Waarom nog niet gebalanceerde snoeren gebruiken?

Nisei

Ouwe rot
Lid sinds
26 september 2002
Berichten
1.716
Ik ben bezig mijn bekabeling te vervangen voor betere kwaliteit die ik zelf soldeer.
Nu zat ik te denken: waarom zal ik eigenlijk nog kabels maken met 1 aderig snoer met shield en TS pluggen?
Voor sommige apparaten gebruik ik liever gebalanceerde aansluitingen dus ik zou in eerste instantie alleen daarvoor gebalanceerde kabels gaan maken.
Maar de prijs voor de kabel en pluggen is nagenoeg gelijk. Is het dan niet slimmer om gewoon al mijn bekabeling door 2 aderig snoer met shield en TRS pluggen te vervangen? De ring aansluiting wordt bij apparaten met niet gebalanceerde aansluitingen toch gewoon genegeerd?
Of zie ik iets over het hoofd?

[edit]
Ik kom nu dit tegen: http://support.creative.com/kb/ShowArticle.aspx?sid=84805
Daar staat: Unbalanced 1/4" Connectors: Do NOT use balanced audio cables when connecting balanced outputs to unbalanced inputs. Doing so can actually increase the noise level and introduce hum. Use balanced (3-conductor) cables ONLY if you are connecting balanced inputs to balanced outputs.
Is dit omdat pin 1 en 3 (cold & shield) dan niet met elkaar worden verbonden?
[/edit]
 
Laatst gewijzigd:
Balanceren zet 1 van de 2 signaallijnen uit fase. Als die aan de niet-gebalanceerde kant lomp aan elkaar geknoopt worden, dan zorgt dat voor signaalverlies.
 
En ik was al bang dat er wat met m'n drumcomputer aan de hand was nadat ik deze direct op mijn speakers had aangesloten met zo'n y-kabel :p
 
Je kunt altijd twee-adderige kabels met shield en TRS pluggen ongebalanceerd gebruiken; door de ring en de sleeve te bruggen, maak je de TRS tot TS en een ongebalanceerde verbinding.

Natuurlijk moet je, zowel voor gebalanceerde als ongebalanceerde verbindingen, wel weten hoe en waar je shield doorverbindt, danwel onverbonden laat (de shield wordt altijd slechts aan één uiteinde doorverbonden).

Afhankelijk of het differentieel gebalaceerd of transformer gebalanceerd, verbind je de shield door aan de output, danwel de input zijde.
Als je de gear een voor een aansluit en telkens test aan welke zijde doorverbinden van de shield een stoorvrije verbinding geeft, garandeert jou een stille setup.

Succes.
 
verhaaltje:
had laatst iemand langs in paniek, had een optreden die middag en zijn echo pedaaltje deed het niet, hij kwam in feite een andere boss adapter lenen.
inpluggen in de studio: alles werkte perfect. inpluggen met zijn adapter: ook perfect.
de oorzaak lag achteraf gezien blijkbaar aan het inpluggen met balanced cable op een DI.
 
Als de prijs van de kabel nagenoeg gelijk is kan je altijd 2 aderige kabel met mantel kopen.
Het is makkelijk 1 van de 2 aders niet te gebruiken.
Andersom is lastiger zeg maar :)

Wil je het fijne er van weten dan is dit een handig document: http://www.rane.com/note110.html

Een hoop tekst om te lezen maar wel nuttig.
 
Interessant stuk Matthew
OK, gewoon TS pluggen gebruiken voor ongebalanceerde apparaten dus!
Ik heb de kabel al in huis (Tasker C128) en was eigenlijk van plan om beide aders voor het signaal te gebruiken. Kan ik nu beter 1 van de 2 aders gebruiken of kan ik ze ook samen gebruiken? Ik weet niet of dat invloed heeft.
 
OK, ik ben uitgebreid aan het inlezen geweest en heb besloten om voor deze configuratie te gaan.
Naar mijn idee de beste manier om ongebalanceerde kabels te maken. Je moet wel even labelen om onderscheid te maken tussen output en input maar dat is geen pronleem.

unb2unb_zpsdazwpjqd.jpg
 
Back
Top