijk van de samples af die je gebruikt.. een rompler kan echt wel VA / of analoog klinken t is niet meer als een sample, als jij een synth opneemt klinkt t dan ineens niet meer als een synth?.. t zijn vooral de oudere romplers die dan minder overtuigend klinken door lage bitrate samples, wat dat betreft was de evolutie van de rompler een betere thread titel geweest aangezien de rompler nooit uitgestorven is of snel zal uitsterven (behalve de oude generatie romplers, al zullen sommige nog wel een tijdje onder de liefhebbers blijven).. ben benieuwd waar ze over een paar jaar weer zijn qua technologie
 
Wat ook wel aardig is, is dat romplers ook richting software gaan. Het voordeel is natuurlijk de vele harde schijf ruimte die ze in beslag kunnen nemen. Bijvoorbeeld ReFx Nexus en Aturia analog factory. Al is de laatste wel synthese, het principe van hoe geluiden aangeboden worden i.c.m. met beperkte synthese duidt veel op een rompler.
 
Wat ook wel aardig is, is dat romplers ook richting software gaan. Het voordeel is natuurlijk de vele harde schijf ruimte die ze in beslag kunnen nemen. Bijvoorbeeld ReFx Nexus en Aturia analog factory. Al is de laatste wel synthese, het principe van hoe geluiden aangeboden worden i.c.m. met beperkte synthese duidt veel op een rompler.

idd, wat dat betreft is NI ook goed bezig ism met andere bedrijven om vele gigs aan sounds te leveren op de kontakt/intakt engine
met de vooruitgang van steeds snellere pc's/grotere (en vooral goedkopere) harde schijven en betere software zit hier zeker nog een mooie toekomst in :)
 
Nix mis met Romplers!

De JV1080! Nog immer een droommachine! Ik doe er nog wel eens 1 bij... Kost bijna niets meer. Vintage card erin en programmeren maar! Heerlijke machine. Beetje analog feel, beetje ontstemmen, goed pannen, paar stemmen op 'random pan'.

Natuurlijk, het is niet echt vintage, maar als je hoort wat ik aan 'blade runner' CS 80 sounds maak en aan brede strings/pads.... Dat komt toch echt dichtbij.

De vraag is of het verschil met echt in de mix zo groot is. Heeft ook te maken met jezelf: hoe puur ben je en hoe zwaar til je daaraan. Er zijn overal puristen: 'een Marklin treinbaan met kunstof rails is geen Marklin'. Tja...

Ik ben het helemaal eens met Fuse zijn boodschap: het gaat erom wat je met je gear doet!

Groet, RFB
 
Buiten dat vind ik de jv romplers en de jd990 veel stabieler dan die nieuwe bakken.
Ik heb nog nooit maar dan ook nooit gezeik gehad met deze romplers.
Als je dat vergelijkt met de wat nieuwere bakken,de ene bug na de andere,en elke keer maar weer een niewe OS erin.
Ik geloof dat ik nu al weer tig OS versies in de mc909 heb gehad.,en als ik zo hier en daar lees is dat niet de enige bak die af en toe z'n kuren vertoont.

Ik hou m'n hart vast met die Fantom G,want qua spec lijkt het me best een goeie bak.maar ik durf er bijna niet meer aan te beginnen.
 
Heb trouwens ook nog laatst een E-60 gekocht.(heb namelijk altijd een keyboard bij de synthjes gehad).
Man man man ,hou op schei uit.
De ene bug is nog niet geweest of de andere staat al in de rij.
En nu maar weer hopen dat het met de nieuwe OS verholpen is.
 
Ik ben zelf ook na 7 jaar nog steeds erg te spreken over mijn Emu Proteus 2500 (CommandStation).
Sinds OS. 2.00 is deze bak meer dan compleet en heeft geen enkele bug en is sowieso nog nooit vastgelopen o.i.d.
Met de vele soorten beschikbare single cycle samples kan ik er ook prima als 'synth' mee uit de voeten.
Met wat simpele aanpassingen (zie tips van Yoonchi) kan je hele vette en/of complexe geluiden creëren.
Deze bak gaat bij mij in ieder geval nooit meer weg :)
 
Ik ben zelf ook na 7 jaar nog steeds erg te spreken over mijn Emu Proteus 2500 (CommandStation).
Sinds OS. 2.00 is deze bak meer dan compleet en heeft geen enkele bug en is sowieso nog nooit vastgelopen o.i.d.
Met de vele soorten beschikbare single cycle samples kan ik er ook prima als 'synth' mee uit de voeten.
Met wat simpele aanpassingen (zie tips van Yoonchi) kan je hele vette en/of complexe geluiden creëren.
Deze bak gaat bij mij in ieder geval nooit meer weg :)


Das idd een relaxe bak,lekker veel knopjes op een module.
Ah Weet je, de ideeen zijn meestal niet slecht,maar ik krijg het gevoel of ze hun spullen iets te snel de verkoop in douwen.het project is vaak gewoon nog niet klaar.En na irritaties met O.Sjes aan komen zetten,is natuurlijk aan de ene kant service maar aan de andere kant niet nodig als je het in 1 keer goed doet. maar ja,jammer dan.Ben er onderhand wel aan gewend geraakt.

Het is aan de ene kant ook wel logisch.hoe meer en meer je in een kleine ruimte blijft proppen,hoe onstabieler iets wordt,door invloeden van binnen of buitenaf.
 
Back
Top