Yoonchi
Synth Dork
Om een 2 jaar oude draad wat leven te geven:
Van het begin, en dat is pas ergens begin jaren 90, heb ik romplers behandeld als synths met opgeslagen geluidsfragmenten die ik als oscillator van een synth kan gebruiken. Misschien komt dat omdat mijn eerste echte synth een Kawai K4 rompler was. De kwaliteit van de samples in de rompler is niet van zo hoog, vooral als het om samples van akoestische instrumenten gaat. Wat wel goed zijn zijn de single cycle samples aan boord. Door deze single cycle samples te combineren met de andere samples, kun je je eigen karakter geven aan de geluiden die je maakt. Als je ook nog effecten hebt als het verlaat starten van samples of single cycle samples kun je heel aparte sounds creeren. Om niet te spreken van AM en het toepassen van LFO en filter resonantie.
Wat fuse ook zegt: ik zou graag eens een 'innovatie' kwa romplers zien waarbij men bijv. meer LFO's toepast. Ik zou graag een machine willen zien met variabele LFO snelheid, naast syncable. Eentje die LFO gebruikt zoals wavetable synths die gebruiken om een te switchen tussen verschillende samples. Iets als granular synth, waarbij van elke verzameling gekozen samples een deel in de uiteindelijke 'oscillator' terecht komt.
Het gebruik van rompler tot nu toe is echt belabberd. De meeste mensen gebruiken het als veredelde orgel; alleen de bekende geluiden die in de presets zitten worden gebruikt.
Tips om je rompler te herontdekken:
1. Gebruik een sample zoals niet gewoonlijk, zoals bijv. een piano sample met langzame attack voor filter/amp envelope.
2. Moduleer met onregelmatige LFO golf, bijv random ipv driehoek golf.
3. Jaag de geluid met flinke attack door een distortion effect processor.
4. Gebruik percussie geluiden in de attack deel van een sound.
Om maar een paar dingen te noemen.
Van het begin, en dat is pas ergens begin jaren 90, heb ik romplers behandeld als synths met opgeslagen geluidsfragmenten die ik als oscillator van een synth kan gebruiken. Misschien komt dat omdat mijn eerste echte synth een Kawai K4 rompler was. De kwaliteit van de samples in de rompler is niet van zo hoog, vooral als het om samples van akoestische instrumenten gaat. Wat wel goed zijn zijn de single cycle samples aan boord. Door deze single cycle samples te combineren met de andere samples, kun je je eigen karakter geven aan de geluiden die je maakt. Als je ook nog effecten hebt als het verlaat starten van samples of single cycle samples kun je heel aparte sounds creeren. Om niet te spreken van AM en het toepassen van LFO en filter resonantie.
Wat fuse ook zegt: ik zou graag eens een 'innovatie' kwa romplers zien waarbij men bijv. meer LFO's toepast. Ik zou graag een machine willen zien met variabele LFO snelheid, naast syncable. Eentje die LFO gebruikt zoals wavetable synths die gebruiken om een te switchen tussen verschillende samples. Iets als granular synth, waarbij van elke verzameling gekozen samples een deel in de uiteindelijke 'oscillator' terecht komt.
Het gebruik van rompler tot nu toe is echt belabberd. De meeste mensen gebruiken het als veredelde orgel; alleen de bekende geluiden die in de presets zitten worden gebruikt.
Tips om je rompler te herontdekken:
1. Gebruik een sample zoals niet gewoonlijk, zoals bijv. een piano sample met langzame attack voor filter/amp envelope.
2. Moduleer met onregelmatige LFO golf, bijv random ipv driehoek golf.
3. Jaag de geluid met flinke attack door een distortion effect processor.
4. Gebruik percussie geluiden in de attack deel van een sound.
Om maar een paar dingen te noemen.